قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک از نگاه سایت فیگار

از گذشته‌های دور، در سینما کارتون‌هایی برای وجود ترس وجود داشتند که در ادامه این نوشتار، به قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک خواهیم پرداخت.

سبک هنری و حس تاریک به همراه شوخ طبعی کمک کرد تا بهترین کارتون های قدیمی ترسناک ساخته شوند. کارتون‌های نیمه اول قرن بیستم، و دوران معاصر سینما به دلایل زیادی ترسناک هستند و می‌توانند یک فیلم ترسناک باشند که حسابی مخاطبان می‌ترسانند.

بسیاری از انیماتورهای آن دوران، در تکاپوی جنگ جهانی بودند و انیمیشن‌های آن‌ها، دارای حس‌های تاریک شوخ طبعی بود. علاوه بر این، در حالی که کارتون‌ها در عصر تلویزیون با بچه‌ها مرتبط شدند، این انیماتورها لزوماً فیلم‌های خانوادگی و کودکانه نمی‌ساختند.

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک از نگاه سایت فیگار

کارتون های قدیمی وحشتناک

شما می‌توانید فهرست قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک
قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک

فیلمسازان مدرن، طراحان بازی و هنرمندان انیماتور، اغلب تصاویر مربوط به سال‌های اولیه انیمیشن را بالا می‌برند تا اثری ترسناک‌تر بسازند. اما مدت‌ها قبل از انیماتورها به خوبی توانستند مخاطبان خود را به خود جذب کنند.

Wot A Night is Weird & Spooky

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک
بهترین کارتون های قدیمی ترسناک

پانزده سال قبل از اینکه تام و جری روی پرده سینما و تلویزیون ظاهر شود، تیم انیمیشن استودیو Van Beuren یک انیمیشن کمدی به نام Wot A Night is Weird & Spooky داشتند. تام و جری اصلی که در دهه 40 به «دیک و لری» تغییر نام داد، داستان یک مرد قد بلند و یک مرد کوتاه را نشان می‌داد که با هر شغل جدیدی که انتخاب می‌کردند، در نهایت دچار مشکل می‌شدند.

اولین فیلم آنها به نام Wot a Night محصول 1931، داستانی سرراست در مورد دو راننده تاکسی را به تصویر می‌کشید که خود را در یک قلعه محبوس می‌بینند که ارواح در آن عذاب می‌کشند. همانطور که ارواح قلعه کارتونی هستند، حرکت وهم آلود و چشمان آنها، برای اکثر بینندگان مدرن ناراحت کننده است.

The Devil’s Ball

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک
کارتون های قدیمی وحشتناک

انیمیشن‌های استاپ موشن همیشه مخاطب را تهدید به فرو رفتن در قلمروی وحشتناک و عجیب و غریب می‌کنند و نخستین فیلم‌های استاپ موشن در دهه 1930 میلادی، نگران کننده هستند. کارتون The Devil’s Ball در سال 1933 شد و مجموعه‌ای از تصاویر سورئال را نشان می‌دهد که شامل ارواح بلند قد، و برگزاری یک مهمانی عجیب است.

The Devil’s Ball اثر لادیسلاو استارویچ می‌باشد و اساساً کل فیلم کوتاه را خودش ساخته است. با توجه به تجهیزاتی که او در آن زمان با آنها کار می‌کرد و تلاش بی حد و حصری که برای ایجاد یک کارتون استاپ موشن حتی امروز انجام می‌شود، دستاورد استارویچ قابل توجه بود.

The Headless Horseman

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک
قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک

The Legend of Sleepy Hollow یکی از معروف‌ترین رمان‌های ترسناک آمریکایی است و داستان آن درباره یک مدیر مدرسه بداخلاق می‌باشد که توسط Headless Horseman مورد عذاب قرار می‌گیرد. این داستان، بارها روی پرده سینما، به صورت فیلم یا سریال و انیمیشن، اقتباس شده است.

فیلم کوتاه The Headless Horseman محصول 1934، اقتباسی نسبتاً سرراست است که برخی از کلیشه‌های کارتونی را به خوبی به نمایش می‌گذارد. فیلم‌های این اقتباس، تا سکانس Headless Horseman ترسناک نمی‌شود؛ اما انیمیشن تاریک و روان است و به طرز شگفت‌آوری روح دارد.

Bimbo’s Initiation

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک
قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک

شخصیت Max در Fleischman Bimbo، تا حد زیادی از حافظه عمومی محو شده است. Bimbo که در اصل دوست پسر سگ انسان‌سازی شده بتی بوپ بود، جایگاهش را به عنوان قهرمان کارتون‌های خودش با بالارفتن دوست دخترش به ستاره‌ای فوق‌العاده کاهش داد. Bimbo حدود سال 1934 به کلی ناپدید شد.

با این حال، یک بیمبوی کوتاه در حافظه مردم باقی مانده است که می‌تواند به عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک در تاریخ از آن یاد شود. Bimbo’s Initiation یک داستان گیج کننده از بیمبو برای پیوستن به یک فرقه است. عذاب سورئال که فرقه بیمبو را در آن قرار می‌دهند بی معنی است؛ اما همچنان چیزی از یک کابوس را تداعی می‌کند.

Balloon Land

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک
قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک

ممکن است فیلم کوتاه عجیب و غریب بالون 1935 اثر Ub Iwerks عمداً آزاردهنده بوده باشد؛ اما برای کارتونی با چنین پیش‌فرض کودکانه‌ای، با نادیده گرفتن تصاویر فالیک، غیرممکن است. ساکنان سرزمین بالون، همگی از بادکنک ساخته شده‌اند و در ترس از مرد افسانه‌ای به اسم Pincushion Man زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کوتاه تاریخ سینما

بهترین انیمیشن های سریالی تاریخ سینما + [2023]

Spooks

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک
قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک

اسوالد، خرگوش خوش شانس امروزه بیشتر به عنوان شخصیتی که والت دیزنی قبل از میکی ماوس خلق کرده شناخته می‌شود. در واقع، ایجاد میکی ماوس پاسخ مستقیم دیزنی به از دست دادن حقوق اسوالد بود.

البته، میکی ماوس در حال حاضر یک افسانه است، در حالی که اسوالد بیشتر یک گمنام شناخته می‌شود. با این حال، کارتون سال 1930 که Spooks نام داشت که یک ویترین کاملاً شبح‌وار برای اسوالد است. این فیلم کوتاه به کارگردانی والتر لانتز، بسیار عجیب‌تر و جذاب‌تر از هر چیزی می‌باشد که دیزنی ساخته است. اسوالد اقتباسی از فانتوم اپرای معروف را پشت سر می‌گذارد.

The Tell-Tale Heart

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک
قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک

داستان‌های ادگار آلن پو در حال حاضر بسیار ترسناک هستند؛ اما انیمیشن تد پارملی اقتباسی از The Tell-Tale Heart است که در سال 1953 منتشر شد و توانست داستان اصلی را ترسناک‌تر کند. The Tell-Tale Heart با قاب‌های سایه‌دار و نقاشی شده و روایت شوم از جیمز میسون، را نشان می‌دهد

انیماتور این انیمیشن پل جولیان، که بیشتر به خاطر کار روی پس‌زمینه Loony Tunes شناخته می‌شود، پس‌زمینه‌های نقاشی‌شده‌اش را برای اهداف ترسناک تنظیم کرد تا جلوه‌ای عالی داشته باشد. فیلم به دست آمده آنقدر وهم‌انگیز بود که هیئت سانسورکننده فیلم بریتانیا به آن امتیاز X داد.

The Tale Of The Priest

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک
قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک

تیم زن و شوهر میخائیل تسهخانوفسکی و ورا تسهخانوفسکایا، انیمیشن The Tale of the Priest and of His Workman Balda را در دهه 1930 کارگردانی کردند. میخائیل چهار قسمت تمام شده را در یک فیلم کامل کات کرد که در آتش سوزی در سال 1941 سوخت.

تنها بخش باقیمانده از فیلم، سکانس چهار دقیقه‌ای بازار است که برای القای این حس کافی می‌باشد که فیلم کامل چقدر ناراحت‌کننده دنبال می‌شد. تولید عذاب‌آور فیلم، لغو و از دست دادن آن تنها به این حس می‌افزاید که اتفاق بسیار وحشتناکی با The Tale of the Priest در حال وقوع بوده است.

Swing You Sinners

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک

برادران فلیشر، فیلم Swing You Sinners را کارگردانی کردند که آن در سال 1930 منتشر شد. این کارتون در ابتدا زیبا و بی ضرر به نظر می‌رسد و به دنبال یک شخصیت سگ بود که سعی می‌کرد یک مرغ را بدزدد؛ اما پس از آن، او به یک قبرستان برخورد می‌کند و همه چیز بد می‌شود.

ارواح و هیولاها ، سگ را با گفتن اینکه باید به خاطر گناهانش مجازات شود، عذاب می‌دهند. سگ برای زندگی‌اش دعا می‌کند، اما فایده‌ای ندارد. پایان کوتاه، با رژه تصاویر عجیب و غریب و خورده شدن سگ توسط جمجمه در آخرین فریم، فیلم را پوچ می‌کند.

The Peanut Vendor

قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک
قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک

The Peanut Vendor، یک فیلم استاپ موشن محصول 1933 درباره میمونی است که بادام زمینی می‌فروشد و احتمالاً قرار نبود که ترسناک باشد. میمون مورد نظر با دستان بلند و چشمان درشتش، بیشتر شبیه یک دیو اسکلتی است.

کارگردانان این فیلم خیلی ترسناک در حد مرگ ، دیو فلیشر و سیمور کنایتل در حال آزمایش تکنیک‌های انیمیشنی بودند و به طور تصادفی با مجموعه‌ای از تصاویر بسیار ترسناک مواجه شدند. ممکن است فیلم با نیت خوبی ساخته شده باشد؛ اما فلیشر و کنایتل یک کابوس را به راه انداختند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار قدیمی ترین کارتون ها در ژانر ترسناک از نگاه سایت فیگار سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

قدیمی ترین کارتون های در ژانر ترسناک در بین چه سال‌هایی منتشر می‌شدند؟

این کارتون‌ها، در بین سال‌های 1930 تا 1940 ساخته می‌شدند.

کدام کارتون از این لیست، از داستان ادگار آلن پو ساخته شده است؟

انیمیشن تد پارملی اقتباسی از The Tell-Tale Heart است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *