نقد فلسفی سریال Silo 2023 ؛ پاسخ به پرسش‌های احتمالی

خارج از سیلو چیست؟ ما در مورد پایان تکان دهنده فصل 1 سریال Silo، صحبت خواهیم کرد. با ما تا انتهای نقد فلسفی سریال Silo 2023 بهمراه اسپویل بمانید.

فصل اول سریال پرطرفدار علمی تخیلی Silo بالاخره تمام شد، تیم نویسندگی سریال پاسخ‌های شگفت‌انگیز زیادی را به برخی از بزرگترین رازهای این دنیای دیستوپیایی دادند. اما بعد از دیدن آخرین قسمت از فصل اول سریال سیلو شما با سوالات آخرالزمانی بیشتری در دنیای ذهنی‌ای که برای خود بعد از مشاهده‌ی این سریال ساخته بودید، رها می‌شوید. (قصد تهیه‌کنندگان این سریال هم همین بوده و لاغیر!)

نقد فلسفی سریال Silo 2023

پاسخ به پرسش‌های احتمالی به سریال سیلو

 

یکی از سوالاتی که به آن پاسخ داده می‌شود، حقیقت جهان خارج از سیلو است. آیا این حقیقت که بارها در طول ساختار روایی سریال تکرار می‌شود، یک منظره دلپذیر از شکوه آرمان‌شهری می‌باشد یا یک زمین بایر؟ سوال اساسی این است که خارج از سیلو چیست؟ در ادامه با بررسی سریال Silo همراه ما بمانید تا به این موضوع بپردازیم.

وقتی کلاه ایمنی ژولیت واقعیت حقیقت‌وارِ دنیای بیرون را برای ما به نمایش می‌گذارد، می‌بینیم که چشم انداز اطراف در واقع یک زمین بایر و متروک است. و همانطور که دوربین بالا می‌اید و شما را با وسعت بیشتری از کادر روبرو می‌کند، بسیاری از سایت‌های مشابه سیلو را می‌بینیم، درست مانند سایت Juliette که کل منطقه اطراف را پوشش می‌دهد.

در این بیابان زمستانی، خشک و بی‌روح، هیچ چیزی رشد نکرده یا روی زمین زندگی نمی‌کند. تنها چیزی که باقی مانده چند کنده درخت و دهانه‌هایی است که هر سایت سیلو در آن قرار دارد. به نظر می‌رسد حقیقت آن‌چیزی است که شما آخرین بار می‌بینید. (سوال من این است که اگر آخرین بار نباشد چه؟) اینطور که ما از پشت کلاه ایمنی ژولیت می‌بینیم، هیچ چیز دیگر نمی‌تواند روی سطح زمین حیات داشته باشد.

نقد 2023 Silo – علت وجود سایر سیلوها

این مکاشفه تکان دهنده ثابت می‌کند که مکان‌های بی شمار دیگری از سیلوها در مجاورت غافلگیرکننده‌ای نزدیک به سیلوی ژولیت وجود دارد، و این مکان‌ها به احتمال زیاد بقیه بشریت را به سلامت در آنها پناه خواهند داد. احتمالاً بازماندگان بیشتری در این شمایل آخرالزمانی روی کره‌ی زمین یا حتی شاید کره‌ای دیگر وجود داشته باشند.

لباس ژولیت او را از هوای سمی که او را احاطه کرده است در امان نگه‌می‌دارد، امیدواریم که فصل 2 سایر سیلوها را بررسی کند و ژولیت بتواند از مخمصه فعلی خود در یک جامعه جدید جان سالم به در ببرد.

لازم به ذکر است که ما با توجه به نقشه‌ای که در هارد دیسک دیدیم، در انتها یا پایین سیلو تونلی وجود دارد. این نکته می‌تواند به این معنی باشد که همه سیلوها متصل هستند. شاید سیلوهای دیگر با همسایگان خود تعامل داشته باشند!

تحلیل سریال Silo – آیا تصویر دنیای بیرون دروغ بود؟

 

کسانی که برای تمیز کردن بیرون می‌روند، نگاه متفاوتی از دنیای بیرون پیدا می‌کنند، که در واقع هر آنچه را که تا به آن روز دیده بودند را دروغی بیش نمی‌دانند. آنها منظره سبز زیبایی را می‌بینند، با پرندگانی که در آسمان صاف و آبی پرواز می‌کنند. همه اینها یک ترفند در دنیای ناقص دیدگان ما است که هر لحظه باید به آنچه که می‌بینیم شک کنیم! (به لطف برخی از فناوری‌های پیچیده و پیشرفته‌ی امروزی.)

ما شدت دروغ یا توهم حقیقت آن چیزی را که داریم می‌بینیم را زمانی درک خواهیم کرد که ژویلیت نشان کلانتر را روی زمین می‌گذارد و آن نشان فرو می‌رود در هر آنچه که تصور می‌کرد! پرسش اساسی دیگر این است که ایا همه‌ی آنچه که اطراف ما است، نمی‌تواند هولوگرامی قابل لمس باشد؟

هولستون و آلیسون از این نمای جعلی آگاه شده بودند، اما برنارد به دلیل نامعلومی آن نمای جعلی را خاموش کرد تا حقیقت یا شاید واقعیتی دیگر را بر اساس منافع خودش، برای ژولیت فاش کند.

شهروندان داخل سیلو همگی واقعیت دنیای بیرون را می‌بینند. این مسئله یک تعلیق هوشمندانه از سوی سازندگان سریال است، زیرا ما معتقد بودیم که دیستوپیا یک دروغ است، اما حقیقتی بیش نیست. بیننده در این سریال همانند ژولیت و سایر انسان‌های (شاید کلون‌ها) داخل سریال به بازی گرفته می‌شود؛ توهم توطئه‌ در دنیای سریال و تحلیل سریال Silo مهم‌ترین مفهومی است که باید به آن احترام گذاشت و از تاویل در دنیای درونی این مفهوم کمک گرفت تا به پرسش‌های بیشتری رسید. دنبال جواب گشتن کاری عبث و بیهوده است. نگرد!

طراحی سیلوها و هیو هوی

سیلوها به عنوان یک فضای امن برای بازماندگان یک رویداد در سطح انقراض طراحی شدند. برنامه تلویزیونی سیلو اپل تی وی برای پاسخ دادن به سوال داغی که ذهن همه را درگیر کرده است، کار چندانی انجام نداد. چرا آن مردم بیچاره در آن سیلوهای عظیم گرفتار شده‌اند و چرا از دنیای بیرون و تمدنی که به نظر می‌رسید از بین رفته، آگاه نیستند؟

از آنجایی که ما دقیقاً نمی‌توانیم پاسخ‌ها را در فصل 1 سریال پیدا کنیم، و قسمت 10 به نوعی در میان صخره‌ها و انبوهی از ناامیدی به پایان رسید، باید به منبع مراجعه کنیم. کتاب‌های نوشته شده توسط هیو هوی که سریال بر اساس آنها ساخته شده است، همه پاسخ ها، به خصوص کتاب 2، با عنوان “Shift” را در خود جای داده است.

وقایع «سیلو» چندین قرن قبل از خط زمانی فعلی سریال شروع شد. و این پروژه با یک ایده آغاز می‌شود، عملیات نظم جهانی پنجاه، که به عنوان “WOOL” شناخته می‌شود.

یکی از شخصیت‌های کلیدی کتاب دوم دونالد کین است. دونالد کین در واقع شخصی است که سیلوهایی را که سناتور پل تورمن به آنها توصیه کرده بود طراحی کرد. کین این سیلوها را به عنوان پناه‌گاه برای کارگرانی که با زباله‌های هسته‌ای کار می‌کنند به عنوان بخشی از پروژه CAD-FAC (تاسیسات مهار و دفع) طراحی کرد. قرار بود سیلوها خودکفا و کاملا آب بندی شده باشند.

در مجموع 50 سیلو در فولتون کانتی، جورجیا ساخته شد، حتی با وجود اینکه دونالد کل استدلال پشت پروژه را زیر سوال برد و حتی با گذشت زمان به تدریج پارانوئیدتر شد، او همچنان پروژه را ادامه داد و آن را به پایان رساند.

همانطور که گفته شد، 50 سیلو ساختند که 49 سیلو برای عموم و یک سیلو محل اقامت تورمن، دونالد و بقیه افرادی که رهبران این پروژه پیچیده به حساب می‌آیند.

جمعیت سیلو 1 “جاودانه” هستند به این معنا که هر چند دهه یک بار به داخل و خارج از خواب برودتی به منظور نظارت بر عملیات و اطمینان از طول عمر آن می‌روند. این مسئله همان چیزی است که به تورمن، کین، ارسکین و دیگر شخصیت‌های اصلی اجازه می‌دهد تا قرن‌ها عملاً زنده باشند. سیلوهای دیگر دارای جمعیت نسلی هستند به این معنی که مردم در معرض خواب سرمازا نیستند، اما ذهن آنها به طور مرتب با داروهای فراموشی حتی در کوچکترین نشانه‌های شورش پاک می‌شود.

اگر یک سیلو دچار شورش جدی شود، کل جمعیت با گازهای سمی کشته می‌شوند. موارد متعددی از شورش در گذشته وجود داشته است و در آینده نیز وجود خواهد داشت. سیلو 18 در گذشته شورش کرد، و خاطرات “بازنشانی” شدند، سیلو 17 در گذشته شورش کرد و تقریباً هیچ کس زنده نماند تا داستان را تعریف کند.

هر سیلو به طور مخفیانه توسط “رئیس IT” هدایت می‌شود، در مورد سیلو 18، این برنارد است. رئیس بخش فناوری اطلاعات تنها کسی است که می‌داند چه اتفاقی در حال رخ دادن می‌باشد و می‌داند که چقدر مهم است که این ماجرا ادامه داشته باشد. رئیس فناوری اطلاعات همچنین مسئول تجزیه و تحلیل آمار جمعیت هر سیلو است. همه رهبران سیلو به نوبه خود تحت فرمان سیلو 1 هستند.

واقعا چرا سیلوها ایجاد شدند؟

کین سیلوها را ساخت زیرا معتقد بود که در حال ساخت یک پناهگاه هسته‌ای بسیار پیشرفته با هدف نگهداری عمومی هسته‌ای است. سپس متوجه شد که سیلوها به دلیل حمله اتمی ساخته شده‌اند که آتلانتا را ویران کرد. در نهایت، پس از مرگ پل تورمن، دونالد کین متوجه شد که حمله هسته‌ای تنها یک دروغ بود چراکه بشریت در معرض اثرات مضر فناوری نانو قرار گرفته است ولاغیر.

تورمن و ویکتور حمله هسته‌ای را ترتیب دادند و جمعیت بازمانده زمین مجبور به رفتن به سیلوها شدند در حالی که سطح زمین توسط نانوربات‌های ایجاد شده توسط دولت ایالات متحده که قرار بود با نانوربات‌های دشمن مقابله کنند، در حال تخریب بود. منطق تورمن این بود که شما نمی‌توانید از دست نانوربات‌ها فرار کنید، اما می‌توانید «بیشتر از آن‌ها زندگی کنید». با رفتن در زیر زمین به مدت 500 سال، و بعد از 500 سال زمین به حال خوب اولیه خود بازمی‌گردد.

نکته مهم این است که جهان خیلی زودتر از آن 500 سال امن می‌شود، اما این پروژه هنوز باید ادامه می‌یافت.

بیشتر بخوانید: تاریخ انتشار فصل 2 سریال silo ؛ فصل دوم سریال Silo توسط اپل

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *