نقد و بررسی مینی سریال Maid ؛ جسورانه به سوی رستگاری

خدمتکار یا maid نام یکی از مینی سریال‌های شاهکار شبکه نتفیلیکس است. در این نوشتار می‌خواهیم به نقد و بررسی مینی سریال maid بپردازیم.

این روزها خلق داستانی جذاب و همچنین باورپذیر، یک شاهکار محسوب می‌شود. داستانی که در عین برخورداری از عنصر تعلیق شما را با چالش‌های واقعی زندگی روبرو کند. مینی سریال maid در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است. سریالی که به چالش‌های مادری جوان می‌پردازد و با ایجاد موقعیت‌های دراماتیک بسیار بیننده را ‌در خود غرق می‌کند.

نقد و بررسی مینی سریال Maid

جسورانه به سوی رستگاری

در این قسمت فهرست عناوین مقاله‌ی نقد و بررسی مینی سریال Maid را در یک نگاه می‌توانید مشاهده کنید:

نقد و بررسی مینی سریال Maid
نقد و بررسی مینی سریال Maid

الکس، نام دختری جوان است که به سبب فرار از خانه و برای تامین هزینه‌های خود و دختر خردسالش ناچار می‌شود تا در یک شرکت به عنوان خدمتکار مشغول شود. او از دست آزارهای همسر جوان‌ش که اعتیاد به الکل دارد، به همراه دخترش از خانه می‌گریزد و اکنون باید با چالش‌های این تصمیم دست و پنجه نرم کند.

Maid را می‌شود بارها دید

نقد و بررسی مینی سریال Maid
نقد و بررسی مینی سریال Maid

این مینی سریال با فضایی که برای شما خلق می‌کند، حسی از دلبستگی را در شما پدیدار می‌کند، می‌شود بارها به دیدن این مینی سریال هشت قسمتی نشست و از آن خسته نشد. راز این دلبستگی ریشه در چالش‌‌های باورپذیری دارد که بر سر راه قهرمان داستان قرار می‌گیرد.

دختری جوان که عاشق پسری ماجراجو می‌شود و بر خلاف میل پسر آن دو خیلی زود صاحب دختری می‌شوند و این بارداری، همه‌شون برنامه‌های همسر ماجراجوی او را تغییر می‌دهد، الکس که از واکنش همسرش شین غافلگیر می‌شود اولین ترک‌های رابطه‌شان را در روبرویش میبیند. داستان با فلش‌بک‌های که به گذشته میزند شما ما را از ریشه‌های این ناکامی آگاه می‌کند. البته که اکنون برای نتیجه گیری در مورد این رابطه و سرانجام آن بسیار زود است و برای این مهم باید تا اپیزود پایانی سریال منتظر بمانید.

بدشانسی پشت بدشانسی

نقد و بررسی مینی سریال Maid
نقد و بررسی مینی سریال Maid, تحلیل مینی سریال خدمتکار

از همان ابتدا خونتان به جوش می‌آید، اما نه به گونه‌ای که بگویید مگر می‌شود آخر؟ یک آدم آنقدر بدشانس؟! نه، هرگز این جمله را از زبان خود نخواهید شنید، زیرا داستان شما را تا مرز باور ناپذیری میبرد و در لبه‌ی آن نگه می‌دارد و‌ پیش از آنکه به این جمله از ذهنتان بگذرد بارقه‌ای از امید پدیدار می‌شود. شاید بتوان این را جذاب‌ترین ویژگی سریال Maid دانست که شما را با سخت‌ترین چالش های یک مادر، و نه هر مادری، روبرو می‌سازد. چرا نه هر مادری؟!

زیرا که در این داستان شاید شخصیت‌‌های دیگری حضور داشته باشند که شرایطی اسفناک‌تر را تجربه کنند، اما درس دوم این سریال آن است که به ما نشان می‌دهد هر چالشی در تقابل با شخص گرفتار در آن معنا می‌یابد.

آنچه که برای الکس پیش می‌آید نه بدترین اتفاق دنیا و نه بهترین آن است، بلکه تنها اتفاقی است که قرار است الکس را به مرتبه‌ای بالاتر رسد دهد و تماشاگران همچون حامیان او، همواره در نگرانی این مسیر منتظر کامیابی قهرمان خود خواهند ماند.

هرگز تسلیم نشو

نقد و بررسی مینی سریال Maid
نقد و بررسی مینی سریال Maid, مینی سریال خدمتکار

در ابتدای داستان چیزی که به شدت توجه ما را جلب می‌کند نمایش بودجه‌ی الکس پس از ترک خانه است. همه‌ی چیزی که او دارد هجده دلار است که پس از کسر هزینه بنزین دوازده دلار و سی و پنج سنت برای او باقی می‌ماند. نه جایی برای رفتن دارد و نه پولی برای خرج کردن. پدری که خانواده را ترک کرده و مادری که دچار از هم گسیختگی روحی است او را بی سر‌پناه تر از همیشه کرده است.

با این وجود هنگامی که موزیک شوپ را برای دختر خردسالش در ماشین پلی می‌کند و شروع به همخوانی با او میکند، در کنار تمام ترس و استرسی که در نگاهش دیده می‌شود، قدرتی خیره کننده برای ادامه دادن در او است. نیرویی که به او می‌گوید هرگز تسلیم نشو …

نقد و بررسی مینی سریال Maid
نقد و بررسی مینی سریال Maid

شاید کمی متعصبانه به نظر برسد اما از نظر من کارگردان تصاویر ذهنی الکس را به زیبایی به ما نشان می‌دهد، هنگامی که با مسئول خدمات اجتماعی مشورت می‌کند بارها آن تصاویر که حاصل مسبب استرس‌‌موجود در نگاهش می‌باشد با فلش بک و کلوز‌آپ‌های زیبا برایمان به تصویر کشیده می‌شود. از همان آغاز داستان می‌توان حدس زد که قرار است با چگونه داستانی روبرو شویم اما با این وجود شوق تماشای ادامه‌ی داستان در ما پس از هر قسمت بیشتر می‌شود.

یک جانب‌داری افراطی یا …؟

نقد و بررسی مینی سریال Maid
نقد و بررسی مینی سریال Maid

چیزی که از نگاه مخاطب ریزبین مشهود است، مظلومیت زنان موجود در داستان است. غالب شخصیت های زن موجود در داستان به نوعی مورد بی‌مهری همسران خود قرار گرفته‌اند و این در نوع خود عجیب است. شاید نویسنده با این کار میخواسته تا توجه جامعه را به سمت چالش‌هایی که زنان با آن روبرو هستند معطوف کند اما تا حدودی سیاه نمایی افراطی در مورد شخصیت‌های مرد موجود در داستان مشهود است.

مورد دیگر عدم حمایت دولت از این زنان آسیب دیده است. در همان ابتدا مسئول خدمات اجتماعی از الکس سؤال‌هایی در رابطه با آزار و اذیت و آسیب جسمی میپرسد و اینگونه کارگردان بی‌تفاوتی جامعه را به آسیب هایی که به احساسات زنان وارد می‌شود و نادیده گرفته می‌شود جلب می‌کند. به این بی‌توجهی می‌شودرفتار قاضی را با الکس در دادگاه خانواده مشاهده کنید. در صحنه‌ای که الکس به سبب نداشتن صلاحیت اقتصادی آن هم در برابر همسری که خیلی وضع مالی بهتری نسبت به او ندارد، حزانت فرزند خود را از دست می‌دهد، کارگردان تمام قد حکومت را در مورد نادیده گرفتن حقوق زنان محکوم می‌کند.

آخرین مقاومت

نقد و بررسی مینی سریال Maid
نقد و بررسی مینی سریال Maid

به شخصه پلان فرو رفتن الکس در کاناپه را از زیباترین تصویرسازی های سریال میدانم. الکس که پس از جنگندگی بسیار به خاطر از دست ندادن حزانت فرزندش مجبور به بازگشت به خانه‌ی همسرش و زندگی با شین می‌کند خود را همچون سربازی شکست خورده می‌بیند.جنگجویی که پس از مقاومت بسیار به اسارت درآمده و آزادی اش را غیرممکن می‌یابد، نه تنها تاب جنگیدن ندارد بلکه مسیری هم برای حرکت نمی‌یابد.

نقد و بررسی مینی سریال Maid
نقد و بررسی مینی سریال Maid

او همه‌ی راه‌های ممکن را رفته‌است و این سرانجام حاصل همه‌ی تلاش او بود. اوضاع از پیش بدتر شده و او از طرف همسرش مورد تحقیر بیشتری قرار می‌گیرد. به همه‌ی اینها باز شدن پای پدرش به خانه‌ی شین را هم اضافه کنید، پدری که در کودکی او و مادرش را رها کرده و هنوز خاطرات نامفهومی از وقایع تلخ آن روزها را به دوش میکشد. خیانت شین به الکس آن هم در حضور او، تیر آخر به قلب رابطه‌ی بین آنهاست. این زندگی به پایان خود رسیده است . . .

جسورانه به سوی رستگاری

نقد و بررسی مینی سریال Maid
نقد و بررسی مینی سریال Maid, مینی سریال خدمتکار

شاید نتوانیم پایان داستان را پیش‌بینی کنیم اما از همان ابتدا دلمان روشن بود که داستان الکس پایانی خوش را بهمراه دارد. اما پاسخ این سوال که چه چیز خوش است و چه نه را بهتر است به دست تقدیر سپرد. گاهی تمام تلاشمان هم برای رسیدن به آن نتیجه‌ای که میخواهیم کافی نیست اما نمی‌شود خوشبختی را در رسیدن به آنچه که فکر می‌کردیم برایمان خوش است خلاصه کرد.

نقد و بررسی مینی سریال Maid
نقد و بررسی مینی سریال Maid, نقد سریال Maid

الکس با تمام وجود برای زندگی جنگید، برای دختری که شاید تنها دارایی او بود. خیلی از اتفاقاتی که پیش آمد شاید آنچه که آرزویش را داشت نبود، اما چه اهمیتی دارد وقتی که تنها رستگاری و خوشبختی حقیقی در آرامش است. او بار دیگر سکان زندگی خود را بدست گرفته و در این راه تقدیر با سکه‌های شانسی که بر سر راهش گذاشت از سختکوشی و امید و تلاش‌های بسیارش قدردانی کرد. از همان ابتدا بهتر است بدانید که پایان این داستان چیزی را که شما میخواهید به شما نشان نمیدهد، اما این وعده را ساحل آرامش نزدیک است، همواره در گوشتان زمزمه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی مینی سریال Maid سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با تحلیل مینی سریال خدمتکار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *