بهترین فیلم های اقتباسی از نگاه سایت فیگار

از گنجینه‌های محبوب رنسانس دیزنی گرفته تا فانتزی‌های ترسناک و بهترین فیلم های اقتباسی دنیا همگی مورد علاقه کاربران سایت فیگار هستند.

این روزها دیزنی در حال آماده شدن برای انتشار یک بازسازی لایو اکشن از انیمیشن‌های خود مانند پینوکیو و پری دریایی کوچولو است. آیا ارزشش را دارد که بهترین فیلم های اقتباسی افسانه‌ای را دوباره مرور کنیم؟ افسانه‌ها به اشکال مختلف در سراسر جهان وجود دارند، و رایج ترین عناصر آنها عبارتند از یک محیط خیالی، ظهور موجودات جادویی یا فانتزی، یک درس اخلاقی و یک پایان خوش.

بهترین فیلم های اقتباسی از نگاه سایت فیگار

مهمترین فیلم‌هایی که باید بشناسید.

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

تحریریه سایت فیگار، شرکت دیزنی، فیلم‌های سینمای جهان از هالیوود گرفته تا بالیوود را بررسی کردند تا بهترین فیلمهای اقتباسی سینما را به شما معرفی کنند. با ما همراه باشید.

زیبای خفته (1959)

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

زیبای خفته دیزنی که بر اساس داستان پریان قرن هفدهمی چارلز پرو و داستان‌های عامیانه مشابه ساخته شده بود، به نظر می‌رسید عیب‌های بزرگی داشت. اما با همین عیب‌ها نیز این فیلم یکی از بهترین فیلمهای اقتباسی سینما بود.

هر چند دیزنی با سفید برفی و هفت کوتوله، سیندرلا و پینوکیو، به موفقیت رسیده بود، اما برای آنها یک شکست در باکس آفیس رقم خورد. واکنش‌های انتقادی به این انیمیشن در بهترین حالت نه منفی و نه مثبت بود. با این حال، با وجود ناامیدی اولیه آنها، زیبای خفته آزمون زمان را پشت سر گذاشت.

سبک انیمیشن آن (که در اولین اکرانش مورد انتقاد قرار گرفت)، اکنون در میان افسانه‌های دیزنی بسیار عالی و منحصر به فرد به نظر می‌رسد. در همین راستا، Maleficent نیز جان تازه‌ای به مجموعه فیلم‌های لایو اکشن و محبوب‌ترین شخصیت‌های دیزنی داده است.

پری دریایی کوچولو (1989)

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

پری دریایی کوچولو برای سال 2023 به عنوان بازسازی لایو اکشن در نظر گرفته شده و دوره‌ای را آغاز خواهد کرد که به عنوان “رنسانس دیزنی” شناخته می‌شود. این انیمیشن بر اساس داستان پریان هانس کریستین اندرسن است.

نسخه دیزنی پایان غم انگیز فیلم را با یک “پایان خوش” عوض می‌کند و داستان را با برخی از بهترین آهنگ‌ها به پایان می‌برد.

هنگام ساخت فیلم پری دریایی کوچولو، تکنیک‌های جلوه‌های بصری جدید، برای تولید سکانس‌های زیر آب مورد نیاز بود. به همین جهت با ساخت این فیلم، نوآوری‌های فنی جدیدی به وجود آمد و این فیلم را جزو بهترین فیلم اقتباسی دیزنی قرار داد.

باکس آفیس پرفروش، جوایز و موفقیت‌های منتقدانه آن باعث شد که پری دریایی کوچولو یک فرانچایز رسانه‌ای ایجاد کند. حتی بعد از سی سال، این فیلم هنوز در ذهن بسیاری از علاقمندان باقی مانده است.

دیو و دلبر (1991)

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

پس از موفقیت پری دریایی کوچولو و شروع رنسانس دیزنی، این استودیو داستان افسانه‌ای دیو و دلبر قرن هجدهم، اثر ژان ماری لپرنس دو بومونت را اقتباس کرد که جزو بهترین فیلم اقتباسی نیز قرار گرفت. Beauty and the Beast به خاطر ساخت انیمیشن، موسیقی، صداپیشگی و داستانش مورد تحسین جهانی واقع شد.

دیو و دلبر اولین انیمیشنی بود که جایزه گلدن گلوب را (در رده بهترین فیلم‌های موزیکال یا کمدی) به خانه برد و در فهرست ملی ثبت فیلم کتابخانه کنگره قرار گرفت. دیو و دلبر دیزنی در سال 1994 یک اقتباس موزیکال داشت و در سال 2017 یک بازسازی لایو اکشن دریافت کرد.

گیسو کمند (2010)

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

گیسو کمند، جزو اقتباسی ترین فیلم های تاریخ سینما است که از افسانه برادران گریم راپونزل گرفته شده و از هیچ هزینه‌ای برای تولید یک انیمیشن کامپیوتری با کیفیت بالا دریغ نکرد. این انیمیشن با ترکیب جنبه‌های CGI برای ایجاد زیبایی‌شناسی منحصربه‌فرد روکوکو، راه را برای موفقیت‌های دیگر مانند Frozen و Encanto هموار کرد.

داستان صمیمانه آن موضوعاتی مانند امید و غرور که مسائل امروزه ما هستند را بررسی می‌کند. آلن منکن، نابغه موسیقی در پری دریایی کوچولو، دیو و دلبر، و علاءالدین، با ترانه‌های گلن اسلیتر در این فیلم بازگشته است. در آن زمان آهنگ “I See the Light”  اسکار بهترین آهنگ اورجینال را از آن خود کرد.

علاءالدین (1992)

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

علاءالدین، اقتباسی از یک داستان عامیانه از داستان‌های هزار و یک شب است که تمام عناصر یک فیلم انیمیشن موفق را دارد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های اقتباسی دنیاست، هرچند با اجرای صدای بی بدیل رابین ویلیامز در نقش جن نیز نتوانست به موفقیتش ادامه دهد و از صفحه نمایش محو شد.

اگرچه انیمیشن علاءالدین به دلیل استفاده از کلیشه‌های قومی با انتقاد منتقدین روبه‌رو است، ولی به نظر می‌رسد طرفداران این انیمیشن می‌توانند جنبه‌های مشکل‌ساز را نادیده بگیرند. انیمیشن علاءالدین برای موسیقی فیلم خود دو جایزه اسکار گرفت. بازسازی لایو اکشن آن بیش از یک میلیارد دلار در باکس آفیس فروش داشت.

شرک (2001)

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

پس از اخراج جفری کاتزنبرگ از شرکت والت دیزنی، او شرکت دریم ورکس را تاسیس کرد و تصمیم گرفت از دیزنی انتقام بگیرد. آن انتقام باعث شد تا شرک تولید شود و در میان بهترین فیلم های اقتباسی دنیا قرار بگیرد. فیلم شرک ظاهراً از کتاب کودکان ویلیام استیگ اقتباس شده است.

داستان شرک درباره یک غول سبز است که تلاش می‌کند تا تنها بماند، اما درگیر یک داستان عاشقانه غیرمنتظره می‌شود. شرک بعد از 20 سال همچنان مورد علاقه تماشاچیان بوده و نه فقط به خاطر این واقعیت که شخصیت او جالب است به این علت که شخصیت او به یک الگوی رفتاری تبدیل شده همچنان در اذهان عمومی جای دارد. این فیلم برنده اسکار بوده و پیامی ساده و شیرین درباره عشق و اصالت زندگی ارائه می‌دهد.

جادوگر شهر اوز (1939)

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

جادوگر شهر اوز یکی از آن فیلم‌هایی است که همه باید ببینند. این فیلم یک نمونه واقعی از «جادوی سینماست»، و مخاطبان خود را در هر سنی به سرزمین جادویی اوز می‌برد. جودی گارلند در این فیلم شانزده ساله بود و عملکردی بی‌نظیر، قدرتمند و نمادین ارائه کرد.

کتابخانه کنگره، جادوگر شهر اوز را «بزرگترین و دوست‌داشتنی‌ترین افسانه خانگی آمریکا» نامیده است. این فیلم در رده اقتباسی ترین فیلم های تاریخ سینما قرار می‌گیرد. این فیلم واقع‌گرایانه و با رنگ آمیزی قهوه‌ای قرن بیستمی سعی دارد عناصر جادویی و فانتزی مانند جادوگران، حیوانات و پادشاهان را در کنار هم قرار دهد. این فیلم در پایان یک درس اخلاقی به بینندگان می‌دهد و آن این است که:‌ «هیچ جایی مثل خانه نیست».

دیو و دلبر (لا بل و لا بته (1946))

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

مدت‌ها قبل از اینکه دیزنی به داستان دیو و دلبر دست پیدا کند و دو فیلم تحت این عنوان بسازد، ژان کوکتو، فیلمساز سوررئالیست فرانسوی، نسخه‌ای از دیو و دلبر را ساخته بود. فیلم کوکتو عالی و عاشقانه است و تصاویر خاطره‌انگیز بسیاری دارد، به همین سبب، بینندگان خارجی زبان، دیگر نیازی به زیرنویس فیلم نخواهند داشت.

تصویر ترسناک راهروهای قلعه دیو، که توسط شمعدانی و توسط بازوهای بدون بدن انسان نگه داشته شده‌اند، یکی از ویژگی‌هایی است که اغلب مورد توجه بینندگان قرار می‌گیرد. نسخه‌های بعدی که شرکت دیزنی تولید کرده به شدت مدیون این صحنه‌های خاص هستند، به ویژه طراحی شخصیت ژان ماری. استفاده کوکتو از جلوه‌های عملی، کیفیتی رویایی را به Beauty and the Beast داده و فضایی افسانه‌ای را به تصویر می‌کشد.

عروس پرنسس (1987)

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

The Princess Bride  از رمان ویلیام گلدمن در سال 1973 اقتباس شده و به طرز لذت بخشی قراردادهای افسانه‌ای را در هم می‌آمیزد. داستان این فیلم همه چیز دارد، از شمشیربازی و جنگ گرفته تا معجزه و عشق واقعی.

راب راینر، فیلم عروس شاهزاده را تبدیل به یک رمان عاشقانه برای اعصار گوناگون کرده و نمونه‌ای از عشق انسانی را به تصویر کشیده تا همه بینندگان را تسخیر کند. اگرچه این فیلم در باکس آفیس موفقیت چندانی نداشت، اما در طول سال‌ها شهرت و جایگاهی خوب به دست آورده و جزو بهترین فیلم های اقتباسی دنیاست. دیالوگ‌های بی‌نقص، رقص‌های چشمگیر و طنز خنده‌دار و خانوادگی این فیلم، شما را وادار می‌کند تا این فیلم را ببینید.

هزارتوی پان (2006)

بهترین فیلم های اقتباسی
بهترین فیلم های اقتباسی

هزارتوی پان یک فیلم فانتزی و گوتیک از گیلرمو دل تورو است. این فیلم نمونه‌ای عالی از فیلم‌های ترسناک و درام در افسانه‌ها بوده که این داستان‌ها اغلب مملو از خشونت و اندوه هستند. هزارتوی پان که در پس زمینه اسپانیای فرانکو می‌گذرد، دوران بلوغ اوفلیا را از طریق افسانه موازی شاهزاده خانم در عالم اموات دنبال می‌کند.

Ofelia در آزمایشات زیادی، با موجودات جادویی و هیولاهای وحشتناک روبه‌رو می‌شود. هزارتوی پان با بخش‌های ترسناک و تراژدیک تلخ و شیرین آغاز می‌شود و عناصر تاریک‌ در افسانه‌ها را بیرون می‌کشد. هزارتوی پان به حوادثی از آلیس در سرزمین عجایب، جادوگر شهر اوز و تصاویر افسانه‌ای آرتور راکهام (از طریق گاردین) اشاره می‌کند. این فیلم برنده سه جایزه اسکار شد و همچنان یکی از بهترین فیلم های اقتباسی است.

مقالات بیشتر:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های اقتباسی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *