کارگردان دکتر استرنج: باربی لایق اسکار بهترین فیلم است

نظر اسکات دریکسون درباره فیلم باربی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. از نظر او فیلم باربی به کارگردانی گرتا گرویگ لایق دریافت اسکار بهترین فیلم است.

برای داوری در مورد سزاواری فیلم “باربی” برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم، نیاز است به بررسی جوانب مختلفی از فیلم، از جمله کیفیت داستان، بازیگری، فیلمنامه، گریم، کارگردانی و سایر عوامل مرتبط بپردازیم. این ارزیابی بستگی به دیدگاه شخصی و استانداردهای هر فرد دارد. بنابراین نمی‌توان به طور قطعی ادعا کرد که آیا “باربی” سزاوار دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم است یا خیر!

جوایز اسکار بر اساس طیف گسترده‌ای از معیارها و ارزش‌ها اهدا می‌شوند و تصمیم نهایی درباره برنده‌ها توسط اعضای آکادمی اسکار اتخاذ می‌شود. بنابراین، اهدای جایزه بهترین فیلم به “باربی” یا هر فیلم دیگری، بستگی به تصمیم‌گیری اعضای آکادمی و فرآیند ارزیابی آن‌ها دارد. با این وجود، اسکات دریکسون معتقد است باربی شایسته دریافت این جایزه است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم باربی Barbie 2023 ؛ راست، فمنیست، شعارزده؟

نظر اسکات دریکسون درباره فیلم باربی

فیلم “باربی” که توسط “گرتا گرویگ” ساخته شده، بیش از ۱.۴ میلیارد دلار فروش داشته و نقدهای مثبتی دریافت کرده است. دور از انتظار نخواهد بود که باربی به عنوان نامزد اسکار در بخش‌های مختلف، از جمله بهترین بازیگر زن و مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین گریم و بهترین کارگردانی، اعلام شود.

نظر اسکات دریکسون درباره فیلم باربی
نظر اسکات دریکسون درباره فیلم باربی

کارگردان فیلم دکتر استرنج (Doctor Strange)، اسکات دریکسون، در پادکستی به نام “دیکورس” از علاقه خود به فیلم باربی گفته است. از نظر این کارگردان، بین فیلم‌هایی که او تماشا کرده، باربی یکی از بهترین فیلم‌های سال 2023 است. وی در ادامه اضافه می‌کند:

البته شاید این‌طور نباشد؛ فیلم ترسناکی به نام «وقتی شیطان کمین می‌کند»‌ (When Evil Lurks) را در جشنواره فنتستیک فست دیده‌ام، اما «باربی» و این فیلم ترسناک از نظر من بهترین فیلم‌های سال بودند، فیلم‌هایی که تفاوت زیادی با هم دارند.

از نظر دریکسون، باربی یک فیلم تجاری قوی است، که اتفاقا به شکل کاملا هنری ساخته شده است. این کارگردان درباره نویسندگی فیلم می‌گوید:

از هر نظر فیلم فوق‌العاده‌ای است. فکر می‌کنم باید برنده اسکار بهترین فیلم شود؛ نویسندگی، بسیار زیرکانه و هوشمندانه و ساختارشکنانه است. بازیگری شگفت‌آور و بسیار سرگرم‌کننده، جلوه‌های بصری آن هنرمندانه و سبک آن بی‌نظیر است.

انتقادها از فیلم باربی

البته که هر چقدر از یک فیلم تعریف کنید، یک نفر پیدا می‌شود که آن را نپسندد. کارگردان فیلم اولین گاو (First Cow)، “کی رایکارد” در مصاحبه‌ای می‌گوید:

این فیلم‌ها بخشی از یک دستگاه تبلیغاتی بزرگ هستند، اما به عنوان هنر فروخته می‌شوند. و از همه این اتفاقات تجلیل می‌شود. به عنوان یک فیلمساز، می‌خواهم بدانم که چه تأثیری روی انتظار مردم در آینده خواهد داشت.

موضع رایکارد درباره تجاری بودن فیلم و تأثیر آن بر هنر و انتظارات مخاطبان است. او به این نکته اشاره کرد که برخی فیلم‌ها به عنوان یک بخشی از صنعت بزرگ تبلیغات به نمایش گذاشته می‌شوند، اما در عین حال به عنوان اثرات هنری عرضه و تبلیغ می‌شوند.

در نهایت، باید توجه داشت که این نظرات و دیدگاه‌ها نسبی هستند و بستگی به دیدگاه هر فرد و استانداردهایش دارد. هر فیلمساز و منتقدی ممکن است دیدگاه متفاوتی درباره تأثیرات رویکرد تجاری‌سازی به هنر داشته باشد. برای مثال نظر اسکات دریکسون درباره فیلم باربی کاملا مثبت بود و آن را سزاوار دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار می‌داند.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *