بهترین مستند های حیات وحش : به همراه مهم ترین ها در سال 2021

مستند‌های حیات وحش یکی از ژانر‌های محبوب فیلم‌های مستند است. امروز قصد داریم به معرفی بهترین مستند های حیات وحش بپردازیم، با فیگار همراه باشید.

حیات وحش همانند انسان عضوی از جهان هستی است، که نادیده گرفتن آن طبعات غیر قابل انکاری برای انسان و همچنین سیاره زمین خواهد داشت. به همین دلیل توجه کارگردانان و نویسندگان زیاذی به ساخت مستند‌هایی برپایه واقعیت از حیات وحش جلب شده است.

این مستندها که بیشتر نوعی دغدغه برای حفظ و نگهداری حیات وحش محسوب می‌شوند، برای انتقال این مفهوم‌ها به مخاطبانشان از مفاهیم و گفتمان‌های ساده‌تری استفاده می‌کنند، تا برای سنین مختلف قابل فهم و ادراک باشد. مستندهای حیات وحش از هر طیف جانوران تصویر برداری می‌کنند، از زندگی آبزیان و پرندگان تا پستانداران و گونه‌های مختلف جانوران بی مهره و مهره‌دارن.

تصویربرداری این نوع از مستندها با دقت بالایی انجام می‌شود، چرا که نزدیک شدن به حیوانات خطر بسیار زیادی را متوجه آنها می‌کند. علاوه بر این‌ها ساخت مستندهای حیات وحش در کشورهایی که بیشتر گونه‌های مختلفی از حیات وحش را در خود جای داده‌اند، انجام می‌شود. هر کشوری توانایی ساخت این ژانر را ندارد، دسترسی به دوربین‌های پیشرفته و حتی در مواردی فیلمبرداری هوایی نیز انجام می‌شود، بنابراین کشور‌هایی که قدرتمندتر هستند، ساخت این مستندها را انجام می‌دهند.

در طول سال‌های اخیر ستاره‌های سینمایی زیادی که فعالان محیط زیست نیز هستند، در جلوی دوربین این مستندها هم می‌روند. این فعالیت ستاره‌ها نوعی حمایت از حیات وحش نیز محسوب می‌شود، افرادی چون لئوناردو دیکاپریو، لارنس فیشبرن، اپرا وینفری و واکین فینیکس. در ادامه به معرفی بهترین مستند های حیات وحش و همینطور مهمترین آنها در سال ۲۰۲۱ می‌پردازیم، با فیگار همراه باشید.

بهترین مستند های حیات وحش

کمپانی‌های بزرگی تهیه کنندگی این سری مستندها را برعهده می‌گیرند، اما در بین تمامی آنها مستندهای حیات وحشی که BBC می‌سازد، نماینده‌ای از بهترین مستندها در طول تاریخ هستند.

دیدن این ژنر از مستند، انسان‌ها را به سفر در اعماق زمین، دریا و در جنگل‌ها و از این قاره به آن قاره می‌برد. سفر به نقاط دور دستی چون قطب‌ها و صحراهایی که امکان سکونت در آنجا وجود ندارد. علاوه بر این مهمترین هدفی که ساخت این مجموعه‌ها به مخاطب نشان می‌دهد، حفظ و نگهداری از طبیعت و حیات وحش است، مسئله‌ای که در دنیای مدرن کمتر به آن توجه می‌شود. در ادامه این نوشتار به معرفی بهترین مستند های حیات وحش می‌پردازیم، با فیگار همراه باشید.

مستند پیش از سیل

بهترین مستند های حیات وحش
بهترین مستند های حیات وحش
  • کارگردان: فیشر استیونس
  • محصول: آمریکا

مستند پیش از سیل، ساخته ایالات متحده و محصول سال ۲۰۱۶ می‌باشد. در این مستند ستاره مشهور هالیوود، لئوناردو دیکاپریو به راویگری می‌پردازد.

این مجموعه که ساخت نشنال جئوگرافیک است، به بیان تاثیرات تغییر آب و هوا بر روی محیط زیست می‌پردازد و اینکه مردم چه کارهایی می‌توانند انجام دهند تا از مرگ گونه‌های مختلف جانوران در معرض خطر، اکوسیستم و گونه‌های بومی و محلی جلوگیری کنند. مهمترین مسئله‌ای که این مستند بیان می‌کند، انتشار گاز کربن و تاثیرات مخرب آن بر روی طبیعت و انقراض نسل‌ها و گونه‌های مختلف گیاهان و جانوران است.

مستند توطئه گاوها

بهترین مستند های حیات وحش

  • کارگردان: کیپ اندرسن
  • محصول: آمریکا

مستند توطئه گاوها ساخته آمریکا و محصول سال ۲۰۱۴ می‌باشد. این مستند به دلیل هزینه زیاد برای ساخت و تولیدش از طرف وبسایت ایندی گوگو حمایت مالی شد.

منتقدان بر این باورند که این مستند نوعی جنبش محسوب می‌شود. دقیقه به دقیقه از مستند توطئه گاوها سعی دارد، مخاطبش را وادار کند، که از مصرف محصولات گوشتی و حیوانی اجتناب کند. این مستند در نتفیلیکس عرضه شد و تهیه کنندگی این اثر برعهده لئوناردو دیکاپریو می‌باشد.

مستند همراه با جانوران غول‌آسا

بهترین مستند های حیات وحش

  • کارگردان: جسپر جیمز، نایجل پترسون
  • محصول: انگلیس

مستند همراه با جانوران غول‌آسا، مستندی انگلیسی و محصول سال ۲۰۰۱ می‌باشد. این مستندکه بیشتر به شرح حال جانوران منقرض شده‌ای چون دایناسورها می‌پردازد، ادامه سری قبلی مستند، همراه با دایناسورها است.

این مستند ساخته دیگری از BBC می‌باشد، این‌بار بی بی سی به تحقیق درباره‌ی دایناسورها می‌پردازد. داستان این مستند روایتگر کره‌خاکی‌ای است، که پس از منقرض شدن جانورانی چون: خزندگان و دایناسورها چه تحولات مهمی را پشت سر می‌گذارد.

مستند مردم زیبا

بهترین مستند های حیات وحش

  • کارگردان: جیمی ایس
  • محصول: آفریقای جنوبی

مستند مردم زیبا یا حیوانات مردمان زیبایی هستند، یکی از بهترین و قدیمی ترین مستندها در طول تاریخ است. این مستند که در سال ۱۹۷۴ ساخته شد، توانست جایزه بهترین فیلم مستند از جشنواره گلدن گلوب را بگیرد.

نگاه کارگردان این اثر، نوعی نگاه طنز به طبیعت و جانوران است، این‌بار دیگر مخاطب در لابه لای اطلاعات تخصصی پیچیده نمی‌شود، بلکه با زبانی جهان شمول به بیان نحوه زیستن برخی از حیوانات می‌پردازد. اگر علاقه‌مند به دیدن مستندهای قدیمی و طنز هستید، مستند مردم زیبا را از دست ندهید، چرا که یکی از بهترین مستند های حیات وحش می‌باشد.

مستند مسابقه انقراض

بهترین مستند های حیات وحش
بهترین مستند های حیات وحش
  • کارگردان: لویی سایهویوس
  • محصول: آمریکا

مستند مسابقه انقراض، ساخته سال ۲۰۱۵ میلادی است. کارگردان این مستند، جزء فعالان محیط زیست نیز به شمار می‌رود. این مستند از طریق کانال دیسکاوری در بیش از ۲۲۰ کشور جهان به نمایش درآمد.

لویی سایهویوس با تحقیقات زیاد در حیطه انقراض جانوران به کشف نقاطی می‌رود، که جانوارن مختلفی در حال انقراض قرار دارند. دیدن این مجموعه شما را به نقاط مختلفی از سیاره زمین می‌برد و نه تنها شما را با گونه‌های مختلفی از جانوران، ‌آشنا می‌کند، بلکه شما را به جلوگیری از انقراض جانوران نیز دعوت می‌کند.

مستند دریانوردی

بهترین مستند های حیات وحش
بهترین مستند های حیات وحش 2021 / بهترین مستند حیات وحش 2021
  • کارگردان: علی تبریزی
  • محصول: آمریکا

مستند دریانوردی، محصوال سال ۲۰۲۱ از شبکه نتفیلیکس است. این اثر به کارگردانی علی تبریزی، مستند ساز ایرانی بریتانیایی می‌باشد. این فیلم مستند به واسطه روایتگری شفافش در رده بهترین مستند های حیات وحش 2021 قرار می‌گیرد.

این مجموعه بیانگر اثرات مخرب ماهیگیری بر محیط زیست است. مستند دریانوردی، داستان کارهایی است، که انسان‌ها بر روی طبیعت و گونه‌های آبزی می‌پردازد.

مستند خلیج کوچک

بهترین مستند های حیات وحش
مستند حیات وحش بهترین
  • کارگردان: لویی سیهویوس
  • محصول: آمریکا ؛ مستند حیات وحش بهترین

مستند خلیج، محصول سال ۲۰۰۹ از آمریکا است. این مستند توانست با حضور در فستیوال اسکار، برنده بهترین فیلم مستند و همچنین توانست نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم مستند از نگاه منتقدان در جشنواره شیکاگو شود.

داستان این مستند روایتگر یک فعال محیط زیست به نام ریک ابری است، او که حامی موجودات آبزی، همچون دلفین‌ها است، به همراه گروهش به شهر ژاپن می‌رود. او معتقد است، که ژاپن اقتصادش وابسته به صید دلفین‌ها است و نوعی قتلگاه برای این حیوان به شمار می‌رود. او و تیمش با حضور در برخی از مخفیگاه‌ها، مخفی‌کاری‌های دولت ژاپن را در برابر این موضوع نشان‌ می‌دهد. در طی این سفر دولت و برخی مجریانش به شدت با او و تیمش در برابر این تحقیقات برخورد میکند.

مستند نمک زمین

بهترین مستند های حیات وحش

  • کارگردان: ویم وندرس، ژولیانو ریبیرو سالگادو
  • محصول: فرانسه، برزیل

مستند نمک زمین، ساخته سال ۲۰۱۴ میلادی است، مستند نمک زمین توانست با حضور پر رنگش در اکثر جنشواره‌های بین‌المللی نظر مثبت منتقدان را دریافت کند، همچنین این فیلم مستند توانست برنده جایزه ویژه هیئت داوران از جنشواره کن در سال ۲۰۱۴ و نامزد دریافت جایزهٔ بهترین مستند از جشنواره اسکار شود.

این فیلم مستند، روایتگر داستان زندگی عکاسی برزیلی و آثار‌های او که فجایع انسانی نسبت به طبیعت را بیان می‌کند، است. دیدن این مستند شما را به شگفت‌انگیزترین مناظر طبیعت می‌برد.

مستند زندگی زیر رشد

بهترین مستند های حیات وحش

  • کارگردان: مایک سالیس بوری
  • محصول: آمریکا

مستند زندگی زیر رشد، ساخته سال ۲۰۰۵ است، این مجموعه مستند یکی از کامل‌ترین و تخصصی‌ترین مستند، درباره حشرات و خزندگان است، که در پنج قسمت تولید شده است.

راوی این مستند، دیوید اتنبرو، فعال محیط زیست است، او به بیان زیستگاه انواع جانداران مختلف از جمله حشرات و عنکبوت‌های خطرناک آمازون ،آمریکای جنوبی و استرالیا می‌پردازد.

مستند آفریقا

بهترین مستند های حیات وحش

  • کارگردان: کاترینا بارتلام
  • محصول: آفریقا، آمریکا

مستند آفریقا، مجوعه سریالی است، که از دیگر ساخته‌های BBC می‌باشد. راوی این مستند دیوید اتنبرو است، این مجموعه در شش قسمت تولید شده است و همچنین مستند آفریقا که به بیان انواع زیستگاه‌ها و جانوران بومی این قاره می‌پردازد را می‌توان یکی از بهترین مستند های حیات وحش در بین تمامی ادوار گذشته دانست.

هر قسمت از این مستند به بیان جاذبه‌های حیات وحش آفریقا می‌پردازد. این مستند، مجموعه زیستگاه‌ها و روند تکاملی موجودات را یکی پس از دیگری نمایش می‌دهد، مجموعه تصاویری که تا به حال در هیچ مستندی ندیده‌اید.

مستند سیاره‌ی انسان

بهترین مستند های حیات وحش
مستند حیات وحش بهترین
  • کارگردان: مارک فلاور، نیکولاس برون
  • محصول: انگلیس

مستند سیاره‌ی انسان، ساخت سال ۲۰۱۱ میلادی است. این مستند که در چند قسمت تولید شده است، توانست با حضور در جنشواره‌های مختلف بین‌المللی موفقیت‌های زیادی به دست‌ آورد.

این مجموعه به تمامی جانوران و حیات وحش و همچنین رفتار مردمان در برابر آنها و حتی به مسئله‌ها و مشکلات کره زمین نیز می‌پردازد.

مستند زندگی

بهترین مستند های حیات وحش
مستند حیات وحش بهترین
  • کارگردان: شبکه بی بی سی
  • محصول: انگلستان

مستند زندگی، از دیگر مجموعه‌های مستندی است، که توسط بی بی سی در سال ۲۰۰۹ ساخته شد. این مستند در ۱۰ قسمت تولید شده است.

در ابتدای مستند زندگی، به معرفی کلی مستند می‌پردازد، پس از آن به بیان ساختار گیاهان و همچنین جانوران می‌پردازد. این مستند همچنین جزء اولین مستندهایی است، که براساس نظریه داروین ساخته شده است.

مستند سیاره‌ی زمین

بهترین مستند های حیات وحش
مستند حیات وحش بهترین
  • کارگردان: شبکه بی بی سی
  • محصول: انگلیس

مستند سیاره زمین از دیگر مستندهایی است، که توسط شبکه بی بی سی ساخته شده و راوی این مجموعه نیز دیوید اتنبرو است. این مستند هزینه‌های مالی زیادی در برداشت و ساخت این مجموعه مستند پنج سال به طول انجامید و همچنین جزء اولین مستندهایی بود که تصویربرداری آن به صورت اچ دی انجام شد.

مستند سیاره‌ی زمین در هر قسمت‌اش، یک زیستگاه از حیات وحش را نمایش می‌دهد، همچنین این مستند، طبق نظر اکثر منتقدان جزء کامل‌ترین مستندهایی است، که درباره‌ی سیاره زمین ساخته شده است. مستند سیاره زمین را می‌توان یکی از ‌‌بهترین مستند های حیات وحش ساخته بی بی سی دانست.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین مستند های حیات وحش سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *