بهترین فیلم های فضایی جهان که قبل از مرگ باید ببینید + [2023] گم شدن در فضا را تجربه کنید

اخیرا فیلم‌های فضایی طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. داستان‌های پر رمز و راز ماجرای این دست فیلم هستند. با فهرست بهترین فیلم های فضایی همراه ما باشید.

جدیدترین فیلم های فضایی

در یک دهه اخیر، فیلم‌های فضایی رشد چشمگیری داشته‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها در هر سال ساخته می‌شود. بهترین فیلم‌ های فضایی برای برطرف کردن کنجکاوی انسان‌ها هستند درباره اجرام آسمانی، سیارات، ستارگان، خورشید و ماه ساخته می‌شوند. این اجرام الهام بخش داستان‌ها و افسانه‌های بی‌شماری در طول تاریخ بشر بوده‌اند.

تا زمانی که انسان‌ بر روی زمین است، همیشه به سمت ستاره‌ها نگاه کرده‌ و به این فکر می‌کند که چه رازهایی در آن‌ها وجود دارد. برای آشنایی با بهترین فیلم درباره فضا همراه ما باشید.

بهترین فیلم های فضایی

مقالات مکمل:

اگر شما هم به فیلم های فضایی علاقه دارید و از تماشای آن‌ها لذت می‌برید، همراه با فیگار باشید تا نگاهی به بهترین فیلم های فضایی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های علمی تخیلی تاریخ سینما + [2023]

Rebel Moon

بهترین فیلم های فضایی 2023
بهترین فیلم های فضایی 2023

ماه سرکش یا ربل مون یک فیلم ماجراجویی علمی تخیلی حماسی آمریکایی به کارگردانی زک اسنایدر است. این فیلم که بر اساس فیلمنامه‌ای که او با شای هاتن و کرت جانستاد نوشته‌است، بر پایهٔ داستانی است که اسنایدر با دومی نوشته و گروهی از بازیگران از جمله صوفیا بوتله، چارلی هونام، ری فیشر، جایمن هانسو، بائه دونا، جنا مالون، اد اسکرین، کری الویس و کوری استول در آن ایفای نقش می‌کنند.

یک مستعمرهٔ صلح‌آمیز در لبهٔ کهکشان توسط ارتش یک نایب‌السلطنه ظالم به نام بالیساریوس تهدید می‌شود. غیرنظامیان ناامید، زن جوانی را که گذشته‌ای مرموز دارد، می‌فرستند تا به دنبال جنگجویان از سیارات مجاور بگردد تا به آنها کمک کند تا با نایب السلطنه مبارزه کنند.

The Wandering Earth 2

جدیدترین فیلم های فضایی
جدیدترین فیلم های فضایی

زمین سرگردان ۲ یک فیلم علمی تخیلی، اکشن و ماجراجویی چینی محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی و نویسندگی مشترک فرانت گوو با بازی اندی لاو، وو جینگ و لی ژئوجیان است. این فیلم پیش‌درآمدی برای فیلم سال ۲۰۱۹ می‌باشد.

این فیلم با نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان مواجه شده‌است. در راتن تومیتوز، این فیلم بر اساس ۱۸ نقد، ۷۸٪ تأیید شده‌است. متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس ۷ منتقد، امتیاز ۵۶ از ۱۰۰ را به فیلم اختصاص داد که نشان دهنده «بررسی‌های مختلط یا متوسط» است.

Transformers: Rise of the Beasts

بهترین فیلم های فضایی 2023
بهترین فیلم های فضایی 2023

تبدیل‌شوندگان: ظهور جانوران یک فیلم اکشن و علمی تخیلی آمریکایی آماده اکران برای سال ۲۰۲۳ که بر اساس خط بازی‌های تبدیل‌شوندگان (ترانسفورمرز) و عمدتاً تحت تأثیر خط داستانی «جنگ جانوران» ساخته شده‌است. این هفتمین قسمت از مجموعه فیلم‌های لایو اکشن تبدیل‌شوندگان و دنباله‌ای بر فیلم بامبلبی (۲۰۱۸) محسوب می‌شود.

این فیلم به کارگردانی استیون کیپل جونیور با بازی آنتونی راموس، دومینیک فیش بک و لورین ولز است. فیلم حول محور آپتیموس پرایم در سال ۱۹۹۴ در بروکلین، شهر نیویورک و بخش‌هایی از پرو خواهد بود. تبدیل‌شوندگان: ظهور جانوران قرار است توسط پارامونت پیکچرز در تاریخ ۹ ژوئن ۲۰۲۳ (۲۰ خرداد ۱۴۰۲)، در ایالات متحده به نمایش درآید.

Avatar 2

بهترین فیلم های فضایی
محبوب ترین فیلم های فضایی
  • نام فارسی: آواتار 2
  • تاریخ اکران: 14 سپتامبر 2022
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • ستاره ها: زو سالدانا، سم ورتینگتون، سیگورنی ویور
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی-تخیلی

 هنوز خلاصه داستانی از این فیلم منتشر نشده است! این فیلم جدید فضایی است که دنباله‌ای از فیلم آواتار است که در آن، انسان ها سیاره ای به نام پاندورا کشف کرده اند که حیات هوشمند، اما ضعیف تر از انسان ها در آن وجود دارد. انسان ها برای استفاده از منابع موجود در پاندورا مجبورند ساکنان پاندورا را بکشند! دقیقا همانند زمانی که اروپایی‌ها آمریکا را کشف کردند و شروع به قتل عام سرخ‌پوستان کردند.

قسمت اول این فیلم در سال 2009 اکران شد و توانست رکورد پرفرش‌ترین فیلم جهان را بشکند! از همان ابتدا جیمز کامرون اعلام کرد این فیلم 4 دنباله خواهد داشت و جمعاً 5 قسمت خواهد شد. قرار بود قسمت دوم این فیلم در سال 2012 اکران شود اما بارها و به دلایل مختلف تاخیر خورد و درنهایت اکران قسمت دوم آواتار به سال 2022 موکول شده است.

The Guardians of the Galaxy Holiday Special

بهترین فیلم های فضایی
محبوب ترین فیلم های فضایی
  • نام فارسی: نگهبانان کهکشان ویژه تعطیلات
  • کارگردان: جیمز گان
  • ستاره ها: کریس پرت، دیو باتیستا، وین دیزل
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، کمدی

نگهابانان کهکشان ویژه تعطیلات یک برنامه تلوزینی در دیزنی پلاس خواهد بود. استار لرد، درکس، مانتیس، گروت و راکت که همه در فیلم‌های پیشین نگهابانان کهکشان حضور داشتند، در این برنامه نیز خواهند بود. داستان این برنامه بعد از فیلم ثور: عشق و رعد خواهد بود. ما در فیلم انتقام جویان: پایان بازی شاهد ملحق شدن ثور به نگهبانان کهکشان بودیم.

قرار است در فیلم اختصاصی ثور، دوباره نگهبانان را ببینیم و بعد از حضور آن‌ها در این فیلم، در نگهبانان کهکشان ویژه تعطیلات حضور خواهند داست. و درنهایت در فیلم نگهبانان کهکشان 3 که داستان اصلی و جدی را دنبال خواهد کرد و در سال 2023 اکران خواهد شد، مجدداً آن‌ها را خواهیم دید.

Moonfall

بهترین فیلم های فضایی
بهترین فیلم درباره فضا
  • نام فارسی: سقوط ماه
  • تاریخ اکران: 4 فوریه 2022
  • کارگردان: رولاند امریش
  • ستاره ها: اسپنسر کوهن، رولاند امریش، هارالد کلوزر
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، فانتزی

خلاصه داستان: در ‌سقوط ماه یک نیروی مرموز و اسرار آمیز، ماه را از مدارش خارج میکند و آن را به سمت زمین می‌فرستد. این اتفاق منجر به نابودی کامل بشر خواهد شد. جو فاولر، مدیر ناساو فضانورد سابق، تنها چند هفته قبل از برخورد ادعا میکند که کلید نجات یافتن در دستان او است!

Spaceman of Bohemia

بهترین فیلم های فضایی
بهترین فیلم درباره فضا
  • نام فارسی: فضانورد بوهمی
  • کارگردان: یوهان رنک
  • ستاره ها: آدام سندلر، مری مولیگان، پل دائو
  • ژانر: مراجویی، درام، علمی-تخیلی

داستانی در میان کهکشان از عشق، جاه طلبی و خودشناسی. جاکوب پروچازکا که در کودکی یتیم شده بود، توسط پدربزرگ و مادربزرگش در حومه چک بزرگ شده است. او که از کودکی علاقه زیادی به فضا داشته است، حالا به اولین فضانورد کشورش تبدیل شده است. اکنون به او پیشنهادی داده شده است که در یک ماموریت انفرادی خطرناک به ونوس برود. این ماموریت هم او را به آرزوی دیرینه‌اش می‌رساند و هم باعث جبران جرم پدرش به عنوان یک جاسوس کمونیست می‌شود.

جاکوب زندگی خود را به کلی پشت سر می‌گذارد و با شجاعت این ماموریت را می‌پذیرد و به سفری طولانی می‌رود. او در اعماق فضا عنکبوت غول پیکری را می‌بیند که درواقع ساخته ذهن خود او است. اما آن عنکبوت تخیلی به تنها دوست و همراه او در ماجراجویی‌اش تبدیل می‌شود. در طول فیلم، شاهد گفتگو های جذاب فلسفی در مورد ماهیت عشق، زندگی و مرگ و یا حتی لذیذ بودن طعم بیکن بین جاکوب و این عنکبوت غول پیکیر رخ می‌دهد که به شدت جذاب خواهد بود.

Don’t Look Up

بهترین فیلم های فضایی
بهترین فیلم های فضایی
  • نام فارسی: به بالا نگاه نکن
  • کارگردان: آدام مک کی
  • ستاره ها: لئوناردو دی کاپریو، جنیفر لارنس، تیموتی شالامی
  • ژانر: کمدی، درام، علمی-تخیلی

کیت دیبیاسکی یک دانشجوی فارغ‌التحصیل نجوم است که اخیراً به همراه استادش، دکتر راندال میندی کشف جدیدی انجام داده‌اند. آن‌ها یک دنباله‌دار شگفت انگیز را کشف کرده‌اند که به در منظومه شمسی می‌چرخد. اما مشکل واقعی اینجاست که مسیر آن دنباله دار به زودی به زمین خواهد رسید!

اما مشکل واقعی اینجاست که کسی واقعا اهمیتی به حرف آن‌ها نمی‌دهد. به نظر می‌رسد هشدار آن‌ها راجع به دنباله داری به اندازه کوه اورست که می‌تواند بشریت را نابود کند کاملا بیهوده است. آن‌ها شروع به یک تور رسانه‌ای برای آگاه کردن مردم و به خصوص رئیس جمهور می‌کنند. تنها 6 ماه تا برخورد این دنباله دار به زمین باقی مانده است که بالاخره یک برنامه تلوزیونی خبر مربوط به برخورد دنباله دار را پوشش می‌دهد. واقعا  چه چیزی لازم است تا انسان‌ها به بالا نگاه کنند؟

Eternals

بهترین فیلم های فضایی
بهترین فیلم های فضایی
  • نام فارسی: ابدی ها
  • کارگردان: کلویی ژائو
  • ستاره ها: جما چان، ریچارد مدن، آنجلینا جولی
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، درام

ابدی ها جدیدترین فیلم مارول است که با بازیگران بزرگی همچون آنجلینا جولی و ریچارد مدن و با کارگردانی خانم کلویی ژائو که سال 2021 برنده اسکار بهترین کارگردانی شد، ساخته شده است؛ اما این فیلم با وجود نمرات بالای مردمی، نتوانسته منتقدان را راضی کند و از نظر منتقدان، ضعیف‌ترین اثر مارول به حساب می‌آید.

یک تراژدی غیرمنتظره، ابدی ها که هزاران سال را مخفیانه در زمین زندگی میکردند را پس از وقایع فیلم انتقام جویان: پایان بازی مجبور به مقابله با بزرگترین دشمن خود بر روی زمین میکند.

همه‌ی مقالات مهم درباره اترنالز را بخوانید:

فیلم Eternals

Stowaway

بهترین فیلم های فضایی
بهترین فیلم های فضایی
  • نام فارسی: مسافر قاچاق
  • کارگردان: جو پنا
  • ستاره ها: آنا کندریک، دنیل دای کیم، شامیر اندرسون، تونی کولت
  • ژانر: ماجراجویی، علمی-تخیلی، دلهره آور

یک تیم از بهترین فضانوردان تعلیم دیده شامل، فرمانده مارینا بارنت، دیوید کیم زیست شناس، پکتر زوئی لونسون پزشک برای ماموریت علمی دو ساله به مریخ اعزام می‌شوند. فضانواردان پس از برخواستن از زمین و وارد شدن به فضا و پس از اینکه به قدری زمان بگذرد که دیگر راه برگشتی نباشد، فرمانده ماریا به کشف تکان دهنده‌ای دست می‌یابد. او مسافر چهارمی را به نام مایکل آدامز پیدا می‌کند که زخمی شده است و به صورت قاچاقی همراه با آن‌ها آمده است.

بعد از این کشف عجیب، میزان ذخیره اکسیژن و غذای مورد نیاز به الویت اصلی آن‌ها تبدیل می‌شود. تنها یک راه برای جلوگیری از کشته شدن همه افراد است و آن هم این است که یکی از افراد باید بمیرد. اما سوال اینجاست که چه کسی؟

Warning

بهترین فیلم های فضایی 2022
بهترین فیلم های فضایی
  • نام فارسی: اخطار
  • کارگردان: آگاتا الکساندر
  • ستاره ها: توماس جین، توماس کات، جیسون کی
  • ژانر: علمی-تخیلی، دلهره آور

این فیلم مهیج علمی-تخیلی، در آینده‌ای نه چندان دور رخ می‌دهد. داستان فیلم اخطار قصد دارد به انسان‌ها عواقب کارهایی که درحال حاضر درحال انجامشان هستند را نشان دهد. اکنون که تکنولوژی به یک وصیله مهم و مهمترین ابزار انسان برای ارتباطات تبدیل شده است، زندگی بدون تکنولوژی تقریبا غیرقابل تصور است.

اما اکنون یک طوفان جهانی رخ داده است و باعث نابودی تمامی فناوری‌های ازتباطی انسان‌ها و تمام وسایل الکترونیکی شده است و اکنون اتفاقات فاجعه باری درحال رخ دادن است…

Dune

بهترین فیلم های فضایی
بهترین فیلم های فضایی
  • نام فارسی: تلماسه
  • تاریخ اکران: 22 اکتبر 2021
  • کارگردان: دنیس ویلنوو
  • ستاره ها: تیموتی شالامی، ذبکا فرگوسن، زندایا
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، درام

 یک سفر افسانه‌ای و احساسی از قهرمانی به نام پل آتریدس! مردی جوان با استعداد درخشان که در سرنوشتی فراتر از درک خودش متولد شده است. او باید برای اطمینان از آینده‌ خانواده و مردمش به خطرناک‌ترین سیاره جهان سفر کند!‌ نیرو های بدخواه بر سر عرضه انحصاری گران‌بها ترین منبع موجود در سیاره منفجر میشوند. و حالا فقط کسی میتواند زنده بماند که بر ترس خود غلبه کند.

فیلم تلماسه براساس رمانی به همین نام ساخته شده است. دنیس ویلنوو که کارگردان این فیلم است میگوید از کودکی طرفدار این رمان بوده و آرزوی ساخت فیلمی براساس آن را داشته است. هانس زیمر پیشنهاد کریستوفر نولان برای آهنگسازی فیلم تنت را رد کرد و به فیلم تلماسه پیوست. با توجه به تمام این موارد میتنوان مطمئن بود که با فیلمی ساده و معمولی سر و کار نداریم!

همه‌ی مقالات مهم درباره فیلم تل ماسه را بخوانید:

فیلم Dune

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

فیلم‌های زیادی درباره گم شدن در فضا وجود دارد که تقریباً به خودی خود تبدیل به یک زیرژانر علمی تخیلی شده است، به خصوص که بسیاری از آن‌ها به طور کلی جزء بهترین فیلم‌های علمی تخیلی هستند. در ادامه با فهرست بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا همراه ما باشید.

Strange World (2022)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم های علمی تخیلی درباره فضا

دنیای عجیب فیلم پویانمایی رایانه‌ای سال ۲۰۲۲ در ژانر ماجراجویی علمی‌تخیلی است که توسط استودیو انیمیشن والت دیزنی تولید و به‌وسیله والت دیزنی پیکچرز توزیع شده‌است. این شصت و یکمین فیلم پویانمایی تولید شده توسط این استودیو است که به کارگردانی دان هال، نویسندگی کوی نگوین و تهیه‌کنندگی روی کانلی ساخته شده‌است.

صداپیشگان این فیلم جیک جیلنهال، دنیس کواید، جابوکی یانگ-وایت، گبریل یونیون و لوسی لیو هستند. داستان فیلم درباره خانواده افسانه‌ای کِلِیدها (Clade) است، خانواده‌ای از کاشفان که اختلافاتشان تهدیدی برای سرنگونی آخرین و حیاتی‌ترین ماموریتشان در سرزمین‌های ناشناخته و خائنانه است، زیرا موجودی در انتظار آنها است.

Ad Astra (2019)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره سرگردانی در فضا

به‌سوی ستارگان فیلمی آمریکایی در ژانر پست مدرنیته و علمی‌تخیلی به کارگردانی، تهیه‌کنندگی، و نویسندگیِ مشترکِ جیمز گری است که فاکس قرن بیستم در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹ منتشر کرد. از بازیگران آن می‌توان به برد پیت، تامی لی جونز، روث نگا، لیو تایلر و دونالد ساترلند اشاره کرد.

داستان فیلم درباره فضانوردی به نام روی مک‌براید (برد پیت) است. روی مک‌براید قرار است در جستجوی پدر خود که حدود دو دهه پیش در مأموریتی یک‌طرفه به سیارهٔ نپتون سفر کرده بود تا نشانه‌هایی از حیات موجودات بیگانه بیابد، سفری دور و دراز را آغاز کند.

«روی مک‌براید» مأموریت خطرناک کاوش در منظومه شمسی را برای یافتن پدر و تیم نفرین‌شده همراهش سالها پس از اعزام آنها بر عهده می‌گیرد؛ زیرا زمین با نوسانات ناگهانی و خطرناک انرژی مواجه است که حیات ساکنان آن را تهدید می‌کند و دانشمندان منشأ این نوسانات را از سمت سیارهٔ نپتون و پروژهٔ موسوم به لیما به سرپرستی پدر «روی»، کلیفورد مک‌براید (تامی لی جونز) تشخیص داده‌اند.

The Cloverfield Paradox (2018)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
فیلم هایی با موضوع سرگردان شدن در فضا

تناقضِ کلاورفیلد یک فیلم علمی تخیلی و ترسناک به کارگردانی جولیوس اوناه و نویسندگی اورن اوزیل و داگ یونگ محصول کمپانی بد روبات متعلق به جی. جی. آبرامز است که شبکهٔ نت‌فلیکس آن را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. این فیلم سومین قسمت از مجموعه کلوورفیلد است که پس از کلوورفیلد (۲۰۰۸) و شماره ۱۰ خیابان کلوورفیلد (۲۰۱۶) منتشر می‌شود.

بازیگران اصلی فیلم دانیل برول، الیزابت دبیکی، اکسل هنی، گوگو امبتا-را، کریس اودوود، جان اورتیز، دیوید اویلوو، گوگو امبتا-را و جانگ زئی هستند و داستان فیلم حول محور گروهی بین‌المللی از فضانوردان در ایستگاهی فضایی است که پس از به‌کارگیری یک شتاب‌دهنده ذرات برای نجات بحران انرژی کرهٔ زمین، متوجه اتفاقات عجیبی می‌شوند که بازگشتشان به زمین را با مشکل مواجه می‌کند.

Life (2017)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
فیلم گم شدن فضانورد در فضا

حیات (انگلیسی: Life) یک فیلم علمی‌تخیلی مهیج (هیجان انگیز) و دلهره آور آمریکایی به کارگردانی دنیل اسپینوزا و نویسندگی رت ریس و پال ورنیک است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به جیک جیلنهال، ربکا فرگوسن و رایان رینولدز اشاره کرد. این فیلم توسط کلمبیا پیکچرز در ۲۴ مارس ۲۰۱۷ در ایالات متحده اکران شد.

شش فضانورد به فرماندهی «کت» درون ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال مطالعه روی گونه ای هستند که بر روی سیاره مریخ کشف شده‌است و ممکن است مدرکی مبنی بر وجود زیست فرازمینی بر روی مریخ باشد.

خدمه متوجه می‌شوند که این‌گونه از دسته جانداران چندیاخته‌ای هستند و اولین نمونه حیات خارج از زمین را شامل می‌شود؛ ولی حقیقت با چیزی که آنها می‌بینند متفاوت است. که روش آنها باعث به‌وجود آمدن عواقبی ناگوار و ناخواسته می‌شود.

Passengers (2016)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

مسافران یک فیلم علمی تخیلی ماجراجویی آمریکایی به کارگردانی مورتن تیلدام و نویسندگی جان اسپیتز است. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به کریس پرت، جنیفر لارنس، مایکل شین و لارنس فیشبرن اشاره کرد.

این فیلم درباره یک ستاره‌پیما به نام آوالون (اَوَلان) است که قرار است در طی یک سفر ۱۲۰ ساله، پنج هزار مسافر و ۲۵۸ خدمه سفینه را به سیاره‌ای دوردست اما قابل سکونت به نام هوم‌اِستِد۲ بفرستد. جهت جلوگیری از بالا رفتن سن سرنشینان و پیرشدن آن‌ها، مسافران با فناوری خواب مصنوعی سفر می‌کنند که قرار است به صورت خودکار چهار ماه پیش از رسیدن به مقصد آن‌ها را بیدار کند.

این ستاره‌پیما دارای سامانه خودکار دفع شهاب‌سنگ است که به صورتی سپری مغناطیسی عمل می‌کند؛ ولی بر اثر برخورد یک شهاب‌سنگ خیلی بزرگ، سفینه دوام نمی‌آورد و دچار نقص فنی می‌شود. به همین دلیل یکی از مسافران به نام جیم پرستون (کریس پرت) که مهندس مکانیک است، زودتر از موعد مقرر بیدار می‌شود.

هنگامی‌که بیدار می‌شود متوجه قضیه نیست. او در کل سفینه هیچ انسان بیداری را نمی‌بیند و متعجب است از اینکه چرا فقط او بیدار شده‌است؟ سپس در گشت و گزارش در سفینه متوجه یک ربات شبه‌انسان‌نما به نام آرتور (مایکل شین) می‌شود که در قسمت میخانه سفینه، نوشیار است و به مسافران مشروب می‌فروشد. از او می‌پرسد که چقدر تا مقصد مانده‌است؟

جیم به دنبال این پرسش به سامانه‌های اطلاعاتی ستاره‌پیما نیز رجوع می‌کند و متوجه می‌شود که ۹۰ سال زودتر از موعد بیدار شده‌است. جیم به وحشت می‌افتد و به در و دیوار می‌زند تا بلکه بتواند خود را مجدداً به خواب عمیق ببرد؛ ولی او همه راهی را امتحان می‌کند؛ ولی در نهایت موفق نمی‌شود. حدود یک سال به همین منوال می‌گذرد.

Interstellar (2014)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

میان‌ستاره‌ای یا در میان ستارگان فیلمی علمی‌تخیلی و حماسی به کارگردانی کریستوفر نولان است که در ۲۰۱۴ اکران شد. فیلم‌نامه این فیلم را نولان به همراه برادرش جاناتان نوشته‌است. فیزیکدان نظری، کیپ تورن یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی و مشاور علمی فیلم است. در این فیلم متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، بیل اروین، الن برستین، مت دیمون، و مایکل کین ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم در فضایی ویران‌شهری جریان دارد که بشریت در تلاش است تا زنده بماند. داستان آن دربارهٔ فضانوردانی است که از طریق کرم‌چاله‌ای در نزدیکی زحل به کهکشان دیگری سفر می‌کنند تا سیاره قابل سکونتی بیابند. در آینده زمین به علت آتشک محصولات کشاورزی رو به نابودی است و هر روز محصولات بیشتری نابود می‌شود.

کوپر (متیو مک‌کانهی) خلبان سابق ناسا که حالا کشاورز شده به همراه پدر زن، پسر جوان و دختر ۱۰ ساله‌اش در یک مزرعه زندگی می‌کنند. مورفی (دختر کوپر) معتقد است که در اتاقش یک شبح وجود دارد که سعی دارد با او ارتباط برقرار کند. کوپر و مورفی کشف می‌کنند شبح یک هوش ناشناخته است که با ارسال پیام با استفاده از امواج گرانشی مختصات دستگاه اعداد دودویی در گرد و غبار به جا می‌گذارد که این مختصات آن‌ها را به تأسیسات مخفی ناسا که توسط پروفسور جان برند (مایکل کین) رهبری می‌شود، راهنمایی می‌کند.

برند فاش می‌کند یک کرمچاله که توسط هوش بیگانه ساخته شده احتمالاً آن‌ها را به یک سیاره جدید که امیدی برای زنده ماندن و ادامه نسل بشر است راهنمایی می‌کند. مأموریت لازاروسِ ناسا، سه سیاره را که به دور یک سیاه‌چاله غول‌پیکر می‌چرخند، به صورت احتمالی قابل سکونت تشخیص داده‌است.

Gravity (2013)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

گرانش یا جاذبه یک فیلم سه‌بعدی علمی‌تخیلی و درام آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳ به کارگردانی آلفونسو کوارون است که برای اولین بار در هفتادمین جشنواره فیلم ونیز در ماه اوت ۲۰۱۳ به نمایش درآمد. ساندرا بولاک و جرج کلونی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند.

یک مهندس پزشکی ناسا به نام رایان استون (با بازی ساندرا بولاک) در نخستین سفر خود به بیرون از کره زمین، به همراه فضانورد باتجربه مت کوالسکی (با بازی جرج کلونی)، دو نفر از اعضای یک تیم ۵ نفره از فضانوردان آمریکایی هستند که مأموریت آن‌ها تعمیر تلسکوپ هابل می‌باشد.

در حین یکی از راهپیمایی‌های فضایی، پیغام اضطراری مبنی بر انهدام یکی از ماهواره‌های جاسوسی روسیه و پراکنده شدن تکه‌های بدنه آن در فضا و برخورد آن‌ها با سایر ماهواره‌های موجود در جو زمین به آن‌ها مخابره می‌شود.

پیغام دستوری مبنی بر دور شدن فضاپیما در اسرع وقت از آن محل است ولی به دلیل سرعت بسیار زیاد ترکش‌های انفجار، زمان زیادی برای فرار از صحنه باقی نمی‌ماند و هجوم ترکش‌ها منجر به انهدام فضاپیمای آمریکایی و کشته شدن سه فضانورد دیگر می‌شود. از این تیم تنها رایان استون و مت کوالسکی که زنده مانده‌اند، سعی می‌کنند به هر نحو ممکن جان خود را نجات دهند؛ این در حالی است که ذخیره اکسیژن لباس فضایی استون در حال تمام شدن است.

Prometheus (2012)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

پرومتئوس (به انگلیسی: Prometheus) فیلمی علمی‌تخیلی به کارگردانی ریدلی اسکات و نویسندگی جون اسپایتس و دیمون لیندلوف است که در ژوئن ۲۰۱۲ در آمریکا و تعدادی کشورهای دیگر اکران شد. بازیگرانی چون نومی راپاس، شارلیز ترون و ادریس البا در آن نقش آفرینی کردند. طبق گفته اسکات، داستان فیلم می‌تواند به نوعی قصهٔ اولیه یا ماقبل سری فیلم‌های بیگانه تلقی گردد هرچند داستانی کاملاً مستقل دارد.

در سالیان سال پیش از بشر، در مکانی که بنظر می‌رسد زمین ماقبل تاریخ باشد، موجودی بشرنما در مجاورت آبشاری ایستاده‌ است. او یک ردای قربانی به تن دارد. در حالی‌که بالای سر او سفینه‌ای غول‌پیکر آماده ترک زمین می‌شود، موجود انسان‌نما جامی حاوی مایع‌ای سیاه‌رنگ و جوشان را می‌نوشد. بلافاصله بدن او متلاشی شده و در رودخانه حل می‌شود.

دی‌ان‌ای بدن او با آب و محیط زیر آبشار سریعاً واکنش می‌دهد و چرخه تولید سلول‌های جدیدی آغاز می‌گردد: سلول‌های سرخ‌رنگی که شباهت به گلبولهای قرمز دارند و سریع تکثیر می‌یابند. در نمای بعدی زمان سال ۲۰۷۹ میلادی است. گروهی از باستان‌شناسان در اسکاتلند غاری را کشف کرده‌اند که در درون آن تعدادی نقاشی ماقبل تاریخ بروی دیوارها نقش بسته‌است. یکی از نقوش صحنه‌ای را نشان می‌دهد که در آن چند انسان به یک صورت فلکی در آسمان اشاره می‌کنند.

Sunshine (2007)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

آفتاب (انگلیسی: Sunshine) یک فیلم علمی‌تخیلی و دلهره‌آور به کارگردانی دنی بویل است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. سال ۲۰۵۷ کره زمین در معرض تهدیدی بزرگ قرار دارد. خورشید مانند گذشته قادر به گرم کردن کره زمین نیست و از این رو ادامه زندگی انسان‌ها نیز با خطر مواجه شده‌است.

تنها یک راه امیدبخش برای تغییر وضعیت باقی مانده‌است و آن سفینه فضایی «ایکاروس ۲» است که به سوی خورشید می‌رود. هدف این مأموریت افزایش فعل و انفعالات درون خورشید به وسیله کلاهک‌های هسته‌ای است تا با بازفعال نمودن انرژی انفجارهای خورشیدی، زمین را از مرگ نجات دهند. هفت سال قبل سفینه «ایکاروس ۱» به همین منظور راهی سفر شد ولی مأموریتش ناکام ماند.

Sunshine خدمه‌ای از فضانوردان را دنبال می‌کند که تلاش می‌کنند با رفتن به ماموریتی برای روشن کردن خورشید در حال مرگ، عصر یخبندان دیگری را در زمین متوقف کنند. وقتی صحبت از بهترین فیلم‌ها درباره گیر افتادن در فضا به میان می‌آید، Sunshine در به تصویر کشیدن اینکه چقدر فضا واقعاً وسیع و بی‌پایان است، بهترین است.

Pitch Black (2000)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

پیچ بلک یا تاریکی مطلق یک فیلم مهیج و علمی تخیلی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۰ میلادی به کارگردانی دیوید تویی است. در این فیلم بازیگرانی همچون ون دیزل، رادا میشل، کیث دیوید، کول هاسر و کلودیا بلک ایفای نقش می‌کنند. داستان فیلم درباره یک مجرم فراری به نام ریچارد بی. ریدیک با بازی ون دیزل است که توسط یک سفینه فضایی در حال انتقال به سیاره‌ای دیگر می‌باشد.

اما پس از اصابت سفینه به یک دنباله‌دار آن‌ها مجبور به نشستن بر روی سیاره‌ای همانند صحرا می‌شوند. بعد از این ماجرا در این سیاره، خدمه سفینه متوجه می‌شوند ریدیک تنها کسی نیست که آن‌ها باید از او بترسند. موجودات بیگانه‌ای که بسیار خطرناک بودند صبح‌ها در تاریکی مخفی می‌شدند و شب‌ها به شکار می‌رفتند، در اینجا بود که ریدیک نیز برای بقا با افراد دیگر متحد شد تا از این سیاره جان سالم به در ببرد.

Event Horizon (1997)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

افق رویداد فیلمی در ژانر ترسناک، علمی‌تخیلی و ماجرایی به کارگردانی پل دبلیو. اس. اندرسون است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. در سال 2047، یک سیگنال پریشانی از افق رویداد دریافت می‌شود، سفینه‌ای که هفت سال قبل در طول اولین سفر خود به پروکسیما قنطورس ناپدید شد. کشتی به طور مرموزی دوباره در مداری در حال پوسیدگی در اطراف نپتون ظاهر می‌شود و کشتی نجات لوئیس و کلارک برای تحقیق اعزام می‌شود.

خدمه آن – سروان میلر، ستوان استارک فرمانده دوم، خلبان اسمیت، تکنسین پزشکی پیترز، مهندس Ensign جاستین، دکتر D.J. و تکنسین نجات کوپر – توسط دکتر ویلیام ویر، طراح افق رویداد همراه می‌شوند. او با تجسم ساده‌ای از نحوه تا شدن فضا-زمان، آن‌ها را در مورد محرک گرانشی آزمایشی کشتی توضیح می‌دهد.

سیگنال پریشانی شامل یک سری جیغ و زوزه است اما D.J. معتقد است که عبارت لاتین “رهایم کن” (“من را نجات بده”) می‌شنود. این فیلم الهام بخش Interstellar بود، شیوه‌ای که بیلی سیاهچاله‌ها را توضیح می‌دهد، همان روشی است که دکتر رومیلی در فیلم به کارگردانی کریستوفر نولان توضیح می‌دهد.

Alien (1979)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

بیگانه فیلمی علمی‌تخیلی ترسناک به نویسندگی دان اوبانون و کارگردانی ریدلی اسکات، محصول سال ۱۹۷۹ است که اولین فیلم از مجموعه بیگانه است. داستان این فیلم موجود فرازمینی مهاجم و خطرناکی را به تصویر می‌کشد که وارد یک فضاپیمای باری شده و خدمه کشتی را از بین می‌برد.

بیگانه سرآغاز یک سری فیلم با حضور شخصیت اِلن ریپلی (با بازی سیگورنی ویور) شد که مجموعاً شامل ۴ قسمت است. بیگانه‌ها، بیگانه ۳ و رستاخیز بیگانه دنباله‌های این فیلم محسوب می‌شوند. ریدلی اسکات در سال ۲۰۱۲ فیلم پرومتئوس را ساخت که در آن به پیشینه موجودات بیگانه پرداخته شده‌است. در سال ۲۰۱۷ نیز دنباله این فیلم به نام بیگانه: پیمان اکران شد.

یک سفینه فضایی تجاری به نام «نوسترومو» (Nostromo) حامل هفت سرنشین، در راه بازگشت به زمین، با پیام کمک از سوی سیاره‌ای در مسیرش مواجه می‌شود. هوش مصنوعی کنترل‌کننده سفینه افراد را از حالت انجماد خارج می‌کند تا به این پیغام پاسخ داده شود.

افراد داخل سفینه در ابتدا تصور می‌کنند که به مقصد یعنی زمین رسیده‌اند، اما پس از بررسی متوجه می‌شوند که هنوز در نیمه راه قرار دارند؛ لذا برای بررسی محل ارسال پیام، بر روی سیاره فرود می‌کنند که در حین فرود سفینه دچار آسیب می‌شود. یک گروه سه نفره به سردستگی «کین» در حین اینکه سفینه تعمیر می‌شود، تصمیم به بررسی میدانی محل می‌گیرند. آن‌ها پس از خروج از کشتی و رجوع به محل با بقایای یک کشتی فضایی قدیمی و کلونی‌هایی از یک گونه ناشناس فضایی مواجه می‌شوند.

Planet Of The Apes (1968)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

سیاره میمون‌ها فیلمی محصول سال ۱۹۶۸ به کارگردانی فرانکلین جی شافنر است. در این فیلم چارلتون هستون، رادی مک‌داول، موریس اوانس، کیم هانتر، جیمز ویتمور، جیمز دالی، لیندا هریسون بازی کردند. این فیلم براساس رمانی با نام سیاره میمون‌ها ساخته شد در سال ۲۰۰۱ و تحت عنوان سیاره میمون‌ها این فیلم بازسازی شد و در سال۲۰۱۱ در فیلمی با عنوان ظهور سیاره میمون‌ها آغاز این داستان و چگونگی شکل‌گیری آن تعریف شد.

چند فضانورد به فضا فرستاده می‌شوند و در سال ۳۹۷۸ در سیاره‌ای ناشناخته فرود می‌آیند آن‌ها در این سیاره با انسان‌های بدوی روبه رو می‌شوند که لباس‌های عجیب برتن دارند و نمی‌توانند صحبت کنند از طرفی با موجوداتی مانند میمون روبه رو می‌شوند اما آن‌ها متمدن هستند و می‌توانند مانند انسان‌ها صحبت کنند در پایان فیلم آن‌ها با پیمودن مسیری متوجه بقایای مجسمه آزادی می‌شوند و به این موضوع پی می‌برند که این سیاره همان زمین و در فضایی پس از آخر زمان و ازبین رفتن تمدن انسانی می‌باشد.

2001: A Space Odyssey (1968)

بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا
بهترین فیلم ها درباره گم شدن در فضا

۲۰۰۱: ادیسه فضایی یک فیلم علمی تخیلی و حماسی محصول سال ۱۹۶۸ آمریکا-بریتانیا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک است. فیلم‌نامه آن توسط کوبریک و آرتور سی کلارک و تا حدودی متأثر از داستان کوتاه کلارک با نام «نگهبان» (به انگلیسی: The Sentinel) نوشته شده‌است.

کلارک همزمان یک رمان با عنوان همین فیلم را نیز نوشت که پس از پخش شدن فیلم آن را پخش کرد. داستان این فیلم در رابطه با چند رویارویی میان بشر و یک تک‌سنگ (مونولیت) سیاه اسرارآمیز است که ظاهراً در تکامل انسان اثرگذار بوده و در سفر به سیاره مشتری، از سوی یکی از آن مونولیت‌ها، سیگنالی نیز فرستاده می‌شود.

داستانی در چهار پرده: داستان ۲۰۰۱ در ۴ پرده روایت می‌شود. روایت اول به نخستین روزهای حضور انسانیان بر سیاره ما بر می‌گردد. در داستانی طولانی و بدون دیالوگ، فیلم به نمایش نماهایی از زندگی نخستین راست‌قامتان روی زمین می‌پردازد. در بین زندگی روزمره آن‌ها ناگهان تخته‌سنگی سیاهرنگ در محل زندگی آن‌ها ظاهر می‌شود که به نظر می‌رسد بر روند تکامل و رشد این موجودات نقش بازی می‌کند.

جزئیات بیش‌تر از تأثیر این تخته سنگ بیگانه در روند رشد این نخستی‌ها در کتاب آمده‌است. تحت تأثیر آموزه‌ها و تأثیرات این تخته‌سنگ موجودات اولیه شروع به همکاری با یکدیگر برای تصاحب منابع موجود (چشمه آب) می‌کنند و موفق به استفاده از ابزارهای اولیه می‌شوند. استخوانی که نقش سلاحی اولیه‌ای را بازی می‌کند در نمایی خیره‌کننده از فیلم وقتی از سوی یکی از نخستی‌ها به هوا پرتاب می‌شود پیچ‌وتاب می‌خورد و بیننده را با خود به جهشی عظیم و چند میلیون ساله در تاریخ می‌برد و در نهایت ساختاری شبیه آن استخوان در مدار زمین دیده می‌شود که سلاحی مدرن و فضایی است. بدین ترتیب به آغاز قرن ۲۱ می‌رسیم.

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان و سفرهای فضایی واقعی

نخستین انسان بر روی ماه نیل آرمسترانگ فضانورد آمریکایی است که طی مأموریت آپولو ۱۱ در ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۶۹ میلادی بر روی ماه گام نهاد. فضاپیمای ماه‌نشین مأموریت آپولو ۱۱ بیش از ۲۱ ساعت روی سطح ماه قرار داشت که در طول آن آرمسترانگ و فضانورد همکارش باز آلدرین بیش از دو ساعت و نیم روی سطح ماه به کار و نصب دستگاه‌های گوناگون پرداختند. خیلی از نظریه‌پردازان تئوری توطئه معتقد هستند سفرِ آرمسترانگ و دوستان به ماه در استدیوی ویدئویی ضبط شده است.

Apollo 13 (1995)

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

آپولو 13 فیلمی ۱۴۰ دقیقه‌ای به کارگردانی ران هاوارد با بازی تام هنکس محصول کشور ایالات متحده آمریکا است. فیلم نامزد ۹ جایزه اسکار بود که در دو مقام بهترین صدا و تدوین موفق به دریافت جایزه گردید.

تحلیل آپولو 13

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان
بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

احتمالاً یکی از مهمترین چیزهای آپولو 13 این واقعیت است که علیرغم فراوانی بازیگران سرشناس هالیوود توانسته است چنین فیلمی واقع گرایانه باشد. البته تام هنکس می تواند به طور قانع کننده ای در هر بخشی از جهان بازی کند و نقش او در آپولو 13 نیز از این قاعده مستثنی نیست. به نظر می‌رسید که به همه بازیگران درگیر، نقش‌هایی داده شده بود که برای بازی کردن به دنیا آمده بودند، زیرا در نقش‌ها بسیار موفق بودند. وقایع واقعی ماموریت تاریخی آپولو 13 به طرز شگفت انگیزی در اینجا بازآفرینی می شود و نتایج آن تماشایی است.

Apollo 13

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان
بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

این فیلم نه تنها بازی فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه تصویری تقریباً بی‌عیب از دوره زمانی را ارائه می‌کند، حتی تا خط کش‌هایی که برای انجام محاسبات استفاده می‌شوند. مخاطب به معنای واقعی کلمه در زمان به دهه 1960 بازگردانده می شود و همه این رویدادهای هیجان انگیز جهانی دوباره زنده می شوند و این یکی از چیزهایی است که این فیلم را بسیار خاص می کند. بسیاری از فیلم‌ها تلاش می‌کنند این کار را انجام دهند، و اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها به‌شدت شکست می‌خورند، بنابراین احساس خوبی است که گاهی اوقات آن را درست انجام می‌دهیم.

Apollo 13

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان
بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

یکی دیگر از مواردی که در آپولو 13 به اندازه کافی مورد استفاده قرار گرفت جلوه های ویژه بود. من کاملا مخالف جلوه های ویژه بیش از حد هستم، زیرا اگر حضور آنها در فیلم توجیه نشود، گاهی اوقات می توانند فیلم را به خودی خود خراب کنند (طوفان کامل را به خاطر دارید؟). جلوه های ویژه آپولو 13 اما به خوبی به فیلم کمک کرد. البته مهم ترین جلوه ویژه فیلم به غیر از صحنه های فضایی، جاذبه صفر بود که بی عیب و نقص انجام شد.

Apollo 13

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان
بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

من فقط خوشحالم که آنها تصمیم گرفتند برای این صحنه ها با یکی از آن هواپیماهای Zero-G بالا بروند، به جای اینکه بازیگران با تنبلی در اطراف حرکت کنند و طوری رفتار کنند که گویی در جاذبه صفر هستند، زیرا این امر خیلی چیزها را از بین می برد. فیلم آپولو 13 داستانی عالی دارد که به خاطر واقعی بودن آن، بازیگری عالی، کارگردانی ماهرانه و طنز فراوان ذوقی، حتی بهتر شده است.

این نه تنها یک فیلم بسیار سرگرم کننده است، بلکه آموزشی نیز است، که باید والدین را خشنود کند (انگار آنها به چیزی دلپذیرتر از دیدن زنده شدن سال های جوانی خود در صفحه نقره ای نیاز دارند). آپولو 13 که باید حتما ببینید، یک کلاسیک معاصر است.

The Martian (2015)

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

مریخی فیلمی آمریکایی در سبک علمی–تخیلی به کارگردانی ریدلی اسکات است که در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شد. مت دیمون برای بازی در این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب شد. همچنین فیلم نامزد هفت بخش در جوایز اسکار بود که در هیچ‌یک موفق نبود.

تحلیل مریخی

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

فیلمنامه یکی از نقاط قوت «مریخی» است که به خوبی مسیرش را پیدا می‌کند. این متن قدرتمند آن‌قدر مضامین مهم چاشنی روایت می‌کند که در برخی برش‌ها، فضایی بودن قصه کاملا به حاشیه رانده می‌شود و مضامین انسانی و دراماتیک جای ریزه‌کاری‌های فضایی را می‌گیرند. به لحاظ رویکرد کلی، «مریخی» جانب واقعیت را رها کرده و اصلا قصد ندارد یک فیلم رئال فضایی بسازد.

The Martian

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

اما ویژگی علمی فیلم شاید به این دلیل با بی‌اعتنایی کارگردان مواجه شده که ریدلی اسکات دغدغه‌های مهم‌تری را دنبال می‌کند و گونه فضایی را بهانه‌ای برای پرداختن به مسائلی از قبیل تنهایی، پرتاب‌شدگی، دلتنگی و تلاش برای صیانت ذات و بقا قرار داده است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد «مریخی»، از زمان شروع تلاش مارک برای ساختن جهان کوچک خودش روی کره مریخ، نمودار می‌شوند.

در این بخش، دومینویی از خلاقیت‌های فیلمساز پیش چشم مخاطب قرار می‌گیرد و تلاش‌های دلپذیر قهرمان داستان برای ادامه حیات کاملا به فرم می‌رسد. با این حال، شاید مشکل بزرگ «مریخی» این باشد که خلاقیت‌هایش در حد همین نوآوری‌های کوچک، برای خلق یک جهان شخصی توسط مارک، باقی می‌مانند و در مجموع، فیلم از سطح یک درام فضایی ساده فراتر نمی‌رود.

The Right Stuff (1983)

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

مردان واقعی یک فیلم درام تاریخی حماسی آمریکایی محصول ۱۹۸۳ به نویسندگی و کارگردانی فیلیپ کافمن و بر اساس کتابی به همین نام نوشته تام ولف در سال ۱۹۷۹ است. این فیلم درباره خلبانان آزمایشی نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و نیروی هوایی است که در تحقیقات هوانوردی در پایگاه نیروی هوایی ادواردز، کالیفرنیا، و همچنین مرکوری هفت، هفت خلبان نظامی که به عنوان فضانوردان پروژه مرکوری، انتخاب شدند، شرکت داشتند. اولین پرواز فضایی انسان توسط ایالات متحده در این فیلم سم شپرد، اد هریس، اسکات گلن، فرد وارد، دنیس کواید و باربارا هرشی بازی می‌کنند. لوون هلم روایتگر و نقش خلبان آزمایشی نیروی هوایی جک ریدلی است.

The Right Stuff

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

این فیلم یک بمب گیشه بود و حدود 21 میلیون دلار در مقابل بودجه 27 میلیون دلاری فروخت. با وجود این، تحسین گسترده منتقدان را دریافت کرد و در پنجاه و ششمین دوره جوایز اسکار نامزد هشت جایزه اسکار شد که چهار مورد از آن ها را برنده شد. این فیلم در بازار ویدیوی خانگی موفقیت بزرگی داشت. در سال 2013، این فیلم برای نگهداری در فهرست ملی فیلم توسط کتابخانه کنگره به عنوان “از نظر فرهنگی، تاریخی، یا زیبایی شناختی مهم” انتخاب شد.

تحلیل مردان واقعی

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

۱۹۴۷/۱۰/۱۴. خلبان آزمایشی، «چاک ییگر» (شپارد) نخستین انسانی است که با هواپیمای بل ایکس – یک دیوار صوتی را می‌شکند؛ در حالی که چند نفر از همکارانش پیش از او در این راه کشته شده‌اند. ۱۹۵۳. خلبان جوانی مثل «گوردون کوپر» (کوائید)، «گاس گریسام» (وارد) و «دک اسلیتن» (پالین) به انجمن خلبانان آزمایشی پایگاه ادواردز پیوستنه‌اند، «ییگر» هنوز سریع‌ترین مرد دنیاست.

وقتی «اسکات کراس فیلد» (ویلسن) رکورد او را می‌شکند، «ییگر» پیش از پایان سال دوباره عنوانش را پس می‌گیرد. ۱۹۵۷/۱۰/۴. اسپوتنیک از استار سیتی شوروی به فضا پرتاب می‌شود و اضطراب و آشفتگی حاکم بر واشینگتن بر سر چگونگی ورود به «مسابقه فضائی» با دستور رئیس‌جمهور برای انتخاب افرادی از میان خلبانان آزمایشی برای تمرین‌های فضانوردی، به اوج می‌رسد.

The Right Stuff

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

«ییگر» این کار را نزول تا حد «موش آزمایشگاهی» می‌داند و نمی‌پذیرد، ولی تعداد زیادی از همکارانش برای آزمایش‌های طاقت‌فرسای جسمانی داوطلب می‌شوند و سرانجام از میان پنجاه و شش نفر، یک تیم هفت نفره انتخاب می‌شود. ۱۹۵۹/۴/۹. این هفت نفر – «جان گلن» (هریس)، «آلن شپارد» (گلن)، «اسکات کارپنتر» (فرانک)، «والتر شیرا» (هنریکسن)، «کوپر»، «گریسام» و «اسلیتن» – به قهرمانان ملی بدل می‌شوند و کم‌کم فشارهای ناششی از شهرت و دوری از خانواده را تجربه می‌کنند، درحالی که برنامه موشکی اطلس هم به کندی پیش می‌رود.

این مردان از این که مجبور به تمرین با میمون‌ها هستند، حسابی سرخورده می‌شوند و تلاش می‌کنند تا طراحی کپسول پرواز را تغییر دهند و تقاضا می‌کنند تا آن را «خلبان» بنامند. با وجود این در ۱۹۶۱/۱/۳۱ میمونی در نخستین کپسول فضائی، با موفقیت از دماغه کاناورال به فضا پرتاب می‌شود. وقتی روس‌ها در ۱۹۶۱/۴/۱۲، «یوری گاگارین» را به مدار زمین می‌فرستند، «شپارد» برای مقابله به مثل آمریکائی‌ها – پروازی پانزده دقیقه‌ای در ۱۹۶۱/۵/۵ – انتخاب می‌شود.

مأموریت بعدی به «گریسام» می‌رسد، ولی وقتی به هنگام فرود آمدن می‌رود، او را به ترسیدن و دستپاچگی متهم می‌کنند. در پایگاه ادواردز، «ییگر» در مقابل تمسخر و ریشخند خلبان جوان از فضانوردان دفاع می‌کند؛ برای پاسخ به پرواز «تیتوف»، پروازی بر مدار زمین توسط «گلن» طراحی می‌شود، در رژه عمومی ترتیب داده شده توسط «رئیس‌جمهور جانسن» (موفات) حمایت می‌کند.

The Right Stuff

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

۱۹۶۲/۲/۲۰. «گلن» نخستین آمریکائی است که در مدار زمین می‌گردد و پس از به وجود آمدن اشکال خطرناکی در سپر حرارتی، سفینه‌اش را به سلامت به زمین باز می‌گرداند. «ییگر» تلاش می‌کند با هواپیمای تحقیقاتی NF-104 رکورد اوج‌گیری هواپیماها را بشکند که هواپیما از کنترلش خارج می‌شود، ولی او به سلامت بیرون می‌پرد. ۱۹۶۳/۵/۱۵. «کوپر» را برای شمارش معکوس پرواز مدار بیست و دو – آخرین مأموریت یک نفره پروژه مرکیوری در کپسولش بیدار می‌کنند.

احیاگر ژانر هوانوردی، با ادای دین‌های آشکار به شاهکارهای کلاسیک این ژانر از بال‌ها (ویلیام ولمن، ۱۹۲۷) گرفته تا فقط فرشتگان بال دارند (هوارد هاکس، ۱۹۳۹). اقتباسی هنرمندانه از رمان پُرفروش وولف که به مضمون اصلی آن یعنی کنکاش در «اسطوره مردانگی» وفادار می‌ماند. تصویری غمگنانه از آخرین کابوی‌های قرن که نمی‌خواهند به قراردادهای عصر تکنولوژی تن دهند؛ خلبانانی که با عشق و غریزه پرواز می‌کنند و تکنیک را حوزه این عشق می‌دانند.

در این دنیای ارزش‌های کهن، «ییگر» از همه اصول‌گراتر است و شمایلی است کامل از دنیای مردانه آثار هاکس که ظاهراً ناخواسته به دنیای ارزش‌های نو پرتاب شده است. تصویر کافمن از این دنیای شبه اسطوره‌ای مبتنی بر چشم‌اندازهای زیبا، لحن غیر احساساتی (اگرچه فیلم مثل دیگر آثار این ژانر از مایه‌های رمانس هم برخوردار است) و ضرباهنگ پُرتنش است. خود چاک ییگرِ واقعی در نقش یک متصدی بار ظاهر می‌شود.

Interstellar (2014)

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

میان‌ستاره‌ای فیلمی علمی تخیلی حماسی به کارگردانی کریستوفر نولان است که در ۲۰۱۴ اکران شد. فیلم‌نامهٔ این فیلم را نولان به همراه برادرش جاناتان نوشته‌است. فیزیکدان نظری، کیپ تورن یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی و مشاور علمی فیلم است. بازیگران فیلم متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، بیل اروین، الن برستین، مت دیمون، و مایکل کین هستند. ماجرای این فیلم در یک فضای ویران‌شهر جریان دارد که بشریت در تلاش است تا زنده بماند. داستان آن دربارهٔ فضانوردانی است که از طریق کرم‌چاله‌ای در نزدیکی زحل به کهکشان دیگری سفر می‌کنند تا سیارهٔ قابل سکونتی بیابند. این یکی از فیلم های آخرالزمانی است.

تحلیل میان‌ستاره‌ای

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

گرچه ایده اصلی فیلمنامه (سفر به فضا برای نجات جان انسان‌های زمین) ایده‌ای تکراری است، اما به لطف عملکرد تحسین برانگیز برادران نولان، در زمینه‌های مختلف، از همین ایده تکراری، فیلمی جان دار و البته غیر کلیشه‌ای پدید آمده. این فیلم، در زمینه دیالوگ نویسی، به خوبی ظاهر شده و همین امر، باعث می‌شود داستان فیلم، به شکلی روان‌تر پیش برود.

به عنوان مثال، صحبت‌هایی که «برند» درباره عشق می‌کند، به شکلی فوق‌العاده منظور نویسنده را منتقل می‌کنند. همچنین برخی صحبت‌ها برای ایجاد آشنایی با محیط فیلم، به شکل برنامه‌های مستند، وارد فیلم شده‌اند تا در ابتدا به مخاطب القاء شود با داستانی واقعی سروکار دارد و از شدت بخش‌های تخیلی، کاسته شود.

علاوه بر اینها، داستان اینتراستلار از ریتم بسیار خوبی برخورددار است؛ به شکلی که فیلم هیچگاه دچار افت ریتم نمی‌گردد. زیرا نویسنده، با عملکردی هوشمندانه و در بهترین زمان ممکن، حوادث سیاره میلر و دکتر مان را در فیلم قرار داده تا داستان را از افت ریتم، نجات دهد و بینندگان فرصت ترک صندلی‌شان را نداشته باشند.
خیلی از نزدیکان اینجانب از اینتراستلار به عنوانِ فیلمی مستندگونه یاد می‌کنند. این نقد را در ابعاد جهانی هم خیلی‌ها زده‌اند. اما توجه ویژه نولان به درام و ساختارِ محکمِ دراماتیک در فیلم، آنتی‌تزِ خوبی برای تزِ این دوستان است. توجه شما را به ارتباطاتِ ویژه هنری و گره خوردن اجزای آن به همدیگر در طول فیلم جلب می‌کنم. رابطه عمیق و انسانیِ کوپر با دخترش مورفی یکی از نمونه‌های درامِ محکم فیلم است.

Interstellar

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

رابطه‌ای که هیچگاه سطحی نمی‌شود و در خلالِ اتفاقاتِ علمیِ فیلم نادیده گرفته نمی‌شود. تراژدیِ جوان ماندن پدر و پیر شدن دختر در نوع خود جالب توجه است. همچنین از بعد روان‌شناسی می‌توان به درامِ شکل گرفته بین Mann (با بازی خوبِ مت دیمن) و کوپر اشاره کرد. میان‌ستاره‌ای فیلمی به غایت دراماتیک، علمی، تخیلی و دارای پارامترهای زیبایی‌شناسانه است که موسیقی جنابِ هانس زیمر به آن جَلایی فوق‌العاده داده است.

هانس زیمر که در سه‌گانهٔ شوالیهٔ تاریکی با نولان همکاری کرده بود، در این فیلم نیز این همکاری را ادامه داد. نولان و زیمر برنامه‌ریزی کردند تا فراتر از سه‌گانه بروند و یک کار منحصربه‌فرد انجام دهند. زیمر گفت: «موسیقی، صدا و چیزهایی را که ما ساختیم را کمی از چکیدهٔ آن‌ها را می‌توان در فیلم دیگران دید، به همین دلیل ما آن را دوباره خواهیم ساخت.»

زیمر همچنین گفت که نولان هیچ فیلمنامه‌ای به وی نداده و در عوض در یک صفحه داستان را به او داده. نولان اعلام کرد که به زیمر گفته که «من به تو یک پاکت نامه که در آن یک نامه است، می‌دهم، که در آن داستان اصلی را نوشته و تو یک روز فرصت داری تا روی آن کار کنی، و بعد آن را به من نشان می‌دهی.» و بعد زیمر را در آغوش گرفته. زیمر برای فیلم ۴۵ جلسه وقت گذاشت که سه بار بیشتر از فیلم تلقین است. آلبوم موسیقی در ۱۸ نوامبر توزیع شد. قطعا این یکی از بهترین فیلم های فضایی تخیلی تاریخ است.

Interstellar

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

به گزارش بیگ بنگ، فیزیکدان نجومی و مروج علم، نیل دگراس تایسون که مجری و کارشناس مستند تلویزیونی «کاسموس» هم بود در مورد فیلم “در میان ستارگان” توضیحاتی می دهد. تایسون در این گفتگو که زیر نویس فارسی دارد فرق بین سیاهچاله و کرمچاله را بیان می کند و قسمتی از بخش علمی فیلم را نقد می‌کند.

در تصویر زیر هنرمند Dogan Can Gundogdu یک داده نمایی ایجاد کرده که خط زمانیِ فیلمِ علمی – تخیلیِ کریستوفر نولان را توضیح می دهد و سفرِ گروهی از محققان را ترسیم می کند؛ این محققان برای غلبه بر محدودیت های سفر انسان در فضا و طی کردنِ فواصلِ طولانی در فیلم از کرمچاله ی جدیدی که در اطراف سیاره زحل کشف شده استفاده می کنند، کرم‌چاله نوعی خمیدگی در فضا است که انسان می‌تواند از طریق آن در زمان سفر کند.

از اشکالاتی که دانشمندان به فیلم وارد کرده اند، قابل سکونت بودن سیاره‌هایی که در مدار یک سیاهچاله قرار دارند، روند سالخوردگی شخصیت‌های فیلم، سفر درون سیاهچاله ، سوخت فضاپیمای فیلم و … است. این فیلم از فیلم های سفر در زمان است.

First Man (2018)

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

نخستین انسان یک فیلم آمریکایی در ژانر حماسی زندگینامه‌ای درام به کارگردانی دیمین شزل است که در سال سال ۲۰۱۸ اکران شد. فیلم‌نامه این فیلم توسط جاش سینگر و نیکول پرلمن بر اساس کتاب نخستین انسان: زندگی نیل آرمسترانگ، نوشته جیمز آر. هانسن به رشته تحریر درآمده‌است.

رایان گاسلینگ در این فیلم در نقش فضانورد آمریکایی، نیل آرمسترانگ ظاهر شده‌است. از دیگر ستارگان فیلم می‌توان به کلر فوی، کوری استول، کایل چندلر و جیسون کلارک اشاره کرد. داستان فیلم در سال ۱۹۶۹ اتفاق می‌افتد و حوادث مأموریت آپولو ۱۱ را با محوریت زندگی نیل آرمسترانگ به تصویر می‌کشد. استیون اسپیلبرگ به عنوان تهیه‌کننده اجرایی با پروژه همکاری داشته‌است.

تحلیل نخستین انسان

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

دیمن شزل فیلم ساز خوبیست. جهان خودش را دارد با فقط 33 سال سن. فیلم های شاخصی هم دارد. “ویپلش”، “لالالند” و برای همین آخری جایزه اسکار بهترین کارگردانی را هم برنده شده است. وقتی شروع به ساخت فیلمی بر اساس کتاب ” نخستین انسان: زندگی نیل آرمسترانگ، نوشته جیمز آر. هانسن” و فیلمنامه ای از برنده ی اسکار “جاش سینگر” کرد، درونگرا ترین فیلم کارنامه ش را شاید کارگردانی می کرد.

موسیقی و صحنه های شور انگیز اساس کارگردانی شزل است. نمونه های عالی و بسیاری را در ویپلش و لالالند خلق کرده بود. اما در نخستین انسان جز چند صحنه زیبا در زمین و فضا بخصوص صحنه ی اتصال “سفینه ی جمنی به آجنیا” و اتفاقات بعد از آن، سکوت و صدای خود صحنه و ریتم خاص و فیلم برداری با دید اول شخص، صحنه آرای این اثر بودند. البته همه اینها با کارگردانی هنرمندانه شزل به ثمر نشستند و در صحنه های حماسی، موسیقی زیبای “جاستین هورویتز”، دوست و همکار قدیمی شزل نیز تأثیر زیادی بر فضای اثر گذاشته است.

A Space Odyssey

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

از بازی زیبای “رایان گاسلینگ” در نقش نیل آرمسترانگ و “کلر فوی” در نقش جنی همسر آرمسترانگ نیز نمیتوان گذشت که بسیار عالی توانستند واقعیت شخصیتشان را به تصویر بکشند. فیلم به طور کلی به زندگی آرمسترانگ و ویژگی های شخصیتی او میپردازد و بر خلاف فیلم هایی چون “جاذبه” و “میان ستاره ای”، از عظمت فضا و صحنه های وسیع و مبهوت کننده ازکیهان خبری نیست بلکه فیلم بیشتر روی زمین اتفاق می افتد.

Moon (2009)

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان
فیلم های سفر در زمان

ماه فیلمی در ژانر علمی–تخیلی و ماجراجویی به کارگردانی دانکن جونز است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به سام راکول و کوین اسپیسی اشاره کرد.

تحلیل ماه

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

چه حسی بهتان دست می دهد وقتی بفهمید شما، خودتان نیستید؟ یعنی خودِ واقعی تان نیستید؟ وقتی متوجه بشوید شمای اصلی، در واقع یکی دیگر بوده و شما، کپی آن آدمِ اصلی هستید که تمام احساسات و افکارش، فقط بهتان “منتقل شده”؟ این حقیقتِ تلخی ست که سَم بِل، این فضانورد تنها و بیچاره، با آن مواجه می شود.

گاو کم کم می فهمد که اینهمه احساس عشق و علاقه ای که از این راهِ دور، روانه ی همسر و فرزندش می کرده، تصوری بیش نبوده. گردانندگانِ این ایستگاه فضایی، محیط را برای او طوری بازسازی کرده اند که او تصور بکند یک انسان است، که یک موجودِ واقعی ست، اما وقتی با کپیِ خودش مواجه می شود، ذره ذره پی می برد که خودش هم کپیِ یک سَم بِل اصلی ست و عینِ او، هزاران کپیِ دیگر از سَم بِل وجود دارد که هر سه سال یکبار، در ایستگاه فضایی به کار گمارده خواهند شد.

Moon

بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان
بهترین فیلم‌ ها درباره فضانوردان

فیلم از بحرانِ هویتی حرف می زند که شخصیت داستان با آن دست به گریبان است. تلاش کپیِ سَم یا به عبارتِ درست تر، کپیِ کپیِ سَم، برای نجاتِ او از این مخمصه، تلاشی در جهت نیل به احساسات واقعی و عواطف حقیقی و در کل انسانیت آدم هاست. کپیِ کپیِ سَم ابتدا تصمیم می گیرد، سَمِ اول را به زمین بفرستد اما وقتی می بیند او دچار زوال جسمانی شده، با رضایت خودِ او، تصمیم می گیرد به زمین برود.

جمله ی آخرش به آن کامپیوترِ سخنگو، همان قلبِ داستانِ فیلم است: (( ما برنامه ریزی نشدیم، ما آدمیم. )) کپیِ کپیِ سَم، می خواهد انسان باشد، همانطور که کپیِ سَم هم می خواست. بازگشت به زمین، نمادی ست از همین بازگشت به انسانیت و فرار از سردی و تنهایی که محیط خشک و خالی و یخ زده ی ماه، نمایانگر آن است. واقعاً چه فرقی می کند که کدامشان خودش را به زمین برساند؟ یکی از سَم ها هم اگر خودش را به زمین برساند، انگار آن یکی رفته باشد. این اثر از بهترین فیلم های علمی تخیلی است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های فضایی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *