نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی ؛ ما در جنگیم یا در خانه؟ اثری از هادی حجازی فر

فیلم موقعیت مهدی ساخته هادی حجازی‌فر، روایتی از زندگی تا شهادت فرمانده لشکر ۲۱ عاشورا مهدی باکری است. در نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی همراه باشید.

اگر بخواهیم نگاهی به ساخته جدید حجازی فر بیاندازیم، ماجرای فیلم روایتی است از زندگی مهدی باکری، فرمانده لشکر ۲۱ عاشورا؛ که فیلم از ازدواج تا شهادت این شهید را روایت می‌کند.

هادی حجازی‌فر پس از نویسندگی فیلم سینمایی آتابای، به کارگردانی نیکی کریمی، و بازیگری فوق‌العاده‌اش موفقیت بزرگی را بار دیگر کسب نمود. اکنون نیز فیلم موقعیت مهدی را ساخته است.

فیلم هادی حجازی فر در جشنواره فجر نامزد شد و پس از اتمام جشنواره، به عنوان بهترین فیلم معرفی شد. در ادامه نوشتار جدید فیگار به نقد و بررسی فیلم موقعیت مهدی پرداخته شده است. همراه ما باشید.

مطالبی که در رابطه با جشنواره فجر تهیه شده‌اند را در ادامه مشاهده می‌نمایید و می‌توانید برای اطلاع از جوایز فیلم موقعیت مهدی مقاله مرتبط را مطالعه کنید:

نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی

ما در جنگیم یا در خانه؟ اثری از هادی حجازی فر

نقد موقعیت مهدی, نقد و بررسی فیلم موقعیت مهدی, بررسی فیلم سینمایی موقعیت مهدی, جوایز فیلم موقعیت مهدی
بررسی فیلم سینمایی موقعیت مهدی, جوایز فیلم موقعیت مهدی, نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی

بلا تار کارگردان مجارستانی در مصاحبه‌ای می‌گوید:

یک فیلم ساده‌ترین چیز در جهان است. اگر شما یک نویسنده باشید و یک زیرسیگاری مثل اینکه الان جلوی من است داشته باشید، می‌توانید ۲۰ صفحه درباره‌اش بنویسید، با استفاده از استعاره و نمادها، می‌توانید چیزهای تئوریک زیادی بگویید، چرا که همه‌چیز به تخیل خواننده وابسته است؛ ولی من یک فیلمسازم. من فقط این زیرسیگاری ملموس و معین را دارم و سؤال اینجاست که من چطور می‌توانم زیرسیگاری را به شما نشان بدهم.

بنابراین، من می‌توانم عواطف را از [درونِ] شما بسط بدهم، ولی این مسئله همیشه فیزیکی، ملموس، و واضح صورت می‌گیرد. من نمی‌توانم از هیچ استعاره‌ای یا نمادی استفاده کنم. آنچه من دارم صرفاً چند لنز است، که عینی هستند. من چیزهای واقعی را به شما می‌گویم و نشان می‌دهم.

تفکر انسان از زیست و فرهنگ او نشات می‌گیرد. ساخت و نوشتن فیلم بر اساس فرهنگ، جامعه، آیین‌ها و قهرمانان یک کشور کار ساده‌ای نیست. به خصوص اگر قهرمان فیلمت، قهرمان مردمی باشد. ولی نساختن فیلم هم کار سختی نیست! در ادامه نقد و بررسی فیلم موقعیت مهدی همراه ما باشید.

نقد فیلم موقعیت مهدی, نگاهی به ساخته جدید حجازی فر, فیلم جدید هادی حجازی فر, فیلم هادی حجازی فر در جشنواره فجر
نقد فیلم موقعیت مهدی, نگاهی به ساخته جدید حجازی فر, فیلم هادی حجازی فر در جشنواره فجر

شعار را اگر کنار بگذاریم ما بلاتار نیستیم! راه داریم هنوز و اگر بخواهیم به بررسی فیلم سینمایی موقعیت مهدی بپردازیم باید گفت: سکانس‌های ابتدایی فیلم ازدواج این شهید را بیان می‌کند. همین سکانس‌های ابتدایی روشنایی فیلم است و مشخص است که تا انتها رفته رفته همین صحنه‌های روشن جای خود را به خون و شهید و شهادت خواهند داد.

از این نظر فیلم در توازن است خوب روشنایی و تاریکی در دل تماشگر جای می‌گیرد ولی این کافی نیست. مشکل اساسی که سینمای ایران این روزها با آن مواجه است از قهرمان اصغر فرهادی بگیر تا فیلم جدید هادی حجازی فر این است که نمی‌دانند حرفی دارند یا نه؟ می‌خواهند چه چیزی را بیان کنند؟

این به خصوص در نقد موقعیت مهدی بیشتر به چشم می‌خورد. چه چیزی را می‌خواهی بگویی؟ حجازی‌فر در فیلمنامه سعی بر این داشته که فضای عاشقانه آتابای و فضای مستند گونه ایستاده در غبار را به صورت تلفیقی بیان کند، ولی نتوانسته! در ادامه نقد فیلم موقعیت مهدی همراه باشید.


می‌توانید ضمن مطالعه نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


این عدم توانایی حجازی‌فر در بیان کردن از فیلنامه است، فیلمنامه کامل نیست. فیلمنامه کد نمی‌دهد! سرنخ نمی‌دهد! اوج و فرود ندارد! و همین اتفاقات باعث می‌شود تعلیقی وجود نداشته باشد و مخاطب فیلم را نه به خاطر فیلم، بلکه به خاطر مهدی باکری دنبال کند.

نقد موقعیت مهدی, نقد و بررسی فیلم موقعیت مهدی, بررسی فیلم سینمایی موقعیت مهدی, جوایز فیلم موقعیت مهدی
نقد موقعیت مهدی, بررسی فیلم سینمایی موقعیت مهدی, جوایز فیلم موقعیت مهدی

عدم توانایی در بیان کردن سخن، در صحنه‌های احساسی و عاشقانه فیلم بیشتر دیده می‌شود. مهدی باکری در فیلم حرف دارد ولی فیلم‌نامه نمی‌گذارد حرفش را بزند. وقتی مهدی باکری فردی عاشق و احساسی است که می‌تواند شوخی بکند، می‌تواند بخندد، پس چرا نمی‌تواند گریه کند؟

ما صحنه‌ای بعد از شهادت حمید باکری در فیلم نمی‌بینیم که مهدی به خود حمید فکر کند. در ادامه نقد و بررسی فیلم موقعیت مهدی همراه باشید.


می‌توانید ضمن مطالعه نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


فیلم جدید هادی حجازی فر سعی بر این دارد موقعیت مهدی را بیشتر از خود مهدی به ما برساند، ولی باز در خیلی از قسمت‌های فیلم ناتوان از این موضوع است. داستانی که فیلم را به جلو می‌برد، نه احساساتت را بر می‌انگیزد، نه شور عشق جنگ و نه شجاعت را.

جهان فیلم بر روی فیلمنامه شکل می‌گیرد و وقتی فیلم‌نامه‌ات خوب نباشد، کارگردانی بی‌نقص برخی از سکانس‌ها، بازی عالی بازیگران، چهره پردازی خوب و حتی موسیقی بد! در فیلم گم می‌شوند. در ادامه نقد موقعیت مهدی همراه ما باشید.

بررسی کارگردانی فیلم

نقد فیلم موقعیت مهدی, نگاهی به ساخته جدید حجازی فر, فیلم جدید هادی حجازی فر, فیلم هادی حجازی فر در جشنواره فجر
نقد فیلم موقعیت مهدی, نگاهی به ساخته جدید حجازی فر, فیلم هادی حجازی فر در جشنواره فجر

حجازی‌فر سعی بر این دارد که روایت مهدی باکری را از خانه و درون خانه به سمت جنگ هدایت کند ولی باز ناتوان است؛ برای همین مخاطب با این سوال مواجه است که ما در جنگیم یا در خانه؟ مهدی باکری درون خانه را می‌بینیم یا جنگ؟


می‌توانید ضمن مطالعه نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


ولی حجازی‌فر در کارگردانی حرف دارد و نشان می‌دهد که می‌خواهد سبک و صیاق خودش را وارد سینما کند، که به نوعی تلفیق سینمای مستند‌گونه و سینمای عاشقانه است. در حالی که همین تلفیق در فیلنامه همه چیز را در درون خودش نابود کرده بود.

حس کارگردانی برخی از سکانس‌های فیلم جدید هادی حجازی فر خوب است و فرم را در اختیار فیلم توانسته قرار بدهد، ولی باز تاکید می‌شود که فقط در برخی از سکانس‌ها موفق شده است.

آن چیزی که می‌توان در مورد کارگردانی ایستاده برایش دست زد این است که سکانس‌ها و اپیزودهایش فیلم‌های کوتاه خوبی است! گویی چند فیلم کوتاه با مفاهیم و مضامین متفاوت که فقط در پس داستان باهم داستان مشترکی دارند، به هم دیگر چسبیده‌اند. در ادامه بررسی فیلم سینمایی موقعیت مهدی همراه باشید.

نگاهی به موسیقی فیلم

نقد موقعیت مهدی, نقد و بررسی فیلم موقعیت مهدی, بررسی فیلم سینمایی موقعیت مهدی, جوایز فیلم موقعیت مهدی
نقد موقعیت مهدی, نقد و بررسی فیلم موقعیت مهدی, جوایز فیلم موقعیت مهدی, فیلم جدید هادی حجازی فر

در بعضی از سکانس‌های فیلم، کارگردان توانسته به خوبی کار خودش را جلو برده و فرم و محتوا را در یک سو قرار دهد. با اینکه فیلم چیز اضافه‌ای ندارد که بیرون بزند، ولی آن چیزهایی کمی هم که دارد بیرون زده و کلیت فیلم را به جلو می‌برند.

یکی از موارد این کم بودن‌ها، موسیقی است. چیز جدیدی به گوش نمی‌رسد. همان آواها و آهنگ‌های موسیقی محلی آذربایجان با چند تا نوحه کاملا تکراری است که همین تکرارها باز در خود فیلم ‌تکرار می‌شوند! و می‌توان گفت بیشتر انتخاب موسیقی بود تا آهنگسازی!


می‌توانید ضمن مطالعه نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


ولی وقتی جشنواره را دنبال می‌کنید، متوجه می‌شوید ک حجازی‌فر چه شاهکاری را جلوی دوربین برده است! در ادامه نوشتار نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی به معرفی عوامل این فیلم سینمایی پرداخته شده است.

عوامل فیلم

نقد فیلم موقعیت مهدی, نگاهی به ساخته جدید حجازی فر, فیلم جدید هادی حجازی فر, فیلم هادی حجازی فر در جشنواره فجر
نقد فیلم موقعیت مهدی, نگاهی به ساخته جدید حجازی فر, فیلم هادی حجازی فر در جشنواره فجر
  • کارگردان: هادی حجازی‌فر, نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی
  • نویسنده: ابراهیم امینی، هادی حجازی‌فر
  • ستارگان: هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپورو روح‌الله زمانی
  • ژانر: بیوگرافی، تاریخ جنگ
  • فیلم‌بردار: وحید ابراهیمی, نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی
  • تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ (فجر)
  • مدت زمان: ۹۰ دقیقه
  • محصول: ایران
  • زبان: فارسی, نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی

بیشتر بخوانید: 

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


7 thoughts on “نقد فیلم سینمایی موقعیت مهدی ؛ ما در جنگیم یا در خانه؟ اثری از هادی حجازی فر

  1. فیلم ساختمان دراماتیک متعارفی ندارد؛ مثل “خون به پا می شود”، “مرشد” و “استیو جابز”. نباید انتظار داشته باشیم که با جنبه های دلخواه ما جلو برود. پاره هایی از زندگی شهید باکری را دنبال می کنیم که در همۀ آن ها قرار است قهرمان برجسته شود (حتی در بخش هایی که حضور ندارد).
    در مورد سکانس های جنگ به همین بسنده می کنم که از همان نمای آغازین در جزیره که هلی کوپتر فرار می کند، خوف حاکم بر جزیره را حس می کنیم (فقط در یک نما). در صحنه های عملیات خیبر برای اولین بار در سینمای ایران فهمیدم تانک یعنی چی، خط مقدم یعنی چی و شهادت یعنی چی. به شکل خوفناکی هم فهمیدم. هیچ کدام از فیلم های پرطمطراق سال های دور و نزدیک چنین چیزی به من نداده بودند.
    روح شهیدان باکری شاد و دم همۀ سازندگان این فیلم گرم. ساغ اولَسَن هادی.

  2. من سالهاست در تعجبم که چرا در تلاش هستن لباس معنویت بر تن جنگ کنن و لباس عارف و زاهد و سوپرمن بر تن کشته شدگان جنگ ، این سبک فیلمسازی حتی برای نسل امروز باور پذیر نیست چه برسه به من و مایی که منطقه بودیم و دیدیم ، حالا چه بعنوان سرباز وظیفه و چه داوطلب و چه نظامی و سپاهی . جنگ اسم خودش رو داره ، آداب و اصول و قاعده و قانون خودش رو داره ، موقع تیراندازی وقتی خشاب تموم شد باید خشاب خالی با خشاب پر تعویض بشه ، تا اینکار انجام نشه ، تمام دعاهای تمام ادیان جهان رو هم که بخوانی حتی یک گلوله هم از اون اسلحه شلیک نمیشه ، ولی متاسفانه اصرار دارن بگن میشه ، و نتیجه این باور غلط و باورهای غلط دیگه میشه این وضع موجود ، چه در سینما و کلا هنر و چه در بقیه موارد

  3. خوب میشه برای بقیه موقعیتها هم فیلم بسازن ، بخصوص در مورد موقعیت محمد باقر ، یا مم باقر . واقعا شاهکار میشه اون فیلم ، هر چی باشه اونم مثلا فرمانده تیپ و لشکر بوده به گفته خودش و در سن نوزده یا بیست سالگی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *