جدیدترین و بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال از نگاه سایت فیگار

در نوشتار جدید فیگار به معرفی بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال ایرانی و غیر ایرانی، حتی ترکی و کره‌ای خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

جدیدترین و بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال

سایت فیگار به عنوان یکی از پرچمداران حوزه نقد فیلم و سریال و تهیه مقالات سینمایی، گیم و هنر، پیوسته در تلاش است تا بهترین خود را ارائه دهد. ما در جهانی با سطح بالایی از عدم قطعیت به سر می‌بریم که در آن هیچ تفکر دگمی راه به جایی نمی‌برد‌.

در چنین جهانی باید به خیام پناه بریم: “چون عهده نمی‌شود کسی فردا را / حالی خوش دار این دل پر سودا را” شاید بهتر باشد این دل پرسودا را سرگرم کنیم، جهان‌مان را با دستان هنر جلا ببخشیم و لحظه‌های لذت‌بخش خلق کنیم.

ما در فیگار سعی می‌کنیم با همین جهان بینی، از سینما، گیم و هنر برای خلق لحظات لذت‌بخش استفاده کنیم. تحریریه فیگار آخرین رویدادهای هنر و سرگرمی را پوشش می‌دهد و آنها را با شما با اشتراک می‌گذارد. در ادامه نیز به معرفی بهترین سایت ایرانی نقد فیلم و سریال خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال

فهرست بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال در یک نگاه:

معرفی بهترین سایت های نقد فیلم و سریال از نگاه سایت فیگار (سایت های ایرانی)
بهترین سایت های نقد فیلم و سریال

مطالعه نقد فیلم و سریال به دو دلیل ارزشمند است:

  • یک: برخی از فیلمبازان به زمان اهمیت داده و ترجیح می‌دهند ابتدا نقد را بخوانند و در صورت پسند، به تماشای فیلم می‌نشینند.
  • دو: فیلمبازان پس از تماشای فیلم و سریال مورد علاقه‌شان، نقد و بررسی و تحلیل این آثار را می‌خوانند.

در خارج از مرزهای ایران به جز با ارزش بودن زمان، مساله پرداخت و هزینه دیدن فیلم‌ها و سریال‌ها هم مهم است. به همین دلیل بی‌نهایت سایت‌ نقد و بررسی فیلم و سریال به زبان‌های دیگر می‌توانید بیایید. آن‌ها برخلاف ایران، مجبور هستند که برای تماشای هر اثر، مبالغ هنگفتی را پرداخت کنند.

در مطلب جدید فیگار بهترین سایت ایرانی نقد فیلم و سایت ایرانی نقد سریال که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند را معرفی خواهیم نمود. تیم تحریریه این سایت‌ها علاوه بر نقد، مقالات سینمایی و اخبار روز دنیای هنر را نیز تهیه می‌کنند.

امروزه کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام بسیاری وجود دارد که در این زمینه فعالیت دارند، اما به دلیل سخت‌گیری‌های بسیار گوگل در کنترل محتوا، اعتماد به سایت‌ها بیشتر است. آن‌ها تلاش دارند تا ترندهای روز دنیا تولید محتوا می‌کنند و علم و دانش کافی را برای بررسی این آثار دارند. ضمن آشنایی با بهترین سایت های نقد فیلم و سریال می‌توانید نگاهی به مطالب ذیل از سایت فیگار نیز بیاندازید:

فیگار

بهترین سایت های نقد فیلم و سریال
بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال

سایت فیگار از بهار 1400 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این سایت در ابتدا به ترجمه نقدهای منتقدین خارجی می‌پرداخت و بخشی با عنوان واکنش منتقدان به فیلم و سریال را پوشش می‌داد. اما اکنون با گسترش تیم تحریریه و جذب فعالان این زمینه، به نقد اصولی و دقیق فیلم‌ها و سریال‌های جهان می‌پردازد. نقد فیلم و سریال ترکی و ایرانی نیز از نمونه مطالب بارز این سایت که یکی از بهترین سایت های نقد فیلم و سریال ایرانی است، می‌باشد. کمتر سایتی نقد مطالب ترکی را  پوشش می‌دهد.

اما سینما تنها بخش فعالیت فیگار نیست؛ مطالب بسیاری را درباره هنر، گیم، انیمه، کتاب و تمامی زمینه‌های سرگرمی در این سایت می‌توانید مطالعه نمایید. فیگار به تازگی در کنار معرفی بهترین آثار جهان، به تحلیل تک تک آثار نیز می‌پردازد. یعنی چه؟ این یعنی هنگام آشنایی با بهترین فیلم‌ها و سریال‌ها، سه بخش را مشاهده خواهید کرد:

  • معرفی عوامل اثر
  • خلاصه‌ای از آن
  • و تحلیل آن فیلم و سریال، از دید تیم تحریریه سایت فیگار

در نقدهای این سایت بعد از ذکر خلاصه‌ای از فیلم و سریال، تحلیل تکنیکی، تحلیل فلسفی، تحلیل روانشناختی و بسیاری از بخش‌های دیگر را میتوانید مشاهده نمایید. در آخر نیز با معرفی عوامل اثر، نقد به پایان می‌رسد.

تیم تحریریه فیگار برای خلق لحظات لذت‌بخش پیوسته در تلاش است تا آخرین رویدادهای هنر و سرگرمی را پوشش دهد و آن‌ها را با شما با اشتراک گذارد. ضمن آشنایی با بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال می‌توانید به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:

زومجی

بهترین سایت های نقد فیلم و سریال
بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال

بعد از فیگار می‌توان گفت که وبسایت زومجی بهترین سایت نقد فیلم و سریال، مشتق شده از وبسایت زومیت است. این سایت برترین سایت ایران در زمینه اخبار خارجی IT به شمار می‌رود. زومجی از قدیمی‌ترین وبسایت‌های فعال در زمینه گیم و سینما بوده و تقریبا برای همه فیلمبازان شناخته شده است.

فعالیت زومجی از سال ۹۳ آغاز شده و حالا با گذشت سال‌ها از فعالیتش، آرشیوی غنی از مقاله‌های معرفی “بهترین‌ها” در خود جای داده است. مطالعه این مقاله‌های سینمایی می‌تواند راهنمای هر فیلمبازی باشد. مقالات سینمایی زومجی به چهار بخش فیلم و سریال، اخبار سینما، مقالات و بیوگرافی تقسیم می‌شود. هر کدام از بخش‌های مختلف زومجی، دنیایی از مطالب متنوع سینمایی دارد که گستره آنها بسیار زیاد است.

اما نقد‌های این سایت به چه صورت است و شامل چه مواردی است؟ در مرحله اول خلاصه‌ای از نقد منتقدان معروف دیگر را منتشر می‌کنند و سپس نقدی مجزا و تالیفی را به قلم نویسندگان خود وبسایت در پست خود جای می‌دهند. زومجی به جز سینما به دنیای انیمه و سریال هم سرک می‌کشد و گاهی برخی سریال‌ها را قسمت به قسمت نقد و بررسی می‌کند تا بتوان بهتر آنها را ارزیابی کرد.

سایت زومجی در کنار تهیه مقالات متنوع برای سایت، در شبکه‌های اجتماعی نظیر یوتوب و اینستاگرام نیز فعالیت دارد. اخبار سینمای روز ایران را در شبکه‌های اجتماعی زومجی دنبال کنید.

ویجیاتو

بهترین سایت های نقد فیلم و سریال
بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال

سایت ویجیاتو بعد از فیگار، عمر کوتاه‌تری نسبت به سایر سایت‌های موجود در این لیست دارد. ویجیاتو در طول دوران فعالیتش توانسته است در حوزه سرگرمی فعالیت ویژه‌ای داشته باشد. در این بین در حوزه “سینما” نیز تلاش بسیاری کرده است.

ویجیاتو بخاطر ویدیوهای یوتوبی خود شهرت دارد و اخیرا ساخت چند ویدیو سینمایی را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است. به نظر می‌رسد مانند بخش “ویدیو گیم” خود قصد دارد که برنامه‌های قوی و بلند مدتی برای بخش سینما نیز در یوتوب داشته باشد.

فیلم، انیمیشن، سریال و انیمه از بخش‌های اصلی فعالیت این سایت است. در تمام این بخش‌ها مقالات، نقدها، یادداشت‌ها و گزارش‌های مختلفی منتشر می‌شود. ویجیاتو مقالات تالیفی و ترجمه شده سایت‌های برتر دنیا را ارائه می‌کند و سعی دارد در کنار نقد و بررسی، به انتشار مصاحبه‌ها و مقالات متعدد پیرامون دنیای سینما هم بپردازد.

مطالب “برترین‌ها” که درباره بهترین‌های ژانرهای متعدد سینمایی است هم از دیگر آورده‌های سایت ویجیاتو است که توانسته لیست‌های معتبر و خوبی برای فیلمبازان را تهیه کند. ویجیاتو در انتشار نقد فیلم‌ها و سریال‌ها به روز عمل می‌کند و معمولا تنها یکی دو روز پس از انتشار و یا اکران فیلم‌ها، نقد و بررسی آثار در این سایت به چشم می‌خورد.

نقدهای این سایت اکثرا تالیفی بوده و تا جای ممکن از بازنشر نقد دیگر سایت‌ها و یا ترجمه نقدهای خارجی حذر می‌کند. ویجیاتو به سینمای داخلی نیز توجه ویژه‌ای دارد و سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی و حتی برنامه‌های تاک‌شو را از نگاه تیز بین خود جا نینداخته و به همه آنها می‌پردازد.

رویدادهای سینمایی داخلی و آثار منتشر شده در آنها، نظیر جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به طور کامل در این سایت پوشش داده می‌شود. ویجیاتو مشتق شده از دیجیاتو بوده که در زمینه اخبار IT فعالیت می‌کند و به تدریج بخش سرگرمی (گیم،سینما و کامیک بوک و…) آن مستقل شد و در قالب سایت ویجیاتو فعالیت خود را آغاز کرد.

سلام سینما

بهترین سایت های نقد فیلم و سریال
بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال

سایت سلام سینما را می‌توان مرجع کاملی برای نقد سینمایی دانست. سلام سینما در ابتدا کار خود را با فراخوانی به منتقدین مطبوعاتی کشور آغاز کرد و سعی کرد آن‌ها را ترغیب به انتشار مقالات و نقدهای خود در این وبسایت کند. در واقع با سلام سینما می‌شد گستره دامنه مخاطبین و خوانندگان نقدهای سینمایی را بیشتر کرد و مطالبی که در مجلات سینمایی منتشر و کمتر دیده می‌شدند را به دست افراد بیشتری رساند.

سلام سینما این منتقدین سینمایی را با شناسایی مقالات‌شان در مجلات و روزنامه‌های معتبر احراز هویت می‌کرد و مطالب آن‌ها را در دسته بندی مجزایی نسبت به نویسندگان عادی این سایت قرار می‌دهد. با ورود به سلام سینما شما با انبوهی از نقدها و یادداشت‌ها درباره آثار سینمایی مواجه خواهید شد.

در کنار آن مقالات تالیفی و ترجمه و همچنین گزارش‌های اختصاصی سلام سینما نیز وجود دارد. این سایت اخیرا با کمک کاربران انبوه خود نیز توانسته لیست‌هایی از برترین‌های سینمای داخل و خارج بیافریند که برای فیلمبازان حائز اهمیت است.

دو دسته نقد و یادداشت در این سایت وجود دارد:

  • یک سری از آن‌ها متعلق به منتقدین مطبوعاتی و معروف‌تر سینمایی است.
  • یک سری نیز به دیگر کاربران این وبسایت اختصاص دارد.

سلام سینما در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز فعالیت مستمری دارد و به بازنشر مطالب وبسایت در این شبکه اجتماعی و ارتباط دادن منتقدین به خوانندگان نهایی می‌پردازد. جدول امتیازدهی به فیلم‌ها و سریال‌ها که در کنار صفحه اصلی وبسایت خودنمایی می‌کند از دیگر ویژگی‌های بارز سلام سینما است.

سیستم هوشمند پیشنهاد فیلم نیز از دیگر محصولات سایت سلام سینما است که هرچند آنچنان که باید دقیق و صد در صدی کار نمی‌کند اما تلاش جالب توجهی بوده و می‌تواند برای مواقعی به کمک فیلمبازانی بشتابد که در وقت اضافه خود نمی‌دانند باید چه چیزی تماشا کنند تا به سلیقه‌شان بنشیند.

مووی مگ

بهترین سایت های نقد فیلم و سریال
سایت ایرانی نقد سریال

وبسایت مووی مگ تقریبا جزو قدیمی‌های این حوزه به شمار می‌رود و با اینکه فعالیتش در زمان گذشته در ابعاد گسترده‌تری بود و حالا تقریبا گزیده کار می‌کند اما مطالب اختصاصی درخور توجهی در آن تولید می‌شود که خواندنش خالی از لطف نیست.

مووی مگ در کنار انتشار نقد و بررسی آثار روز سینمای ایران و جهان به خوبی به بخش اخبار این حوزه می‌پردازد و همچنین مقالات تالیفی خوبی در این زمینه تولید می‌کند. این وبسایت در طی سال‌ها فعالیت، مطالب قابل توجهی منتشر کرده و آرشیو آن بسیار غنی است. این مطالب می‌تواند برای فیلمبازان قابل توجه باشد.

همچنین مقالات خلاقانه‌ای در این وبسایت منتشر می‌شود که نظیر آن در دیگر وبسایت‌های حوزه کمتر دیده می‌شود، به عنوان مثال بخشی به نام آزمون سینمایی در مووی مگ قرار دارد که مخصوص عشاق فیلم بوده و ذهن آنها را درگیر سوالاتی از فیلم‌های محبوبشان می‌کند.

مووی مگ در زمینه ساخت و تولید و انتشار برنامه‌های ویدیویی سینمامحور نیز ید طولانی دارد و هرچند هیچ‌گاه نتوانسته آنطور که باید در این زمینه حرف خاصی برای گفتن داشته باشد اما اخیرا با ساخت برنامه‌هایی بدون مجری و نریشن محور توانسته عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

سایت‌های متفرقه ایرانی نقد فیلم و سریال

بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال
بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال

به جز موارد بالا می‌توان به چندین سایت فیلم و سریال افتخاری دیگر نیز اشاره کرد که هر یک نقدهای متعددی از فیلم‌های خارجی و داخلی را به انتشار می‌گذارند و مخاطبین خاصی پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال سایت دیجی کالا در بخش دیجی کالا مگ خود فعالیت خوبی در زمینه سینما دارد و یا فیلیمو که با مجله خبری خود یعنی فیلیمو شات توانسته مقالات تالیفی و ترجمه‌ قوی را به دست خوانندگانش برساند.

در کنار فیلیمو دیگر بازیگر اصلی VOD کشور یعنی نماوا نیز با نماوابلاگ خود سعی در ارائه و نشر نقدهای تالیفی و ترجمه را دارد و توانسته از پس این ماموریت خود به خوبی بربیاید. وبسایت‌های فعال در زمینه گیم که در کنار پرداختن به مقوله بازی‌های ویدیویی به سینما می‌پردازند نیز تنها به ویجیاتو و زومجی منتهی نمی‌شوند. بعنوان مثال گیمفا که سینماگیمفا خود را دارد و به بررسی آثار جدید و کلاسیک سینمای داخل و خارج می‌پردازد و سایت دنیای بازی که توجه کمرنگی به ترند سینمای روز دنیا دارد.

در کنار این موارد وبسایت‌هایی جدیدتر با عمری کوتاه‌تر نیز وجود دارند که بعنوان مثال وبسایت سرگرمی یکی از آنهاست و توانسته در این مدت زمان کم، فعالیت قابل توجهی از خود در زمینه سینما به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین سایت های ایرانی نقد فیلم و سریال سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *