نکات مهم در تنظیمات دوربین: راهنمای کامل برای عکاسان مبتدی

تنها با در دست گرفتن دوربین شما تبدیل به عکاس نخواهید شد. حتما این جمله را از عکاسان و حتی افراد عادی بسیاری شنیده‌اید. خوشبختانه یا متاسفانه این گزاره حقیقت دارد. «خوشبختانه» به دلیل این که هر کسی نمی‌تواند بدون آموزش خود را یک عکاس حرفه‌ای بداند و «متاسفانه» برای این که ممکن است هنرجویان عکاسی را از این مسیر بترساند. اگر قصد دارید در این مسیر حرفه‌ای شوید، باید ترس خود را کنار بگذارید و آموزش عکاسی را شروع کنید. هیچ عاملی به اندازه آموزش عکاسی به شکل تخصصی نمی‌تواند به شما در این راه کمک کند. شما نه تنها باید مبانی ابتدایی دوربین و تنظیمات آن را بشناسید، که باید بر جزئیات تک تک تجهیزات عکاسی مسلط شوید و توان استفاده از آن‌ها را پیدا کنید. در ادامه قصد داریم بیشتر درباره مسیری که پیش رو دارید، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

در دوره‌های آموزش عکاسی حتما باید کار با حالت خودکار ایزو ( Auto ISO ) و حالت دستی  ( Manual Mode ) آن را بیاموزید

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که باید در دوره‌های آموزش عکاسی بر آن مسلط شوید، کار کردن با ایزوی دوربین است. اگر بخواهیم ایزو در عکاسی را ساده تعریف کنیم، باید بگوییم ISO یکی از اصلی‌ترین تنظیمات دوربین است که کم و زیاد کردن مقدار آن باعث تاریک و روشن شدن تصاویر شما می‌شود. ایزو کمک می‌کند در محیط‌های تاریک به‌راحتی عکاسی کنید و محدودیتی برای انتخاب دیافراگم و سرعت شاتر گریبان‌گیر شما نشود. برای انجام تنظیمات ایزو می‌توانید آن را روی حالت اتوماتیک یا حالت دستی قرار دهید. جالب است بدانید بسیاری از عکاسان به دلیلی ترسی که برای از دست دادن تصاویرشان دارند، ترجیح می‌دهند از حالت اتوماتیک استفاده کنند، این در حالی است که عکاسان حرفه‌ای بر روی کار با ایزو به‌عنوان یکی از ارکان اصلی مثلث نوردهی مسلط هستند و می‌توانند به راحتی آن را کنترل کنند. زمانی که شما تنظیمات ایزو را روی حالت اتوماتیک قرار می‌دهید، یعنی یکی از سه رکن مثلث نوردهی را به خود دوربین می‌سپارید تا میزان این فاکتور را با دیافراگم و سرعت شاتر هماهنگ کند. اما شما زمانی می‌توانید خود را عکاس حرفه‌ای بدانید که صفر تا صد کار با دوربین و تجهیزات عکاسی را به خوبی بلد باشید. در ابتدا باید بدانید هر دوربینی مقادیر خاصی از ایزو را پشتیبانی می‌کند و شما باید با توجه به شرایط نوری محیط، این عدد را تنظیم کنید. متداول‌ترین مقادیر ایزو شامل 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 و 6400 می‌شود که این دو برابر شدن اعداد نشان می‌دهد نور تصویر به شکل صعودی افزایش پیدا می‌کند.

 

 

بدون تنظیم دیافراگم نمی‌توانید عکاسی را شروع کنید

یکی دیگر از اصولی که باید در دوره آموزش عکاسی بیاموزید، تنظیم دیافراگم دوربین است. دیافراگم از پایه‌ای‌ترین بخش‌های تنظیمات دوربین محسوب می‌شود و تنظیم درست آن می‌تواند کیفیت تصاویرتان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. اما دیافراگم چیست؟ دیافراگم همان دریچه ورودی لنز دوربین است که شدت نور واردشده از لنز را کنترل می‌کند تا میزان مناسبی از آن به سنسورهای دوربین برسد. بنابراین واضح است که تنظیمات دیافراگم به شکل مستقیم بر روی نوردهی اثر می‌گذارد و یقینا میزان آن وضوح عکس، شارپنس و عمق میدان را نیز تغییر می‌دهد. یکای نشانگر درجه دیافراگم دوربین «F» است و هر چقدر عدد آن کوچکتر باشد، یعنی دریچه دیافراگم بازتر و هر چقدر این عدد بزرگتر باشد، دریچه دیافراگم بسته‌تر است. در دوره‌های آموزش عکاسی و کار با تجهیزات عکاسی مختلف می‌آموزید زمانی که می‌خواهید دریچه دیافراگم دوربین را تنظیم کنید، باید شرایط محیط و سوژه خود را مد نظر داشته باشید. مثلا اگر قصد دارید بخش وسیعی از کادر تصویر خود را تحت فوکوس در بیاورید، باید دیافراگمتان را بالاتر ببرید تا دریچه آن بسته‌تر شود. برای مثال می‌توانید درجه آن را روی F/8 یا F/16 قرار دهید. اما اگر می‌خواهید تنها بر روی بخش کوچکی از کادر فوکوس کنید و همه اجزای عکس شارپ نباشند باید دیافراگمتان بازتر باشد. در شرایط نوری کم و عکاسی در شب نیز همین مسئله صدق می‌کند. در چنین شرایطی بهتر است درجه دیافراگم را روی F/2.8 یا F/5.6  تنظیم کنید.

نکات مهم در تنظیمات دوربین: راهنمای کامل برای عکاسان مبتدی

 

از تنظیمات سرعت شاتر چه می‌دانید؟

یکی دیگر از ارکان مثلث مهم نوردهی، سرعت شاتر است که حتما باید بر روی تنظیمات آن مسلط باشید. به شکل خلاصه در مورد این فاکتور می‌توان گفت مدت زمانی که شاتر دوربین باز است و نور محیط را ثبت و ضبط می‌کند، همان سرعت شاتر نام دارد. کاملا واضح است که تنظیم این فاکتور چقدر می‌تواند میزان نوردهی تصاویر شما را تغییر دهد و روی کیفیت عکس اثر بگذارد. علاوه بر این، حرکت و لرزش دوربین و تصاویر نیز تحت تاثیر این عامل است. این فاکتور با واحد ثانیه و کسری از ثانیه اندازه‌گیری و نشان داده می‌شود و به همان میزان که عدد آن بزرگتر باشد. یعنی مدت زمانی نوردهی نیز بیشتر بوده است. در دوره آموزش عکاسی شیوه تنظیم این عدد و فاکتورهای موثر بر آن را می‌آموزید. به شکل خلاصه می‌توان گفت اگر قصد دارید در شرایط نوری کم یا شب عکاسی کنید و یا دوست دارید حرکت به شکلی واضح در تصاویرتان مشخص باشد، باید سرعت شاتر را پایین بیاورید و از درجات پایین‌تر آن استفاده کنید. اما در مقابل اگر قصد دارید حرکت در تصاویرتان فریز شود و مدت زمان ورود نور به سنسورهای دوربین زیادتر از حد عادی نباشد، باید حتما سرعت شاتر را بالا ببرید. زمانی که می‌خواهید پی در پی عکس بگیرید، این ترفند جواب خواهد داد. عکاسی ورزشی، عکاسی مستند و عکاسی از طبیعت حوزه‌هایی است که باید سرعت شاتر را بالا نگه دارید.

 

 

می‌خواهید بدون تسلط بر تنظیم حالت‌های دوربین وارد دنیای عکاسی شوید؟

یکی از اصلی‌ترین تنظیماتی که باید بر روی آن مسلط شوید، تنظیم حالت‌های دوربین هنگام عکاسی است. شما باید هر یک از این حالت‌ها را بشناسید بدانید در چه شرایطی باید از آن‌ها استفاده کنید. حالت‌های مختلف دوربین به شما این امکان را می‌دهند که به شکل دستی یا اتوماتیک فاکتورهای مهم و تاثیرگذار را تحت کنترل خود در بیاورید. حرفه‌ای‌ترین حالت دوربین عکاسی تنظیم کاملا دستی یا همان «fully manual» است، اما در ابتدای کارتان که هنوز مهارت کافی را پیدا نکرده‌اید، می‌توانید سراغ حالت‌های اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک بروید. کلیه حالت‌های دوربین شامل موارد زیر می‌شوند:

حالت Program Camera Mode یا P mode

زمانی که شما دوربین را روی این وضعیت قرار دهید، دوربین به شکل خودکار سرعت شاتر و دیافراگم را با توجه به شرایط نوری محیط تنظیم می‌کند

 

حالت Shutter-Priority Mode (“S/Tv Mode”)

این وضعیت از دوربین که به حالت اولویت شاتر هم معروف است، همان‌طور که نامش پیدا است، از شما می‌خواهد سرعت شاتر را با توجه به شرایط محیط به شکل دستی تنظیم کنید و سپس دوربین به‌طور اتوماتیک دیافراگم را تنظیم می‌کند

 

حالت Aperture-Priority Mode (“A/Av Mode”)

این وضعیت دوربین که به اولویت دیافراگم هم معروف است از شما می‌خواهد دریچه دیافراگم را به شکل دستی تنظیم کنید و سپس دوربین به صورت خودکار با توجه به درجه دیافراگم و نور محیط سرعت شاتر را تنظیم می‌کند.

 

حالت Manual Camera Mode

حالت دستی دوربین حرفه‌ای‌ترین وضعیتی است که یک دوربین هنگام عکاسی می‌تواند داشته باشد. در این وضعیت شما با توجه به ژانر عکاسی و شرایط محیط باید تمام فاکتورهای اثرگذار را کنترل و تنظیم کنید.

نکات مهم در تنظیمات دوربین: راهنمای کامل برای عکاسان مبتدی

کلام پایانی

هر عکاسی پیش از شروع کار حرفه‌ای خود باید دوره‌های آموزش عکاسی را بگذارند و کار با لوازم عکاسی را فرا بگیرد. فرقی ندارد که دوره‌ها به شکل حضوری باشد یا آنلاین، شما به‌عنوان عکاس باید بر مبانی عکاسی، خصوصا بر مبانی تنظیمات دوربین پیش از شروع پروژه مسلط باشید و این تکنیک‌ها را پیاده کنید. نکات گفته‌شده می‌تواند راهنمای خوبی برای مسیر پیش روی شما باشد.

/

پایان رپورتاژ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *