در نقد The Fallout کُشتارِ دستهجمعی در دبیرستانی واقع در آمریکا دستمایهی دوستیای همزادپندارانه میان دو دختر جوان میشود که انتهایش به چیزی شبیه عشق میان آندو ختم میشود. با نقد فیلم سقوط همراه ما باشید.
همذاتپنداری اصطلاحی در روانکاوی است که بیشتر از نوشتههای زیگموند فروید ریشه میگیرد. فروید اصطلاح همذاتپنداری را به دو شیوه بهکار میبرد که در ادامه نوشتار نقد فیلم سقوط به تفصیل به آن خواهم پرداخت.
اتفاقی که میان وادا و میا میافتد ازین جنس است. این فیلم اساسا یک فیلم روانشناختی است. میا برای وادا الگویی دستنیافتنی جلوه میکند و به واسطه اتفاقی که در دبیرستان میافتد آنها با هم صمیمی میشوند و این صمیمیت با خوشگذرانیهای آمریکایی مآبانه و عشقبازی عمیقتر میشود.
نقد فیلم سقوط
باز هالیوود و باز همجنسگراییِ مدل آمریکایی
فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم سقوط خواهید خواند به شرح زیر است:
- شروع حادثه از دیدگاهِ درون توالت
- رواندرمانی
- آمریکا ؛ ترویج همجنسگرایی یا آزادی؟
- خماری در 16 سالگی
- دیدگاه فروید و کارکردش در فیلم
- نکات مثبت فیلم
- اطلاعات تکمیلی
- نظر منتقدان
فال اوت یک فیلم درام آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ به نویسندگی و کارگردانی مگان پارک در اولین کارگردانی بلند خود است. در این فیلم، جنا اورتگا در نقش وادا کاول، دانش آموز دبیرستانی ایفای نقش میکند که پس از تیراندازی در مدرسه آسیبهای عاطفی قابل توجهی را پشت سر میگذارد.
در این فیلم همچنین مدی زیگلر، جولی بوون، جان اورتیز، نایلز فیچ، ویل راپ و شیلین وودلی در نقشهای فرعی بازی میکنند. موسیقیدان و هنرپیشه آمریکایی، فینیاس اوکانل، موسیقی متنِ خوبِ فیلم را ساخته است.
شروع حادثه از دیدگاهِ درون توالت
در دبیرستانی وادا (یکی از دانشآموزان) به توالت میرود. هنگامی که در آنجا است یک تیراندازی به قصد کشتار دستهجمعی در مدرسه اتفاق میافتد و وادا با همکلاسیهایش میا (رقاص) و کوینتون (که برادرش در تیراندازی کشته میشود) در کابینِ توالت پنهان میشود.
در هفتههای بعد از حادثه ضربه روحی وادا باعث میشود که او افسرده شود و از خانوادهاش بیش از پیش فاصله بگیرد. او همچنین از بهترین دوستش نیز دوری میکند. در عوض او به میا نزدیک میشود و شروع به گذراندن زمان بیشتر و بیشتر در خانه او میکند.
رواندرمانی
با اصرار والیدنش وادا به نزد روانکاو میرود و همچنین به مدرسه باز میگردد. اما به نظر میرسد او هنوز با این تراما (نوعی اختلال در روان است که پس از حادثهای ناراحتکننده برای فرد ایجاد میشود) کنار نیامده است.
او نمیتواند خودش را وارد توالتی کند که در آن مخفی شده بود. او حتی وقتی صدای له شدن قوطی نوشابه را میشنود خودش را خراب میکند.
برای مقابله با استرس او اکستازی مصرف میکند و در نتیجه نیک مجبور میشود به او کمک کند تا از شدت استرس عبور کند. پس از مدتی و با زیادهروی در مصرف مواد و مشروب وادا و میا وارد رابطه جنسی میشوند.
آمریکا ؛ ترویج همجنسگرایی یا آزادی؟
در نقد فال اوت لازم است بگویم من هیچ مشکلی با هر نوع انتخاب و گرایشی ندارم. زندگی شخصی هر فرد مخصوص به اوست و به دیگران مربوط نمیشود. اما وقتی این شخصی، اجتماعی میشود دیگر به همه مربوط است.
در تحلیل فیلم سقوط ناگزیرم به مسائلی عمیقتر رج بزنم. اخیرا از هر سه فیلم هالیوودی که دیدم یکی همجنسگرایی داشته، یکی ابرقهرمان سیاهپوست و دیگری (طبق معمول) تحریف تاریخ به نفع پیروزان جنگ دوم جهانی و احساس میکنم این اتفاقی نباشد. تاکید میکنم بنده هیچ مشکلی با رنگ پوست مردم و گرایشات آنها ندارم.
مسئله من نوعی از پروپاگاندای فرهنگی است که در امپریالیسمِ آمریکا در حال وقوع است که برایش نفعهای اقتصادی و استثماری در پی دارد.
نقد فیلم سقوط
مثال سادهاش این است که در اکثر فیلم و سریالهای هالیوودی قهرمانها سیگار میکشند. در حد مرگ سیگار میکشند (نمونه بارزش تامی شلبی و صدها مثال دیگر) اما قیمت سیگار در آمریکا نجومی است و نکته جالب این است که در ردهبندی سرانه مصرف سیگار ایالات متحده آمریکا در رتبه 68ام است. پس این سیگار را چه کسانی میکشند؟
اگر همانطور که در فیلمها نشانِ ما میدهند از هر 4 آمریکایی 3تاشان سیگاری است چرا در واقعیت در رتبه 68ام هستند؟ به نظر شما یک جای کار نمیلنگد؟ آیا میشود تحلیل The Fallout را بدون در نظر گرفتن این مسائل انجام داد؟
لطفا سرچ کنید: فهرست کشورها بر پایه سرانه مصرف سیگار. این مسئله و مسائلی مشابه این که ذکر کردم و خیلیهاشان هم درین مقاله نمیگنجند بازهم این سوال را به ذهن بنده متبادر میکند که: “نکنه خبریه؟”
وقتی ما در زندگی واقعی با مردی مواجه هستیم که ادعا میکند زن است و جامعه جهانی با آغوش باز او را میپذیرند و اتفاقا آن شخص وارد ورزش زنان میشود و تمام رکوردها را جابجا میکند، احساسم نسبت به “نکنه خبریه؟” تقویت میشود.
بیشتر بخوانید:
خماری در 16 سالگی
روز بعد وادا با عجله و با خماری به خانه میرود (و به گفته او همه نوجوانان 16 ساله مشروب مینوشند). او و نیک در مورد مکانیسمهای مقابلهایِ ضعیفِ وادا در ماشین با هم بحث میکنند و وادا در انتها برای خالی نماندن عریضه و نشان دادن بایسکشوال بودنش نیک را هم میبوسد و نیک (که اتفاقا سیاهپوست هم هست) با این واقعه دهشتناک مقابله میکند و این اجازه را به وادا نمیدهد تا ما متوجه شویم او ارزشهای اخلاقی را به لذتهای زودگذرِ دنیوی ترجیح میدهد.
در ادامه بررسی فیلم سقوط (شما بخوانید ملالآور) وادا از نظر عاطفی با والدینش ارتباط برقرار میکند و با میا آشتی میکند و هر دوی آنها توافق میکنند که دوست بمانند و دیگر از آن کارهای بد نکنند.
نقد فیلم سقوط
در سکانسهای بعدی میبینیم که وادا در جلسه بعدی درمانی خود پیشرفت واقعی داشته است. اگرچه اعتراف میکند که او و نیک ممکن است با هم آشتی نکنند و ازین مسئله ناراحت است.
در انتهای تحلیل فال اوت (شما بخوانید عبث)، وقتی وادا بیرون از کلاس رقص منتظر میا (دوستِ عادیاش) است یک اعلان در مورد تیراندازی در مدرسه دیگری در آمریکا میبیند و به نظر دچار پانیک اتک میشود.
دیدگاه فروید و کارکردش در فیلم
دو روشی که فروید همزادپنداری را تعریف میکند این است: یکی از آنها فرایندی است که در طی آن، خویشتن (“من” یا “خود”) تلاش میکند تا اشیاء یا رویدادهای درون محیط را با خواستهها یا آرزوهای “نهاد” مطابقت دهد.
مورد دوم تمایل به افزایشدادن احساس ارزشمند بودن، از طریق متصل کردن خود به یک شخص، گروه، یا سازمانی که مهم بهحساب میآیند. اتفاقی که روان وادا در مورد میا میافتد هم، چنین است.
انتخاب مُد، موسیقی، مجلات یا کتابها، یا حتی طرز حرفزدن یا رفتارهای دیگر نیز میتوانند نمونههایی از همذاتپنداری باشند، به این شرط که فرد را ازلحاظ روانی به افرادی که وی آنها را موفق، قدرتمند، یا جذاب میداند، نزدیکتر سازد.
نقد فیلم سقوط
درین بین اما، تقلید کردن پسر از پدر و دختر از مادر نیز نوعی همذاتپنداری سالم است. در این حالت، کودک با والدین خود همذاتپنداری میکند (ارزشهای آنها را درونیسازی میکند) و بهاینترتیب، از تنبیهشدن بهدلیل درپیشگرفتن ارزشهایی متضاد اجتناب میکند.
پیوستنِ یک نوجوان بدون اعتمادبهنفس به گروههای شبهنظامی یا نظامی نیز نوعی همذاتپنداری است. اگر به اصلِ آلمانیِ این اصطلاح (Identifikation) نگاه کنیم، میتوانیم بگوییم که در این مکانیسم دفاعی، فرد، هویّت (آلمانی: Identität) یک شخص دیگر را، تا حدی، بهخود میگیرد.
بیشتر بخوانید:
نکات مثبت فیلم
پیشتر از واژههای عبث و ملالآور برای این فیلم استفاده کردم. همانطور که عرض کردم اشکال عمده من به فیلم این است که فیلم تمام و کمال در خدمت سیاست است. اما ورای این ریتم و تمپو گاهی محو میشوند و دلایلِ دیگری که پیشتر عرض کردم علتِ عبث و ملالآور بودن فیلم است.
اما چند صحنه جذاب هم در فیلم وجود داشت که از ملالش کاست و باید در نقد فیلم The Fallout به آنها هم اشاره کنم. برای نمونه پلانی که از بالا گرفته بود و این دو شنا میکردند با معیارهای زیباییشناسانه، پلانِ خوش فرمی بود. سکانس تکگوییِ وادا (وقتی گل کشیده) و شنای پشتِ میا از جهت ریتم و همچنین زیبایی چشمنواز و جذاب بود.
نقد فیلم سقوط
بازی خوبِ جنا اورتگا (وادا) سر کلاس در معیتِ موسیقی عالیِ فیلم (وقتی میرقصد و در نهایت خودکار در دهانش میترکد)، الهام بخش و کارگردانی شده بود. در ادامه همان سکانس، سکانس رقص او هنگامی که از پلههای دبیرستان پایین میآید و میزانسنهای جذابی که اجرا میکند به غایت خوب و هدفمند بود.
در بررسی فیلم Fallout استفاده از فیلترها و رنگهای گرم در فیلم هم از نکات مثبت فیلم به شمار میرود. اما تمام اینها که عرض کردم مانند تکههای چندین پازل هستند که تک به تک زیبا و جذابند ولی وقتی میخواهی به هم بچسبانیشان، غیر ممکن است. کُلاژ است.
اگر بشود در یک جمله نقد فیلم سقوط را تمام کرد باید گفت: این فیلم کُلاژی از چند سکانس زیبا بود که در محتوا به کفشهای سیاستِ کلی هالیوود بوسه میزد. در ادامه نظر منتقدان را خواهم آورد که اکثر قریب به اتفاقشان فیلم را تحسین کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اطلاعات تکمیلی
The Fallout اولین نمایش خود را در South by Southwest در 17 مارس 2021 داشت و در 27 ژانویه 2022 در HBO Max توسط Warner Bros. Pictures و New Line Cinema منتشر شد.
این فیلم مورد تحسین بعضی از منتقدان قرار گرفته. آنها فیلمنامه و موسیقی اوکانل و بازی اورتگا (وادا) را تحسین کردند. این فیلم چند جایزه در چند جشنواره نسبتا ناشناخته هم گرفته است.
نظر منتقدان
در Rotten Tomatoes، این فیلم بر اساس 50 نقد، با میانگین امتیاز 7.90/10، دارای 92% محبوبیت است. اجماع سایت چنین میگوید: ” سقوط همدلانه و خوب بود. فیلم از عواقب آسیبهای روانی نوجوانان برای دستوپنجه نرم کردن با تجربه غم و اندوه استفاده میکند.” در متاکریتیک این فیلم دارای میانگین 84 از 100 بر اساس 11 نقد است.
شری لیندن از هالیوود ریپورتر این فیلم را “حساس و نافذ” خواند و از فیلمنامه و کارگردانی پارک، بازیها و موسیقی فینیاس تمجید کرد.
کیت اربلند از IndieWire به فیلم امتیاز B+ داد و گفت که فیلم به “مخاطرات عاطفی واقعی در درخشش رسانههای اجتماعی میپردازد و چیزی قدرتمند را در این فرآیند کشف می کند.”
آماندا سینک از The Hollywood Outsider این فیلم را «فیلم قابل توجهی میداند که پیامدهای تراژدی بر نوجوانان ما را بررسی میکند و اینکه چگونه واکنش مشروط انسان یک اندازه نیست.”
هالیوود ریپورتر نوشت: “… چرخش زیبای اورتگا، نمای ظاهری اینجا را که چیزی برای نگاه کردن نیست و بریدگیهای روحش را برای ما ملموس میکند.”
بیشتر بخوانید
- بهترین فیلمها و سریالهای 2022
- بهترین فیلمها و سریالهای 2021
- بهترین فیلمها و سریالهای IMDB 2022
- بهترین سریالها
از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم سقوط سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقدها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.
وا چرا این قسمتهایی که گفتید رو من در فیلم ندیدم؟ از آپارات دیدم. یعنی سانسور داشت؟
یحتمل
من هنوزم نفهیمدم اخرش چی شد.
میشه اگه کامنتمو میبیند بگید ؟
منتظر دوستش بیرون سالن رقصش بود و براش عکس فرستاد که منتظرتم تا اون بیاد دوباره پیامک اومد ۱۲ نفر کشته شدن حالا یا ندرسه خودش بوده یا مدرسه خواهرش