مریم رجوی کیست ؛ بیوگرافی مریم رجوی

در این مطلب به جواب سوال مریم رجوی کیست خواهیم پرداخت. در ادامه این مطلب همراه ما بمانید تا به بیوگرافی مریم رجوی بپردازیم.

مریم رجوی متولد سیزدهم آذرماه 1332 در تهران است. او تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مهندسی متالوژی در دانشگاه صنعتی شریف گذراند و سپس به سازمان مجاهدین خلق پیوست. برادرش به نام محمود عضدانلو از اعضای سابق مجاهدین خلق بوده که در دوران شاه زندان بوده است.

همچنین یکی از خواهرانش در دوران پهلوی کشته شد. خواهر دیگرش نیز در جریان حوادث دهه شصت کشته شده است. همسر خواهرش نیز از اعدامی‌های دهه شصت بوده است. در ادامه به زندگینامه مریم رجوی می‌پردازیم.

مریم رجوی کیست

مریم رجوی ابتدا همسر «مهدی ابریشمچی» از اعضای بلندپایه سازمان مجاهدین بود، اما در اقدامی عجیب طلاق رجوی از ابریشمچی گرفته شد و او در مراسمی پرحاشیه به عقد مسعود رجوی درآمد. آن زمان مسعود رجوی گفته بود او و مریم عضدانلو به اشتراک روحانی رسیده‌اند و حال باید به اشتراک جسمانی هم برسند، به همین دلیل با یکدیگر ازدواج می‌کنند.

مریم رجوی کیست
زندگینامه مریم رجوی

مریم رجوی که از نوجوانی به سازمان مجاهدین خلق پیوست، از طریق برادرش با این سازمان و مشی آن آشنا شده بود. او در تمام سال‌های دانشجویی برای این سازمان جذب نیرو می‌کرده  و گفته می‌شود، مریم رجوی در سازماندهی دو اعتراض در اردیبهشت و خرداد ۱۳۶۰ نقش داشته است.

بیوگرافی مریم رجوی

مریم رجوی در سال ۱۳۶۱ از ایران خارج شد و بعد از کردستان ایران ابتدا در آلمان و سپس در فرانسه به فعالیت خود ادامه داد. مریم رجوی از سال ۱۳۶۵ به بعد فرمانده نظامی حملات علیه جمهوری اسلامی را بر عهده داشت. این موضوع سیاه‌ترین نقطه در کارنامه سازمان مجاهدین خلق است که در جنگ ایران و عراق در سمت کشور متخاصم ایستاد و به ایران حمله می‌کردند.

در مرداد سال ۱۳۶۷ در عملیات «فروغ جاویدان» حضور داشت. در این عملیات قرار بود نیروهای سازمان مجاهدین از سمت غرب به ایران حمله کنند و آنها تصور می‌کردند به هر شهری که وارد شوند، مردم به آنها خواهند پیوست و با جمعیتی عظیم تهران را فتح خواهند کرد اما از همان ابتدا با مقاومت جانانه مردم مواجه شدند. ارتش نیز در عملیاتی متقابل به نام «مرصاد» به نیروهای مجاهدین حمله کرد و آنها را تار و مار کرد. فرمانده عملیات مرصاد صیاد شیرازی بود که بعدها به انتقام همین عملیات، توسط سازمان مجاهدین ترور شد.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *