افزایش تولید آنتی بیوتیک سازی همراه با مدیریت بهینه پسماند

کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران قابل مشاهده خواهد بود.

این کمپین در تلاش است تا اقدامات، کنش‌ها و فعالیت‌های نوآورانه دوستدار محیط‌زیست که ضامن سلامت و پایداری جامعه است را به عموم مردم منعکس نماید و با جلب حمایت عمومی مشوق سازمان‌ها برای توسعه فعالیت‌هایی از این دست باشد. مطالب بیان شده در این کمپین برگرفته از دستاوردهای ارائه شده توسط 32 شرکت حاضر در اولین دوره رویداد سلامت، محیط‌زیست و پایداری است، که در اردیبهشت ماه 1401 برگزار و با هدف اطلاع‌رسانی عمومی منتشر می‌گردد. در ادامه به معرفی شرکت آنتی بیوتیک سازی و دستاورد ارائه شده این شرکت در رویداد سمپ خواهیم پرداخت.

درباره آنتی بیوتیک سازی ایران

شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران (ASICO) یکی از شرکت های پیشرو برای ارتقای صنایع داروسازی پایه، در زمینه ماده مؤثره دارویی است، که بصورت تخصصی به تولید آنتی بیوتیک های خوراکی بتالاکتام مانند پنی سیلین ها و سفالوسپورین ها، مواد حدواسط و ماکرولیدها با استفاده از تکنولوژی های مدرن شیمیایی، آنزیماتیک یا بیوتکنولوژی می پردازد.

شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران دارای 5 خط تولیدی پنی سیلین، سفالوسپورین، خط تولید عمومی شامل آزیترومایسین و والزارتان، خط تولید حدواسطهای شیمیایی و واحد ریکاوری با ظرفیت 5 تن بر ساعت ، از واحدهای کم نظیر در صنایع شیمیایی و دارویی است که جهت بازیافت و تولید حلال ها کاربرد دارد. شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران علاوه بر بازیافت حلال‌های مصرفی خود، دارای امکانات و دانش فنی جهت بازیافت حلال‌های مصرفی سایر شرکت‌ها نیز می باشد.

دستیابی به روش تولید آنزیماتیک آموکسی سیلین و مزایای آن

با توجه به نیاز سالانه کشور به داروی آموکسی سیلین که معادل بیش از 800 تن در سال است، شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران از بزرگترین تولید کنندگان آموکسی سیلین در کشور می باشد که ظرفیت تولید بالغ بر 900 تن آموکسی سیلین را دارد. در گذشته از روش شیمیایی برای تولید آموکسی سیلین استفاده میشد. با اجرای این طرح تولید آنزیماتیک جایگزین روش شیمیایی شده است.

این طرح بدون دریافت دانش فنی از هیچ شرکتی و با تلاش تیم متخصص شرکت انجام شد. مراحل اجرای طرح شامل:

  • مطالعه و بررسی امکان سنجی و توجی اقتصادی طرح
  • سنتز به روش آنزیماتیک در مقیاس آزمایشگاهی و تثبیت راندمان، روش تولید و کیفیت محصول
  • آماده سازی و تجهیز خط تولید
  • تولید آزمایشی صنعتی
  • نمونه برداری وزارت بهداشت و بررسی در آزمایشگاه کنترل و تائید کیفیت محصول (پیوست شماره 1)
  • ارسال نمونه به شرکتهای محصول نهایی(مصرف کننده) و اخذ تاییدیه مشتریان
  • تولید صنعتی انبوه( با هدف تولید کل نیاز کشور)

اجرای این طرح مزایای مختلفی از جمله واکنش در بستر آب و حذف حلال‌ها و واکنشگرهای آلی، کاهش قیمت تمام شده آموکسی سیلین آنزیماتیک حدود 30% نسبت به شیمیایی، سودآوری شرکت سالانه بالغ بر 30 میلیارد تومان با ظرفیت تولید 600 تن آموکسی سیلین، افزایش راندمان تولید محصول به میزان قابل توجه و جلوگیری از ورود باقی مانده بتالاکتام به پساب، بهبود کیفیت آموکسی سیلین و افزایش عمر قفسه ای از 3 به 4 سال، کاهش عوامل زیان آور در محیط کاربه دلیل حذف حلال‌ها و واکنشگرهای آلی و پرخطر و استفاده از 6 ماده اولیه در تولید آنزیماتیک به جای 16 ماده در آموکسی شیمیایی بوده است.

اما شاید مهم‌ترین اثر این طرح بحث کاهش بار آلودگی ورودی به فاضلاب بوده است. حجم فاضلاب آلی ناشی از تولید 600 تن آموکسی سیلین شیمیایی حدود 2000تن خواهد بود که بخش اعظم آن شامل حلال های کلره می باشد که از طریق ورود به واحد های تصفیه فاضلاب، هوا و یا دفع مستقیم وارد محیط زیست کشور می شود. اما این روش جدید این بار آلودگی را حذف نموده است. همچنین برای تولید در ظرفیت های تعریف شده حدود 63 درصد از ظرفیت واحد ریکاوری به تولید آموکسی سیلین اختصاص دارد که با تغییر روش تولید ظرفیت مورد نیاز به 14 درصد می رسد که 49 درصد از ظرفیت واحد فوق آزاد می گردد که می تواند به تولید حلال جدید تخصیص یابد.

این تکنولوژی توسط کارشناسان واحد های تحقیقات و تولید شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران حاصل شد و پس از مراحل آزمایشگاهی و پایلوت به مرحله تولید صنعتی رسیده است.

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *