نقد فیلم Happening ؛ مستندی مشمئزکننده با تمِ حق زن و سقط جنین در بسترِ اتفاقات

خطر اسپویل. در سال 1963 و در فرانسه یک دختر جذاب حامله می‌شود و در ادامه سعی می‌کند سقط کند. در نقد فیلم Happening به این خواهیم پرداخت که این فیلم چه حرفهایی برای گفتن داشت. همراه فیگار باشید.

اخیرا فیلم‌های حامی حقوق زن به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1.فیلمهایی با نگاهِ سطحی (آزادی‌های یواشکی) مانند فیلم مادران موازی (نقد فیلم مادرهای موازی) 2.فیلمهایی با نگاهِ عمیق مانند فیلمی که اخیرا نقد شد (نقد فیلم Prayers for the Stolen).

در نقد Happening اما با اتفاقی بینابینی مواجه شدم که با کارگردانیِ کم ریتم و بد تمپو و درامی ضعیف به سمت نگاه سطحی بیشتر سوق پیدا می‌کرد.

مقصودم از واژه مشمئز کننده در تیتر این متن، سکانس‌های سقط بچه و خون و بریدن ناف بچه‌ی سقط شده نبود. اشمئزازِ این فیلم در کارگردانیِ ضعیف و فیلم‌نامه ضعیف‌تر آن است. در ادامه نقد فیلم Happening به ادله خودم برای اثبات این دعوی خواهم پرداخت.

نقد فیلم Happening

ما سقط شدیم از مادران تخدیری

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Happening خواهید خواند به شرح زیر است:

  • حقِ همیشگیِ زنان
  • شخصیت‌پردازی
  • هم‌ذات‌پنداری
بررسی فیلم happening, نقد happening 2021
بررسی فیلم happening, نقد happening 2021

اتفاق یک فیلم درام فرانسوی محصول سال ۲۰۲۱ به کارگردانی آدری دیوان بر اساس فیلمنامه‎‌ای از دیوان و مارسیا رومانو است که بر اساس رمانی به همین نام اثر آنی ارنو در سال ۲۰۰۰ ساخته شده است. بازیگران این فیلم آناماریا وارتولومی و لوانا باجرامی هستند.

این فیلم در رقابت در هفتاد و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در 6 سپتامبر 2021 برای نمایش جهانی انتخاب شد، جایی که این فیلم برنده شیر طلایی شد و به طور کلی نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد. برای مطالعه نظر منتقدان می‌توانید وارد لینک داخل پرانتز شوید (واکنش منتقدان به فیلم Happening 2021).

حقِ همیشگیِ زنان

نقد فیلم Happening, داستان فیلم Happening
داستان فیلم Happening

ما در داستان happening زنان جوانی را می‌بینیم که بر روی آنها تمرکز شده است. لحن فیلم به گونه‌ای است که کم و بیش معاصر و حتی امروزی به نظر می‌رسد. اگر خیلی به آن فکر نکنید. قهرمان 23 ساله فیلم اما دچار مشکلی عمیق شده است: او ناخواسته حامله شده و اکنون و در جامعه سنتی و مذهبی دهه شصت فرانسه دربه‌در به دنبال سقط است.

در نقد heppening تمام اینها درامی ضعیف را تشکیل داده که در درون‌مایه و پی‌رنگِ خود به دنبال حقِ گم شده زن می‌گردد. به نوعی به دنبال قاتل بروس‌لی در زمانه‌ای که (سال 2022) حق زن را تراجنسی‌ها و هم‌جنس‌گراها و سیاه‌پوست‌ها و… دارند می‌گیرند تا مردان.

نقد فیلم Happening

نقد heppening, نقد فیلم اتفاق, داستان happening, تحلیل فیلم happening
نقد heppening, نقد فیلم اتفاق, داستان happening, تحلیل فیلم happening

این مسئله تا حدی پیش رفته که ما چندی پیش شاهد توئیتی ساده از خانم جی. کی. رولینگ در مورد تراجنسی‌ها بودیم و پس از آن شاهد موجِ تنفر و تحریم و… از سوی کسانی که خود را حامی حقوق تراجنسی‌ها می‌دانند.

دقت کنید اینجا (درین نوشتار) و در توئیت خانم رولینگ حتی هیچ توهینی به هیچ جنسیت و رنگ و نژادی نمی‌شود اما در جهانِ مجازی و گاها حقیقی امروز شاهدِ نوعی از فاشیسمِ این نوع نگرش‌ها هستیم که بازتاب این مسئله در فیلم‌های این‌چنینی به این شکل است.

شخصیت‌پردازی

نقد فیلم Happening, داستان فیلم Happening, نقد heppening, نقد فیلم اتفاق
نقد فیلم Happening, داستان فیلم Happening, نقد heppening, نقد فیلم اتفاق

نقد فیلم اتفاق را با روایت بخشی از فیلم و نقد آن ادامه می‌دهیم. داستان فیلم برگرفته از رمانی نیمه اتوبیوگرافیک نوشته آنی ارنو است. فیلم نبرد برای حقوق باروری و سقط زنان را روایت می‌کند. این فیلم بدون لفاظی و لحنی شفاف به سراغ این مسئله می‌رود.

اما مسئله‌ای که در این فیلم با آن مواجه هستیم ریتمِ پایین و خواب‌آور آن است. به صورتی که فیلم را با سرعت دو یا سه برابر ببینید هم چیزی را از دست نداده‌اید. بجز بدن‌های برهنه‌ای که به سبک فیلم‌های فرانسوی به نمایش گذاشته شده بود.

نقد فیلم Happening

نقد فیلم Happening, داستان فیلم Happening, نقد heppening, نقد فیلم اتفاق
داستان فیلم Happening, نقد heppening, نقد فیلم اتفاق

مسئله بعدی تمپوی پایین فیلم است. در نقد happening 2021 تمپو اما به زورِ نشان دادن صحنه‌های اروتیک و یا مشئزکننده و یا هما‌طور که اشاره شد، صحنه‌های برهنه، زنده نگه داشته شده است.

در تحلیل فیلم happening شخصیت‌پردازی اما به خوبی شکل می‌گیرد. از همان پلان اول فیلم و لباس پوشیدن و مهمانی و کلاس درس و آدامس دهن به دهن کردن، شخصیت‌پردازی در حال پردازش است و ما با شخصیت آنا به خوبی آشنا می‌شویم.

درام اما در فیلم Happening 2021 به خوبی در نیامده است. دلیل آن هم تمرکز بیش از حد فیلم بروی مسئله سقط است. نبود ریز داستان‌ها، عدم وجود کاراکتر اصلی بجز آنا، لو رفتن داستان فیلم Happening از همان ابتدای امر، دراز شدن پای فیلم بیشتر از گِلیمش در خصوص اروتیزم و… باعث شده که درام و یا همان ارتباط اجزای هنری فیلم و کنش و واکنش آنها بر روی هم دیگر اتفاق نیافتاده است. پیشتر و در نقد فیلم Wheel of Fortune and Fantasy به تفصیل در مورد مفهوم درام در هنرهای نمایشی پرداخته بودم.

هم‌ذات‌پنداری

داستان happening, تحلیل فیلم happening, بررسی فیلم happening, نقد happening 2021
داستان happening, تحلیل فیلم happening, بررسی فیلم happening, نقد happening 2021

برای یک زن جوانِ فرانسوی در دهه شصت و از طبقه کارگر حمله شدن بدترین خبر ممکن به نظر می‌رسد. ادامه تحصیلش به خطر افتاده است و رویای نویسندگی برای او نقش بر آب شده است. همزادپنداری از همینجا و با تکنیک‌های خوبِ کارگردانی شروع می‌شود.

از جمله نکات مثبت فیلم می‌توان به دوربین روی دست‌های متناسب با محتوا و در جهت هم‌‌ذات‌پنداری (همان همزادپنداری)، اشاره کرد. موسیقی فیلم هم که سرشار از پیتزیکاتوها متناسب و به جا بود، در خدمت محتوا قرار داشت و تمپوی ناقصِ فیلم را کمی ترمیم می‌کرد.

نقد فیلم Happening

نقد فیلم Happening, داستان فیلم Happening, نقد heppening, نقد فیلم اتفاق
نقد فیلم Happening, داستان فیلم Happening, نقد heppening, نقد فیلم اتفاق

بررسی فیلم happening را با پاراگراف زیر تمام می‌کنیم. باید اذعان داشت در هر حال “اتفاق” فیلمی است که وحشت‌ِ فزاینده‌ای را نمایان می‌کند و در نهایت به قلمروی وحشت بدنی که کاملا مبتنی بر رئالیسم است ورود می‌کند. زمانی که آنا تلاش می‌کند تا روی جنینی که در درونش رشد می‌کند کنترل فیزیکی داشته باشد، بدنش به گونه‌ای واکنش نشان می‌دهد که نمی‌تواند آن را پیش‌بینی یا مدیریت کند: درین مورد می‌توان به سه سکانس تحت فشار اشراه کرد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Happening سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


6 thoughts on “نقد فیلم Happening ؛ مستندی مشمئزکننده با تمِ حق زن و سقط جنین در بسترِ اتفاقات

  1. این چه مزخرفیه که نوشتی؟!چرا رفتی تو در و دیوار؟!حق همیشگی زنان؟!یعنی داره در مورد سقط جنین هم حرف میزنه باید ادای احترام به مردان بکنه؟!چه ربطی به تراجنسیتی‌ها داره دیوانه؟!چقدر مزخرف بود این نقد

    1. ممنون بابت ادبتون. کمی محترم سوال می‌پرسیدین جواب تک‌تک سوالارو می‌دادم ولی توی این سطح از لمپنیِ مجازی دوست ندارم وارد دیالوگ بشم.
      ?

    1. کمتر پیش میاد با قلم بنویسم ولی چون شما گفتی حتمی اینکارو میکنم. یعنی دست به قلم میبرم چون لازمه افرادِ ابله رو آگاه کرد.

  2. نقدی مزخرف تر از این تا به حال نخونده بودم اگر شما از فیلمی خوشت نمیاد و مناسب با سلیقه و عقاید شما نیست درست نیست که به احمقانه ترین شکل ممکن نقدش کنی و عقاید خودت رو به دیگران تحمیل کنی از نظر من فیلم دردناک و زیبایی بود و دقیقا به مساله اختیار زن به بدن خودش به طور کامل میپردازه حالا شما دلت نمیخواد زنان این حق رو داشته باشن مساله ای جداست!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *