به یاد ماندنی ترین فرانچایز های ترسناک ؛ مجموعه‌های محبوب قطار وحشت

فیلم‌های ترسناکی که تبدیل به مجموعه‌های بلند شده‌اند، همیشه طرفداران زیادی داشته‌اند. با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین فرانچایزهای ترسناک بپردازیم.

فیلم‌های ترسناک اصولاً در سینما طرفداران زیادی دارند و این همیشه این حمایت مردم را از ساخت مجموعه‌های معروفی که تا بیش از 30 سال ادامه دارد هستند. برخی از ترسناک ترین فرانچایزهای ترسناک ، به راحتی یک دنیای جذاب را خلق می‌کنند، و طی ساختن مجموعه‌های مختلف، و در گذر زمان، این دنیا را گسترش می‌دهند.

اکثر این دنیا‌هایی که در ژانر وحشت گسترش پیدا کردند و به ترسناک ترین فرانچایز ترسناک تبدیل شده‌اند، در سبک اسلشر یوده‌اند و سازندگان این مجموعه، جهت تزریق هیجان زیاد به هوادارن، از ساخت فرانچایزهای دنباله‌دار استفاده کردند. در اکثر این فیلم‌های ترسناکی که تبدیل به فرانچایز می‌شوند، سرگرمی تا حد زیادی از این اتفاقات وحشتناک را حول محور قرار می‌داد و بیشتر با کارکتر‌های متفاوتی انجام می‌شد.

بیشتر بخوانید:

500 تا از ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فرانچایزهای ترسناک

  • مجموعه‌های محبوب قطار وحشت

فهرست عناوینی که در ادامه‌ی نوشتار بهترین فرانچایزهای ترسناک خواهید خواند به شرح زیر است:

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

پس از اینکه، در چند سال اخیر، مهم‌ترین، و پُر‌طرفدار‌ترین فرانچایز‌های ترسناک به پایان رسیده‌اند، با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین فرانچایزهای ترسناک بپردازیم.

(-2000) Final Destination

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایز ترسناک

فیلم مقصد نهایی، یکی از برترین فرانچایزهای ترسناک می‌باشد که در پنج نسخه ساخته شده و در چند روز اخیر نیز خبر اکران قسمت ششم‌اش به گوش رسیده است. این مجموعه‌ی مشمئز‌کننده، بسیار پُر طرفدار است و اولین نسخه‌ی آن در سال 2000 اکران شد.

داستان این مجموعه فیلم، معمولاً در رابطه با حوادثی وحشتناک است که یک نفر که در آنجا حضور دارد و به‌طور ماوراءالطبیعی (بهترین فیلم های ماوراءالطبیعه 2022) متوجه اتفاقی می‌شود و معمولاً هفت نفر را از آن حادثه نجات می‌دهد و افرادی که نجات پیدا کرده‌اند هم به مرور زمان با اتفاقاتی ناگوار کشته می‌شوند. آن فرد، در هر قسمت متفاوت است و از طریق دیدن رویا به دیگران اطلاع دهد.

این فرانچایز، مجموعه‌ای از چندش‌آور‌ترین و دلهره‌آور‌ترین مرگ‌ها (نگران کننده ترین مرگ در فیلم های ترسناک) را به همراه دارد که هر بیننده‌ای را می‌ترساند.

(2012-2015) Sinister

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

شوم Sinister نام فرانچایزی ترسناک است که در سال 2012 ساخته شده و به کارگردانی اسکات دریکسون و نوشته اریکسون و سی. رابرت کارگیل می‌باشد. آلیسون آزوِلت یک نویسنده ی واقعی جرم و جنایت است که برای نوشتن داستان جدیدش به خانه‌ای که در آن یک جنایت اتفاق افتاده، نقل مکان می‌کند و در آن‌جا یک جعبه فیلم ۸ میلیمتری پیدا می‌کند که برای کمک به تحقیقاتش، استفاده می‌شود. اما در ادامه، خانواده‌اش دچار رنج و دردسر می‌شوند.

(1974-2022) The Texas Chainsaw Massacre

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

کشتار با اره برقی تگزاس، یک مجموعه‌ی آمریکایی می‌باشد که شامل هشت فیلم ترسناک، کتاب و بازی ویدئویی بر اساس همین فیلم است. اولین نسخه‌ی آن در سال 1974 توسط توب هوپر ساخته، و پس از آن به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های اسلشر تبدیل شد.

این فیلم، یکی از محبوب‌ترین قاتل‌های تاریخ سینمای اسلشر (بهترین شخصیت های فیلم های اسلشر) را معرفی می‌کند که پس از آن تقدیرات زیادی به آن شخصیت شد. او با ماسکی ساده کاری کرد که همه از او بترسند و به صورتی عادی توانست یک شخصیت سادیستی و روانی (روانی‌ترین شخصیت‌های تاریخ سینما) را به نمایش بگذارند.

صورت چرمی در آن سال‌ها به یکی از بهترین شخصیت‌های ماسک‌دار بدل شد. با اینکه این فیلم در زمان خود مورد انتقادهای فراوان به علت خشونت زیاد قرار گرفت، اما هم‌اکنون در بسیاری از وبسایت‌ها و منابع، به عنوان یکی از برترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما شناخته شده است.

داستان فیلم‌های کشتار با اره برقی تگزاس، گروهی جوان که مسیر خود را در جریان سفری به تگزاس گم کرده‌اند، و در یکی از جاده‌های فرعی جوانی با رفتاری عجیب و غریب را سوار اتومبیل‌شان می‌کنند را نشان می‌دهد.

(1979-2017) Aliens

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

بیگانه نام مجموعه‌فیلم علمی-تخیلی، ترسناک، اکشن چندرسانه‌ای است که توسط استودیو قرن بیستم تهیه و توزیع شده‌است. اولین فیلم آن در سال ۱۹۷۹ به کارگردانی ریدلی اسکات ساخته شده و پس از آن سه دنباله برای آن ساخته شد. الن ریپلی با بازی سیگورنی ویور شخصیت اصلی چهار فیلم نخست این مجموعه است. این مجموعه فیلم همچنین شامل چند رمان، مجله مصور و بازی ویدئویی می‌باشد.

پس از چهار فیلم نخست بیگانه علیه غارتگر و بیگانه علیه غارتگر ۲ به عنوان دنباله‌های غیررسمی اولین فیلم این مجموعه ساخته و توزیع شد. همچنین در سال ۲۰۱۲ ریدلی اسکات فیلم پرومتئوس را ساخت که پیش‌درآمد فیلم های بیگانه بود. او همچنین در سال ۲۰۱۷ بیگانه: کاونانت را که دنباله‌ی پرومتئوس بود ساخت.

(1988-2019) Child’s Play

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

این فرانچایز، که شامل هفت قسمت می‌باشد، اولین بار در 9 نوامبر سال 1988 عرضه، و معرفی شد و توانست فروش قابل توجهی را کسب کند. این مجموعه برای تمامی کسانی که طرفدار ژانر وحشت و ژانر اسلشر می‌باشند مناسب است.

در این مجموعه فیلم‌ها، شخصیتی عروسک‌مانند به اسم چاکی معرفی شد که توانست تا سال 2019، فیلم‌های متعددی را عرضه کند و به یک برند تبدیل شود که عروسک‌های آن در فروشگاه‌های مختلف فروخته می‌شود.

چارلز دی ری، معروف به چاکی، قاتلی زنجیره‌ای است و این قاتل سرانجام توسط یک کارآگاه کشته می‌شود اما قبل از مرگ روح خودش را به درون یک عروسک منتقل می‌کند. چند روز بعد بارکلی همان عروسک را برای تک فرزندش اندی به عنوان کادوی تولد خریداری می‌کند و اتفاقاتی وحشتناک برایش رخ می‌دهد.

شاید شخصیت‌های ترسناک عروسکی زیادی در دنیای سینما حضور پیدا کرده باشند، اما هیچکدام مانند چاکی نیستند و وجود ندارند. او شخصیتی پُرحرف، صدایی عجیب، و توانایی شوخ‌طبعی دارد که او را از بین دیگر قاتلان متمایز می‌کند.

(1981-2022) Evil Dead

بهترین فرانچایزهای ترسناک
فرانچایزهای برتر ترسناک

فرانچایز Evil Dead، مخصوص کسانی می‌باشند که به دنبال سرگرمی‌های کمپینگ هستند. این مجموعه، که اولین بار توسط سم ریمی نویسندگی و کارگردانی شد. سم ریمی و بروس کمپبل، مدیر اجرایی تولید این فرانچایز بودند. بروس کمپبل در این مجموعه، به همراه الن سندوایس و بتسی بیکر به ایفای نقش پرداخته است.

این مجموعه که آخرین قسمتش در سال 2022 منتشر شد و به اتمام رسید، دارای پنج فیلم و یک سریال است و در همه‌ی این فیلم‌ها، مجموعه‌ای از کمدی‌های ترسناک (بهترین فیلم های کمدی ترسناک 2021)، موجودات زامبی (بهترین فیلم های درام درباره ی زامبی ها) مانند، و آشتفگی‌های سکانسی را مشاهده می‌کنید که تا حد زیادی سرگرم‌کننده هستند.

در داستان این فیلم، ابتدا 2 مرد و 3 زن برای گذراندن تعطیلات به کلبه‌ای جنگلی می‌روند در حین جستجو در زیر زمین کلبه، با یک ضبط صوت و کتابی عجیب مواجه می‌شوند. پس از گوش دادن به نوار، نیرویی شیطانی آزاد می‌گردد و در جسم این اشخاص یکی پس از دیگری حلول می‌کند و آنها را به موجوداتی ترسناک تبدیل می‌کند که تنها راه نابودی این موجودات سوزاندن یا تکه‌تکه کردن است.

(1978-2022) Halloween

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

هالووین، یکی از ترسناک ترین فرانچایزهای تاریخ می‌باشد که محصول 1987 است. این مجموعه که در روز هالووین منتشر می‌شود. این فیلم‌ها در طول سالیان سال، به یکی از پرفروش‌ترین و سودآورترین فیلم‌های مستقل ترسناک تاریخ تبدیل شد که داستان فیلم درباره‌ی قاتلی روانی به نام مایکل مایرز روایت می‌شود که قصد کشتن قهرمان داستان، لوری استرود را دارد.

مایکل شخصیتی آرام و خونسرد دارد که در خانواده‌ای ثروتمند و به دنیا آمده است. او در بچگی، دچار نوعی اختلال روانی بود که انگار صدایی درون سرش تقلا می‌کرد که کسی را بکشد. او اولین قتل خودش را در سال 1963، و در شب هالووین رقم زد و از آن پس این مجموعه فیلم‌ها، به اسم هالووین شکل گرفتند. اولین فیلم این مجموعه، 15 سال پس جشن هالووین است که مایکل از زندان می‌شود.

(-2004) Saw

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

مجموعه فیلم‌های اره، بدون شک یکی از محبوب‌ترین فرانچایز‌های تاریخ سینما می‌باشد که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. این فیلم‌ها، درباره‌ی جان کرامر، یک قاتل بی‌رحم است که اولین بار در سال 2003 اکران عمومی شد و توانست سینمای ترسناک را دگرگون کند.

در این مجموعه فیلم‌ها، شاهد قتل‌های متعددی هستیم که به صورت روانشناختی (بهترین فیلم های روانشناختی تاریخ سینما) رخ می‌دهند و بسیار واقع‌گرایانه دنبال می‌شوند. جیگساو سعی دارد کسانی که قصد خودکشی دارند را در مراحلی سخت قرار بدهد و چالش‌های مرگبار را برایشان به چالش بکشد و آن‌ها باید برای بقا (بهترین فیلم ها و سریال های ژانر بقا 2022) این بازی‌ها را به اتمام برسانند و سعی کنند تا کشته نشوند. در هر مرحله‌ای که این اشخاص شکست بخورند، به طرز فجیعی کشته خواهند شد.

در هر قسمت از این مجموعه، شما می‌توانید چالش‌های سخت‌تر و آدم‌های متفاوتی را تماشا کنید و لذتی ترسناک را وارد ذهن خود بکنید.

(-1996) Scream

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

مجموعه‌ی جیغ، که بدون شک تحسین‌شده‌ترین و بهترین فرانچایز ترسناک ساخته شده در ژانر اسلشر می‌باشد، داستان گوست فیس، یا روح چهره را روایت می‌کند و دارای پنج فیلم، و یک سریال است. این قاتل، در هر یکی از این مجموعه‌ها با اهداف خاص خود، مشغول به قتل اطرافیان خود می‌شود.

این سری فیلم‌ها به داستان سیدنی پرسکات و مبارزه‌اش با گوست فیس می‌پردازد که برای تعقیب و کشتن قربانیان خود، ظاهری شبح مانند را به کار می‌گیرد. اولین فیلم، این مجموعه، در دسامبر سال 1996 اکران شد و تا پیش از اکران فیلم 2018 هالووین، به پرفروش‌ترین فیلم اسلشر جهان تبدیل شد. این مجموعه، تمامی اِلِمان‌های یک فرانچایز عالی را دارد که دو قسمت اولش نیز توسط منتقدان وبسایت‌های مختلف، مورد تحسین قرار گرفت.

(1984-2010) A Nightmare On Elm Street

بهترین فرانچایزهای ترسناک
برترین فرانچایزهای ترسناک

وقتی که صحبت از فیلم‌های ترسناک کلاسیک دهه‌ی 80 میلادی می‌شود، بدون شک همه به یاد مجموعه‌ی بلند و معروف کابوس در خیابان الم میافتند که داستان یک قاتل به اسم فِرِدی کروگر را روایت می‌کند.

داستان فیلم، چند را نشان می‌دهد که در کودکی با همدیگر در یک مهد کودک بوده‌اند. در آنجا شخصی به نام فردی کروگر آنها را مورد آزار قرار می‌دهد و پدر و مادرشان وقتی به این قضیه پی می‌برند دنبال فردی می‌گردند و در نهایت او را آتش می‌زنند و همین امر باعث جنون فردی و عطش انتقام او می‌شود. حالا او بر می‌خیزد و سعی دارد با کنترل کردن رویا، آن‌ها را به قتل برساند.

مجموعه‌ی کابوس در خیابان الم، یکی از طولانی‌ترین آثار ساخته شده در ژانر اسلشر می‌باشد که آخرین سری آن در سال 2010 اکران شد و برای همیشه به اتمام رسید. این مجموعه، تحولی جهانی در صنعت سینمای اسلشر کرد و توانست به یک برند، در بسیاری از بازی‌ها، و فیلم‌ها و انیمیشن‌های دیگر شود.

(1987-2022) Hellraiser

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

مجموعه‌ی برپاخیزان جهنم، یکی از فرانچایزهای برتر ترسناک می‌باشد که در سال 2022 پرونده‌اش برای همیشه بسته شد و دیگر فیلمی از آن نخواهیم دید. این مجموعه، به جولیا و لری کاتن که به یک خانه‌ی قدیمی و بزرگ انگلیسی نقل مکان می‌کنند، می‌پردازد. آن‌ها غافل از این که نابرادری مرد، فرانک که سابقاً دل باخته‌ی جولیا نیز بوده، اینک حالتی هیولاوار یافته و در یکی از نقاط دنج طبقه‌ی بالای منزل آنان در قالبی از استخوان‌های پوسیده زندگی می‌کند.

در این مجموعه، Pinhead حضور دارد که به عنوان یکی از ترسناک‌ترین شخصیت‌های شرور فیلم ترسناک شناخته می‌شود. او، این مجموعه را برای هواداران جذاب‌تر جلوه می‌دهد  و باعث می‌شود تا به یک مجموعه‌ی عظیمی که مخاطب را خسته نمی‌کند تبدیل شود.

(1980-2009) Friday The 13th

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

جمعه سیزدهم، یکی از برترین فیلم‌های ترسناک اسلشری است که مانند فیلم A Nightmare On Elm Street، دهه‌ی 80 میلادی، و سینمای خسته کننده‌ی ژانر وحشت آن روز‌های آمریکا را متحول کرد. این مجموعه که از سال 1980 در حال ساخت فیلم‌های جدید است، در دنیای همان فردی کروگر رخ می‌دهد و در یک فیلمی به اسم Freddy Vs Jason در مقابل یکدیگر نیز قرار می‌گیرند.

این مجموعه، شخصیتی به اسم جیسون را نشان می‌دهد که در یک جمعه، و روز سیزدهم، در آب یک برکه غرق می‌شود و هر سال در همان روز برمی‌خیزد و افرادی که مسبب این فاجعه شده‌اند را می‌کشد. این مجموعه، که در سال 2022 به اتمام رسید، شامل 12 فیلم متفاوت می‌باشد. او جثه‌ای غول‌پیکر دارد و با یک ماسک هاکی و یک قَمه، با خونسردی تمام، مردم را به قتل می‌رساند.

(2007-2021) Paranormal Activity

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

این مجموعه، یکی از ترسناک‌ترین مجموعه‌های تاریخ سینما است که در سبک و سیاق جدیدی فیلمبرداری شده است. در ابتدای سال اکران این فیلم، بسیاری فکر می‌کردند که این فیلم، بر اساس داستان واقعی ساخته شده  و همین بود که مردم را به وحشت می‌انداخت.

این فیلم، به کارگردانی و نویسندگی اورن پلی ساخته شده است که در ابتدا او، پیشنهاد ساخت این فیلم را به چندین کمپانی برای سرمایه‌گذاری داد اما هربار به بهانه‌ای رد شد. و حالا او باید به وسیله‌ی هزینه‌ی شخصی‌اش فیلم را تهیه می‌کرد. او با کمک جیسون بلوم، این مجموعه را ساخت و توانست موفق نیز عمل کند و این فرانچایز را به پرسودترین فیلمی که تاکنون ساخته شده است تبدیل کند.

داستان فیلم در رابطه با یک زوج جوان از طبقه‌ی متوسط است که به خانه‌ای در حومه‌ی شهر نقل مکان می‌کنند، اما حضور نیرویی در نیمه‌های شب، که ممکن است شیطانی باشد، آرامششان را برهم می‌زند.

(-2013) Conjuring

بهترین فرانچایزهای ترسناک
بهترین فرانچایزهای ترسناک

مجموعه‌ی احضار، که یکی از جدید‌ترین فرانچایز‌های سینما می‌باشد، از سال 2013، تاکنون شروع به ساخت فیلم‌هایی حول محور یک دنیا کرده است. این مجموعه، فیلم‌هایی نظیر احضار، آنابل، راهبه، و نفرین لایورونا را در پرونده‌ی خود دارد که در ادامه نیز شروع به ساخت نسخه‌های دیگری مانند راهبه 2 و آنابل 4، خواهد کرد.

این مجموعه، به داستان زندگی دو جنگیر که در قرن 19، به اسم اد و لورن وارن زندگی می‌کردند را روایت می‌کند. همه فیلم‌های این مجموعه در زیرگونه ماورایی یا روح‌محور در ژانر وحشت قرار می‌گیرند که درباره‌ی انواع موضوعات کلاسیک مانند جن‌گیری، نفرین‌ها، جادوی سیاه، طلسم می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فرانچایزهای ترسناک سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


One thought on “به یاد ماندنی ترین فرانچایز های ترسناک ؛ مجموعه‌های محبوب قطار وحشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *