بررسی مزایا و ایرادات تست مشهور شخصیت شناسی MBTI

یکی از روش‌های متداولی که برای شناخت ویژگی‌های شخصیتی و مشخصه‌های رفتاری افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد، استفاده از تست‌های شخصیتی شناسی است.

آزمون‌های شخصیت شناسی را می‌توان مجموعه‌ای از پرسش‌های چندگزینه‌ای دانست که جنبه‌های مختلفی از ویژگی‌های شخصیتی را موردبررسی قرار می‌دهند. یکی از تست‌های شخصتی رایج و پرکاربرد، تست mbti است.

تست شخصیت شناسی mbti با بررسی 8 فاکتور دو قطبی مختلف، اطلاعات مهمی را در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی افراد آشکار می‌کند. استفاده از تست mbti نه‌تنها موردتوجه افراد مختلف قرار دارد، بلکه بسیاری از شرکت‌ها برای جذب و استخدام نیروهای جدید خود از نتایج این آزمون استفاده می‌کنند. در این مقاله ضمن معرفی تست مایرز بریگز، به بررسی مزایا و معایب تست شخصیت شناسی mbti خواهیم پرداخت.

منظور از تست mbti ‌چیست؟

انسان دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌های رفتاری کاملا پیچیده است. یکی از حوزه‌های علم روانشناسی که می‌کوشد با ارائه الگوهای مختلف به بیان این مشخصه‌های رفتاری بپردازد، روانشناسی شخصیت است. از ابزارهای مورداستفاده در این حوزه، می‌توان به تست‌های شخصیت شناسی اشاره کرد.

آزمون‌های شخصیت شناسی با بررسی ویژگی‌های شخصیتی، مدل‌های مختلفی را برای نمایش سبک زندگی افراد ارائه می‌دهند. به شکلی که هر فرد با شناخت بهتر از ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خود، می‌تواند تصمیم گیری های بهتری برای انتخاب مسیر شغلی یا پر کردن اوقات فراغت خود داشته باشد.

یکی از محبوب‌ترین تست‌های شخصیت شناسی، تست mbti (Myers-Briggs Type Indicator) است. بر اساس مطلبی که در سایت endominance منتشر شده است، هرساله در حدود 3.5 میلیون بار از تست mbti استفاده می‌شود.

درنتیجه کسب اطلاعات بیشتر درباره این تست شخصیت شناسی و آگاهی از مزایا و معایب آن، می‌تواند ضرورت استفاده از نتایج این پرسشنامه را در شرایط مختلف مشخص نماید. شما می‌توانید برای انجام تست شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز MBTI کلیک نمایید.

خوب است بدانید که تست شخصیت شناسی مایرز بریگز برای نخستین بار به وسیله ایزابل مایرز (Isabel Myers) و کاترین بریگز (Katherine Briggs) در سال 1956 میلادی معرفی گردید. هدف اصلی از ارائه تست mbti را می‌توان قابل‌فهم نمودن نظریه تیپ‌های روانشناسی Jung و بهبود شرایط زندگی دانست.

این تست شخصیت شناسی در قالب پرسشنامه‌ای است که سوالات موجود در این پرسشنامه، در جهت آشکارسازی تیپ های شخصیتی افراد طراحی شده‌اند. به شکلی که نتایج تست شخصیت شناسی mbti، 16 تیپ شخصیتی مختلف را شامل می‌شود. این تیپ‌های شخصیتی عبارت‌اند از:

  • تیپ شخصیت ENFJ (پیشرو)
  • تیپ شخصیت ENFP (مبارز)
  • تایپ شخصیتی ISTJ (بازرس)
  • تیپ شخصیت ISFJ (مدافع)
  • تیپ شخصیت ESTJ (اجرایی)
  • تایپ شخصیتی ESFJ (سفیر)
  • تیپ شخصیت ISTP (ماهر)
  • تیپ شخصیت ISFP (ماجراجو)
  • تایپ شخصیتی ESTP (کارآفرین)
  • تیپ شخصیت ESFP (سرگرم‌کننده)
  • تیپ شخصیت INTJ (معمار)
  • تایپ شخصیتی INTP (منطق‌گرا)
  • تیپ شخصیت ENTJ (فرمانده)
  • تیپ شخصیت ENTP (مجادله‌گر)
  • تایپ شخصیتی INFJ (حامی)
  • تیپ شخصیت INFP (تسهیل‌کننده)

این تیپ های شخصیتی در تست شخصیت شناسی mbti، بر اساس 4 حوزه مختلف در روانشناسی تعریف می‌شوند. برون گرا یا درون گرا بودن فرد،‌ شهودی یا حسی بودن، احساسی یا منطقی بودن و ادراکی یا قضاوتی بودن، 4 حوزه‌ موردبحث در تست شخصیت شناسی مایرز بریگز هستند.

مزایای تست شخصیت شناسی mbti

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که برای آزمون‌هایی مانند تست mbti وجود دارد، امکان خودشناسی بیشتر است. در برخی از مواقع افراد نسبت به علایق، تمایلات و حالات رفتاری خود، ناآگاه یا بی‌توجه هستند. به شکلی که ممکن است فرد در اثر هیجانات و تمایلات آنی، دست به اقداماتی بزند که هزینه‌های ناخواسته‌ای را برای وی به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که فرد با کسب شناخت بیشتر از تمایلات و ترجیحات خود، تسلط بیشتری بر حالات روحی و رفتاری خود خواهد داشت. تست شخصیت شناسی mbti یکی از آزمون‌های شخصیت شناسی است که درک بهتری را از مشخصه‌های رفتاری ایجاد می‌کند.

شما با شرکت در تست شخصیت شناسی مایرز بریگز، می‌توانید از تیپ شخصیتی و مشخصه‌های رفتاری خود مطلع شوید. با مطالعه ویژگی‌های مربوط به تیپ شخصیتی خود، می‌توانید شیوه و سبک زندگی مناسبی را متناسب با تمایلات و حالات رفتاری خود انتخاب نمایید.

به شکلی که این آزمون شخصیت شناسی، ترجیح افراد برای انتخاب نوع فعالیت‌ها در شرایطی مانند محیط کار و اوقات فراغت را مشخص می‌کند. در ادامه به برخی دیگر از مزایای تست mbti اشاره خواهیم کرد.

اخذ تصمیمات بهتر

یکی از بزرگ‌ترین مزایایی که برای خودشناسی حاصل از آزمون شخصیت شناسی mbti وجود دارد، امکان اخذ تصمیمات بهتر در زندگی است. بسیاری از ما با شرایطی مواجه شده‌ایم که ناچارا باید از بین دو یا چند گزینه، تنها یک گزینه را انتخاب نماییم. انتخاب مسیر تحصیلی، مسیر شغلی و انتخاب بهترین فرد برای تشکیل یک زندگی مشترک، جزء مهم‌ترین تصمیمات در زندگی افراد هستند.

تنها زمانی می‌توانیم انتخاب‌های درستی داشته باشیم که شناخت بیشتری از ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خود کسب کرده باشیم. تست mbti یکی از روش‌های متداولی است که امکان کسب شناخت بیشتر از خود و توانایی‌های ما را فراهم می‌کند. درنتیجه با آگاهی از تیپ شخصیتی معرفی‌شده از تست مایرز بریگز، می‌توانیم تصمیماتی متناسب با تمایلات و توانمندی‌های خود داشته باشیم.

امکان تعامل بهتر با دیگران

این موضوع که شما فردی درون گرا یا برون گرا هستید، می‌تواند بر نحوه تعامل و ارتباط شما با دیگران تأثیرگذار باشد. به شکلی که با آگاهی از تیپ های شخصیتی خود و اطرافیان، می‌توانید تصمیم گیری های بهتری در رابطه با نحوه تعامل و ایجاد ارتباط با دیگران داشته باشید. تست mbti یکی از آزمون‌های شخصیت شناسی است که با مشخص نمودن درون گرا یا برون گرا بودن فرد، به ایجاد روابطی سازنده بین افراد مختلف کمک می کند.

به‌عنوان‌مثال چنانچه نتیجه تست شخصیت شناسی مایرز بریگز تیپ شخصیتی infp اعلام شده باشد، این بدان معنا است که فرد، دارای مشخصه‌های درون‌گرایی، شهودی، احساسی و ادراکی است. به شکلی که افراد دارای تیپ شخصیتی infp، افرادی کم‌حرف، روشن‌فکر و با قوه تخیل قوی هستند. همچنین افرادی که در تیپ شخصیتی infp قرار می‌گیرند، معمولا ساکت بوده و ترجیح می ‌دهند در رویاهای خود غرق ‌شوند.

یکی دیگر از تیپ های شخصیتی در آزمون شخصیت شناسی مایرز بریگز، تیپ شخصیتی infj است. افرادی که تیپ شخصیتی infj دارند، افرادی درون‌ گرا، شهودی، احساسی و قضاوتی هستند. حال تصور کنید فردی که دارای تیپ شخصیتی infj است، دارای همکارانی با تیپ شخصیتی infp و تیپ شخصیتی enfj باشد.

سبک زندگی افراد با تیپ شخصیتی enfj، در کمک کردن به دیگران تعریف می‌شود. در حقیقت این افراد از کمک کردن به دیگران لذت می برند. افرادی با تیپ شخصیتی enfj را می‌توان اشخاصی برون گرا، شهودی، احساسی و قضاوتی دانست. همچنین افراد در تیپ شخصیتی enfj، دارای ارزش‌ها و ایده های قوی هستند.

چنانچه این فرد از ویژگی‌ درون گرا بودن همکاران خود با تیپ شخصیتی infp و تیپ شخصیتی infj مطلع باشد، قطعا می‌تواند شیوه‌های تعاملی مناسب‌تری را با این تیپ های شخصیتی داشته باشد.

 استفاده از تست mbti در حوزه جذب و استخدام

یکی دیگر از مزایایی که برای تست شخصیت شناسی mbti وجود دارد، امکان تصمیم‌گیری بهتر برای جذب و استخدام نیروهای کاری جدید در یک شرکت یا سازمان است. معمولا شرکت‌ها برای فرصت های شغلی موجود در آگهی‌‌های استخدامی، تعداد قابل‌توجهی از رزومه‌های کاری را دریافت می‌کنند. حتی ممکن است به دلیل حجم رزومه‌های دریافتی، کارفرمایان نتوانند تصمیم‌گیری مناسبی بین گزینه‌های استخدامی خود داشته باشند.

در چنین شرایطی استفاده از ابزارهایی مانند آزمون شخصیت شناسی مایرز بریگز، به کسب شناخت بیشتر از ویژ‌گی‌های شخصیتی کارجویان کمک می کند. درنتیجه کارفرمایان می‌توانند برای هر فرصت شغلی، افرادی با ویژگی‌های موردنظر خود را انتخاب نمایند.

معایب تست مایرز بریگز

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که در رابطه با تست شخصیت شناسی mbti مطرح می‌شود، عدم وجود اطمینان در نتایج اعلام‌شده از تست مایرز بریگز است. درصورتی‌که شما در چند نوبت از این آزمون استفاده کنید، ممکن است نتایج متفاوتی را بدست آورید.

بر اساس مطلبی که در سایت theclassroom منتشر شده است، در حدود 75 درصد از مواقع ممکن است نتایج حاصل از تکرار این آزمون، برای یک فرد متفاوت باشند. از دیگر معایبی که برای تست مایرز بریگز وجود دارد، عدم تطابق نتایج این آزمون با سایر آزمون‌های شخصیت شناسی است.

به شکلی که نتایج این آزمون تنها با آزمون‌هایی که حوزه‌ برون گرا یا درون گرا بودن فرد را موردبررسی قرار می‌دهند، تشابه خواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از افراد در محافل علمی، این تست را نوعی آزمون شبه‌علمی می‌دانند.

جمع‌بندی

تست mbti یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های شخصیت شناسی است که هرساله مورداستفاده بسیاری از افراد در سراسر جهان قرار می‌گیرد. استفاده از این تست شخصیت شناسی، می‌تواند جنبه‌های مختلفی از ویژگی‌های شخصیتی شما را آشکار سازد.

به شکلی که با شرکت در تست شخصیت شناسی mbti، می‌توان یکی از 16 تیپ شخصیتی را به افراد مختلف نسبت داد. تیپ شخصیتی infp، تیپ شخصیتی enfj و تیپ شخصیتی infj، ازجمله تیپ های شخصیتی مورداشاره در این آزمون هستند. در این مقاله ضمن معرفی آزمون شخصیت شناسی مایرز بریگز، به بررسی مزایا و معایب این آزمون پرداختیم.

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *