نقد سریال نیسان آبی ؛ به قلم محمدولی دارابی

وقتی که نگاه به هنر، سرگرمی و تفریحی باشد و اندیشه و ارزش‌ها جایگاهی نداشته باشند، گرایش به آثار مبتذل و سخیف مخصوصا در حرفه فیلم‌سازی بیشتر می‌شود. با نوشتار نقد سریال نیسان آبی همراه فیگار بمانید.

اینکه به بهانه کمدی، چارچوب‌ها و موازین اخلاقی و عرف به سخره گرفته شود، آسیب‌هایی جدی به بطن جامعه وارد خواهد کرد که تاثیرش را در سال‌های آینده آن جامعه می‌توان لمس و حس کرد.

نقد سریال نیسان آبی

به قلم محمدولی دارابی

نقد سریال نیسان آبی, تحلیل سریال نیسان آبی, بررسی سریال نیسان آبی
نقد سریال نیسان آبی, تحلیل سریال نیسان آبی, بررسی سریال نیسان آبی

حرف زدن درباره سریال «نیسان آبی» اساساً کاری بیهوده و عبث است. شما می‌توانید زباله را بازیافت کنید، اما وقت و هزینه‌ای که برای این سریال به هدررفته را هرگز!… اثری که پنجره‌‌های جدیدی از تولید آثار بی ارزش و مبتذل را به روی مخاطب می‌گشاید و در این مسیرش، پیشرو و بی رقیب است.

بیشتر بخوانید:

سریال «نیسان آبی» به قدری زننده و قبیح است که نمی‌توان آن را در هیچ دسته‌بندی ژانری گنجاند. مجموعه‌ای که به ظن سازندگانش کمدی است، اما حتی ساده‌ترین مولفه‌های کمدی را رعایت نکرده و در سطحی‌ترین حالت ممکن ساخته شده است.

قسمت‌های ابتدایی «نیسان آبی» علی‌رغم تمام ایراداتش، مخاطب را برای لحظاتی با موقعیت نوستالژیک خودش سرگرم می‌کرد و گاهی هم بیننده را می‌خنداند.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال نیسان آبی, تحلیل سریال نیسان آبی, بررسی سریال نیسان آبی
نقد سریال نیسان آبی, تحلیل سریال نیسان آبی, بررسی سریال نیسان آبی

اما هر چه که پیش رفت، فقدان فیلمنامه و داستان سرراست برای روایت قصه و وجود گره‌های ساختگی، همان مقدار اندک جذابیت برای تماشا را از هم بین برد و غرق در شوخی‌های بی‌مزه، دم‌دستی و گاهاً توهین‌آمیز شد.

نداشتن منطق قابل باور در وقوع اتفاقات، سکانس‌های اضافی و بی‌هدف و داستان بسیار کِش‌دار، گریم و طراحی لباس فاجعه‌بار و بازی‌های تهوع‌آور، از دیگر ضعف‌های پررنگ این مجموعه‌ است که تنها به شعور مخاطب اهانت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال نیسان آبی, تحلیل سریال نیسان آبی, بررسی سریال نیسان آبی
نقد سریال نیسان آبی, تحلیل سریال نیسان آبی, بررسی سریال نیسان آبی

منوچهر هادی هیچ‌وقت فیلم‌ساز خوبی نبوده است. او با ساخت سریال «نیسان آبی» جایگاهش را تثبیت کرد و نشان داد که در تولید آثار بی‌ارزش، صاحب‌سبک است. منوچهر هادی علاوه بر اینکه فیلم‌سازی متظاهر و عقب‌مانده از بطن جامعه‌ است، کارگردان بسیار بدی هم می‌باشد و این را می‌توان با گذری به آثار قبلی‌اش متوجه شد.

در واقع او درکی از ماهیت کمدی ندارد و صرفا به لودگی و جلف‌بازی‌های کاراکتر‌هایش بسنده می‌کند. او هر چه به ذهنش بیاید را دست‌مایه طنز قرار می‌دهد؛ فقر مالی و فرهنگی جامعه هم برایش چیزی جز یک شوخی نیست.

بیشتر بخوانید:

باورش سخت است که سازندگان سریال، چنین اثر سخیفی را کمدی تلقی می‌کنند. مجموعه‌ایی که با نشان دادن رفتارهای هنجارشکن، ترویج بی‌بندوباری و خیانت، به سخره گرفتن دعواهای زن‌و‌شوهری، بکاربردن فحش و ناسزاهای کوچه بازاری توسط کاراکتر‌ها و… قصد دارد که از این سبک زندگی و روابط احمقانه و خفت‌بار کاراکترهای اصلی سریالش به عنوان هزل استفاده کند.

نمایش لودگی، عقب‌ماندگی فرهنگی، آموزشی و علمی و مضامین نوستالژیک به شکلی ناسالم و غیرمنطقی، صدمه‌ای جبران ناپذیر را تحمیل صنعت سریال‌سازی خواهد کرد که مهم‌ترین آن، کاهش سطح ذائقه و دانش تماشاگر است.

«نیسان آبی» اثری کاملا پوچ و بی‌محتواست که مانند «سمّی‌ کشنده» برای مخاطبانش به شمار می‌آید و در نازل‌ترین نقطه بستر نمایش خانگی قرار می‌گیرد. اما جای سوال است که چگونه چنین ابتذال بیهوده‌ای، هر هفته و بدون مشکل منتشر می‌شد و کسی از مسئولین و سخنوران دائما حاضر در صحنه هم رگِ غیرتِ گردنشان باد نمی‌کند؟

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال نیسان آبی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *