قوانین ناپایدار چشم‌انداز سرمایه‌گذاری را مبهم می‌کند

قوانین ناپایدار چشم‌انداز سرمایه‌گذاری را مبهم می‌کند. مهم‌ترین مانع رشد سرمایه‌گذاری در کشور چیست؟

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در حاشیه‌ی نشست بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مکران، مهم‌ترین مانع رشد سرمایه‌گذاری در کشور را ناپایداری اقتصادی و ازدیاد مقررات و بخشنامه‌ها عنوان کرد.

سلاح‌ورزی با تاکید بر ظرفیت‌های سواحل مکران به تریبوننیوز گفت: «گستردگی و طولانی بودن مرزهای آبی و سواحل متعدد ایران به‌ویژه سواحل اقیانوسی مکران، یک پتانسیل بسیار بزرگ است. این سواحل شاید بتوانند به پیشران‌های رشد و توسعه‌ی کشور تبدیل شوند. ظرفیتی که در سالهای گذشته مغفول مانده و به آن توجه نشده بود».

او در همین زمینه افزود: «خوشبختانه در سالهای اخیر و در برنامه‌های توسعه‌ی بلند مدت، نگاه ویژه‌ای به ظرفیت‌های سواحل مکران از طریق توسعه‌ی اقتصاد دریا‌محور شده است. این سواحل علاوه بر ظرفیت‌های کشاورزی و لجستیک، دارای پتانسیل معدنی مطلوبی هستند که در صورت توجه به آن، نتایج بسیار خوبی به همراه خواهند داشت».

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره نقش شرکت‌های حوزه‌ی نوآوری در توسعه‌ی سواحل مکران گفت: «صرفا تمرکز روی مگاپروژه‌ها و حوزه‌ی حمل‌ونقل، بدون در نظر گرفتن نقش کسب‌وکارهای نوآور در این زنجیره، با موفقیت همراه نخواهد بود. به همین جهت تلاش شده است تا در کنار سازمان توسعه‌ی مکران، سازمان ملی کارآفرینی به عنوان نهاد بالادستی کسب‌وکارهای نوآور نیز در این زمینه نقش پررنگی ایفا ‌کند».

حسین سلاح‌ورزی همچنین درباره موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری در کشور گفت: «وضعیت اقتصادی ایران در سالهای اخیر و غیرقابل پیش‌بینی‌بودن آن، یک حس ناامنی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به وجود آورده است.  متاسفانه سرمایه‌گذاران با وضعیت فعلی، حتی برای آینده کوتاه مدت نیز توانایی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری ندارند».

او گفت: «از نظر قوانین سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کمبود و نقصانی در کشور وجود ندارد. نقص اصلی در روند سرمایه‌گذاری، وضعیت غیرقابل پیش‌بینی بودن اقتصاد کشور است. مشکلی که بخشی از آن داخلی است و بخش دیگر خارجی».

سلاح‌ورزی در همین زمینه ادامه داد: «اقتصاد ایران عملا از زنجیره‌ی اقتصاد بین‌المللی کنار گذاشته شده‌ است. در واقع به دلیل تحریم‌های گسترده‌ی اقتصادی، امکان تعامل موثر و حضور در زنجیره‌ی اقتصاد دنیا را نداریم. هزینه‌های مبادلاتی بسیار افزایش پیدا کرده و راه‌ها برای انتقال بین بانکی مسدود شده است».

او همچنین افزود: «از نظر داخلی نیز ناپایداری تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در اقتصاد یک مشکل جدی و نگران‌کننده است. ازدیاد مقررات و بخشنامه‌هایی که در حوزه اقتصاد به صورت مستمر صادر می‌شوند، منجر به ناپایداری و پیش‌بینی ناپذیری اقتصاد کشور شده‌ است. در بسیاری از نظرسنجی‌ها و پژوهش‌های داخلی و خارجی، پیش‌بینی ناپذیری اقتصاد و ازدیاد مقررات، یکی از اصلی‌ترین موانع رشد سرمایه‌گذاری در ایران مشخص شده است».

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *