بیوگرافی پریگوژین واگنر ؛ رهبر گروه واگنر کیست؟

گروه واگنر، یک گروه شبه نظامی وابسته به روسیه است که در ادامه این نوشتار به بیوگرافی پریگوژین واگنر و اینکه رهبر این گر.ه کیست می‌پردازیم.

گروه واگنر، که یک گروه شبه نظامی تحت حمایت روسیه است، جدیداً حواشی زیادی داشت که باعث شد برخی از روزنامه‌ها، به زندگینامه پریگوژین واگنر و شرح حال رهبر گروه واگنر بپردازند و اتفاقاتی را درباره زندگی پریگوژین واگنر بیان کنند.

بیوگرافی پریگوژین واگنر

رهبر گروه واگنر کیست؟

یِوگِنی ویکتوروویچ پریگوژین که با نام روسی Евгений Викторович Пригожин خوانده می‌شود متولد ۱ ژوئن ۱۹۶۱ الیگارش روسیه، بنیانگذار و رئیس گروه واگنر و از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است. پریگوژین گاهی آشپز پوتین نیز نامیده می‌شود؛ زیرا او صاحب رستوران‌ها و شرکت‌های پذیرایی است که برای کرملین خدمات ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

تیکه ایلان ماسک به کودتا در روسیه

او پس از سال‌ها انکار ارتباط خود با گروه واگنر، سرانجام در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲، تأیید کرد که بنیانگذار آن بوده است. او که از مدتی پیش انتقادهای تند و تیز از فرماندهان نظامی روسی در جنگ را آغاز کرده بود، حال با ورود به مرحله شورش عملی علیه مقامات ارشد نظامی روسیه و بازگرداندن مسیر حرکت هزاران تن از نیروهایش از خاک اوکراین به داخل روسیه برای مجازات ژنرال‌های شکست‌خورده مسکو، تحولی بزرگ را در روند رویدادهای جنگ ۱۶ ماهه رقم زده است.

بیوگرافی پریگوژین واگنر
زندگینامه پریگوژین واگنر

درباره زندگی پریگوژین واگنر

بیوگرافی پریگوژین واگنر
شرح حال رهبر گروه واگنر

گروه واگنر یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه است.

در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳، پریگوژین مدعی شد که وزیر دفاع فدراسیون روسیه سرگئی شویگو به گروه شبه نظامی واگنر خیانت کرده و پایگاه‌های این گروه شبه نظامی را در اوکراین بمباران کرده است و موجب مرگ تعداد بزرگی از نیروهای این گروه شده است. در پی این ادعا، او اعلام کرد که نیروهای خود را از اوکراین خارج کرده و به سمت مسکو حرکت داده‌است تا سرگئی شویگو را در میدان سرخ مسکو به دار آویخته و در مقبره لنین دفن کند.

پریگوژین در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳ در طی یک پیام صوتی گفت:

برای جلوگیری از ریختن خون، تصمیم گرفتیم در حالی که ۲۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله داریم، نیروهایمان را به اردوگاه هایشان بازگردانیم.

وی افزود:

در جریان مبارزه برای عدالتخواهی، حتی یک قطره خون توسط نیروهای واگنر ریخته نشد.

بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاما بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *