معرفی بهترین فیلم های خارجی ساخته شده از روی کتاب

دنیای فیلم و ادبیات هرگز از یکدیگر دور نبوده‌اند. اگر در تاریخ سینما جست‌وجو کنیم. با نوشتار بهترین فیلم های خارجی ساخته شده از روی کتاب با ما بمانید.

نمونه‌های بسیاری از فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌ها را می‌بینیم و حتماً این مثل معروف به گوشتان رسیده که اگر ‌از کتابی فیلمی ساخته شود، حتماً کتاب نمونه‌ی با ارزش‌تری است. اما همیشه استثنا هم وجود دارد. بسیار مواردی است که فیلم اقتباسی ادای دینی کامل به متن نوشتاریش است و حتی پررنگ‌تر ظاهر شده است.

در این متن چند نمونه‌ شاخص از فیلم‌هایی که از متن کتاب اقتباس شده‌اند، ارائه شده است. شما می‌توانید برای رمان عاشقانه و سایر ژانرهایی که از آن‌ها فیلم ساخته شده است، به سایت بوکلند مراجعه نمایید.

کشتن مرغ مقلد

کشتن مرغ مقلد از فیلم‌های کلاسیکی است که بر اساس کتابی با همین عنوان در سال 1962 ساخته شد. گریگوری پک در بازی نمادین خود در نقش آتیکوس فینچ، وکیل ایفای نقش کرد.

هورتون فوت فیلمنامه را از رمان برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر اثر هارپر لی اقتباس کرد و رابرت مولیگان کارگردانی این اقتباس را بر عهده داشت.

این فیلم برنده سه جایزه اسکار شد و اکنون به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته‌ی آمریکا در تمام دوران شناخته می‌شود.

در واقع، در سال 1995، کتابخانه‌ی کنگره‌ی آمریکا کشتن مرغ مقلد را برای نگهداری در فهرست ملی فیلم انتخاب کرد و موقعیت این فیلم را به عنوان یک سنگ محک فرهنگی رسمی کرد.

فهرست شیندلر

فهرست شیندلر فیلمی اقتباسی ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ از رمان توماس کنیلی با همین نام است که یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ساخته شده در طول تاریخ است و یکی از وحشتناک‌ترین دوران تاریخ را به تصویر می‌کشد: هولوکاست. فیلم یادآوری می‌کند که بشریت تا چه حد قادر به فراموشی ارزش‌های انسانی است و تکه‌هایی از خوبی‌ها، که با وجود تمام رذالت‌ها، همچنان می‌توانند زنده بمانند.

این اقتباس سینمایی از زمان‌بندی کتاب پیروی نکرد و همچنین بسیاری از قسمت‌ها را نادیده گرفت. با این حال، به تصویر کشیدن وحشت آن زمان بینندگان را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است.

بازمانده‌ روز

بازمانده‌ روز فیلمی کلاسیک و بازسازی استادانه از یک رمان است. اقتباس سینمایی جیمز ایوری در سال 1993 از رمان کازوئو ایشی گورو به نام «بازمانده‌ی روز» به ما یادآوری می‌کند که روایت تاریخ در مینیاتورهایی دلخراش از زندگی گنجانده شده است. زندگی‌ها و عشق‌‎های فردی که در پس‌زمینه‌ جنگ‌ها و دسیسه‌های سیاسی آشکار می‌شوند.

روایت فیلم در انگلستان اواسط قرن می‌گذرد. در اوج نظم طبقاتی و در فروپاشی پس از جنگ جهانی دوم، شخصیت اصلی و راوی فیلم، آقای استیونز (آنتونی هاپکینز)، یک پیشخدمت حرفه‌ای غیرقابل انکار است. عشق گمشده‌ی او خانم کنتون خانه‌داری است که با ذوق و شوق و در عین حال خویشتن‌داری انگلیسی توسط بازیگر اما تامپسون زنده شده است.

هانا آرنت

این فیلم نگاهی به زندگی فیلسوف و نظریه پرداز و سیاستمدار هانا ارنت نویسنده کتاب توتالیتاریسم است کسی که گزارش جنایت جنگی نازیها را در دادگاه بیان کرد. آنچه نقطه تمرکز فیلم است، مربوط به نظریه ابتذال شرارت است. هانا ماموریت می یابد گزارشی در مورد محاکمه آدولف آیشمن، افسر ارشد نازی، تهیه کند. آیشمن در سال ۱۹۶۰ از آرژانتین توسط موساد، سازمان جاسوسی اسراییل، ربوده شد و در اورشلیم محاکمه گشت. خواندن این کتاب و فیلم هیجان انگیز را به تمام انسان های آزاده دنیا پیشنهاد می کنیم تا با قدرت تفکر و اندیشه خود در مقابل ظلم و بیداد زمانه مقاومت کنند و اجازه پایمال شدن حقوق انسانی را ندهند.

رستگاری در شاوشنک

اقتباس فرانک دارابونت در سال 1994 از رمان استیون کینگ، ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک، یک فیلم کلاسیک مدرن سینما است، فیلمی سرشار از نمادگرایی که می‌توان آن را به شیوه‌های مختلف تفسیر کرد. به منبع خود وفادار نیست؛ خود کینگ فکر نمی‌کرد که داستان بتواند یک فیلم بلند باشد، اما دارابونت طرح و برخی از شخصیت‌ها را بدون از دست دادن روح داستان گسترش داد. نتیجه نهایی فیلمی است که نشان می‌دهد چگونه فرآیند مشترک ساخت یک فیلم گاهی اوقات می‌تواند به چیزی بیشتر از مجموع اجزای آن منجر شود.

باشگاه مشت‌زنی

اقتباس دیوید فینچر از رمان چاک پالانیک با توجه به تفاوت آن به طرز قابل توجهی وفادار است – یعنی کم و بیش همه چیز را در رمان حفظ می‌کند اما ساختار سنتی‌تری را بر آن تحمیل می‌کند.

رمان پالانیک یک فریاد اولیه از خشم و ناامیدی است، در حالی که فیلم نقدی دقیق‌تر از فرهنگ مصرف‌گرایی مدرن و مفهوم مردانگی است، اما تصمیم فینچر برای اضافه کردن صداپیشگی، صدای راوی را در فیلمی ترسیم می‌کند که به صورت بصری نیز این کابوس را به تصویر می کشد.

شما می توانید کتاب باشگاه مشت زنی را از سایت بوکلند تهیه نمایید.

زنان کوچک

علیرغم عدم حضور غافلگیرکننده فیلم زنان کوچک در نامزدی اسکار، شکی نیست که گرتا گرویگ با اقتباس از رمان کلاسیک لوئیزا می آلکات کار قابل توجهی انجام داد. گرویگ با تصور اینکه جو در واقع نویسنده رمان زنان کوچک است، پیچش ساده‌ای به داستان اضافه می‌کند. این داستان را به داستانی در مورد اشتیاق خلاقانه و موفقیت تبدیل می‌کند و در یک حرکت باعث می‌شود که یک کلاسیک احساس تازگی کند بدون اینکه به ماهیت اصلی آن خیانت کند.

فارست گامپ

فارست گامپ برنده‌ی شش جایزه‌ی اسکار، از جمله بهترین فیلم شد و از جهاتی یک فیلم تفرقه‌انگیز باقی ماند. مخاطب این فیلم را یا جذاب و سرشار از خرد می‌داند، یا کاملاً مخالف آن است. چیزی که نمی‌توان بحث کرد این است که این فیلمی است که از منابع قوی استفاده کرده و یک داستان بصری جاه طلبانه و خلاقانه از آن متولد شده است. رمان وینستون گروم تاریک‌تر و از نظر اخلاقی پیچیده‌تر از شخصیت ساده‌ شده‌ای است که تام هنکس به تصویر می‌کشد، اما از بین بردن این پیچیدگی به نفع تفکر گسترده در قرن بیستم آمریکا، کلید قدرت و جذابیت این فیلم است.

جایی برای پیرمردها نیست

کورمک مک کارتی یکی از بزرگترین رمان‌نویسان ما است و جایی برای پیرمردها نیست در واقع یکی از سهل‌الوصول‌ترین آثار اوست که به بررسی مضامین خیر، شر و پوچی می‌پردازد. برادران کوئن به رمان بسیار وفادار هستند – در واقع آنقدر وفادار هستند که حتماً باید ابتدا کتاب را بخوانید. در غیر این صورت هر جمله قبل از اینکه بتوانید تصویر خود را بسازید، تصویری را از فیلم تداعی می‌کند.

اتاق

اما دونوگهو پیش از انتشار فیلم‌نامه‌ی اقتباسی رمانش را نوشت زیرا مطمئن بود که این داستان مورد توجه فیلمسازان قرار خواهد گرفت. نتیجه یک اقتباس فشرده و بسیار وفادار است که با بازی بری لارسون و جیکوب ترمبلی به چیزی عالی تبدیل شده است. تصمیم کارگردان لنی آبراهامسون برای استفاده از یک مجموعه واحد برای اتاق و اجتناب از هرگونه شات از بیرون فضا تا بعد از فرار، با لحن کلاستروفوبیک –وحشتناک – رمان مطابقت داشت.

دیوانه از قفس پرید

اقتباس میلوش فورمن در سال 1975 از رمان کن کیسی به نام پرواز بر فراز فاخته، نمونه ای از فیلمی است که به شدت به منبع خود بی‌وفا است اما به عظمت جداگانه‌ای دست می‌یابد. فیلم تمرکز را از رئیس ساکت و غول‌پیکر – راوی و دیدگاه اصلی رمان – به مک مورفی غیرقابل پیش‌بینی با بازی جک نیکلسون تغییر می‌دهد. همچنین مک مورفی را بیشتر از یک جنایتکار خشن و غیراخلاقی رمان، فردی شوخ نشان می‌دهد. با وجود این دستکاری، این فیلم برنده پنج جایزه مهم اسکار (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه اقتباسی) شد و تقریباً به اندازه رمان تأثیرگذار است.

صبحانه در تیفانی

اقتباس نمادین رمان تاریک تر و وحشیانه تر ترومن کاپوتی یک سنگ محک فرهنگی باقی مانده است. داستان کاپوتی درباره زنی که تلاش می‌کند از خرابه‌های زندگی خود زرق‌وبرق بسازد، تاثیرگذار، غم‌انگیز و در نهایت زیبا است. این فیلم تراژدی و ته‌مایه‌های عجیب و غریب را کاهش می‌دهد و در نهایت با یک نت نشاط‌آور عاشقانه خاتمه می‌یابد – و با این حال هم کتاب و هم فیلم قدرتمند، به‌یاد ماندنی و به نوعی نبوغ‌‌آمیز هستند.

راشومون

درام تاثیرگذار آکیرا کوروساوا همان جنایتی را که در کتاب رخ می‌دهد از منظرهای متعدد بررسی می‌کند و براساس مفهوم حقیقت بازی می‌کند. این اثر از دو داستان کوتاه مجزا از نویسنده‌ی پرکار ریونوسکه آکوتاگاوا که در سن 17 سالگی منتشر شد، استخراج شده است.

غرامت مضاعف

نویسنده، جیمز ام. کین، رمانی را که این فیلم بر اساس آن ساخته شده است، به همراه ریموند چندلر به فیلنامه تبدیل می‌کند. در این فیلم فرد مک موری در نقش والتر نف نماینده‌ی بیمه ایفای نقش می‌کند که به آرامی در یک طرح قتل فریفته می‌شود. این پیش فرض شباهت زیادی به «پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند»، یکی دیگر از رمان‌های جیمز ام کین که توسط هالیوود اقتباس شده است، دارد.

پای چپ من

کریستی براون با بازی دنیل دی لوئیس که با فلج مغزی متولد شده است، زندگی‌نامه‌ی صمیمانه‌ای ارائه می‌دهد. جیم شریدان کارگردان و شین کاناتون فیلمنامه‌نویس فیلم را بر اساس خاطرات براون به همین نام در سال 1954 ساخته‌اند. دی لوئیس اولین جایزه اسکار خود را برای این نقش خیره کننده دریافت کرد.

خوشه‌های خشم

رمان حماسی جان اشتاین‌بک درباره‌ی بدبختی‌های یک خانواده در دوران رکود بزرگ، مبنایی برای فیلمی به همین نام شد. در ادامه دو جایزه اسکار و تحسین بسیاری به دست آورد. این فیلم در حال حاضر در فهرست «100 فیلم برتر آمریکا» مؤسسه فیلم آمریکا در رتبه 21 قرار دارد.

شما می توانید برای خرید آنلاین کتاب های فوق در هر ساعتی از شبانه روز به سایت فروشگاه آنلاین کتاب بوکلند مراجعه نمایید.

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *