نقد و بررسی فیلم تی تی ؛ بهترین فیلم این روزهای سینمای ایران

با معرفی و نقد و بررسی فیلم تی تی به کارگردانی آیدا پناهنده با فیگار همراه شوید.

جدیدترین فیلم سینمای ایران یعنی تی تی به کارگردانی آیدا پناهنده به تازگی در سینما اکران شده است. این فیلم سال ۹۸ ساخته شده، اما اکران آن به تعویق افتاد.این فیلم که در روز اول اکران فروش نیم‌میلیاردی را تجربه کرده است از جهات مختلفی قابل بررسی است.  لطفاً تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

نقد و بررسی فیلم تی تی

حذاب‌ترین فیلم این روزهای سینمای ایران

فهرست عناوین این مقاله را می‌توانید در لیست زیر مشاهده کنید. درباره داستان فیلم تی تی این فیلم از نگاه منتقدان امتیاز خوبی را کسب کرده و در همان روزهای ابتدایی اکران نشان داد که در بین مردم نیز از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.


برنامه‌ی مرتبط (نقد و بررسی پر فروش‌ترین فیلم سینما در یوتیوب)

نقد و بررسی فیلم Prey 2022 (شکار)

لینک کانال پادکست فیکست


آیدا پناهنده قبل از کارگردانی فیلم تی تی، ناهید، اسرافیل و پاییز نیکایدوها را کارگردانی کرده و تجربه‌ای بسیار خوبی را در این زمینه پشت سر گذاشته است.

نقد و بررسی فیلم تی تی
تحلیل فیلم تی تی

او با فیلم تی تی در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۹ در چهار رشته بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی متن و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نامزد جشنواره شده بود. خوب است بدانید که نویسنده این فیلم یعنی ارسلان امیری، همسر آیدا پناهنده است.

در اینستاگرام بخوانید:


نمایش اول فیلم تی تی در سی و سومین فستیوال بین‌المللی فیلم توکیو در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. به همین جهت طبق نظر شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم فجر چون نمایش اول فیلم تی تی در خارج از ایران صورت گرفته بود از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی محروم شد.

این فیلم در جدول رده‌بندی منتقدان مجله فیلم، در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه انتخاب و برگزیده شد. منتقدان نقدهایی به فیلم تی تی داشتند اما این موضوع مانع برگزیده شدن این فیلم نشد.

در فیلم تی تی چه می‌گذرد؟

داستان فیلم تی تی درباره یک استاد دانشگاه و فیزیکدان به نام ابراهیم (پارسا پیروزفر) با زنی ملقب به تی تی (الناز شاکردوست) آشنا می‌شود. تی تی در این فیلم دختری شهرستانی و ساده‌ای‌ست که شغلش نیروی خدماتی در یک بیمارستان است.

او با اجاره دادن رحم خود به زوج‌های نابارور، کسب درآمد می‌کند. تی تی نامزدی دارد (هوتن شکیبا) که مرد قابل اعتمادی نیست. اما نکته جالب اینجاست که تی تی پاک در افکار خودش غرق شده و چشمانش را به روی حقیقت (نامزدی که از او سوءاستفاده می‌کند) بسته است.

ابراهیم که به شدت بیمار شده است به بیمارستانی می‌رود که تی تی در آن کار می‌کند. او قصد دارد فرضیه‌ پایان دنیا را به اثبات برساند تا بتواند بشریت را نجات دهد. به همین دلیل همیشه کاغذ‌هایش را با خودش به این طرف و آن‌طرف می‌برد.

اما این‌بار یکدفعه تمام کاغذهای پروژه‌اش را که حاوی اطلاعات مهمی هستند در بیمارستان جا می‌گذارد. در ادامه فیلم ابراهیم برای گرفتن کاغذهایش به سراغ تی تی می‌رود. در پایان فیلم نیز خواهیم دید که ابراهیم و تی تی در لانگ شاتی کنار دریا نشسته‌اند و به دنیایی فکر می‌کنند که هنوز جایی برای آنها دارد.

داستان فیلم تی تی بستری است برای نشان دادن شخصیت‌ها و کاراکتر‌هایی که در حال اعتلای اخلاقی و انسانی هستند. ابراهیم به دنبال چیزی است تا بتواند جهان را تغییر داده و از نابودی آن جلوگیری کند، هرچند در این قسمت از فیلم بیننده دوست دارد داستان شبیه فیلم‌های هالیوودی روایت شود، اما در آخر ما با یک جنبه اخلاقی و انسانی روبه‌رو خواهیم شد.

ابراهیم به خاطر تی تی از تمام فرضیه‌هایش دست می‌کشد و به این نتیجه می‌رسد که هیچ چیز مهم‌تر از نجات یا تربیت انسان دیگری نخواهد بود.

آیا فیلم تی تی در جذب مخاطب موفق عمل کرده است؟

نقد و بررسی فیلم تی تی
نقد و بررسی فیلم تی تی

اگر یادتان باشد در نقد و بررسی فیلم تی تی گفتم این فیلم چهارمین فیلم آیدا پناهنده بعد از فیلم‌های ناهید، اسرافیل و پاییز نیکایدوها است. این فیلم آیدا پناهنده نیز مانند ناهید و اسرافیل، ویژگی‌های مشترکی را دارا هستند این آثار روی یک زن تمرکز دارند و جالب اینکه داستان هر سه فیلم در شمال ایران و با چشم‌اندازهایی از دریا و جنگل و طبیعت روایت شده است.

شاید این فکر کارگردان به نفع او تمام شده است. فضاهای عاشقانه و دراماتیک در این تیپ فیلم‌ها، تأثیر روانی بسیار خوبی را بر روی مخاطبان آن خواهد گذاشت. استفاده از لهجه‌ها و لباس‌های محلی و لوکیشن‌های جذاب و طبیعی این تأثیرگذاری را دوچندان کرده است.

طبق بررسی هلی صورت گرفته در تحلیل فیلم تی تی و در فیلم‌های آیدا پناهنده زنان با تفکرات خاصی که دارند همواره از جامعه اطرافشان جدا هستند؛ اگر شخصیت ناهید را در فیلم ناهید دیده باشید می‌دانید که در این فیلم نیز ناهید با داشتن یک پسر نوجوان و شوهری که قبلاً از او جدا شده و حالا دست از سرش برنمی‌دارد، ناهید دوباره دل به دریا می‌زند و عاشق می‌شود.

در فیلم اسرافیل نیز شخصیت ماهی در بن‌بست خانواده سنتی‌اش، عاشق شده و برای عشقش تا پای مرگ می‌جنگد. اما باید بدانید خاص‌ترین زن در فیلم‌های آیدا پناهنده همین تی تی است؛ او زنی جدید در سینمای ایران به شمار می‌رود، او کمی شعبده‌بازی می‌داند و گاهی حقه‌هایی جادویی می‌زند. زنی تنها که رسالتش در این دنیا فقط بچه آوردن برای دیگران است و دیوانه‌ای که یک شب تا صبح در دریا شنا کرده و دعا کرده تا حال ابراهیم خوب شود.

مزد تمام رنج‌های تی تی این دیالوگی است که ابراهیم می‌گوید: «تو شبیه هیچ کدوم از زنایی که دیدم نیستی. اصلا شبیه زنا نیستی».

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است و به صورت محدود برای مخاطبان عام نیز در سینماها اکران شده بود. اما اگران عمومی این فیلم نشان داد، نه تنها در جشنواره‌ها، که در میان عموم مردم نیز به سبب بازیگران حرفه‌ای و محبوبش و همچنین داستان تازه و جذابش موفق عمل کرده است.

ضعف‌های فیلم تی تی از نگاه منتقدان

نقد و بررسی فیلم تی تی
نقد فیلم تی تی

در نقد و بررسی فیلم تی تی باید گفت آیدا پناهنده در تعیین جایگاه دوربین همچنان سردرگم است و در پلان‌ها نیز با قاب‌هایی از پشت درخت یا بوته و تکه‌ای پارچه، تصاویر پشت سرهمی که به نمایش گذاشته این موضوع را نادیده گرفته است.

در این فیلم بعد از بیست دقیقه تازه داستان تعلیق و کنش داستان شروع می‌شودکه به زعم برخی از منتقدین ممکن است این نقص از سوی نویسنده باشد.

این موارد اصولی، باید رعایت شود و این نواقص باید در کارهای بعدی رفع شوند. زیرا ممکن است او را به نخ‌نما کردن موضوعات دراماتیک متهم سازند. فرم روایی اثر، پایان‌بندی فیلم را کم‌ارزش نشان می‌دهد.

در واقع سکانس ابتدایی در تلاش است تا نشان دهد که در حقیقت با نجات یک انسان ما تمام جهان را نجات خواهیم داد، اما این روایت به بدترین شیوه‌ ممکن به تصویر کشیده شده است.

در نقد و بررسی فیلم تی تی باید گفت از منظر دیداری هیچ چیزی کم ندارد و از لحاظ شنیداری نیز با حضور بهمن اردلان همه چیز در این موضوع بسیار عالی است. صداگذاری و همچنین موسیقی فیلم گوش‌نواز است و کارگردان توانسته از طریق آوا نیز موقعیت جغرافیایی فیلمش را درست به مخاطب نشان دهد.

در سکانسی دیگری دیده می‌شود که تی تی کنار آتش نشسته و نامزدش از او می‌خواهد تا بین خودش و ابراهیم یکی را انتخاب کند، در اینجا با مشکل کارگردانی به وضوح دیده می‌شود؛ این سکانس پر از حس است. در دل تی تی طوفانی بر پا شده است.

اما دوربین کارگردان با گرفتن قاب‌ مدیوم شات، عدم توانایی‌اش را از به تصویر کشیدن کشمکش درونی شخصیت نشان می‌دهد، دوربین او نمی‌تواند احساس و تصمیم تی تی را به درستی نشان دهد و مجبور می‌شود تا تمام بار فیلم و فیلمنامه را روی نقش اصلی‌اش الناز شاکردوست بیاندازد.

نتیجه‌گیری

در نقد و بررسی فیلم تی تی همانند بهترین فیلم‌های دیگر ایرانی منتقدان سعی دارند یک مسئله‌ مهم را در ذهن ما بگنجانند. کارگردان‌های بزرگ با هر شیوه‌ای، مانند به کارگیری موسیقی و نمایش تصاویری زیبا و پر از تعلیق و به کار بردن دیالوگ‌های پر احساس با اکت‌های عالی بازیگران سعی دارند یک مسئله انسانی را در جهان به تصویر بکشند.

اما در بیان نقد و بررسی فیلم تی تی باید گفت با اینکه کشف فرمولی برای نجات بشر، بسیار مسئله‌ مهمی است، اما تقلای ابراهیم برای باز پس‌گیری فرمول‌هایش هیچ حس را در مخاطب بیدار نکرده و چیزی را برای فکر کردن مخاطب باقی نمی‌گذارد.

این فیلم از همان ابتدا روایت سستی را بنا می‌کند و مخاطب را در همان سطح نگاه داشته و به عمق مسئله هستی نمی‌برد.

درباره نقد فیلم تی تی باید گفت هر چند ما نباید توقع یک فیلم کلاسیک یا هنری را از تی ت داشته باشیم اما رسالت یک کارگردان یا نویسنده در این است که مخاطب را متوجه اطرافش کند. تی تی یا هر انسان دیگری قرار است آنقدر بزرگ شود تا بتواند تصمیم‌های زندگی‌اش را ‌به‌تنهایی بگیرد.

داستان فیلم تی تی گرم، دوست‌داشتنی و با مایه‌هایی از داستان فانتزی در فضاسازی و شخصیت‌پردازی مناسب است که می‌تواند حال و هوای مخاطبین را بهتر کرده و آنها به زندگی امیدوار ‌کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم تی تی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *