بررسی و معرفی بهترین فیلم های سایبرپانک + [عکس]

در این مقاله نگاهی به بهترین فیلم‌های سایبرپانک انداخته‌ایم. تا پایان با معرفی و تحلیل بهترین فیلم های سایبرپانک از نگاه سایت فیگار با ما همراه باشید.

ژانر سایبرپانک را بیشتر با بازی‌های ویدیویی می‌شناسند و این ژانر بیشتر از این طریق رشد کرده است. اما فیلم‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه وجود دارند. با وجود انتشار بازی‌های مثل Cyberpunk 2077 توجهات به این سبک و ژانر بیش از پیش شده است. سایبرپانک در واقع یک ساب‌ژانر برای ژانر علمی‌تخیلی است و در سینما بسیار کمتر از دنیای بازی‌های ویدیویی به این ساب‌ژانر توجه شده است. (بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022)

بهترین فیلم های سایبرپانک

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های سایبرپانک از نگاه سایت فیگار

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک

برخی از بهترین فیلم‌های علمی‌تخیلی مبتنی بر سایبرپانک هستند. شاید برخی از این فیلم‌های علمی‌تخیلی بزرگ قدیمی را ندیده باشید اما قطعا تماشای آن‌ها ارزشمند است.

در اینستاگرام بخوانید:

Escape From New York (1981)

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک, بهترین فیلم های علمی تخیلی

داستان فیلم Escape From New York در سال 1997 اتفاق می‌افتد. جایی که میزان جرایم رشد بسیار زیادی داشته و در نیتجه آن، منهتن تبدیل به زندانی شده که به سختی محافظت می‌شود. در این بین رئیس جمهور آمریکا در راه رفتن به یک کنفرانس مهم ربوده می‌شود . حال اسنیک پلیسکن که قبلا یک قهرمان جنگ بوده اما هم‌اکنون یک محکوم است، مامور پیدا کردن رئیس جمهور می‌شود.

تحلیل فیلم فرار از نیویورک

تحلیل فیلم Escape From New York
تحلیل فیلم Escape From New York

John Carpenter به عقیده بسیاری از تاثیرگذارترین کارگردان‌های تاریخ است که در طول سال‌ها الهام‌بخش فیلم‌های بی‌شماری بوده است. فبلم فرار از نیویورک یک آینده خیالی را به تصویر می‌کشد. جایی که منهتن تبدیل به یک زندان با حداکثر امنیت شده است.

فیلم فرار از نیویورک بسیار جلوتر از زمان خود از جلوه‌های ویژه بسیاری استفاده کرد. مسئله‌ای که تمام فیلم‌های  John Carpenter در آن عالی هستند. بازی Kurt Russell در این فیلم لذت‌بخش است و اکشن فیلم بدون توقف و پر هیجان است. این فیلم گرچه نسبت به دیگر فیلم‌های این ژانر کمتر به سایبرپانک گرایش دارد اما فرار از نیویورک هنوز هم به راحتی یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر است.

Dredd (2012)

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک

Dredd فیلمی در ژانر علمی‌تخیلی است که آینده‌ای که در آن شهری به نام مگا سیتی یک، زیر سلطه تبهکاران می‌باشد را به تصویر می‌کشد. در این شهر نیروی پلیس خود در نقش قاضی، هیئت منصفه و جلاد نیز عمل می‌کند. حال Dredd  به همراه یک کارآموز مشغول مبارزه با یک باند تبهکاری می‌باشد که ماده بسیار خطرناکی را در سطح شهر پخش می‌کنند.

تحلیل فیلم درد

تحلیل فیلم Dredd
تحلیل فیلم Dredd

فیلم Dredd با استفاده از ساختار داستانی مشابه The Raid اما در پس زمینه شهری تاریک و مربوط به آینده از موقعیت مکانی کوچک خود به خوبی استفاده می‌کند. این فیلم توسط Alex Garland نوشته شده است که سابقه ساخت آثاری چون Annihilation و Ex Machina را در کارنامه دارد.

این فیلم نسبت به نسخه قبلی خود در سال 1995 با بازی  Sylvester Stallone پیشرفت زیادی کرده است. کارگردان این فیلم به خوبی شخصیت Dredd را درک می‌کند و جزئیات آن بسیار با کمیک مطابقت دارد و بازی Karl Urban در این نقش بسیار عالی است. سال‌ها است که بحث ساختن دنباله این فیلم جریان دارد اما به دلیل حضور کمرنگ این فیلم در گیشه، این موضوع فعلا متوقف شده است.

Dark City (1998)

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک

فیلم Dark City داستان شخصی به نام جان مرداک را روایت می‌کند که تنها در هتلی نا آشنا چشم باز می‌کند و متوجه می‌شود که به فراموشی دچار شده و به دلیل چند قتل عجیب و بی‌رحمانه از سوی پلیس تحت تعقیب است.

جان در حالی که سعی می‌کند قطعات گم شده را کنار یکدیگر بچیند، خود را در مواجه با یک دنیای بی‌رحم و خشن موازی می‌بیند که فرمانروایان آن عده‌ای هستند که به آن‌ها بیگانه‌ها می‌گویند. این افراد این قدرت را دارند که مردم را به خواب ببرند و در این مدت شکل و شمایل شهر را به هر نحوی که می‌خواهند تغییر دهند.

تحلیل فیلم شهر تاریک

تحلیل فیلم Dark City
تحلیل فیلم Dark City

فیلم شهر تاریک در گیشه چندان موفق نبود و متاسفانه در سال‌های اخیر در حال محو شدن از یادها بوده است. اما این فیلم همچنان به عنوان یک اثر کلاسیک کالت بین سینه‌فیل‌ها باقی مانده است. این فیلم که به دلیل طراحی تولید خاص و مفهوم اصلی‌اش مورد توجه قرار گرفته است، مدت‌ها است که تحت‌الشعاع فیلم The Matrix قرار دارد که از نظر طرح بسیار به هم شبیه هستند.

Alex Proyas کارگردان این فیلم بیشترین تاثیر را برای ساخت شهر تاریک، از فیلم‌های Brazil و The Maltese Falcon و The Twilight Zone گرفته است. داستان و قصه اصلی فیلم بسیار سرگرم‌کننده است اما طراحی و تولید بسیار عالی این فیلم است که آن را دیدنی‌تر می‌کند.

Minority Report (2002)

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک

فیلم Minority Report داستان بسیار جالب و جذابی دارد. در سال 2054 نیروهای پلیس با کمک تکنولوژی موفق می‌شوند که جنایتکاران را قبل از ارتکاب جرم شناسایی و دستگیر کنند. نام این واحد پلیس، واحد پیش جنایت است که کارآگاهی به اسم جان اندرتون در آن فعالیت می‌کند. در واقع در این واحد پیش‌بینی‌ها درباره وقایع آینده بسیار دقیق و بدون اشتباه انجام می‌شوند.

اما ناگهان جان اندرتون متوجه می‌شود که او به عنوان قاتل آینده شخصی که اصلا نمی‌شناسد معرفی شده است. بنابراین او مجبور می‌شود از دست همکاران خود فرار کند و در عین حال در مدت زمان 36 ساعت، هویت قربانی آینده خود را شناسایی کند.

تحلیل فیلم گزارش اقلیت

تحلیل فیلم Minority Report
تحلیل فیلم Minority Report

بدون شک Minority Report از بهترین فیلم‌های استیون اسپیلبرگ در دهه 2000 است که داستان و پیش فرض بسیار جالب، خاص و منحصر به فردی دارد. پلیس‌هایی که می‌توانند آینده را ببینند و مجرمان را قبل از ارتکاب جرم دستگیر کنند. اگرچه این روش بسیار خوبی برای دستگیری افراد شرور است اما در مواقعی به سوالات و ابهاماتی درباره اخلاق منجر می‌شود که این موضوع با شخصیت تام کروز در فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است.

فیلم Minority Report با مضامین جالبی بازی می‌کند و از کارگردانی اسپیلبرگ گرفته تا آهنگسازی جان ویلیام و جلوه‌های بصری و بازیگری همگی با هم هماهنگ هستند. این اثر، فیلمی کمتر دیده شده و جاودانه است که ارزش تماشا کردن را دارد.

RoboCop (1987)

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک

داستان فیلم پلیس آهنی در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق می‌افتد. آینده‌ای که در آن شهر جنایت زده دیترویت توسط سران یک شرکت اداره می‌شود. با نظر معاون اداره پلیس یعنی ریچارد جونز، نوعی ربات برای مبارزه با جنایت‌های زیاد و مهار ناپذیر ساخته می‌شوند. خیلی زود وقتی یکی از ماموران پلیس به دست جنایتکاران کشته می‌شود قصه پیچیده‌ای آغاز می‌گردد.

تحلیل فیلم پلیس آهنی

تحلیل فیلم RoboCop
تحلیل فیلم RoboCop

فیلم RoboCop که در دهه 80 منتشر شده است، توسط برخی با یک فیلم اکشن احمقانه اشتباه گرفته شده است. در حالی که این فیلم بسیار بهتر از این‌ها است. Edward Neumeier و Michael Miner نویسندگانی که با موضوع قدرت شرکت‌ها بازی می‌کردند، در نوشته خود از مقایسه‌های زیادی با وضعیت آمریکا در آن زمان، از افزایش مصرف مواد مخدر گرفته تا افول دیترویت، استفاده کرده‌اند.

در واقع تصمیم مشخصی برای لوکیشن فیلم گرفته شد که آن لوکیشن، دیترویت باشد. این فیلم به کارگردانی درخشان Paul Verhoeven و اجرای برخی از بهترین جلوه‌های ویژه زمان خود، یک اثر فوق‌العاده از نظر تمامی جنبه‎‌ها است. فیلمی که بسیاری باید دوباره آن را تماشا کنند تا متوجه ظرافت آن شوند.

Ghost In The Shell (1995)

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک

در سال 2029 دنیا به شدت به اطلاعات وابسته شده و تمام انسان‌ها به شبکه متصل هستند. در این دوران جرم و جنایت توسط جنایتکاران از طریق نفوذ در شبکه انجام می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق ربات‌هایی انسان نما  با قدرت و توانایی بالا ساخته شده‌اند. این ربات‌ها می‌توانند در هر لحظه به هر شبکه‌ای در دنیا متصل شوند. حال یک ربات زن باید به کمک همکارش یک هکر مرموز و پر قدرت را ردیابی کند.

تحلیل فیلم شبح درون پوسته

تحلیل فیلم Ghost in the Shell
تحلیل فیلم Ghost in the Shell

نباید این اثر را با بازسازی لایو اکشن سال 2017 اشتباه گرفت. Ghost in the Shell بهترین اقتباس از مانگای معروف است. این فیلم که به موضوعاتی مثل خودشناسی می‌پردازد، Motoko Kusanagi را دنبال می‌کند که او شروع به زیر سوال بردن هویت و جایگاه خود در توکیوی بسیار پیشرفته سال 2029 می‌کند.

انیمیشن موجود در فیلم تماما با دست طراحی شده است و نماهای زیبا و عظیمی را ارائه می‌دهد و به مخاطب اجازه می‌دهد در مناظر موجود غرق شود. بازسازی سال 2017 هرگز لازم نبود و نباید اتفاق می‌افتاد زیرا اثر اصلی، یکی از بهترین فیلم‌های سایبرپانک دهه 90 بوده است و واقعا اثری عالی و کم نقص بود.

Blade Runner 2049 (2017)

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک

فیلم بلید رانر محصول 2017 از آثار سایبرپانک موفق در سال‌های اخیر است. داستان این فیلم 30 سال پس از اتفاقات نسخه اول جریان دارند. 30 سال پس از اتفاقات فیلم اول، یک بلید رانر جدید به نام افسر کی که پلیس لس آنجلس نیز می‌باشد، یک راز مخفی شده را کشف می‌کند که می‌تواند جامعه را به آشوب و نابودی بکشاند. این کشف افسر کی، او را وارد سفری برای یافتن یک بلید رانر به نام ریک دکارد می‌کند که 30 سال است ناپدید شده است.

تحلیل فیلم بلید رانر 2049

تحلیل فیلم Blade Runner 2049
تحلیل فیلم Blade Runner 2049

بحث درباره برتری این دنباله نسبت به Blade Runner اصلی، از زمان انتشار Blade Runner 2049 همیشه وجود داشته است. اما می‌توان گفت که نسخه اصلی همچنان برتر است. ایجاد دنباله‌ای برای فیلم Blade Runner اصلی باید یکی از سخت‌ترین کارها برای هر نویسنده و فیلمسازی باشد. این داستان از آن سبک قصه‌هایی نیست که لزوما به دنباله‌ای نیاز داشته باشد.

فیلمنامه نویس نسخه اصلی یعنی Hampton Fancher و همچنین Ridley Scott این بار به عنوان تهیه کننده بازگشته‌اند. Denis Villeneuve با توجه به تجربه‌اش در پروژه‌هایی که با موضوعات سنگین درباره بشریت سروکار دارند، بهترین گزینه برای کارگردانی این فیلم بود. او همچنین از Blade Runner به عنوان فیلمی نام می‌برد که الهام‌بخش او برای دنبال کردن حرفه خود شده است. با وجود اینکه Blade Runner 2049 بالاتر از نسخه اصلی خود قرار نمی‌گیرد اما قطعا از بهترین دنباله‌های فیلم تاریخ است.

Blade Runner (1982)

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک

اما نسخه اصلی Blade Runner فیلم بعدی این لیست است. داستان فیلم در سال 2019 می‌گذرد. شخصی به نام ریک دکارد از اعضای سابق یک واحد ویژه پلیس به نام بلید رانرها می‌باشد که تخصص آن‌ها از بین بردن ربات‌های شبه انسان است.

او با اصرار زیاد شخصی به نام سروان برایانت، قبول می‌کند تا گروهی از ربات‌ها را پیدا کرده و از بین ببرد. این گروه از شش ربات با شکل انسانی که با یک سفینه فضایی به زمین آمده‌اند، تشکیل شده است.

تحلیل فیلم بلید رانر

تحلیل فیلم Blade Runner
تحلیل فیلم Blade Runner

فیلم بلید رانر از نظر افراد زیادی از بهترین فیلم های علمی‌ تخیلی تاریخ است. فیلمی که از هر نظر از زمان خود جلوتر بود. گرچه فیلم روایت ساده‌ای از یک بلید رانر به نام ریک دکارد است که می‌خواهد ماموریت خود را انجام دهد، اما فیلم چیزی بیش از این را روایت می‌کند.

مونولوگ اشک در باران Rutger Hauer همراه با صدای زیبای Vangelis واقعا ارزش فیلم را مشخص می‌کند و آن را به عنوان اثری که انسانیت و معنای انسان بودن را زیر سوال می‌برد، مطرح می‌کند. جلوه‌های بصری هنوز تازگی دارند و فیلم به همان اندازه که در سال 1982 یک شاهکار بود امروزه نیز همانگونه می‌باشد.

Akira (1988)

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک

داستان این فیلم انیمیشنی با یک پروژه نظامی خطرناک آغاز می‌شود. داستان از جایی شروع می‌شود که یک پروژه نظامی خطرناک باعث ایجاد تغییراتی در شهر نیوتوکیو می‌شود. در همین بین یک عضو از گنگسترهای موتور سوار به نام تتسو با یک جوان تصادف کرده و سپس دستگیر می‌شود. اما در مرکز پلیس خیلی طولی نمی‌کشد که دانشمندان به قدرت‌های تتسو پی می‌برند.

تحلیل فیلم آکیرا

تحلیل فیلم Akira
تحلیل فیلم Akira

Akira توسط بسیاری به عنوان نقطه عطفی در انیمیشن و ژانر علمی‌تخیلی شناخته می‌شود و بسیاری آن را یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده می‌دانند. در واقع می‌توان گفت به لطف Akira، آثار سایبرپانک ژاپنی در دهه 90 و 2000 با آثاری مثل Battle Angel Alita و Ghost in the Shell و Cowboy Bebop رونق گرفتند.

گرچه که این فیلم اثری قدیمی به حساب می‌آید و شاید برای مخاطبین جوان‌تر شناخته شده نباشد، اما به طور قطع از بهترین آثار ساخته شده در ژانر خود و آغازگر نسل تازه‌ای از آثار در ژاپن بوده است. بنابراین تماشای این اثر را برای آن‌ها که آن را ندیده‌اند حتما توصیه می‌کنیم. همچنین به افرادی که در گذشته آن را یک بار دیده‌اند پیشنهاد می‌کنیم باری دیگر به تماشای آن نشسته و از آن لذت ببرند.

The Matrix (1999)

بهترین فیلم های سایبرپانک
بهترین فیلم های سایبرپانک

اما آخرین فیلم این لیست فیلم مشهور و محبوب ماتریکس است. توماس ای. اندرسون شخصی است که زندگی دوگانه‌ای دارد. او در روز تحت عنوان یک برنامه‌نویس در یک شرکت نرم‌افزاری فعالیت می‌کند و در شب به هکری تحت عنوان نئو تبدیل می‌شود. او که همیشه به دنبال فهمیدن حقیقت زندگی‌اش بوده است با یک هکر افسانه‌ای به نام مورفیوس که توسط دولت به عنوان یک تروریست شناخته شده است، آشنا می‌شود.

او به سبب همین ارتباط، تحت تعقیب پلیس قرار می‌گیرد. مورفیوس، نئو را در دنیای واقعی بیدار می‌کند، یک سرزمین ویران شده که در آن ذهن اکثر انسان‌ها توسط گونه‌ای از ماشین‌ها در ماتریکس اسیر شده است. اکنون نئو باید در نقش یک شورشی در دنیای ماشین‌ها به ماتریکس برگردد و با مامورها مقابله کند. در عین حال ابر برنامه‌های کامپیوتری وظیفه نابودی و سرکوب نئو و تمام شورشی‌ها را دارند.

تحلیل فیلم ماتریکس

تحلیل فیلم The Matrix
تحلیل فیلم The Matrix

ماتریکس هالیوود را از بسیاری از جهات به سمت بهتر شدن تغییر داد. سبک مبارزه در این فیلم که شامل نماهای عریض همراه با حرکات رقص‌مانند شده بود، از سینمای هنگ کنگ الهام گرفته شده بود و شیوه اکشن فیلم‌های هالیوود را تغییر داد.

این فیلم به یکی از تاثیرگذارترین آثار تاریخ تبدیل شد و از شیوه‌ها و کارهایی استفاده کرد که پیش از آن در فیلمی مورد استفاده قرار نگرفته بودند. تعداد زیادی از آثار بعد از آن زمان، از فیلم ماتریکس الهام گرفته‌اند. از فرضیه و قصه اصلی گرفته تا نویسندگی و کارگردانی شگفت‌انگیز واچوفسکی‌ها، موارد زیادی برای دوست داشتن ماتریکس وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های سایبرپانک سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *