نقد و بررسی فیلم شگفتی (The Wonder) ؛ درباره گرسنگان فرهنگ

شگفتی فیلم درام دورانی روان‌شناختی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی سباستین للیو است. با نوشتار بررسی فیلم شگفتی با ما بمانید.

فیلمنامه‌ی این فیلم را اما داناهیو، للیو و آلیس برچ بر اساس رمانی به همین نام اثر داناهیو در سال ۲۰۱۶ نوشته‌اند. این فیلم داستان پرستاری انگلیسی را دنبال می‌کند که به روستای ایرلندی فرستاده می‌شود تا دختر جوانی را مشاهده کند که ظاهراً می‌تواند بدون غذا زنده بماند.

نقد و بررسی فیلم شگفتی (The Wonder)

سینما در واقع هم چالش اعتقادی است و هم فرصتی برای پیوند دادن ما به روایت بزرگی که نوع بشر را در نظر می‌گیرد. علی‌رغم اینکه فیلم همچون نامش یک شگفتی به حساب می‌آید، توجه افراد کمی را به خودش جلب کرده است؛ گویی مخاطبان تصور شده، افراد بی‌گناه یا موجودات بیگانه گرسنه‌ی فرهنگ هستند، نه مشترکان نت‌فلیکس.

به نظر می‌رسد آرت اخیرا فضاهای قدیمی و روستایی را بازیابی می‌کند؛ انگار دوباره مد شده است. در فیلم El prodigio با فرضیه‌ای مواجه می‌شویم که چیزی جز بی تفاوتی ایجاد می‌کند. دختری از دهکده‌ای در قرن نوزدهم در ایرلند چندین ماه بدون خوردن غذا سپری کرده است.

از همان ابتدا ما با مفهوم پیچیده‌ای مواجه می‌شویم و سباستین للیو می‌خواهد یک شگفتی را به ما نشان دهد. در سرتاسر فیلم، تقابل طبیعی بین مفاهیم عمیقاً ریشه‌دار دین، اخلاق، ایمان، بقاء یا معجزه و مفاهیم بسیار علمی مانند شفا، تغذیه و وظیفه‌ی دئونتولوژیک پزشکی مربوطه در جریان است.

آیا مسیحی جوان یک قدیس واقعی است و آیا خداوند او را به عنوان ابزاری برای گسترش حقیقت خود انتخاب کرده؟ یا بیشتر کلاهبردار است؟ کارگردان از طریق مطلق‌ترین رمز و راز که بیشتر فیلم را به خود اختصاص می‌دهد، می‌خواهد بیننده کاملاً در سفر پرستار (پوگ) غرق شود که سعی می‌کند موقعیت و دلایل آن را درک کند، اما بیش از هر چیز، دختری با فضاسازی‌های نزدیک به مرگ احتمالی را می‌بینیم.

شکی نیست که ایده آغازین کارگردان شیلیایی کاملاً جذاب است و او آن را با مهارتی قابل توجه معرفی می‌کند. فضیلت او در خواسته‌های خود از مردم است، او می‌خواهد که آنها در مورد امکان معجزه فکر کنند. و موفق می‌شود، پایه‌های آن را به شیوه‌ای کمی اجباری، هم برای آگنوستیک‌ها و ملحدان و هم برای مسیحیان ایجاد می‌کند. این حداقل سوالی است که کنجکاوی زیادی ایجاد می‌کند.

نقد فیلم شگفتی The Wonder
نقد فیلم شگفتی The Wonder

فلورنس پیو نقش اصلی این فیلم را ایفا می‌کند و دیگر گروه بازیگران شامل:

  • فلورنس پیو در نقش الیزابت «لیب» رایت
  • کیلا لرد کسیدی در نقش آنا اودانل
  • تام برک در نقش ویلیام برن
  • نیام الگار در نقش کیتی اودانل / راوی
  • الین کاسیدی در نقش روزلین اودانل
  • کائولان بیرن در نقش مالاچی او دانل
  • توبی جونز در نقش دکتر مک بریتی
  • کیران هایندز در نقش پدر تادئوس
  • درموت کرولی در نقش سر اوتوی
  • برایان اف. اوبرن در نقش جان فلین
  • دیوید ویلمت در نقش شان رایان
  • روث بردلی در نقش مگی رایان
  • جوزی واکر در نقش خواهر مایکل

نظر منتقدان درباره فیلم شگفتی 2022

نقد فیلم شگفتی, نقد فیلم شگفتی The Wonder
نقد فیلم شگفتی

در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، ٪۸۶ از ۱۱۷ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۷٫۲/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «فضای جذاب و داستان شگفت‌انگیز است، اما شگفتی این درام دورانی واقعاً در نقش‌آفرینی چشمگیر فلورنس پیو قرار دارد.» این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۳۶ منتقد امتیاز ۷۱ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است.

دیوید ارلیش از ایندی‌وایر با بررسی فیلم پس از افتاحیهٔ آن در تلوراید، آن را «داستانی مجلل اما کمی پخته‌نشده» خواند و کارگردانی، نقش‌آفرینی، فیلم‌برداری و موسیقی را ستایش کرد. پیتر بروژ نقش‌آفرینی بازیگران را در نقد خود برای ورایتی تحسین کرد، اما فیلم‌نامه را مورد انتقاد قرار داد و آن را به عنوان یک «اقتباس یکنواخت اما در نهایت مضحک» خلاصه کرد. استفان فاربر از هالیوود ریپورتر آن را «مطالعه‌ای روشنگر دربارهٔ تعصبات تاریک» دانست و از عملکرد پیو و کارگردانی للیو تمجید کرد که به گفته او شاید «بهترین دستاورد او تا به امروز» باشد.

اولین افتتاحیهٔ جهانی این فیلم در ۲ سپتامبر ۲۰۲۲ در جشنواره فیلم تلیوراید برگزار شد و در ۲ نوامبر ۲۰۲۲ در سینماهای منتخب اکران شد. سپس در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ از طریق نتفلیکس پخش شد. نقدهای این فیلم مثبت بود و در زمینهٔ طراحی تولید و اجرای بازیگران، به ویژه پیو مورد تحسین قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *