بهترین مستند های روانشناسی : به همراه مهم ترین ها در سال 2021

در این نوشتار قصد داریم به بهترین مستند های روانشناسی ساخته شده بپردازیم اگر شما نیز به این ژانر علاقمند هستید در ادامه با فیگار همراه باشید.مستندها در ژانرهای مختلفی مثل تاریخی، سیاسی، اجتماعی، حیات وحش و روانشناسی و غیره ساخته می‌شوند. با تماشای مستند می‌توانیم اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهیم، یکی از این ژانرها، روانشناسی است که مخاطبان خاص خود را دارد.

مستند های روانشناسی به بررسی و مطالعه فرایندهای ذهنی و روانی مانند:شخصیت، درک، انگیزه، هوش و هر فرایند ذهنی و همچنین بیماری و اختلالات روانی دیگر می‌پردازد. با تماشای مستندهای روانشناسی می‌توانید با بسیاری از اختلالات شایع در سراسر جهان که از وجود بیشتر آنها بی‌خبر هستید آشنا شوید.

بهترین مستند های روانشناسی

به همراه مهم ترین ها در سال 2021

مستند روانشناسی بهترین
مستند روانشناسی بهترین

در ادامه می‌خواهیم بهترین مستند های روانشنانی را به شما معرفی کنیم:

(پل) The Bridge

مستند روانشناسی بهترین
مستند روانشناسی بهترین

این مستند داستان پل گلدن گیت در کالیفرنیا که دو شهر سان‌فرانسیسکو و مارین را به هم وصل می‌کند را به تصویر می‌کشد. مستند پل در سال 2006 به کارگردانی و نویسندگی اریک استیل به الهام گرفتن از مقاله پرش‌کنندگان نوشته تاد فرند ساخته شد.

در این مستند به مصاحبه با خودکش‌ها، دوستان و خانواده کسانی که خود را از ارتفاع پل گلدن گیت پرتاب کردند و بررسی آنها می‌پردازد. برای ساخت این مستند ده هزار ساعت از پل فیلمبرداری شده که در این ساعات بیست و چهار خودکشی ثبت شده که جسد سه تن از آنها پیدا نشده.

این پل که طولانی‌ترین پل معلق 67 متر ارتفاع دارد و محبوب‌ترین مکان خودکشی در جهان است، برخی از این افراد بعد از سقوط اول جان سالم بدر می‌برند و بر اثر خفه‌گی و سرمازدگی می‌میرند. برای ساخت این مستند بیست و پنج هزار دلار هزینه شده و فروش آن حدود دویست و پنج هزار دلار بوده که یکی از محبوب‌ترین و بهترین مستند روانشناسی است.

(حق مردن؟) ?Right To Die

مستند روانشناسی بهترین
مستند روانشناسی بهترین

حق مردن به خودکشی یکی از اساتید 59 ساله دانشگاه یعنی کریگ کالبی که دچار بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بود (به دستگاه عصبی مرکزی مربوط می‌شود) می‌پردازد و در سال 2010 توسط شبکه PBS پخش شد. تماشای این مستند روش برای آشنایی با خودکشی کمکی و غیر قانونی بودن آن در کشور انگلیس است.

اورت به دلیل غیر قانونی بودن خودکشی کمکی در انگلیس به سوئیس مهاجرت کرد و به کمک سازمان دیگنیتاس که یک سازمان کمک به خودکش‌هاست به زندگی خود پایان داد. این مستند 4 روز قبل از مرگ وی را با حضور همسرش را به تصویر کشیده و در جشنواره‌های مختلف نیز آن را به نمایش گذاشتند.

(منی که نمی‌تونی ببینی) The Me You Can’t See

مستند روانشناسی 2021
مستند روانشناسی 2021

سریال منی که نمی‌تونی ببینی از بهترین مستند های روانشناسی 2021 است که در کشور آمریکا با کارگردانی آصف کاپادیا و دان پورتر ساخته شده.

در این سریال به مصاحبه با افراد مشهور مانند لیدی گاگا، پرنس هری، اپرا وینفری و گلن کلوز دربارهُ سلامت روان و بیماری‌های روانی می‌پردازد، تا کنون 4 قسمت از این سریال در شبکه اپل تی وی پلاس پخش شده است.

(سه غریبه همسان) Three Identical Stranger

مستند روانشناسی بهترین
مستند روانشناسی بهترین

این مستند روایت سه برادر است که در شش ماهگی به خانواده‌های دیگر داده شده‌اند در حالی که خانواده‌ها از وجود برادران دیگر بی‌خبر هستند. این بی‌خبری بخشی از یک تحقیقات علمی برای این سه قلوهای همسان است که در شرایط ناهمسان بزرگ شده‌اند.

حال این مستند با کارگردانی تیم واردل رو در رویی دیوید کلمن، بابی شفران و ادی گالاند این سه برادر همسان را بعد از 19 سال نشان می‌دهد. متاسفانه برخورد و آشنایی آنها با هم باعث افسردگی و درگیری‌های روانی و همچنین خودکشی یکی از آنها شد. مستند سه غریبه همسان حدود 12 میلیون دلار فروش داشته و نامزد دریافت جوایز مختلفی از جمله جایزه بفتا و ستلایت به عنوان بهترین مستند شد.

(جهنم و بازگشت مجدد) Hell and Back Again

مستند روانشناسی بهترین
مستند روانشناسی بهترین

این مستند در سال 2011 به عنوان محصول مشترک آمریکا، بریتانیا و افغانستان منتشر شد و حدود چهل هزار دلار فروش داشت. مستند جهنم و بازگشت مجدد به جنگ افغانستان و کشته شدن رزمندگان و خانواده‌های داغدار می‌پردازد، این اثر با حضور بازیگرانی همچون ناتان هریس، اشلی هریس، کریستین کابانیس و تد هابرد به یکی از بهترین مستند روانشناسی تبدیل شده.

(از شر شیطان نجاتمان ده) Deliver Us From Evil

بهترین مستند های روانشناسی
بهترین مستند های روانشناسی

این اثر بر اساس کتاب مراقب شب باشید نوشتهُ رالف سارشی و لیسا کول که بر اساس یک داستان واقعی نوشته شده است، در سال 2014 ساخته شد.

این فیلم داستان کشیش ایرلندی به نام الیور اگریدی که به 25 کودک تجاوز کرده است را بیان می‌کند، از بازیگران آن می‌توان به الیور اگریدی، جف اندرسون و جان منلی اشاره کرد. ساخت مستند از شر شیطان نجاتمان‌ده هزینه 30 میلیون دلاری و فروش 87 میلیون دلاری داشته که یکی از بهترین مستند روانشناسی است.

(ترک نورلند) Leaving Neverland

بهترین مستند های روانشناسی
بهترین مستند های روانشناسی

این مستند به کارگردانی دن رید در سال 2019 منتشر شد که به ادعای دو فرد به نام‌های وید رابسون و جیمز سیفچاک می‌پردازد.

آنها ادعا می‌کنند زمانی که در مزرعه نورلند با خانواده‌هایشان در کنار مایکل جکسون بودند مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته‌اند که در نهایت ادعای آنها در دادگاه رد شد.

(زندگی انیمیشنی) Life Animated

بهترین مستند های روانشناسی
بهترین مستند های روانشناسی

این مستند به کارگردانی راجر راس ویلیامز در سال 2016 منتشر شد، این مستند داستان کودکی به نام اون ساسکیند که از سه سالگی به اوتیسم مبتلا می‌شود.

این کودک که قدرت تکلم خود را بخاطر این بیماری از دست داده بود نمی‌توانست با دیگران ارتباط چندانی برقرار کند، ولی ارتباط خوبی با انیمیشن‌ها دارد.مستند زندگی انیمیشنی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند در هشتاد و نهمین دوره جشنواره جوایز اسکار شد. این مستد با حضور بازیگرانی مانند گیلبرت گوتفرید و ران ساسکیند به یکی از بهترین مستند روانشناسی تبدیل شده.

(بی‌خوابی در نیویورک) Sleepless in New York

مستند روانشناسی بهترین
مستند روانشناسی بهترین

این اثر با کارگردانی کریستین فرای در سال 2014 منتشر شد، از بازیگران آن می‌توان به هلن فیشر که در رفتارشناسی انسان فعالیت دارد اشاره کرد.

(خوشحال) Happy

بهترین مستند های روانشناسی
بهترین مستند های روانشناسی

مستد خوشحال دربارهُ شخصی به نام روکو بلیک است که کارگردانی مستند را نیز بر عهده دارد، او در این مستند به ده‌ها کشور برای جستجوی خوشحالی سفر می‌کند.

(شیطان و دنیل جانستون) The Devil and Daniel

مستند روانشناسی بهترین
مستند روانشناسی بهترین

این مستند در سال 2005 با کارگردانی جف فویرتسایگ ساخته شده، شیطان و دنیل جانستون مسیر زندگی این خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی که ذهن دوقطبی و بسیار درگیری ذهنی دارد.

(بی‌آفتاب) Sans Soleil

بهترین مستند های روانشناسی
بهترین مستند های روانشناسی

این مستند فرانسوی در سال 1983 منتشر شده و افکار یک زن جهان‌گرد را روایت می‌کند که راوی آن فلورنس دیلی است،نسخه ژاپنی، آلمانی و انگلیسی این مستند 100 دقیقه‌ای موجود است. از بازیگران این اثر می‌توان به فلورنس دیلی، آریل دومبال، ریوکو ایکدا، کیم نو اک و الکساندرا استوارت اشاره کرد.

(دربارهُ پول) Money, explained

مستند روانشناسی 2021
مستند روانشناسی 2021

این سریال به بررسی کلاهبردارها و فریبکارها و هر آنچه که دربارهُ پول است می‌پردازد، این مستند آمریکایی در سال 2021 ساخته شده که از بهترین مستند روانشناسی 2021 است. در این سریال 5 قسمتی بازیگرانی همچون هال هرشفیلد، ماریا کانی کوا، بابی کاناوله، ادی فالکو، تیفانی هدیش، مارسیا گی هاردن و جین لینچ هنرنمایی کرده‌اند.

(تصاویر کثیف) Dirty Pictures

مستند روانشناسی بهترین
مستند روانشناسی بهترین

الکساندر شولگین دانشمند شیمی، داروشناسی و روان داروشناسی آمریکایی است که بیش از 200 روان‌گردان که به عنوان اکستازی شناخته می‌شوند را تولید کرده.

این مستند داستان زندگی او و اکتشافاتش را که تاثیر بسیاری در بررسی‌های روانشناسی داشته را روایت می‌کند. مستند تصاویر کثیف محصول کشور آمریکا ساختهُ اتین سائورت در سال 2010 منتشر شد و امتیاز 7.1 را در IMDB به خود اختصاص داده است.

(پشت جاذبه) Behind The Attraction

بهترین مستند روانشناسی 2021
بهترین مستند روانشناسی 2021

این مستند که یکی از بهترین مستند های روانشناسی 2021 است به کارگردانی برایان ووک ویس ساخته شده و توانسته امتیاز 7.7 را از IMDb کسب کند.

مستند پشت جاذبه ساخت کشور آمریکا به بررسی محصولات دیزنی و حساسیت طرفدارانش می‌پردازد. در این اثر هنرمندانی مانند: پجت بروستر، مارک دیویس، والت دیزنی، دوئین جانسون راک، پائولا سیگمن لاوری و بیل کاتری هنرنمایی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین مستند های روانشناسی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *