10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی از نگاه سایت فیگار

در این مقاله قصد داریم 10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی را به همراه عکس به شما معرفی کرده و به بحث و گفت‌وگو درباره آنها بپردازیم.

اقدامات روانپزشکی آوانگارد تا پروازهای علمی تخیلی در فضا و زمان از 10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی هستند که تا به حال ساخته شده‌اند.

این نوع فیلم‌ها ابتدا مخاطبان خود را گیج کرده و طرفدارانشان را به این سؤال وا می‌دارند که کارگردانان احتمالاً چه قصدی از  ساختن این فیلم داشته‌اند یا می‌خواهند چه چیزی را در پایان فیلم بیان کنند.

پایان یک فیلم بدون شک مهمترین قسمت آن است. بسیاری از فیلمسازان مانند آستر و  یا دارن آرنوفسکی، به دلیل پایان‌بندی‌های عجیب و غریب‌شان در فیلم‌ها تا حدودی نامی برای خود دست و پا کرده‌اند.

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی از نگاه سایت فیگار

مهمترین فیلم‌هایی که باید بشناسید.

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی تماشاگران معمولاً یک نتیجه‌گیری واضح و سر راست را دوست دارند. زیرا در 10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی افراد خوب برنده می‌شوند و افراد بد آنچه را که حق‌شان است دریافت می‌کنند. اما، در برخی از فیلم‌ها، افراد خوب یا بد وجود ندارند و هیچ پایان تعیین‌کننده‌ای برای فیلم وجود نخواهد داشت.

روانی آمریکایی (2000)

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی
10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی

فیلم American Psycho اقتباسی از رمان برت ایستون الیس در سال 1991 با همین نام است. این فیلم منتقد فرهنگ مصرف گرای آمریکایی بوده و در درجه اول انگشت اتهامش را به سوی قشر ثروتمند نیویورک نشانه رفته است. اما خب می‌توان چیزهای زیاد دیگری را نیز از این فیلم و از این کتاب برداشت کرد.

پایان این فیلم در زمره پایان‌بندی‌های عجیب در فیلمهای سینمایی قرار می‌گیرد. به خصوص وقتی که پاتریک بیتمن پس از کشتن چندین نفر، اعتراف تلفنی کرده و این کشتار دیوانه‌وار به عنوان یک شوخی از طرف او تلقی می‌شود.

در پایان فیلم خواهید فهمید که او می‌خواهد از سبک زندگی ظالمانه‌اش فرار کند. او به دنبال راه خروج می‌گردد و وقتی آن را می‌یابد و می‌خواهد از آنجا خارج شود ما با چیز عجیبی روبه‌رو می‌شویم.

در فیلم نشانه‌ای که درست پشت سر او دیده می‌شود، را می‌بینیم. این علامت نشان می‌دهد که او چه چیزی را کشف کرده است «این یک راه خروج نیست». آری او به راهی رفته است که پایانی ندارد و دوباره تکرار خواهد شد.

برزیل (1985)

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی
10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی

فیلم دیستوپیایی تری گیلیام در سال 1985 یکی از پایان‌بندی‌های عجیب در فیلمهای سینمایی را داشت. اما پیام‌های ضد استبدادی این پایان عجیب و غریب بسیار روشن بود. این پایان بندی به نوعی برداشتی از رمان نوزده هشتاد و چهار جورج اورول است. در برخی موارد گفته شده که برخی از ناظرها خواسته‌اند تا پایان این فیلم تغییر کرده و کمی از ناخوشایندی و تلخی آن کاسته شود.

در سکانس پایانی، قهرمان داستان در اتاق بازجویی در حال شکنجه شدن است که توسط گروهی از شورشیان به رهبری رابرت دنیرو نجات می‌یابد. تری گیلیام در این پایان خواسته بگوید حتی صحنه فرار نیز توهمی بوده که در لحظات پایانی قهرمان داستان آن را رویاپردازی کرده است.

موروثی (2018)

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی
10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی

زمانیکه بزرگترین فرد خانواده گراهام فوت می‌کند، دختر او آنی، احساس می کند که وی همچنان در بین خانواده آنها حضور داشته و به طور عجیبی با دختر آنی «چارلی»، دوست شده است.

به همین جهت آنی باید از سرنوشت شومی که به او ارث رسیده فرار کند. در پایان فیلم مشخص می‌شود که تمام مرگ و میرهایی که خانواده متحمل شده‌اند به دستور مادربزرگ فوت شده آنها بوده است.

این مادربزرگ رهبری یک عده از شیاطین را بر عهده دارد. هر چیزی که در فیلم دیده می شود بخشی از طرحی برای احضار یک شیطان است و سکانس پایانی نشان می دهد که این نقشه کاملاً موفقیت آمیز به نظر می‌رسد. این فیلم نیز یکی از عجیبترین پایان ها در فیلم ها را دارد.

نابودی (2018)

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی
10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی

این فیلم اقتباسی به کارگردانی الکس گارلند از موفقیت آمیزترین فیلم ها با پایان عجیب است. داستان عجیب جف واندومرز در سال 2014، با بازی ناتالی پورتمن از این قرار است که: زنی بی نام به گروهی از دانشمندان متعصب می‌پیوندد و به منطقه‌ای غیرعادی و معروف به نام منطقه ایکس می‌رود.

این گروه هنگام وارد شدن به منطقه ایکس، با انواع حملات بیولوژیک روبه‌رو می‌شوند. در این سفر ناتالی پورتمن یا همان زن بی‌نام اطلاعاتی را در مورد ناپدید شدن شوهرش که در سفر قبلی به منطقه ایکس آمده را دریافت می‌کند. تجزیه و تحلیل پایان این فیلم بسیار سخت است.

زن بی‌نام (پورتمن) موجودی بیگانه را کشف می‌کند که در یک فانوس دریایی پنهان شده و می تواند به طور کامل از دیگر موجودات زنده کپی برداری کند.

در پایان فیلم خواهید دید که قهرمان داستان و شوهرش دوباره به هم می‌رسند، اگرچه باید غافلگیر شوید،‌می‌دانید چرا؟ چون هر دو کپی‌هایی از شخصیت‌های اصلی‌شان هستند!.

جزیره شاتر (2010)

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی
10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی

کارگردان تحسین‌ شده مارتین اسکورسیزی در این فیلم با آثار کلاسیکی همچون گاو خشمگین و دوستان خوب فاصله کمی داشت. لئوناردو دیکاپریو، در این فیلم برای بررسی ناپدید شدن مشکوک یک بیمار به یک پناهگاه که در وسط اقیانوس قرار گرفته می‌رود.

وقتی بیمار پیدا می‌شود، همه چیز از هم می‌پاشد. او به دیکاپریو هشدار می‌دهد تا مراقب یک فانوس دریایی باشد. این فیلم یکی از عجیبترین پایان ها در فیلم ها را دارد.

در آخر فیلم، مشخص می‌شود که شخصیت دیکاپریو در تمام مدت یک بیمار در این آسایشگاه بوده و کل تحقیقات یک حقه برای بیرون آوردن او از حالت روانی‌اش بوده است.

کلبه‌ای در جنگل (2011)

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی
10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی

کلبه‌ای در جنگل در سال 2011 که در ابتدا به عنوان یک فیلم ترسناک ساخته شد. چند دوست برای سپری کردن تعطیلات، به کلبه‌ای واقع در یک جنگل دورافتاده رفته‌اند و پس از خواندن خاطرات یک دفتر پاره پاره، به رازهای تاریک و نهفته در آن کلبه پی می‌برند و متوجه می شوند که بومیانی آدمخوار در این کلبه زندگی می‌کرده‌اند.

در چرخش پایانی فیلم، طرح آنها شکست می‌خورد و این جوانان درگیر در قربانی تصمیم می‌گیرند به این خدایان اجازه بدهند تا آزاد شوند.

Cabin in the Woods داستان عجیبی است که تمام اصول این ژانر را زیر و رو کرد و در عین حال توانست یک فیلم ترسناک بسیار جذاب باشد. این فیلم یکی از 10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی است که قطعاً به خاطر بازی کریس همسورث طرفداران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

قوی سیاه (2010)

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی
10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی

یکی دیگر از 10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی، قوی سیاه محصول ۲۰۱۰ آمریکا و به کارگردانی دارن آرونوفسکی است. در این فیلم ناتالی پورتمن، میلا کونیس، ونسان کسل، باربارا هرشی و وینونا رایدر نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم به زندگی یک بالرین پرداخته که تحت فشارهای بیرونی و درونی سختی قرار دارد.

توهمات نینا (ناتالی پورتمن) در این فیلم به قدری زیاد می‌شود که در خیال پریشان خود، رقیبش لیلی را به قتل می‌رساند. در واقع، نینا در ذهن خود تبدیل به یک قوی سیاه و بد می‌شود.

نینا در درگیری با خود پیروز شده و هر دو نقش قوی سفید و سیاه را ایفا می‌کند و در نهایت، یک اجرای بی‌عیب و نقص را ارائه می‌دهد و به نظر می‌رسد که بلافاصله پس از آخرین نمایش، در حالی که خود را به طور کامل به نقش سپرده است، جان می‌دهد.

در این صحنه او در حالیکه به نور خیره شده به کارگردان نمایشش می‌گوید: تجربه کردم! من کمال را تجربه کردم.

باشگاه مبارزه (1999)

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی
10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی

فیلم فایت کلاب در سال 1999، با اقتباس از رمان چاک پالانیوک در سال 1996، ساخته شد. این فیلم اقتباسی به کارگردانی دیوید فینچر از موفقیت آمیزترین فیلم ها با پایان عجیب است.

در این فیلم ادوارد نورتون در نقش یک راوی با کمک تایلر دوردن، (یک دوست جدید و عجیب و غریب)، از وجود بی‌ثمر و بی‌فایده‌اش فرار می‌کند. آن دو با هم باشگاهی را تشکیل می‌دهند که در آن شرکت کنندگان با مبارزه با یکدیگر برای یک نبرد بزرگ آماده می‌شوند.

در ادامه فیلم خواهید دید که تایلر به زودی این گروه را نظامی کرده و از آن برای اجرای فعالیت‌های تروریستی در سراسر ایالات متحده استفاده می‌کند.

در پرده سوم فیلم، مشخص می‌شود که تایلر زاییده تخیل نورتون بوده و او را وادار به انجام کارهای عجیب و غریبی کرده تا از حالت قبلی‌اش فرار کند. در نهایت، توطئه تایلر برای تخریب چندین شرکت بانکی موفقیت آمیز بوده و فیلم با کشتن تایلر توسط راوی یا همان ادوارد نورتون به پایان می‌رسد.

دانی دارکو (1988)

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی
10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی

دانی دارکو، یک تریلر ترسناک روان‌شناختی است، که تحت الشعاع فیلم‌های به یاد ماندنی‌تری قرار گرفت که در سال‌های بعد در این ژانر به نمایش درآمدند. با این حال، می‌توان گفت که این فیلم پایه‌گذار فیلم‌هایی همچون Fight Club و Inception، بوده و طرفداران این ژانر باید حتماً آن را ببینند.

تفسیر پایان فیلم دانی دارکو بسیار دشوار است. زیرا، با توجه به آنچه که می‌توان در خصوص فیلم در کنار هم قرار داد، به نظر می‌رسد که شخصیت اصلی به گذشته بازگشته تا خود را برای نجات جان چندین نفر دیگر قربانی کند.

2001: ادیسه فضایی (1968)

10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی
10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی

آخرین و یکی دیگر از 10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی که تا به حال دیده شده، حماسه علمی ـ تخیلی استنلی کوبریک در سال 1968، در فیلم 2001: یک ادیسه فضایی است. این فیلم آینده‌ای را بررسی می‌کند که در آن بشر به نوعی سفر فضایی پیشرفته را توسعه داده است.

انسان‌ها یک تک سنگ بیگانه را در ماه کشف می‌کنند و در اکتشاف بعدی‌شان به دنبال تعیین محلی هستند که به دور سیاره مشتری می‌چرخد. این اکسپدیشن مملو از خطر بوده و توسط هوش مصنوعی HAL 9000 خراب می‌شود و در این حادثه تنها دیوید بومن زنده می‌ماند.

بومن سرانجام کشف جدید را انجام داده و ظاهراً آن را در فضا و زمان حمل می‌کند. او برای مدت کوتاهی می‌میرد و بعد به نوعی جنین تبدیل می‌شود و به عنوان نگهبان در مدار زمین قرار می گیرد.

مقالات بیشتر:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار 10تا از عجیب ترین پایان ها در فیلم های سینمایی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *