نقدی بر فیلم کوتاه سیبه ر به کارگردانی مجید درویش‌نژاد

گاهی پلنی چنان در ذهن ما حک می‌شود که مثل آثار داوینچی یا ونگک می‌توانیم قبل از خواب با چشمانی بسته آن را تصور کنیم. در ادامه با نوشتار نقدی بر فیلم کوتاه سیبه ر همراه فیگار بمانید.

چیزی در سیبه ر هرزگاهی چنان بی بدیل خلق می‌شود که باورش از یک کارگردان جوان سخت است. لحظه‌ای که دختر داستان پدر را در راه می‌بیند و بدنبالش راهی می‌شود یا رقص زیبای پشت پرده و حرکت دختر برای سوار شدن پشت موتور در جهت حمایت از پدر، تنه ای محکم به آثار موفق سینمای کوتاه می‌زند ولی هرز چندگاهی فیلم در روایت خود دچار مشکل می‌شود.

نقدی بر فیلم کوتاه سیبه ر

ناگهان درخت

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقدی بر فیلم کوتاه سیبه ر خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم کوتاه سیبه ر, بررسی فیلم کوتاه سیبه ر, تحلیل فیلم کوتاه سیبه ر, نقد فیلم سیبه ر, نقد فیلم کوتاه سیبه‌ر
نقد فیلم کوتاه سیبه ر, بررسی فیلم کوتاه سیبه ر

تکنیک

فیلم به شدت از کوتاهی پلن‌هایش رنج می‌برد و تدوین‌گر اجازه نمی‌دهد مخاطب از فرم و محتوای پلن و میزانسن‌ها کمال استفاده را ببرد. همانطور که در سکانس جمع کردن ضایعات توسط هر سه کارکتر اصلی می‌توان با آرامش در تدوین و فرم مناسب همزاد پنداری را به اوج رساند.

در فیلمبرداری فیلم برخی اوقات پن و تیلت‌هایی دیده می‌شود که اضافه‌تر از خواست کارگردان است. گاهی کارکتر رها می‌شود و مجددا او را می‌گیرد و اینها اتمسفر حرفه ای کار را بر هم می‌زند.

بازیگری

نقد فیلم کوتاه سیبه ر, بررسی فیلم کوتاه سیبه ر, تحلیل فیلم کوتاه سیبه ر, نقد فیلم سیبه ر, نقد فیلم کوتاه سیبه‌ر
نقد فیلم کوتاه سیبه ر, بررسی فیلم کوتاه سیبه ر, تحلیل فیلم کوتاه سیبه ر, نقد فیلم سیبه ر, نقد فیلم کوتاه سیبه‌ر

بازی نقش دختر بچه چنان صادقانه و لطیف است که دوست داریم ساعت‌ها بنشینیم به انسانیتی که در چشمانش موج می‌زند نگاه کنیم. بازیگری به عنوان مهمترین عنصر کارگردان در روایت اثر باید به صادقانه‌ترین شکل ممکن صورت بگیرد؛ اما ما بجز چند پلن در الباقی جاها عدم بازیگری درونی و صادقانه را می‌بینیم که بیشتر به خاطر عدم هدایت صحیح اتفاق افتاده است. چون بازیگر مادر و برادر هم هرزگاهی همچون بازیگری تراز اول متولد می‌شوند و زودتر از موعد می‌میرند.

اتمسفر

در مجموع فیلم سعی کرده اتمسفری خوب برای روایتی تاثیر‌گذار داشته باشد و در پلن رقص پشت پرده و خنده‌های زیبایش و در گوشه‌ای دیگر درد برادر از مرگ پدرش این روایت را خوب به سرانجام می‌رساند.

جوانه‌ای که ناگهان درخت می‌شود. شاید باید باور کنیم که قطعا فیلم‌سازی خلق متولد شده است. تولدی که با رهایی بیشتر و قدم‌هایی سنگین‌تر در شناخت سینمای اجتماعی می‌تواند اثری شگرف‌تر هم تولید کند.

منتقد: بابک لطفی خواجه پاشا (کارگردان سینما و تئاتر)

مشخصات فیلم

نقد فیلم کوتاه سیبه ر
مجید درویش‌نژاد و شبنم یوسفی
  • نویسنده و کارگردان: مجید درویش نژاد
  • بازیگران: شبنم یوسفی، حبیب فرهمند، اسلام آلوسی و کاملیا شاهین
  • سال تولید: ۱۴۰۰
  • فستیوال: حضور در جشنواره های بین‌المللی ( روسیه، دهوک، هامبورگ آلمان)
  • انصراف: از جشنواره سلیمانیه

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقدی بر فیلم کوتاه سیبه ر سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *