مدت زمان انتقال اتریوم به کیف پول

به‌طور کلی، مدت زمان لازم برای انتقال اتریوم بین کیف پول‌ها می‌تواند متفاوت باشد. عواملی مانند ازدحام شبکه و کارمزد پرداختی بر زمان پردازش تراکنش‌های این ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارند. شناخت این عوامل به شما کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنید که انتقال اتریوم شما چه مدت طول خواهد کشید.

 

اتریوم چیست؟

اتریوم چیزی بیشتر از یک ارز دیجیتال است؛‌ یک اکوسیستم غیرمتمرکز که بر اساس فناوری بلاک چین ساخته شده است. اتریوم، دومین رمزارز محبوب پس از بیت کوین است. اگرچه مانند بیت کوین می‌توان از آن برای انجام تراکنش‌های همتا‌به‌همتا و ذخیرهٔ ارزش استفاده کرد، اما ویژگی کلیدی اتریوم توانایی آن در اجرای قراردادهای هوشمند است.

مسئله‌ای که اتریوم را به یک پلتفرم چندمنظوره و انعطاف‌پذیر نسبت به بیت کوین تبدیل می‌کند. توسعه‌دهندگان از اتریوم برای ساخت طیف گسترده‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که هدف آن ایجاد ساختاری غیرمتمرکز و شفاف در صنعت مالی است.

در ابتدا، اتریوم برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه به یک الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) مشابه بیت کوین متکی بود. با این حال، در جریان یک به‌روزرسانی بزرگ در سال ۲۰۲۲ به مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) مهاجرت کرد. اتر، ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم است که از آن به‌عنوان ابزاری برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها (گس اتریوم) در زمان اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

انتقال اتریوم چقدر زمان می‌برد؟

برای انجام یک تراکنش، نودها باید داده‌های انتقال را اعتبارسنجی کرده و ارز دیجیتال را به کیف پول مقصد ارسال کنند. آنها همچنین مسئولیت گروه‌بندی تراکنش‌ها برای افزودن به بلاک‌‌های جدید و ثبت در بلاک چین را بر عهده دارند. به همین دلیل است که انتقال اتریوم شما در شبکه آنی نیست.

به‌سختی می‌تواند گفت که دقیقاً چقدر طول می‌کشد تا اتریوم به یک کیف پول‌ منتقل شود. نوع کیف پولی که استفاده می‌کنید و ازدحام شبکه از جمله عواملی هستند که بر زمان نهایی‌شدن تراکنش تأثیر می‌گذارند. بااین‌حال، می‌توانید انتظار داشته باشید که تراکنش اتریوم شما به‌طور متوسط در بازهٔ ۵ تا ۱۵ دقیقه پردازش شود.

زمان انتقال اتریوم از یک کیف پول به کیف دیگر

بسته به اینکه از کیف پول داغ (کیف پول آنلاین) یا کیف پول سرد (کیف پول آفلاین) استفاده می‌کنید، زمان انتقال اتریوم میان کیف پول‌ها متفاوت است. اگر سکه‌های شما بر روی یک کیف پول گرم هستند، مدت زمان انتقال نسبتاً سریع خواهد بود. انتقال اتریوم از یک کیف پول سرد به‌دلیل اقدامات امنیتی اضافی کمی بیشتر طول خواهد کشید.

مدت زمان انتقال اتریوم از یک کیف پول به صرافی

واریز اتریوم به صرافی‌ها ممکن است بیشتر از انتقال به یک کیف پول دیگر طول بکشد؛ زیرا، این پلتفرم‌ها اغلب برای تکمیل تراکنش‌ها به تأییدیه‌های بیشتری نیاز دارند. این امر امنیت را افزایش می‌دهد و از صرافی در برابر حمله دوبار خرج‌کردن محافظت می‌کند.

عوامل موثر بر مدت زمان انتقال اتریوم

در ادامه به بررسی عواملی می‌پردازیم بر زمان انتقال اتریوم تأثیر می‌گذارند:

تراکم شبکه

زمانی ترافیک شبکه اتریوم به‌واسطه حجم بالایی از تراکنش‌ها افزایش یافته باشد، پردازش و تأیید یک تراکنش ممکن است بیشتر از حد معمول طول بکشد. در هنگام جهش فعالیت‌ کاربران و ازدحام شبکه‌، زمان انتقال اتریوم می‌تواند از چند دقیقه به چند ساعت افزایش یابد.

کارمزد تراکنش

انجام تراکنش‌های اتریوم مستلزم پرداخت کارمزد یا «هزینه گس» به اعتبارسنج‌هایی است که تراکنش‌ها را پردازش و تأیید می‌کند. گس پرداختی نشان‌دهنده تلاش محاسباتی مورد نیاز اعتبارسنج‌ها است. تراکنش‌های پیچیده‌ برای اجرا و تأیید به هزینه گس بیشتری نسبت به تراکنش‌های ساده نیاز دارند.پرداخت کارمزد بیشتر، ماینرها را تشویق می‌کند تا تراکنش شما را با اولویت بیشتری و در مدت زمان کوتاه‌تری پردازش کنند. در نتیجه، مقدار گس پرداختی شما بر زمان انتقال اتریوم تاثیرگذار خواهد بود.

پیچیدگی قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند پیچیده در مقایسه با یک تراکنش ساده شامل محاسبات بیشتری هستند. این قراردادها اغلب نیازمند فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی در بلاک چین هستند. مسئله‌ای که باعث افزایش اندازه کلی تراکنش و کندتر شدن زمان پردازش آن می‌شود. معمولاً، تأیید تراکنش‌های که نیازمند هزینه گس بیشتر هستند، به‌ویژه در زمان ازدحام شبکه، بیشتر طول خواهد کشید.

زمان بلاک

زمان بلاک اتریوم، یعنی زمان مورد نیاز برای استخراج یک بلاک جدید و افزودن آن به شبکه بلاک چین لازم، به‌طور متوسط حدود ۱۳ تا ۱۵ ثانیه است. با‌این‌حال، داده‌های تراکنش باید در یک بلاک گنجانده شود و سپس چندین بلاک پس از آن به شبکه اضافه شوند تا اینکه به‌طور کامل تأیید شود.

تعداد تأییدیه‌ها

اکثر کیف پول‌ها و صرافی‌ها پیش از تأیید یک تراکنش اتریوم، معمولاً به تعداد مشخصی تأییدیه (بین ۱۲ تا ۳۰ تأییدیه) نیاز دارند. هر تأییدیه در حدود ۱۳ تا ۱۵ ثانیه انجام خواهد شد، بنابراین هرچه تأییدهای بیشتری مورد نیاز باشد، زمان انتقال اتریوم به کیف پول طولانی‌تر خواهد بود.

چگونه زمان انتقال اتریوم را کاهش دهیم؟

گاهی اوقات نیاز دارد که اتریوم خود را در سریع‌تر زمان ممکن به یک کیف پول منتقل کنید. برای کاهش زمان انجام تراکنش‌ها اتریوم می‌توانید از استراتژی‌های زیر استفاده کنید:

تعیین کارمزد مناسب

هر تراکنش در شبکه اتریوم مستلزم پرداخت هزینه گس است. این هزینه به‌عنوان کارمزد به اعتبارسنج‌ها پرداخت می‌شود و آنها را تشویق می‌کند تا تراکنش شما را در اولویت تأیید قرار دهند. اگر می‌خواهید مدت زمان انتقال اتریوم به کیف پول را کاهش دهید باید گس بیشتری پرداخت کنید که به معنی کارمزد تراکنش بالاتر است.

ازدحام شبکه را بررسی کنید

وب‌سایت‌های متعددی وجود دارند که داده‌های مربوط به فعالیت شبکه اتریوم را ارائه می‌کنند. با استفاده از این داده‌ها می‌توانید هزینه گس پرداختی خود را به‌شکلی بهینه تنظیم کنید. در زمانی‌هایی که شبکه خلوت است، پرداخت کارمزد معمول برای انجام یک انتقال نسبتاً سریع کافی خواهد بود. در دوره‌های شلوغی شبکه نیز لازم است تا برای تسریع زمان پردازش تراکنش‌ اتریوم، هزینه کارمزد را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهید.

کافی‌بودن گس لیمیت

اطمینان حاصل کنید که برای تراکنش خود گس لیمیت (gas limit) کافی تعیین کرده‌اید. پردازش تراکنش استاندارد اتریوم نیازمند حداقل ۲۱٬۰۰۰ واحد گس است. تعیین مقادیر کمتر از این باعث ناموفق‌شدن تراکنش شما خواهد شد. البته، افزایش گس لیمیت نیز به معنای پرداخت کارمزد اضافی است.

استفاده از شبکه‌‌های لایه ۲

با گسترش پذیرش اتریوم، ازدحام شبکه آن نیز افزایش می‌یابد؛ مسئله‌ای که باعث افزایش زمان انتقال اتریوم و میزان کارمزد پرداختی می‌شود. شبکه‌های لایه ۲، راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر هستند که بر پایه بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند و هدف آنها پردازش سریع‌تر و ارزان‌تر تراکنش‌های اتریوم است.

بهترین زمان برای انتقال اتریوم به کیف پول

هزینه گس اتریوم بر اساس در طول ساعات روز در طی هفته به‌طور قابل پیش‌بینی تغییر می‌کند. بهتر است تراکنش‌هایی را که فوری نیستند یا قابل برنامه‌ریزی هستند در دوره‌هایی با ازدحام کمتر شبکه و پرداخت کارمزد معمول انجام دهید

به‌طور معمول، شلوغ‌ترین و گران‌ترین زمان‌ها برای انتقال اتریوم از دوشنبه تا جمعه در بازه زمانی است که ایالات متحده و اروپا در ساعات کاری خود هستند. کمترین هزینه گس مربوط به زمانی است که ایالات متحده شب است و اروپا تازه روز کاری خود را آغاز کرده است. همچنین، شنبه‌ها و یکشنبه‌ها نیز زمان مناسبی برای انتقال اتریوم به کیف پول است.

سخن پایانی

با درک تأثیر ازدحام شبکه و فعالیت در ساعات خلوت‌تر می‌تواند به‌طور مؤثری مدت زمان انتقال اتریوم به یک کیف پول دیگر را کاهش دهید. همچنین، محاسبه و تعیین هزینه گس مناسب تضمین می‌کند که تراکنش‌های شما به‌درستی پردازش می‌شوند. علاوه‌بر این، استفاده از شبکه‌های لایه ۲ نیز یک گزینه مقرون‌به‌صرفه برای انتقال سریع اتریوم هستند. به یاد داشته باشید که با رعایت تمام این موارد باز هم احتمال دارد که به‌دلایلی چون ایجاد وقفه در شبکه، تراکنش شما در زمان مناسب پردازش نشود.

منبع: اتریوم چیست؟ (https://hamtapay.net/learn/what-is-ethereum/)

 

پایان رپورتاژ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *