79 امین دوره جشنواره ونیز 2022 + [نقد کلی فیلم های ایرانی و خارجی]

79 امین دوره جشنواره ونیز 2022 یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان که از ۹ تا ۱۹ شهریور برپا می‌شود، امسال سالگرد افتتاحش را هم جشن گرفته است.

جشنواره فیلم ونیز در بازه‌های زمانی مختلفی برگزار نشده و برای همین هفتاد و نهمین دوره برگزاری‌اش با نودمین سالگرد بنیانگذاری آن مصادف شده است.

79 امین دوره جشنواره ونیز 2022

نقد و بررسی فیلم های ونیز

فیلم بلوند یا طلایی از اندرو دومینیک

79 امین دوره جشنواره ونیز 2022

جان کروتر در وصف فیلم بلوند گفته است:

بلوند زرق و برق دار و کثیف، پیچیدگی‌های مونرو و همچنین اکوسیستمی که او و ما در آن کار می‌کنیم را بررسی می‌کند. روشی که ما از سلبریتی‌ها استفاده می‌کنیم و این واقعیت که آنهایی که در کانون توجهات می‌سوزند، اغلب کمتر مجهز به مقابله با هجوم هستند، در قلب بلوند، اقتباس فوق العاده/غم انگیز اندرو دومینیک از رمان داستانی جویس کارول اوتس است که جلوه‌ای از زندگی مرلین مونرو را نشان می دهد.

فیلم نهنگ از دارن آرونوفسکی

79 امین دوره جشنواره ونیز 2022
79 امین دوره جشنواره ونیز 2022

دیوید رونی در وصف فیلم نهنگ گفته است:

درد و رنج انسانی از هر دو نوع جسمی و عاطفی یکی از عناصر اصلی دارن آرنوفسکی است، اما نهنگ، که توسط برندان فریزر به عنوان معلمی که اضافه وزن زیادی دارد و بیش از حد چاق است و تا سر حد مرگ غذا می‌خورد، هدایت می شود، این موضوع را به سمت افراط سوق می‌دهد در حالی که استوار در مرزها باقی می ماند. آرونوفسکی با الهام از نمایش‌نامه ساموئل دی‌.هانتر سعی کرده است لایه‌های در و ناامید و عشق و امید را در مرکزیت درام به تصویر بکشد.

فیلم نویز سفید یا برفک از نوا بامباک

79 امین دوره جشنواره ونیز 2022

رابی کالین در وصف فیلم برفک گفته است:

برای فیلمسازی که معمولا کم‌تر از آنچه که باید قدر دیده است، «نویز سفید» فیلمی افسارگسیخته است که خارج از قلمروی آشنای نوا بامباک شکل گرفته و اغلب به یکی از فیلم‌های اولیه استیون اسپیلبرگ شباهت دارد که دچار فروپاشی عصبی شده است.

فیلم باردو از آلخاندرو گونسالس اینیاریتو

79 امین دوره جشنواره ونیز 2022

پیتر بردشا در وصف فیلم باردو گفته است:

فیلم با ادا و اصولی واقعی ساخته شده است، با لفت و لعاب و جلوه‌گری بسیار؛ در واقع آن‌قدر زیاد که شما می‌توانید بخش اعظمی از خودشیفتگی بی‌رحمانه فیلم را ببخشید! اینیاریتو می‌تواند – اگر بخواهد – داستانی همین‌قدر دردناک اما با آب‌وتاب کم‌تر را درباره زندگی خودش برای ما روایت کند؛ اما در اینجا از حق ویژه خود به عنوان یک هنرمند بهره برده و در عوض، این شیرینی را برای ما تدارک دیده است که قطعا فوق‌العاده است.

نقد و بررسی کلی فیلم های ایرانی ونیز

جنگ جهانی سوم از هومن سیدی

اخبار ونیز 2022 : جنگ جهانی سوم ساخته هومن سیدی بهترین فیلم بخش افق ها شد
79 امین دوره جشنواره ونیز 2022

جاناتان هالند در وصف فیلم جنگ جهانی سوم گفته است:

فیلم با برخورداری از فوریت یک تریلر خوب و به روشنی یک داستان اخلاقی، حکایتی فرساینده اما مجاب‌کننده است درباره این‌که یک قربانی چگونه یاد می‌گیرد از ستمگران خود تقلید کند. ششمین فیلم بلند هومن سیدی که تا حد زیادی مثل یک فیلم بد درباره هولوکاست به نظر می‌رسد، با حال‌وهوای یک کمدی سیاه واقعا سیاه شروع می‌شود و رفته‌رفته به یک تراژدی بدل می‌شود؛ سفری که با بازی محوری فوق‌العاده و جذاب محسن تنابنده به عنوان قهرمان لگدمال‌شده فیلم جان گرفته است.

شب، داخلی، دیوار از وحید جلیلوند

اختتامیه جشنواره ونیز 2022 : اشک شوق تحقق رویای نوید محمدزاده در شب، داخلی، دیوار
79 امین دوره جشنواره ونیز 2022

لیلا لطیف در وصف فیلم شب، داخلی، دیوار گفته است:

تاریخ سینما پر از فیلم‌های پرنقصی درباره معلولان است؛ با وجود این به نظر می‌رسد وارد دوران جدیدی شده‌ایم که آثار مبتکرانه‌ای برای جبران گذشته ساخته می‌شوند. «آوای متال» یا «صدای فلز» (Sound of Metal) استفاده درخشانی از طراحی صدا کرده است تا تماشاگرانش بهتر چگونگی محدودیت‌های شنوایی و شنیدن صداهای نامفهوم و دچار اعوجاج را تجربه کنند. «شب، داخلی، دیوار» هم به‌گونه‌ای مشابه سراغ نابینایی رفته است و با ساختاری سنجیده می‌خواهد ما را بهتر با آنچه پروتاگونیست فیلم تجربه می‌کند آشنا کند و حس نابینایی را به بهترین شکل ممکن به ما منتقل کند.

مطالب مرتبط:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *