همنواز

برخی از هنرمندان آمریکایی از هوش مصنوعی شکایت کردند

هنرمندان در زمینه‌های مختلف در حال داد و ستد حقوقی با شرکت‌های فناوری بزرگ درباره حقوق مالکیت معنوی آثار خود هستند و با شکایت از هوش مصنوعی سعی می‌کنند غرامتی از آن‌ها بگیرند.

یکی از اهداف اخیر این حملات، هوش مصنوعی گوگل بود که در زمینه تبدیل متن به تصویر فعالیت داشت. اخیراً، چند هنرمند، شکایت حقوقی خود را در دادگاه کالیفرنیا علیه گوگل ثبت کرده‌اند. آن‌ها ادعا می‌کنند که هوش مصنوعی گوگل از دیتاست‌های حاوی آثار آن‌ها برای تمرین استفاده کرده و این اقدام نه تنها قانون کپی‌رایت را نقض می‌کند، بلکه در مورد میلیون‌ها آثار دیگر هم رخ داده است. این هنرمندان به خصوص به سرویس تبدیل متن به تصویر Imagen گوگل اشاره کرده‌اند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون یا کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


برخی از هنرمندان آمریکایی از هوش مصنوعی شکایت کردند

گوگل در یک مقاله منتشرشده در سال 2022 اعلام کرد بود که از دیتاست LAION 400 میلیون تصویر برای تمرین هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر خود استفاده کرده است. این دیتاست به صورت عمومی در دسترس عموم قرار دارد و شرکت‌های مختلف در این حوزه از آن استفاده می‌کنند. هنرمندان شاکی ادعا دارند که آثارشان بدون اجازه در این دیتاست استفاده شده و این اقدام مخالف قوانین کپی‌رایت است.

 

شکایت از هوش مصنوعی

لازم به ذکر است که گوگل تنها هدف هنرمندان و عکاسان مذکور نبوده و پیش از این نیز شکایت‌هایی در برابر سرویس‌های Midjourney و Stable Diffusion به دلیل استفاده از دیتاست مشابه وجود داشت.

این هنرمندان اشاره می‌کنند که قوانین فعلی نمی‌توانند با تکنولوژی پیشرفته امروزی سازگار شوند و قانون‌گذاران در مقابل پیشرفت سریع فناوری در عقب مانده‌اند. شرکت‌های بزرگ بر اساس قوانین فعلی استفاده از دیتاست‌های عمومی را به‌عنوان “استفاده عادلانه” تلقی می‌کنند و این رویکرد را نقض قوانین کپی‌رایت نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی این استفاده هوش مصنوعی و شکایت هنرمندان چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *