نقد فیلم قصیده گاو سفید ؛ نقدی کوتاه از بهنام درویش‌پور

بهتاش صناعی‌ها، کارگردان جسوری است و دست روی موضوعات بو داری می‌گذارد. در ادامه با نوشتار نقد فیلم قصیده گاو سفید همراه فیگار بمانید.

متاسفانه نسخه قاچاق فیلم پخش شده و بعد از بیانیه کارگردان در مورد اجازه داشتن، به دیدن فیلم در صفحه تلویزیون نشستم. امیدوارم این اتفاق وحشتناک برای هیچ سینماگری تکرار نشود.

نقد فیلم قصیده گاو سفید

نقدی کوتاه از بهنام درویش‌پور

نقد فیلم قصیده گاو سفید
نقد فیلم قصیده گاو سفید

مینا زنی سی‌وپنج ساله که شوهرش به علت قتل عمد قصاص شده، اکنون زندگی سخت و بی‌رمقی را می‌گذراند. این شرایط زمانی پیچیده‌تر می‌شود که مردی نزد پلیس آمده با ارائهٔ شواهد، اعترافاتی می‌کند که زندگی مینا را در مسیری جدید قرار می‌دهد.

موضوع فیلم در مورد اعدام می‌باشد، موضوعی بسیار حساس و قابل تامل. شاید همین امر باعث شده که قصیده گاو سفید، فیلمی شود با روایت کند و کمی خسته کننده با قاب‌هایی مینیمال که انگار دغدغه اصلی کارگردان، طراحی صحنه بوده تا روایت.

طراحی صحنه بسیار چیدمانی و فیلم کوتاهی می‌باشد. و خود فیلم، سینما نمی‌شود و در حد تلویزیون جا می‌ماند. فیلم ایده خوبی دارد، اما در روایت و ساختار دچار مشکل می‌شود و همین امر باعث عدم ارتباط با مخاطب می‌شود.

بررسی فیلم قصیده گاو سفید

نقد فیلم قصیده گاو سفید, بررسی فیلم قصیده گاو سفید, تحلیل فیلم قصیده گاو سفید
نقد فیلم قصیده گاو سفید, بررسی فیلم قصیده گاو سفید, تحلیل فیلم قصیده گاو سفید

شخصیت‌پردازی ضعیف است و مخاطب با هیچکدام از کاراکترها همذات پنداری نمی‌کند. بازی مریم مقدم خوب و منطقی است ولی باقی بازی‌ها بسیار مصنوعی و ضعیف از آب درامده‌اند. لال بودن دختر، بی معناست و کمکی به فیلم نمی‌کند.

ارتباط پدر و پسری قاضی و پسرش نیز بسیار مختصر و ناکارآمد است. برادر شوهر بیجهت، بیخود است. پدر شوهر فقط اسمش هست. اگر قصد کارگردان این بوده که تنهایی شخصیت را به رخ بکشد، باید بگویم ساده ترین راه را انتخاب کرده و داستان های فرعی، در خدمت فیلم نیستند و بود و نبودشان فرق چندانی ندارد.

نقطه قوت فیلم داشتن کمی تعلیق است و مخاطب را هندل می‌کند که تا آخر پای فیلم بنشیند. در پایان فیلم، جهان فیلم، عوض می‌شود و همین دگرگونی به فیلم ضربه می‌زند. کلام آخر، قصیده گاو سفید شکل دارد ولی به فرم نمی‌رسد.

مشخصات فیلم

نقد فیلم قصیده گاو سفید, بررسی فیلم قصیده گاو سفید, تحلیل فیلم قصیده گاو سفید
نقد فیلم قصیده گاو سفید, بررسی فیلم قصیده گاو سفید, تحلیل فیلم قصیده گاو سفید
  • کارگردان بهتاش صناعی‌ها
  • تهیه‌کننده غلامرضا موسوی
  • نویسنده بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کوروش‌نیا
  • بازیگران مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، پوریا رحیمی‌سام و آوین پوررئوفی
  • فیلم‌بردار امین جعفری
  • تدوین‌گر بهتاش صناعی‌ها و عطا مهراد
  • کشور ایران
  • زبان فارسی

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم قصیده گاو سفید سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *