هوش مصنوعی جمینای چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پس از معرفی جدیدترین هوش مصنوعی گوگل، شاید برای شما هم سوال شده باشد که بدانید هوش مصنوعی جمینای چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هوش مصنوعی جمینای که تحت عنوان جمنای یا جمینای نیز شناخته می‌شود، یک مدل هوشمند بزرگ از Google AI است که با استفاده از مجموعه داده‌های عظیم متن و کد، آموزش دیده است. جمینای هنوز در حال توسعه است و قابلیت‌های جدیدی به طور مداوم به آن اضافه می‌شود. جمینای پتانسیل این را دارد که در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش، تحقیقات، نوشتن خلاقانه و خدمات مشتری مفید باشد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


جمینای گوگل یک مجموعه مدل‌های هوش مصنوعی مولد است که توسط گوگل ایجاد شده‌اند تا انواع مختلفی از خدمات، محصولات و پروژه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهند. این مجموعه سه مدل زبان بزرگ با اندازه و پیچیدگی متفاوت دارد و با استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP)، تفسیر و پاسخ به ورودی‌های کاربر است.

هوش مصنوعی جمینای چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

هوش مصنوعی جمینای چیست
هوش مصنوعی جمینای چیست

جمینای گوگل به عنوان رقیب اصلی مدل چت جی‌پی‌تی شناخته می‌شود و به طور فعال در حوزه پردازش زبان طبیعی (NLP) فعالیت می‌کند. لازم به ذکر که بدانید این مطلب با کمک از هوش مصنوعی جمینای نوشته شده است.

کاربردهای گوگل جمینای

هوش مصنوعی جمینای چیست

هوش مصنوعی جمنای گوگل که توسط Google AI توسعه یافته، یک مدل زبانی بزرگ است که با استفاده از حجم عظیمی از داده‌های متنی و کدی آموزش دیده است. این مدل، به واسطه این آموزش‌ها، وظایف گسترده و زیادی انجام می‌‌دهد.

جمینی می‌تواند انواع مختلف متن‌های خلاقانه مانند شعر، داستان، مقاله، ایمیل و یا نامه را با توجه به نیاز و سلیقه شما تولید کند. هوش مصنوعی جمینای برای ترجمه نیز بسیار مفید است و می‌تواند متن‌ها را به زبان‌های مختلف ترجمه کند. این ابزار می‌تواند به سوالات شما، حتی اگر سوالاتی گسترده هستند، به طور جامع و آموزنده پاسخ دهد.

این مدل همچنان در حال توسعه است و به طور مداوم قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود و به همین دلیل پتانسیل این را دارد که در حوزه‌های مختلفی مانند آموزش، تحقیقات، نویسندگی خلاقانه و خدمات مشتری بسیار مفید باشد.

گوگل Gemini قابلیت تشخیص گفتار در بیش از 100 زبان و همچنین پشتیبانی از خدمات ترجمه صوتی را داراست. به وسیله استدلال چندوجهی که این هوش مصنوعی دارد، می‌توان انواع مختلف داده‌ها را ترکیب و به صورت یک خروجی استفاده کرد. همچنین، جمینی قادر به درک، توضیح و تولید کدهای زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب مانند پایتون، جاوا، C++ و غیره است.

چند نوع گوگل جمینای داریم؟

هوش مصنوعی جمینای چیست

گوگل، جمینای را به عنوان یک مدل انعطاف‌پذیر معرفی کرد که قابلیت اجرا روی مجموعه‌ای از دستگاه‌ها، مراکز داده گوگل تا تلفن‌های همراه را دارا خواهد بود. به منظور دستیابی به این حد از مقیاس‌پذیری، Gemini در سه حالت Nano، Pro و Ultra عرضه می‌شود.

Nano

هوش مصنوعی جمینای چیست

جمینای نانو، سبک‌ترین و کوچک‌ترین نسخه از هوش مصنوعی Gemini است که قابلیت‌های فراوانی دارد و حتی می‌تواند به صورت آفلاین روی دستگاه‌های اندرویدی اجرا شود. این نسخه را می‌توان با دانلود هوش مصنوعی جمنای دریافت کرد.

نسخه نانو جمینای، برای اجرا روی دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده و به زودی در برنامه AI Core گوگل از طریق اندروید 14 در گوشی‌های Pixel 8 Pro قابل دسترسی خواهد بود. این مدل برای انجام کارهایی که نیاز به پردازش هوش مصنوعی روی خود دستگاه بدون نیاز به اتصال به سرورهای خارجی دارند، طراحی شده است.

Pro

هوش مصنوعی جمینای چیست
هوش مصنوعی جمینای چیست

Google Gemini Pro روی مراکز داده گوگل اجرا می‌شود و قابلیت‌هایی مانند Google Bard را تقویت می‌کند که ربات چتی مشابه راه‌حل Copilot مایکروسافت ارائه می‌دهد. در آینده نزدیک، این فناوری نیز در ابزارهای دیگر گوگل مانند Duet AI، Google Chrome و Google Ads مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

طبق بیانیه گوگل، Gemini Pro در مواردی مانند تولید ایده‌های خلاقانه، نوشتن و خلاصه کردن محتوا بهتر عمل می‌کند. همچنین، این مدل در معیارهای اصلی عملکرد، بهبود قابل‌توجهی نسبت به OpenAI GPT-3.5 دارد.

Ultra

هوش مصنوعی جمینای چیست

Gemini Ultra به عنوان بهترین و قدرتمندترین مدل در این مجموعه شناخته می‌شود. این مدل قادر است اطلاعات متنی، کد و صداها را به طور کامل درک کند و حتی به سوالات پیچیده نیز پاسخ دهد.

تفاوت عمده جمینای با چت جی‌پی‌تی

هوش مصنوعی جمینای چیست

تعدادی از افرادی که نقش مهمی در توسعه هوش مصنوعی جمنای گوگل داشته‌اند، براساس بنچمارک‌هایی که انجام داده‌اند، گفته‌اند که جمینای در موارد مختلفی از رقبای خود جلو است. آن‌ها جمینای پرو را با GPT-3.5 مقایسه کرده‌اند و متوجه شده‌اند این مدل عملکرد بهتری دارد.

حمینای و چت جی‌پی‌تی هر دو مدل زبانی بزرگ هستند که با حجم عظیمی از داده‌های متنی و کدی آموزش دیده‌اند. اگر به هوش مصنوعی نیاز دارید که بتواند اطلاعات بیشتری را پردازش کند، پاسخ‌های جامع‌تری ارائه دهد و فرمت‌های متنی خلاقانه‌تری تولید کند، دانلود هوش مصنوعی جمنای ، مناسب‌ترین راه برای شما خواهد بود؛ اما اگر به دنبال مدلی هستید که به طور عمومی در دسترس باشد، ChatGPT می‌تواند گزینه مناسبی است.

گوگل جمینای چگونه کار می‌کند؟

هوش مصنوعی جمینای چیست

در حال حاضر، جمینای در مدل‌های نانو، الترا و پرو در برخی از محصولات گوگل مانند تلفن همراه Pixel 8 و چت‌بات Bard در دسترس است. گوگل قصد دارد جمینای را به طور تدریجی در موتور جستجوی خود، تبلیغات، مرورگر Chrome و سایر خدمات خود یکپارچه کند. شما پس از ورود به سایت gemini.google.com، به این مدل هوش مصنوعی دسترسی داشته باشید.

آینده هوش مصنوعی Gemini چگونه خواهد بود؟

هوش مصنوعی جمینای چیست
هوش مصنوعی جمینای چیست

با امیدواری بسیار به آینده، منتظر هستیم تا متوجه شویم که دقیقاً هوش مصنوعی جمینای چیست و چه توانایی‌هایی دارد. همانطور که اشاره شد، قابلیت‌های هوش مصنوعی جمنای گوگل از ترجمه، نوشتن متن، کدنویسی، محاسبات مهندسی، تولید تصویر، ویدیو و موسیقی و بسیاری موارد دیگر، متنوع است.

اگرچه این قابلیت‌ها بسیار مهم و تحسین برانگیز هستند، اما قابلیت‌های مشابهی در مدل‌های هوش مصنوعی دیگر مانند چت GPT و Copilot نیز وجود داشته است؛ اما با پیشرفت‌های جدید در طول ماه‌ها و سال‌های آینده، انتظار می‌رود مدل‌های Gemini قوی‌تر شده و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند.

سوالات متداول

آیا هوش مصنوعی جمینای اکنون در دسترس است؟

Gemini Ultra به‌عنوان یک API از طریق Vertex AI، پلتفرم توسعه‌دهنده هوش مصنوعی کاملاً مدیریت شده Google و AI Studio، ابزار مبتنی بر وب Google برای توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و پلتفرم‌ها در دسترس است.

آیا جمینای از چت جی‌پی‌تی بهتر است؟

جمینای، خلاقیت بیشتری را برای معیارهای چندوجهی با ترکیب متن، تصاویر، ویدئو و صدا نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب هوش مصنوعی جمینای چیست چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *