بیوگرافی خانم هایده ؛ صفر تا صد ناگفته های خواننده خوش صدا

هایده از خوانندگان خوش صدا و معروف ایرانی است. در ادامه بیوگرافی خانم هایده و صفر تا صد زندگی خواننده زیبا و خوش صدا را ببینید.

هایده یکی از بهترین خوانندگان سبک پاپ و سنتی ایرانی است که همه اعتقاد دارند که او بهترین خواننده ایرانی است. او خواننده ای است که همیشه در ذهن همه باقی می ماند. در ادامه با بیوگرافی خانم هایده و صفر تا صد زندگی هایده همراه فیگار باشید.

بیوگرافی خانم هایده

زندگی نامه هایده( بیوگرافی خانم هایده)

بیوگرافی خانم هایده
اولین آهنگ هایده

اصالت خانواده هایده

نام اصلی اش معصومه دده بالا که در 12 فروردین سال 1321 در خیابان عین الدوله تهران متولد شد و تنها یک خوهر کوچک تر از خود بنام مهستی داشت. پدرش محمد دَدِه بالا و مادرش زینت بلغاری نام داشته است. به گفته نزدیکان او اصالتا کاشانی می باشد. اما بیشتر به نام خانوادگی او میخورد که ترک تبار باشد و مادر هایده هم از ترک های بلغارستان است.

شنیده ها حاکی از این است که مادر هایده مولودی خوان حرفه ای بوده و صدای فوق العاده مهستی و هایده از مادرشان به ارث رسیده است. مادرش خانم زینب بلغاری مولودی خان سفره ها و مراسمات مذهبی بود و هایده به همراه خواهرش اغلب در کنار مادر در این مراسمات مولودی خوانی می کردند.

بیوگرافی خانم هایده را در ادامه بخوانید

ازدواج هایده

هایده در سال 1334 وقتی 13 ساله بود ازدواج کرد که ثمره آن سه فرزند بنام های کامران ، کیوان و یک دختر بنام خانم کیانوش شد. کامران فرزند بزرگ اش را در 14 سالگی به دنیا آورد و آن زمان آنقدر کم سن سال بود که مادربزرگش در فرزند داری به او کمک می کرد. در نتیجه این اتفاقات کشف صدای هایده از سوی هنرمندان به تعویق افتاد.

کشف استعداد و اولین آهنگ هایده

هایده در نزد استادان بزرگی به خوانندگی پرداخت. آموزش او با علی تجویدی سبب شد تا هایده به شهرت زیادی برسد. علی تجویدی استادی بود که با دلکش نیز همکاری داشت.

تجویدی با شنیدن صدای هایده متوجه استعدادها و توانایی او در زمینه خوانندگی شده و بر این اساس، مجموعه آوازهای ایرانی را به وی آموزش داد. هایده از همان ابتدای فعالیت خود توانست با صدای زیبا و خوش‌ موزونش توجه خیلی از دوست داران موسیقی را به خود جلب نماید. هایده در مصاحبه‌ های خود بارها اشاره کرده که تحت تاثیر صدا و همینطور شیوه خواندن دلکش به خوانندگی و موسیقی علاقمند شده است.

اولین آهنگ هایده

بیوگرافی خانم هایده
زندگی نامه هایده

در سال 1347 هایده فعالیت حرفه ‌ای خود را با خواندن ترانه‌ ای به نام آزاده که اثر علی تجویدی بود، آغاز نمود. این ترانه با همکاری ارکستر گل ‌ها در رادیو تهران آغاز شد.

مهاجرت هایده به لندن

هایده به همراه مادر و خواهرش در ۷ام شهریور سال ۱۳۵۷ بعد از اتفاقی که در سینما رکس آبادان افتاد، به لندن رفت و با انقلاب ایران دیگر نتوانست به کشور بازگردد. او یک سال در لندن ماند و بعد از آن به آمریکا رفت و تا آخر عمر در لس آنجلس ماند.

ادامه شهرت هایده در لس آنجلس

هایده به جز اجرای برنامه در کشورهای مختلف، به اجرا کردن کنسرت در دانشگاه UCLA کالیفرنیا و تالار های مشهوری مثل موزیک هاله و رویال آلبرت هال لندن پرداخت. در سال های قبل از انقلاب بیشتر ترانه های هایده در تلویزیون ملی ایران و بعد از انقلاب در تلویزیون جام جم لس آنجلس و در دیگر شبکه های مربوط به ایرانیان مثل جنبش ملی ایران در جنوب کالیفرنیا به شکل موزیک ویدئو پخش میشد.

بیوگرافی خانم هایده در ادامه ببینید…

آثار ماندگار هایده

از این خواننده مشهور در حدود صد و پنجاه ترانه به یادگار مانده که بیش‌ تر این ترانه‌ ها در خاطره جمعی مردم ایران ثبت شده اند. پیش از انقلاب آیت ‌الله محمدی گیلانی، رئیس دادگاه‌ های انقلاب اسلامی در سال 1358، تعدادی از خوانندگان را به دادگاه فرخواند که هایده هم یکی از این خوانندگان بود.

این خواننده بزرگ و پرآوازه زیر نظر استادان برجسته‌ی موسیقی ایران درس موسیقی را از پایه آموزش دیده بود. وی آموزش موسیقی را نزد علی تجویدی آغاز کرده و به صدای دلکش علاقمند بوده است.

عنوان پرفروش ترین آلبوم دهه شصت متعلق به آلبوم شب عشق هایده میباشد که توسط شرکت ترانه منتشر شده و از آثار پر طرفدار وی به شمار میرود. در زمان مهاجرت هایده چندین آهنگ خواند که آنها به عنوان غمیادانه معروف شده اند، این ترانه ها برای کسانی که مثل خود هایده مجبور به تبعید و مهاجرت به خارج از کشور شده بودند، مایه تسکین بود.

از مهم ترین آثار هایده میتوان به فرار از بهشت در سال ۱۳۵۳ ، رانده شده در سال ۱۳۵۴ ، میهمان اثر سال ۱۳۵۵ ، دو آهنگ کی میدونه و زندگی در سال ۱۳۶۱، زمونه در سال ۱۳۶۲، دل من در ۱۳۶۳، یا رب و هم نفس و گلریز در سال ۱۳۶۶ اشاره کرد.

خداحافظی ناگهانی هایده از دنیا

بیوگرافی خانم هایده
خداحافظی ناگهانی هایده از دنیا

علت مرگ هایده

هایده که از دوران نوجوانی به بیماری دیابت دچار بود، کم کم فشار خون و ناراحتی قلبی نیز به آن افزوده شد اما بی اعتنایی او به سلامتی وضعیت اش را بدتر کرد. او در آخرین شب زندگی خود در باشگاه کازابلانکا در حالی که وضعیت مناسب جسمی نداشت اما برنامه کنسرتی کوچک خود را اجرا کرد. روز بعد در 30 دی 1368 وقتی 47 سال بود بخاطر سکته قلبی ناشی از بیماری های زمینه ای خود دار فانی را وداع گفت.

فوت هایده بدترین خبر آن روزها شد و در نتیجه آن همه عزادار هنرمند خوش صدا شدند.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *