تفاوت میان انواع سرورها ( مجازی – اختصاصی – ابری ) چیست؟

همانطور که می‌دانید، برای راه‌اندازی یک سایت یا اپلیکیشن آنلاین به یک سرور متناسب با کار خود نیاز دارید. این سرورها وظیفه دارند که سرویس شما را به‌صورتی عالی و پایدار در دسترس مشتریانی قرار دهند که می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند.

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، شرکت‌های مختلف سرورهایی با کارایی‌های مخصوصی را ایجاد کرده‌اند. هرکدام از این سرورها قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارند و برای کاربری‌های مختلف مناسب هستند.

اگر نمی‌دانید سرور چیست، بد نیست بدانید که سرور به کامپیوترهایی می‌گویند که در یک شبکه به‌اشتراک گذاشته شده‌اند. هر کامپیوتری توان تبدیل شدن به یک سرور را دارد، اما باید آن را متناسب با که باید داشته باشد، انتخاب کنید.

ما در این مقاله قصد داریم که به سه سوال اصلی سرور ابری چیست، سرور اختصاصی چیست، سرور مجازی چیست پاسخ دهیم و در هر بخش به مزایا و معایب آن‌ها بپردازیم؛ برای دریافت پاسخ هرکدام از این سوال‌ها با ما همراه باشید.

سرور اختصاصی چیست؟

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، تمامی منابع سرور به‌صورتی کاملا اختصاصی دراختیار شما قرار خواهد گرفت و هیچ شخص دیگری توان استفاده از آن را ندارد.  خرید سرور اختصاصی ایران هاست  از سرورهای اشتراکی و سرورهای مجازی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، گران‌تر است.

شاید در زمان خرید، از خودتان بپرسید که دلیل قیمت زیاد سرور اختصاصی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که شما در مقابل این مبلغ، عملکرد و سطح امنیتی بالاتر از چیزی که در دو نوع دیگر سرور وجود دارد را دریافت خواهید کرد. در کنار این موضوع، کنترل کاملی روی این سرورها دارید و می‌توانید تمام شخصی‌سازی‌های مورد نیاز خود را پیاده‌سازی کنید.

استفاده از سرورهای اختصاصی درست مانند داشتن یک خانه شخصی است. شما تنها ساکن آن خانه هستید و می‌توانید از تمامی منابع خانه خود، مانند پارکینگ، آسانسور و راه‌پله به‌صورتی کاملا انحصاری استفاده کنید.

شما برای استفاده از سرورهای اختصاصی باید دانش کافی برای مدیریت سرور را داشته باشید. بسیاری از شرکت‌ها برای این موضوع فردی را استخدام می‌کنند، اما شرکت‌های دیگری هم وجود دارند که این وظیفه را به خود شرکت ارائه‌دهنده این سرور می‌سپارند.

تفاوت میان انواع سرورها
تفاوت میان انواع سرورها

مزایا و معایب استفاده از سرور اختصاصی چیست؟

مزایا:

  1. شما یک سرور اختصاصی فیزیکی برای خود دارید.
  2. به تمام تنظیمات مورد نیاز برای سرور دسترسی خواهید داشت.
  3. سرعت بیشتری درمقایسه‌با سرورهای دیگر دارد.
  4. عملکرد سرور عالی است.
  5. امنیت بالاتری دارد.
  6. پشتیبانی از این سرورها به‌دلیل پرداخت هزینه بیشتر، کامل‌تر است و شرکت‌های ارائه‌دهنده تلاش می‌کنند تا بهترین و بالاترین سطح از خدمات را به شما ارائه دهند.

معایب:

  1. هزینه زیادتری درمقایسه‌با سرورهای دیگر دارد.
  2. برای نگه‌داری و بهینه‌سازی سرور به فردی متخصص نیاز دارید.

سرور مجازی چیست؟

سرورهای مجازی را می‌توانیم مرزی میان سرورهای اشتراکی و اختصاصی به‌حساب آوریم و اکثر مزایایی که در سرورهای گفته شده وجود دارند، دراختیار شما قرار خواهد گرفت.

شرکت‌های ارائه‌دهنده این سرورها با استفاده از فناوری مجازی‌سازی، یک سرور اختصاصی را تبدیل‌به چندین سرور جدا از هم می‌کنند و آن‌ها را به مشتریان می‌فروشند؛ پس مزیت اصلی استفاده از سرور مجازی چیست؟

درست است که شما و یک‌سری دیگر از مشتریان به‌صورت مشترک از یک سرور استفاده می‌کنید، اما تمامی منابع سرور تقسیم شده‌اند و هیچ کاربر دیگری نمی‌تواند در منابعی که به شما اختصاص داده شده دخل و تصرف کند.

سطح امنیت و شخصی‌سازی این سرورها بسیار بالاتر از سرورهای اشتراکی است و پهنای باند سرور شما توسط دیگر کاربران اشغال نخواهد شد. همچنین، فضای ذخیره‌سازی، هسته‌های پردازشی و رم گفته شده هم به‌صورت اختصاصی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

یکی از اصلی‌ترین مواردی که در زمان  خرید vps ایران هاست  باید به آن‌ها توجه کنید، مدیریت شده بودن آن‌ها است. در صورت انتخاب یک سرور مجازی مدیریت نشده، باید مدت زمان زیادی را صرف راه‌اندازی آن کنید که برای افراد مبتدی به‌هیچ عنوان ساده نخواهد بود. سرورهای مجازی مدیریت شده به شما این امکان را خواهند داد تا با صرف کمترین زمان ممکن، سایت یا اپلیکیشن خود را در دسترس کاربران خود قرار دهید.

مزایا و معایب استفاده از سرور مجازی چیست؟

مزایا:

  1. درمقایسه‌با سرورهای اختصاصی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  2. امنیت بالاتری درمقایسه‌با سرورهای اشتراکی دارد.
  3. سرعت بالاتری در مقایسه‌با سرورهای اشتراکی دارد.
  4. دسترسی روت به سرور امکان‌پذیر است.
  5. مقیاس‌پذیر است.

معایب:

  1. درمقایسه‌با سرورهای اشتراکی گران‌تر است.
  2. در صورت انتخاب سرور مجازی مدیریت نشده، برای راه‌اندازی آن باید زمان بیشتری را صرف کنید.

سرور ابری چیست؟

تفاوت میان انواع سرورها
تفاوت میان انواع سرورها

سرورهای ابری برپایه فناوری رایاش ابری ایجاد شده‌اند که به تعداد نامحدودی از سرورها این اجازه را خواهد داد تا به‌عنوان یک سیستم واحد عمل کنند؛ بنابراین، به جای استفاده از یک سرور برای ارائه خدماتتان، از چندین سرور در نقاط مختلف استفاده خواهید کرد.

فناوری رایانش ابری به چندین سرور اجازه خواهد داد تا با یکدیگر کار کنند تا سطح ترافیکی بالا یا جهش‌ها را برای هر وب‌سایت خاصی مدیریت کنند. اگر سرور اخصاصی سایتی دچار مشکل شود، آن سایت از دسترس خارج خواهد شد؛ اما این مشکل به‌صورتی کامل با استفاده از سرورهای ابری برطرف می‌شود.

در واقع، اگر یکی از سرورهای که به شما اختصاص داده شده‌اند از دسترس خارج شوند، سرورهای دیگری وجود دارند که مشتریانتان می‌توانند به آن‌ها متصل شوند. همچنین، این قابلیت را دراختیار شما قرار می‌دهند تا مشتریانتان را به نزدیک‌ترین سرور به آن‌ها متصل کنید تا سطح بالاتری از خدمات را دریافت کنند.

خرید سرور ابری ایران هاست  بسیار انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر است؛ بنابراین می‌تواند هم‌زمان با رشد مخاطبان وب‌سایتتان، آن را هم به‌روزرسانی کنید.

مزایا و معایب استفاده از سرورهای ابری چیست؟

مزایا:

  1. به‌دلیل قرار گرفتن سرورهای ابری در دیتاسنترها، قابل اعتمادتر هستند.
  2. مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.
  3. صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها می‌شود.

معایب:

  1. درست مانند سرورهای اختصاصی، برای استفاده از سرورهای ابری باید دانش و مهارت کافی را داشته باشید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به سه سوال سرور ابری چیست، سرور مجازی چیست و سرور اختصاصی چیست پاسخ دادیم و تمام مزایا و معایب آن‌ها را به شما گفتیم. قبل از انتخاب سرور، بسیار مهم است که نوع کاربری خود را مشخص کنید و با‌توجه‌به آن یک محصول را انتخاب کنید.

اگر شما در قدم‌های اول طراحی سایت خود هستید، پیشنهاد می‌‌دهیم که سراغ سرورهای اشتراکی بروید و بعد از رشد مخاطبانتان، یکی از سرورهای مجازی یا اختصاصی را برای وب‌سایت یا اپلیکیشن خود انتخاب کنید.

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *