نقد و بررسی انیمیشن نگهبانان: قسمت اول (Watchmen: Chapter 1)

در نقد انیمیشن نگهبانان: قسمت اول ، به بررسی بخش اول این انیمیشن سینمایی جذاب خواهیم پرداخت و نکات ریز و درشت آن را بررسی می‌کنیم.

رمان گرافیکی نگهبانان اثر «آلن مور»، «دیو گیبونز» و «جان هیگینز» که به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار دنیای کمیک شناخته می‌شود، بار دیگر با یک اقتباس جدید از سوی دی سی انیمیشنز، به پرده سینما آمد.

این اقتباس جدید، پس از فیلم 2009 به کارگردانی «زک اسنایدر» و سریال موفق HBO، به مخاطبان ارائه خواهد شد. بر خلاف باورهای قدیمی که نگهبانان را اثری دشوار برای اقتباس می‌دانستند، استقبال گسترده از این آثار نشان داده که این رمان گرافیکی به خوبی قابلیت ترجمه به رسانه‌های دیگر را دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


هرچند فیلم «اسنایدر» در سال 2009 با واکنش‌های مثبتی روبرو شد، اما برخی جزئیات از اثر اصلی در آن نبود. این اقتباس جدید از DC انیمیشنز، فرصتی است تا این اثر با وفاداری بیشتری به منبع اصلی بازگو شود. اکنون با انتشار این انیمیشن دو قسمتی در سال 2024، شاهد سومین اقتباس بزرگ از نگهبانان خواهیم بود.

نقد انیمیشن نگهبانان: قسمت اول

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد انیمیشن نگهبانان: قسمت اول
نقد انیمیشن نگهبانان: قسمت اول

انیمیشن جدید نگهبانان، داستانی در یک خط زمانی متناوب روایت می‌کند که در آن ابرقهرمانان در دهه‌های 40 و 60 ظهور کرده و تاریخ را به شکل‌های مهمی تغییر داده‌اند. این داستان‌ها حول‌محور گروهی از نگهبانان بازنشسته با قدرت‌های ویژه می‌چرخد که درگیر تحقیقاتی پیرامون قتل یک ابرقهرمان تحت حمایت دولت می‌شوند.

نقد و بررسی منتقدان

نقد انیمیشن نگهبانان: قسمت اول

انیمیشن نگهبانان با استقبال نسبتاً بالایی از سوی منتقدان روبرو شد. نقد انیمیشن Watchmen Chapter 1 از وب‌سایت راتن تومیتوز نمره 100 از 100، از وب‌سایت متاکریتیک نمره 81 از 100 و از وب‌سایت IMDb امتیاز 7.2 از 10 را کسب کرده است. شرح نقد انیمیشن جدید Watchmen در سایت‌های مختلف به شرح زیر است:

وارپ / ویلیام بیبیانی:

با وجود مشکلات اساسی که در هر اقتباس از نگهبانان وجود دارد و همچنین زیبایی‌شناسی بصری که اگرچه قابل قبول است؛ اما به طور کامل مؤثر نیست، فصل اول این انیمیشن به شکلی قابل احترام توانسته این داستان را بازگو کند.

ای جی ان / زکی حسن:

بخش اول انیمیشن نگهبانان بی‌شک نتیجه‌ی عشق و تلاش بی‌وقفه‌ی خالقان آن است؛ اما در حالی که این فیلم تحسین‌برانگیز توانسته از برخی از مشکلات اقتباس‌های قبلی دوری کند، در عین حال، چالش‌های جدیدی را نیز به همراه داشته که در طول روایت خود آشکار می‌سازد.

کولایدر / راس بونامی:

نگهبانان: قسمت اول، اثری به‌شمار می‌آید که با وجود جذابیت‌های خاص خود، هرگز به قدرت و تأثیرگذاری منبع اصلی خود نمی‌رسد. این انیمیشن به جای آنکه مخاطبان را به تجربه‌ای تازه دعوت کند، بیشتر به آن‌ها می‌گوید تا به سراغ رمان گرافیکی اصلی بروند و به جای تماشای یک اقتباس دیگر، از اصل اثر لذت ببرند.

تحلیل روایی انیمیشن

نقد انیمیشن نگهبانان: قسمت اول
نقد انیمیشن نگهبانان: قسمت اول

Watchmen، چهار دهه پس از انتشار اولیه‌اش، همچنان یکی از آثار برجسته و مهم در تاریخ کمیک‌ها به شمار می‌آید. این اثر که به دنیای ابرقهرمانان و معماهای جنایی نگاهی نو داشت، مرزهای انتظارات از این رسانه را گسترش داد و هالیوود از آن زمان به دنبال بازآفرینی آن بوده است.

پس از تلاش‌های مختلف از جمله اقتباس« زک اسنایدر» که نقص‌های خاص خود را داشت، مینی‌سریال موفق «دیمون لیندلوف» برای HBO و یک کامیک موشن فراموش‌شدنی، حالا نوبت به آخرین تلاش برای به تصویر کشیدن این داستان پیچیده و گسترده در قالب انیمیشن رسیده است.

تلاش جدید این انیمیشن که توسط استودیوی برادران وارنر انیمیشن (Warner Bros. Animation) و مجموعه‌های ویدئویی مستقیم آن ارائه شده، به وضوح از برخی نقاط ضعف نسخه‌های قبلی اجتناب کرده است؛ اما در عین حال نقص‌های جدیدی نیز به نمایش می‌گذارد.

این انیمیشن دو قسمتی به نظر می‌رسد که بهترین تلاش برای انتقال رمان گرافیکی معروف به صفحه‌نمایش باشد. آنچه که در اوایل دهه 80، انقلابی به نظر می‌رسید، اکنون در دنیای سریال پسران (The Boys) و انیمیشن شگفت‌انگیزان (Invincible) کمتر برجسته به نظر می‌رسد؛ اما مخاطب این اتفاق را دیده و دیگر به همان شکل پرداختن این موضوع، خسته‌کننده به‌نظر می‌رسد

داستان اساسی انیمیشن Watchmen که با قتل یک قهرمان پیشین آغاز می‌شود، همچنان جذاب و قابل توجه است. جهان‌سازی «مور» و «گیبونز» شما را به خود جذب می‌کند و این همان چیزی است که باعث می‌شود این اثر ارزش بازبینی هم داشته باشد.

Watchmen Chapter 1″ در توازن بین وفاداری به متن و نیاز به سازگاری با صفحه‌نمایش موفق است و سبک انیمیشن آن که ترکیبی از CGI و خطوط خاص هنری «گیبونز» است که به صورت بصری جذاب به‌نظر می‌رسد.

نقد انیمیشن نگهبانان: قسمت اول

«برندون ویئتی»، کارگردان این انیمیشن، با سبکی شیک و متناسب با ریتم کمیک‌ها، این نسخه را به خوبی به تصویر کشیده است. داستان این انیمیشن به قدری گسترده بود که تصمیم برادران وارنر برای دو قسمتی کردن آن، به درستی صورت گرفت.

این تصمیم به داستان اجازه می‌دهد که درک شود. بخش اول به خوبی برای پازل پیچیده‌ای که در قسمت دوم در سال 2025 تکمیل خواهد شد، زمینه‌سازی می‌کند.

Watchmen Chapter 1 در بخش‌های مختلفی موفقیت‌آمیز ظاهر می‌شود و در زمینه اجراهای بازیگران نتوانسته است به همان اندازه تأثیرگذار باشد. این مسأله بیشتر به محدودیت‌های ذاتی انیمیشن نسبت به فیلم‌های زنده برمی‌گردد تا به خود بازیگران. هرچند که تیم بازیگران نیز به‌خوبی ظاهر شدند و اگر نسخه زبان‌اصلی این فیلم را ببینید، متوجه این امر می‌شوید

در مقایسه با اقتباس لایو اکش که توسط «زک اسنایدر» ساخته شده بود، این اثر موفق‌تر عمل کرد و ارزش دیدن دارد. این نسخه جدید از انیمیشن، با وجود تمام تلاش‌هایش، به نظر می‌رسد که در برخی موارد احساس سردی و بی‌روحی را منتقل می‌کند. شاید پیچیدگی ذاتی منبع اصلی، یعنی رمان گرافیکی «آلن مور» و «دیو گیبونز»، در این نتیجه‌گیری بی‌تأثیر نباشد، اما این نکته همچنان به وضوح قابل توجه است.

جمع‌بندی

نقد انیمیشن نگهبانان: قسمت اول

با وجود فیلمنامه وفادار و سبک انیمیشنی منحصر‌به‌فرد که خطوط هنری اولیه کمیک را تداعی می‌کند، این انیمیشن اندکی کند پیش می‌رود و فلش‌بک‌های آن، اندکی اذیت‌کننده می‌شوند. شاید اگر انیمیشن‌های بیشتری از این دنیا در حال ساخت بودند، ما با اثر سینمایی بهتری مواجه بودیم. هرچند که تعادل بین گذشته و حال، کاملاً در فیلم مشهود بود.

نمره وب‌سایت فیگار به انیمیشن نگهبانان: قسمت اول، 8 از 10 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد انیمیشن نگهبانان: قسمت اول چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *