وضعیت نگران کننده تهران با ۳ گسل و ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار [+ جزئیات]

وضعیت نگران کننده تهران. شهرداری تهران گفت: سه گسل فعال و 70هزار هکتار بافت ناپایدار در سطح شهر تهران نگرانی بالقوه‌ای برای همه ماست.

شهرداری تهران گفت:

سه گسل فعال و 70هزار هکتار بافت ناپایدار در سطح شهر تهران وجود دارد که از نگرانی های اصلی ماست.

نگرانی زاکانی از وضعیت نگران کننده تهران

علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز پنج شنبه ۱۱ اسفند در ستاد مدیریت بحران تهران اظهار داشت:

21 دستگاه امروز در کنار هم با 19 کارکرد مختلف در 11 نقطه و 7 منطقه مختلف شهرداری در تمرین امروز فعال هستند.

وی افزود:

امیدواریم این تمرین شرایط بهتری را برای ما هنگام مواجهه با بحران فراهم کند؛ اگرچه بهترین اقدام امین‌سازی بخش‌های مختلف شهر در برابر زلزله است.

سه گسل فعال در تهران

شهردار تهران تصریح کرد:

سه گسل فعال و بیش از 70هزار هکتار بافت ناپایدار در سطح شهر تهران نگرانی بالقوه‌ای برای همه ماست.

گسل های خطر ناک در تهران

کشور ایران در کمربند آلپ-هیمالیا واقع شده است. شهرهایی چون لس‌انجلس، توکیو، تهران، ساحل سوماترا در اندونزی و کاسکادیا –شمال غرب اقیانوس آرام- روی خطرناک‌ترین گسل‌های دنیا قرار دارند.

زندگی در مناطق زلزله‌خیز، آرامش را از افراد می‌گیرد. در این شرایط داشتن بیمه زلزله که از پوشش‌های فرعی بیمه آتش سوزی است می‌تواند، باعث دلگرمی باشد.

شهر تهران از نظر جغرافیایی در یکی از خطرناک‌ترین، بخش‌های جهان واقع شده است. جمعیت بالا-حدود ده میلیون و ساخت‌ و سازهای غیر استاندارد، ساختمان‌های فرسوده، تمرکز ساختارهای سیاسی و اقتصادی بر مخاطرات زمین‌لرزه‌ای این شهر می‌افزاید.

طبق مطالعات انجام شده، زلزله‌های مهیب هر ۱۵۰ الی ۱۵۸ سال یکبار، شهر تهران را می‌لرزاند. قدرت ثبت شده برای این زمین‌لرزه‌ها ۷ ریشتر بوده است.

برخی فکر می‌‌کنند، فقط در شمال شهر تهران امکان وقوع زلزله وجود دارد. درحالیکه اینگونه نیست. طبق نتایج تحقیقات زمین‌شناسی این استان بیش از ۶۵ گسل دارد که اکثریت آنها زیر شهر تهران واقع شده است.

نگرانی درباره گسل های تهران

مهم‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین گسل های تهران عبارتند از گسل مشا،گسل شمال تهران،گسل پارچین،گسل کهریزک و گسل ری (شمالی و جنوبی) .

بیشتر بخوانید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *