بهترین فیلم های شبکه سای فای به شاخصترین فیلمهای این شبکه تلووزیونی میپردازد، آنها بررسی میکند و برایتان معرفی میکند. همراه فیگار بمانید.
سای فای (به انگلیسی: Syfy) یک شبکه تلویزیونی کابلی آمریکایی است که بیشتر برنامههایی در ژانر علمی-تخیلی، درام، کشتی، فانتزی، فراطبیعی و ترسناک پخش میکند. این شبکه در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۲ شروع به کار کرد و هماکنون بخشی از انبیسی یونیورسال و زیرمجموعه کامکست است. تا اوت ۲۰۱۳ تقریباً ۹۷٬۴۷۷٬۰۰۰ آمریکایی سای فای دریافت کردهاند.
بهترین فیلم های شبکه سای فای
معرفی و تحلیل
فهرست مطالبی که در بهترین فیلم های شبکه سای فای خواهید خواند به شرح زیر است:
- Dog Soldiers
- نگاهی به سربازان سگی
- Treasure Island
- Splinter
- داستان فیلم Splinter
- Beyond Re-Animator
- نگاهی به Beyond Re-Animator
- The Descent
- تحلیل سقوط
در ۱۹۸۹ مایکل ربنستین و همسرش لوری سیلور کانال سای فای را به وجود آوردند و تصمیم به پخش آن در دسامبر ۱۹۹۰ کردند. اما منابع آن را در اختیار نداشتند.
Dog Soldiers
سربازان سگی عنوان فیلمی ترسناک به کارگردانی نیل مارشال میباشد که در دهم مه سال ۲۰۰۲ منتشر شد. این فیلم محصول بریتانیا، لوکزامبورگ و آمریکا است. چندین سرباز در جنگلی گرفتار میشوند. شب هنگام گرگینهها به سراغشان میآیند. سربازان به کلبهای پناه میبرند اما آنجا، جای امنی نیست…
نگاهی به سربازان سگی
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم سربازان سگی نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم سربازان سگی به طور متوسط فعالیت 3ام بازیگران این اثر است. همچنین براساس امتیاز مردم فیلم سربازان سگی بدترین اثر Darren Morfitt در حرفه بازیگری محسوب میشود.
Dog Soldiers
فیلم سربازان سگی براساس امتیاز مردم به آثار یکی از 4 اثر شاخص Neil Marshall در حرفه نویسندگی محسوب میشود. 7 تن از بازیگران سربازان سگی، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در سربازان سگی 7 فیلم اولی بودهاند: Emma Cleasby، Darren Morfitt، Chris Robson، Leslie Simpson، Tina Landini، Craig Conway و Brian Claxton Payne.
Dog Soldiers
همچنین Neil Marshall کارگردان سربازان سگی اولین همکاری خود با بازیگرانی چون شان پرتوی، کوین مک کید و Thomas Lockyer را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران سربازان سگی نیز 55 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 11 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 55 همکاری برای اولینمرتبه در سربازان سگی رخ داده است. مانند: شان پرتوی و کوین مک کید، Emma Cleasby و لیام کانینگهام، Thomas Lockyer و Darren Morfitt، Chris Robson و Leslie Simpson، Tina Landini و Craig Conway.
Treasure Island
جزیره گنج یک فیلم به کارگردانی فریزر کلارک هستون است که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. جیم هاوکینگز جوان که به همراه مادرش مسافرخانه شان را میگرداند، با «کاپیتان بیلی بونز»، که پس از محاصره توسط دزدان دریایی میمیرد آشنا میشود. او و مادرش را مهاجمان مبارزه کرده و نقشه گنج بیلی بونز را پیدا میکنند و…
Splinter
Splinter یک فیلم ترسناک آمریکایی محصول 2008 به کارگردانی توبی ویلکینز با بازی شی ویگام، پائولو کوستانزو و جیل واگنر است. این فیلم در نزدیکی شهر اوکلاهاما، اوکلاهما فیلمبرداری شده است. این فیلم در 31 اکتبر 2008 اکران محدودی داشت. HDNet Movies این فیلم را دو روز قبل از اکران در سینما پخش کرد.
داستان فیلم Splinter
در یک پمپ بنزین متصدی پمپ مورد حمله یک حیوان آلوده قرار می گیرد. بدن متصدی منقبض می شود. زوج جوانی به نامهای ست بلزر و پولی وات برای یک سفر کمپینگ رمانتیک در جنگلهای اوکلاهاما رانندگی میکنند، اما نقشههایشان زمانی که توسط یک محکوم فراری به نام دنیس فارل و دوست دختر معتادش به نام لیسی بیلیس به سرقت میروند به هم میریزد. . وقتی این گروه در جاده با حیوان آلوده به ترکش برخورد می کنند، لاستیک پنچر می شود. آنها در پمپ بنزینی که اکنون متروکه است، پناه می گیرند.
لیسی متوجه می شود که مسئول پمپ به طرز وحشتناکی آلوده است که در حمام می پیچد. او مورد حمله قرار می گیرد و توسط هیولا کشته می شود، اما جسد او به آرامی زنده می شود و به موجودی جدید تبدیل می شود که به بازماندگان باقی مانده حمله می کند. در حین مبارزه با او، ست، پولی و دنیس متوجه می شوند که قطعات بریده شده از قربانیان آلوده می توانند به تنهایی حمله کنند.
کلانتر تری فرانکل از راه می رسد و تلاش می کند تا دنیس را دستگیر کند، اما جسد لیسی او را از وسط می برد. این موجود نیمه بالایی بدن افسر را می گیرد و با آن پیوند می زند و به موجودی بزرگتر تبدیل می شود. این سه نفر زمانی که تکهای از بازوی موجود به آنها حمله میکند در یخچال مخفی میشوند.
کشف می شود که دنیس آلوده شده است، زیرا بازوی چپ او به شدت خود به خود می پیچد. ست و پولی دست او را قطع می کنند تا از گسترش عفونت جلوگیری کنند. دنیس توضیح میدهد که او توسط یک ترکش از موجود مردهای که در جاده با آن روبرو شدهاند، سوراخ شده بود.
ست کشف می کند که خود موجودات قارچی هستند که کنترل اجساد را که آلوده می کنند و خون را در بدن مصرف می کنند، با استفاده از میزبان زامبی شده فعلی برای جستجوی میزبان های تازه و جدید هستند. به همین دلیل، آنها بر اساس دما شکار می کنند و به گرم ترین چیزی که می توانند پیدا کنند حمله می کنند…
Beyond Re-Animator
Beyond Re-Animator یک فیلم ترسناک محصول 2003 به کارگردانی برایان یوزنا با بازی جفری کامبز، جیسون بری، السا پاتاکی، سیمون آندرئو و سانتیاگو سگورا است. این سومین و آخرین قسمت از مجموعه فیلم Re-Animator است.
محصول مشترک بینالمللی اسپانیا و ایالات متحده، Beyond Re-Animator در کانال علمی تخیلی به نمایش درآمد، اگرچه به طور مستقل تولید شد و تنها به عنوان توزیعکننده توسط کانال خریداری شد. این نمایش به رتبه بندی TV-PG کاهش یافت. این فیلم اکران محدودی را در ایالات متحده دریافت کرد و رتبه R به آن اختصاص یافت و یک برش کمی طولانیتر بدون رتبه در رسانههای خانگی در برخی کشورها منتشر شد.
نگاهی به Beyond Re-Animator
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم Beyond Re-Animator نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم Beyond Re-Animator به طور متوسط فعالیت 4ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم Beyond Re-Animator یکی از 4 اثر شاخص Jason Barry و Enrique Arce در حرفه بازیگری محسوب میشود.
8 تن از بازیگران Beyond Re-Animator، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در Beyond Re-Animator 8 فیلم اولی بودهاند: Tommy Dean Musset، Bárbara Elorrieta، Elsa Pataky، Ángel Plana، Lolo Herrero، Enrique Arce، Nico Baixas و Daniel Ortiz.
Beyond Re-Animator
همچنین Brian Yuzna کارگردان Beyond Re-Animator اولین همکاری خود با بازیگرانی چون Jason Barry، Javier Sandoval، Santiago Segura و Simón Andreu را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران Beyond Re-Animator نیز 78 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 13 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 78 همکاری برای اولینمرتبه در Beyond Re-Animator رخ داده است. مانند: Jeffrey Combs و Tommy Dean Musset، Jason Barry و Bárbara Elorrieta، Elsa Pataky و Ángel Plana، Javier Sandoval و Santiago Segura، Lolo Herrero و Enrique Arce.
The Descent
سقوط (نزول) یک فیلم بریتانیایی در سبک ترسناک و ماجرایی به کارگردانی نیل مارشال است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و فروش آن ۵۷٫۱ میلیون دلار در برابر بودجهٔ ۳٫۵ میلیون پوندی بود. دنبالهای با نام نزول قسمت ۲ به کارگردانی جان هاریس در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. صحنههای بیرونی در اسکاتلند فیلمبرداری شده و صحنههای داخلی در مجموعههایی ساخته شده در استودیوی Pinewood در نزدیکی لندن فیلمبرداری شدهاست.
The Descent
شش زن برای تماشای اعماق غاری دیدنی وارد آن میشوند، ولی خیلی زود معلوم میشود که وارد دالانهایی شدهاند که پای بشری به آن نرسیدهاست. آنها از سوراخی به قعر غار سقوط میکنند و خیلی زود متوجه میشوند بهجای یک غار توریستی و بیخطر، در فضایی بیگانه قرار گرفتهاند که برخلاف تصورشان میهماننواز نیست و در فضای تاریک و وهمآلود درون غار، دوستی خود را در آزمون تازهای مییابند.
روابط قدیمیِ دوستی به دشمنی، و اعتماد به بدگمانی تبدیل میشود؛ تا اینکه شش زنِ قهرمان این فیلم، سرانجام با جانوران زیرزمینی به شکل موشهای بزرگ انساننما روبرو میشوند.
تحلیل سقوط
نیل مارشالِ نویسنده برای ترساندن تماشاگران، بهنحوی آگاهانه، روی یکی از دمِدستیترین هراسهای انسانی حساب باز کرده است؛ “ترس از فضاهای بسته” [۴] و چه لوکیشنی خوفآورتر از غاری در عمق زمین با میزبانهایی تشنهی گوشت و خون تازه، میتواند وجود داشته باشد؟! از سوی دیگر، نیل مارشالِ کارگردان هم بهخوبی از مختصات طبیعیِ لوکیشن اصلی فیلماش -یعنی همان غار پیچدرپیچِ کذایی- برای ترسآفرینیِ هرچه بیشتر سود میبرد. تاریکیِ بالقوهی غار در نزول، به هراسهای بیپایان زنهای گرفتارِ اعماق، دامن میزند. شاید این بهترین فیلم علمی تخیلی سای فای باشد.
The Descent
حتی سرسوزنی شک ندارم که آثار ردهی سینمای وحشت میتوانند از ناحیهی یک صدابرداری و صداگذاریِ بیرمق و ضعیف، زمین بخورند. طراحی صداهای نزول -بهویژه اصواتی که از حنجرهی موجودات هراسناک خارج میشود- نقطهی قوت غیرقابلِ انکار فیلم است. نورپردازی نزول نیز -مخصوصاً و مخصوصاً- در سکانسهای داخل غار، حرف ندارد.
The Descent
سام مککوردی و همکاراناش آنقدر کارشان را درست به انجام رساندهاند تا بیبروبرگرد بپذیریم وقایعی که در حال دیدنشان هستیم، تاموُتمام در زیرِ زمین رخ دادهاند و یگانه منبع نورِ موجود، همان چراغهای کوچکی است که روی کلاههای ایمنیِ کاوشگران بختبرگشته نصب شده. نزول از نظر بصری خوشساخت و بهمعنیِ واقعی کلمه، خوشآبوُرنگ است! در رنگآمیزیِ فیلم، اکثراً تونالیتههای قرمز و آبی و سبز دخیلاند و حدساش خیلی سخت نمیتواند باشد که رنگ غالب، قرمز است.
The Descent
قبلاً هم به لوث شدنِ کاربرد هندیکم در فیلمترسناکها و توجیهات مسخرهای که برایش تراشیده میشود، اشاره کردهام. اما دوربینْ روی دستهای نزول از جنسی دیگر است؛ در نزول این پلانها بهعنوان “تصاویر کشفشده” به تماشاگر قالب نمیشوند و فقط زمانی ناظر چنین نماهایی هستیم که کاراکترهای بلادیدهی فیلم از قابلیت مادون قرمزِ دوربین کوچکِ همراهشان برای رؤیت موجوداتِ مهاجم در سیاهیِ مطلق غار کمک میگیرند وگرنه این نوید را به شما میدهم که -چنانچه اشتباه نکنم- بهجز چنین مواردِ منطقی و کمشماری، از لزرشها و پیچوُتابهای آزاردهندهی دوربین خبری نیست!
The Descent
در نزول دوربینْ روی دستها نهتنها بدل به المانی اعصابخُردکن نمیشوند بلکه بهشایستگی کارکردِ خود را مییابند و وحشتِ حاکم بر صحنهها را دوچندان میکنند. رویدادهای هیجانانگیزِ متوالی سبب میشوند تا گذشت زمان را به دست فراموشی بسپاریم و اصلاً پی نبریم که نزول کِی به دقایق انتهاییاش نزدیک شده است!
از دقیقهی ۵۷ و معارفهی غافلگیرکنندهی غارنوردانِ بدشانس ما با نخستین جانور وحشتآورِ فیلم، لحظهای نیست که نزول فاقد تنش و حادثه باشد. شاید بهنظر برسد که -برای فیلمی ۱۰۰ دقیقهای- اتفاق مورد اشاره، دیر به وقوع میپیوندد. با چنین اظهارنظری موافق نیستم زیرا معتقدم هرچه که نزول در -حدوداً- ۴۰ دقیقهی آخر برداشت میکند، مدیونِ زمینهچینیهای خوبِ آغازیناش است. ضمن اینکه همان دقایق پیشگفته نیز بهتناوب “ماجرا” دارند و بههیچوجه کسالتبار نیستند.
The Descent
از آنجا که کمتر بنیبشری خلق شده که از پول بیشتر بدش بیاید(!)، نزول هم از آفت دنبالهسازیِ فیلمترسناکهای موفق در امان نماند. نزول: قسمت ۲ (The Descent: Part 2) را ۴ سال بعد، جان هریس -تدوینگرِ نزول- ساخت که تبدیل به اولین و آخرین تجربهی کارگردانی هریس تا به حال شد!
تقریباً مشابهِ اورن پلی و نسبتاش با دنبالههای فعالیت فراطبیعی (Paranormal Activity) [محصول ۲۰۰۷]، آقای مارشال نیز این هوشمندی را به خرج داد که در نزول: قسمت ۲ تنها نقش یک تهیهکنندهی اجرایی را داشته باشد. فیلم مذبور نهفقط بهلحاظ هنری و سینمایی یک شکست بهحساب میآمد بلکه نتوانست موفقیت تجاری نزول را هم تکرار کند.
بیشتر بخوانید:
- بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022
- بهترین فیلم های فانتزی 2022
- بهترین فیلم های فضایی 2022
- بهترین فیلم های آخرالزمانی 2022
- بهترین فیلم های ماوراءالطبیعه 2022
- بهترین فیلم های آخرالزمانی 2021
- بهترین فیلم های پسا آخرالزمانی 2021
- بهترین فیلم های سورئال (surreal) 2021
- بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی 2022 و 2021
- بهترین فیلم ها و سریال های متاورسی
- معرفی و تحلیل بهترین فیلم های جهان های موازی تاریخ
- نقد فیلمهای علمی تخیلی
از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های شبکه سای فای سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.