بهترین فیلم های ام نایت شامالان از نگاه سایت فیگار

ام نایت شامالان ، یکی از کارگردانانی است که هشدارهای اسپویل را ضروری کرد. با ما  همراه باشید تا به معرفی بهترین فیلم های ام نایت شامالان بپردازیم.

M. Night Shyamalan ، یا همان ام نایت شامالان، یکی از کنجکاوترین و مورد بحث‌ترین فیلمسازان هالیوودی است که اصالت هندی تباری دارد. پس از ساختن اثری در رابطه با حس ششم در سال 1999، شامالان در یک صعود زودرأس به اوج رسید.

استعدادهای او مورد تحسین قرار گرفت و هنرش در مقایسه با استادانی مانند هیچکاک و اسپیلبرگ، به یک برند تبدیل شد. اکثر بهترین فیلم‌های M. Night Shyamalan معنی و وزن خالصی داشت. پرطنین‌ترین میراث شامالان ، استفاده او از پیچیدگی پایانی داستان‌هایش بود که یک خرده حیله‌نویسی ساده لقب داشت که همه‌ی چیزهایی را که قبلاً دیده‌ایم، نوآوری می‌کرد.

ممکن است مسافت طی‌شده‌ی او، در مورد اینکه کدام فیلمش، به معنای آغاز پایان دوره‌ی اولیه‌ی تحسین شامالان متفاوت باشد، اما زمانی که او شروع به تولید آثار انتقادی و فرهنگی در دهه 2000 کرد، برای مدت کمی هم متوقف نشد. در حالی که این دوره پر از تجربیات واقعی برای کارگردان است، دور شدن از ژانر وحشت، اقتباس از مواد، کار با فیلمنامه نویسان دیگر، تلاش در سینمای پرهزینه، مملو از درگیری واقعی است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های درام تاریخ سینما

بهترین فیلم های ام نایت شامالان

  • هالیوودی‌ترین کارگردان غیر آمریکایی تاریخ

در این قسمت فهرست عناوین بهترین فیلم های ام نایت شامالان از نگاه سایت فیگار را در یک نگاه می‌توانید مشاهده کنید:

بهترین فیلم های ام نایت شامالان
بهترین فیلم های ام نایت شامالان

ساختار داستانی مواج، سقوط و طلوع کارگردانی، شامالان را به یک فیلمساز جذاب تبدیل می‌کند. او، با استفاده از فیلمنامه‌هایش، هیجان و قلب‌ها را به روش‌های احساسی و قدرتمند در هم می‌آمیزد، و حتی زهرآلودترین فیلم‌های او آن‌قدر عجیب و غریب، بیش‌ازحد خاص هستند که به سادگی نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین فیلم های ام نایت شامالان بپردازیم.

Glass

بهترین فیلم های ام نایت شامالان
بهترین فیلم های ام نایت شامالان
  • بازیگران : جیمز مک‌آوی، بروس ویلیس، آنیا تیلوز جوی
  • سال انتشار : 2019
  • امتیاز : 6.6

فیلم شیشه، سه قسمت غافلگیرکننده از یک فرنچایز ابرقهرمانی است که توسط شامالان شاخته شده. بزرگ‌ترین و فرامتنی‌ترین پیچش طرح را در داستان می‌گنجاند و یکی از برترین فیلم‌های M. Night Shymalan را تشکیل می‌دهد. این فیلم، از جمع شدن سه شخصیت قدرتمند که توسط سه ستاره قدرتمند‌تر سینما بازی می‌شوند. بروس ویلیس، ساموئل ال جکسون و جیمز مک آووی، به خوبی در نقش خود فرو رفهت و فیلمی سراسر هیجان را هدیه می‌دهند

. در فیلم‌های ساخته شده‌ی قبلی این مجموعه، ما داستان‌های منشأ آن‌ها، نبردهایشان به همراه سرکوب، کشفیات از اینکه واقعاً چه کسانی هستند و آزادی رها شده‌شان را می‌بینیم. در این فیلم، ما در نهایت می‌بینیم که آنها به همدیگر برخورد می‌کنند و سرنوشت نهایی آنها به نمایش گذاشته می‌شود.

شما در طول فیلم، تک تک تکه‌های احساسی فیلم را مشاهده می‌کنید که با وسواس، توسط شامالان قرار گرفته است. از نظر بصری، این فیلم یکی از باشکوه‌ترین فیلم‌های دوران حرفه‌ای او است.

Lady in the Water

بهترین فیلم های ام نایت شامالان
برترین فیلم‌های M. Night Shymalan
  • بازیگران : ام.نایت شامالان، پاول گیاماتی، برایس دالاس هاوارد
  • سال انتشار : 2006
  • امتیاز : 5.5

Lady in the Water، فیلمی جذاب است که هیچ احساسی درون خود ندارد. این فیلم، یک کمدی احمقانه و پر از شخصیت‌های عجیب و غریب است که با یک افسانه مرگبار و جدی مملو از خیره‌های جدی تلقی می‌کند. این اثر، مملو از اصطلاحات اسطوره‌شناسی و شگفت‌انگیز است که می‌توان آن‌ها را به سرعت یاد گرفت، اما همچنان سرسختانه در نیاز به احساس پایه و واقعیت گیر می‌کند.

شامالان در این فیلم، خود را به عنوان نویسنده‌ای بسیار مهم معرفی می‌کند که کتاب جدید او، الهام‌بخش رهبر بزرگ بعدی خواهد بود و او را ترور می‌کند، و بانویی در آب با هنرنمایی برایس دالاس هاوارد، به معنای واقعی کلمه، باید الهام‌بخش نبوغ شامالان باشد. بنابراین، Lady in the Water یک فیلم طاقت فرسا می‌باشد که مملو از غرور کنترل نشده هزاران ایده و لحن غریب، و یک احساس کلی از ساختن است.

The Happening

بهترین فیلم های ام نایت شامالان
بهترین فیلم های ام نایت شامالان
  • بازیگران : ام.نایت شامالان، مارک والبرگ، زوئی دشانل
  • سال انتشار : 2008
  • امتیاز : 5.0

داستان فیلم درباره‌ی یک اتفاقاتی عجیب و غریب، وحشتناک و بی‌سابقه در پارک مرکزی است که یک معلم علوم دبیرستان، به همراه همسرش تمام تلاشش را برای زنده ماندن می‌کند.

هیچ چیز درباره‌ی فیلم The Happening، تصادفی به نظر نمی‌رسد. بازیگران اصلی آن، مارک والبرگ و زوئی دشانل، بازی‌های غیرانسانی تهاجمی ارائه می‌دهند. هر شخصیت فرعی، دارای استعدادی خاص با یک ویژگی منحصر به فرد می‌باشد. هر انتخابی در The Happening، به نظر حساب شده، قرار گرفته و کاملاً طراحی شده است.

Old

بهترین فیلم های ام نایت شامالان
بهترین فیلم های ام نایت شامالان
  • بازیگران : توماس مک‌کنزی، ابی لی، گائل گارسیا برنال
  • سال انتشار : 2021
  • امتیاز : 5.8

جدیدترین فیلم ام نایت شامالان که قدیمی نام دارد، داستان سفر خانواده‌ای در یک منطقه‌ای گرمسیری است. آن‌ها پس از گذشت چند ساعت استراحت در این منطقه، متوجه می‌شوند که اتفاق عجیبی در حال رخ دادن است. آن‌ها خیلی زود به این پی می‌برند که این مکان سرعت گذران عمر آن‌ها را تسریع بخشیده؛ به‌طوری که کل زندگی آن‌ها در یک روز کوتاه می‌شود.

داستان این اثر، از جهاتی عاقبت معنوی فیلم The Happening است. چیزی که مفهوم بالایی دارد، برای گروهی از شخصیت‌های عجیب و غریب تعریف شده در بطن یک الگوهای خاصی اتفاق می‌افتد. این فیلم، شامل برخی از ناراحت‌کننده‌ترین تصاویر و سکانس‌هایی می‌باشد که شامالان تا به حال به فیلم‌برداری کرده است.

The Visit

بهترین فیلم های ام نایت شامالان
جدیدترین فیلم ام نایت شامالان
  • بازیگران : الیویا دیجونگ، اد اوکسنبولد، دینا دوناگان
  • سال انتشار : 2015
  • امتیاز : 6.2

فیلم ملاقات، یک اثر از شامالانی است که تا استخوان برهنه شده و هنوز هم به سبک خود پایبند می‌باشد. پراکندگی فیلم باعث می‌شود که ویژگی‌های خاص فیلمساز سخت‌تر احساس شود. بسیاری از آثار ترسناک شامالان را بیشتر مدیون گذشته‌ی او هستیم تا آثار معاصرش. اما در سال 2015، او با اتفاقات مدرن، فیلمی ترسناک و کم‌هزینه را به اسم ملاقات کارگردانی می‌کند.

داستان این فیلم، پس از این که دو فرزند یک مادر تنها، با پدربزرگ و مادربزرگشان ملاقات می‌کنند، رخ می‌دهد. مادر متوجه می‌‌شود که اوضاع خانواده‌اش رو به تاریکی و بیراهه می‌رود. ایده‌های بی‌رحمانه‌ی واضحی در مورد وحشت خط باریک ناآشنا و امن برخی از ترس‌های شامالان وجود دارد که صریح و اغلباً طنزآمیز می‌باشند.

The Village

بهترین فیلم های ام نایت شامالان
بهترین فیلم های ام نایت شامالان
  • بازیگران : برایس دالاس هاوارد، واکین فنیکس، آدرین برودی
  • سال انتشار : 2004
  • امتیاز : 6.6

در ایالت پنسیلوانیا، یک توافقنامه بین مردم دهکده‌ای کوچک و موجوداتی که در بیشه‌های اطراف ساکنند‌، وجود دارد. این توافقنامه، شامل مواردی است که مردم دهکده وارد بیشه نمی‌شوند و موجودات بیشه هم به دهکده پا نمی‌گذارند. این توافقنامه برای سال‌ها پابرجا می‌ماند تا اینکه اتفاقاتی عجیب رخ می‌دهد.

فیلم دهکده، یکی از فیلم های برتر ام نایت شامالان است که مفهومی‌ترین ساخته‌ی او به شمار می‌آید. ساکنان دنیای منزوی و صاحب نام آن، از نظر جسمی با درد، نوعی احساس گناه و نوعی ترومای غیرقابل توصیف مواجه هستند. این داستان جذاب، نه تنها حس بی زمانی کلاسیک را به فیلم می‌دهد، بلکه به کیفیت آن نیز می‌افزاید. حس کنایه‌ای قوی در درون عناصر فرامتنی خود، سبک‌های فیلمسازی و بازیگری‌اش تابش می‌کند.

Split

بهترین فیلم های ام نایت شامالان
بهترین فیلم های ام نایت شامالان
  • بازیگران : ام.نایت شامالان، جیمز مک‌آوی، آنیا تیلور جوی
  • سال انتشار : 2016
  • امتیاز : 7.3

این فیلم، داستان مردی عجیب و دیوانه به نام کوین را روایت می‌کند که دارای 23 شخصیت مختلف می‌باشد. او این مورد را به دکتر روانشناس مورد اعتمادش می‌گوید و حال طبق گفته او، مجبور می‌شود سه دختر جوان را برباید و آن سه نیز باید تظاهر کنند که قصد فرار از چنگ این آدمربا را دارند. هدف کوین از انجام این کارها این است که شخصیت 24ام خود را کشف و پیدا نماید.

تصاویر ترسناک، به گونه‌ای آزاردهنده به نظر می‌رسند که شامالان هرگز جرأت نکرده بود پیش از این را تحویل سینمای آمریکا بدهد. در این فیلم، با پرهیز از هرگونه ظرافت، با خشونت کنترل شده، دست به کار می‌زند. ساختارهای بصری شامالان، که معمولاً مملو از نیت رسمی و صبر هستند، احساس را به صورت هدفمند و تهاجمی روایت می‌کنند. اسپلیت یکی از واقعی‌ترین قوس‌های قهرمان داستانی را در هر یک از فیلم‌های شامالان ارائه می‌دهد و فیلمی است که می‌تواند به‌گونه‌ای روی هر آدمی تأثیر بگذارد.

Signs

بهترین فیلم های ام نایت شامالان
بهترین فیلم های ام نایت شامالان
  • بازیگران : مل گیبسون، واکین فنیکس، ابیگل برسلین
  • سال انتشار : 2002
  • امتیاز : 6.8

داستان این فیلم درباره‌ی خانواده‌ای کشاورز است که دوایری مرموز را در کشتزارهایشان می‌یابند. گراهام گس، پدر این خانواده کشیشی است که پس از کشته شدن همسرش در حادثه رانندگی، لباس کشیش را از تن در می‌آورد و دچار درگیری درونی و معنوی می‌شود. شش ماه پس از مرگ همسرش، او رشته‌ی دوایری عظیم را در مزرعه خود کشف می‌کند.

نشانه‌ها، یکی دیگر از آثار اوست که دارای پیچشی می‌باشد که مورد تمسخر منتقدان قرار گرفته. یکی از بهترین فیلم های ترسناکی که در آن هیچکس نمیمیرد ، انتظار لحظات هیجانی را برای ما به رخ نمی‌کشد، اما این فیلم، مملو از هیجانات خالص است. لحظات اوج فیلم، لحظاتی از اضطراب روانشناختی و انسان‌محور را در میان ترس‌های پرشی بیگانه‌محور پیدا می‌کنند.

Unbreakable

بهترین فیلم های ام نایت شامالان
فیلم های برتر ام نایت شامالان
  • بازیگران : بروس ویلیس، ساموئل جکسون، ام. نایت شامالان
  • سال انتشار : 2000
  • امتیاز : 7.3

دیوید دان، دارای قدرت خاصی است. او در مقابل هر حادثه‌ای شکست ناپذیر می‌باشد و از هر حادثه‌ای جان سالم به در می‌برد و دچار آسیب دیدگی نمی‌شود. اما در مقابل الیجاه پرایس، که به مرد شیشه‌ای معروف است چون با کوچکترین ضربه‌ای استخوان‌های او می‌شکند دست تقدیر موجب آشنایی آنها می‌شود.

Unbreakable یک داستان منشأ ابرقهرمانی در خلاقیت روانشناختی است که در فضای رسانه‌ای مملو از ساختارهای ابرقهرمانی مانند لوگان، ددپول و واچمن، می‌باشد. Unbreakable پس از گذشت 20 سال همچنان ساختارشکنانه‌ترین، دلخراش‌ترین و تحریک‌کننده‌ترین بیانیه درباره این ژانر تا به امروز است.

The Sixth Sense

فیلم های برتر ام نایت شامالان
بهترین فیلم ام نایت شامالان
  • بازیگران : هیلی جوئل اوسمنت، بروس ویلیس، تونی کلت
  • سال انتشار : 1999
  • امتیاز : 8.2

این اثر، که بهترین فیلم ام نایت شامالان است فیلمی که دارای ده‌ها سکانس و تصویر به فرهنگ واژگان پاپ و عناصر گوتیک مدرن را اضافه کرد و بر رشته‌ای از ترس و اعتبار تأثیر گذاشت که هنوز در آثار معاصری مانند بابادوک، شاهد آن هستیم. در بهترین حالت، حس ششم استعاره‌ای طعنه‌آمیز سرنوشت مالکوم را قبل از او توضیح می‌دهد و ما متوجه آن می‌شویم. این فیلم، از طریق ارواح و نیاز آنها می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار عنوان سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *