یک گورستان 2 هزار ساله در گیلان کشف شد! [+عکس]

کشف گورستان قدیمی در گیلان ؛ کشف یک گورستان سنگی 2 هزار ساله مربوط به دوره تاریخی در نزدیک دریا موجب شگفت زدگی باستان شناسان شد.

در بخش غربی گیلان در حوزه فرهنگ تالش بقایای یک گورستان باستانی در کنار ساحل که سابقه برپایی آن به بیش از ۲ هزار سال قبل برمی‌گردد، بدست آمده است. در ادامه مطلب با خبر کشف گورستان گیلان همراه ما بمانید.

کشف گورستان قدیمی در گیلان

  • کشف گورستان ۲ هزار ساله

کشف گورستان قدیمی در گیلان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت:

با توجه به اینکه سابقه استقرار در جلگه و ساحل گیلان در مناطق غرب استان به اوایل دوره اسلامی می‌رسد بنابراین با کشف این گور و بقایای گور باستانی دیگر در منطقه تالش می‌توان گفت سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان به دوره های پیش از اسلام برمی‌گردد.

وی ادامه داد: بسیاری از سیاحان و جهانگردان ایرانی و خارجی که در دوره های مختلف از ساحل و جلگه گیلان بازدید کردند و بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که در جلگه‌های گیلان آثار استقرار پیش از اسلام وجود ندارد و اگر کسی بخواهد مطالعاتی در این زمینه انجام دهد باید به مناطق کوهستانی برود.

هرگونه اطلاعات دقیق‌تر از این گور منحصر بفرد منوط به انجام کاوش‌های گسترده است. شایان ذکر است ۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۲۰ اثر تاریخی از این تعداد شامل بناهای تاریخی و محوطه‌ها در فهرست ملی به ثبت رسیده‌است.

به طور قطع کاوش اضطراری این گور کلان سنگی و احتمالا گورهای همجوار می‌تواند به گونه‌شناسی معماری گورهای باستانی و سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان که برای اولین بار در جلگه غرب گیلان بدست آمده کمک شایانی کند.

کشف گورستان قدیمی گیلان

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *