نقد فیلم باربی Barbie 2023 ؛ راست، فمنیست، شعارزده؟

فیلم Barbie یکی از مهم‌ترین و موردانتظارترین آثار سینمایی سال 2023 است که در ادامه به بررسی و نقد فیلم باربی خواهیم پرداخت.

باربی یک فیلم، کمدی و فانتزی محصول 2023 به کارگردانی گرتا گرویگ است که آن را با نوآ بامباخ نوشته است. این فیلم، بر اساس عروسک‌های باربی ساخته شده است. این فیلم اولین فیلم باربی، در سبک لایو اکشن پس از ساخت بسیاری از انیمیشن‌های مهم است که در بخش نقد فیلم باربی نقدهای تقریباً مثبتی نیز دریافت کرده است.

در این فیلم مارگو رابی و رایان گاسلینگ به ترتیب در نقش باربی و کن بازی می‌کنند که پس از اخراج از سرزمین آرمان‌شهر، باربی به سفری برای کشف درون خود می‌رود. کیت مک کینون، عیسی رائه، رئا پرلمن، ویل فرل، الکساندرا شیپ، اما مک‌کی، شارون رونی و دوآ لیپا نقش‌های مکمل این فیلم پرستاره هستند که باعث شدند در بررسی فیلم Barbie همه‌چیز عالی به‌نظر برسد.

نقد فیلم Barbie 2023 باربی

رنگارنگ ترین فیلم 2023

شما می‌توانید فهرست تحلیل فیلم سینمایی Barbie را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

نقد فیلم Barbie 2023 باربی
نقد فیلم Barbie 2023

طراحی صحنه‌های باربی بسیار مناسب است. جلوه‌های بصری فیلم در برخی از سکانس‌ها به شکل خلاقانه و جذابی اجرا شده‌اند. فیلم با استفاده یکنواخت از یک رنگ خاص، طیف وسیعی از رنگ‌ها را به تصویر می‌کشد و از این جهت بسیار دیدنی است. از نظر اجرایی نیز می‌توان آن را چندین بار تحسین کرد. تیم سازنده حتی به جزئیاتی مثل حرکت باربی‌ها در باربی‌لند، مانند حرکت عروسک‌ها در دنیای واقعی که توسط کودکان انجام می‌شود، توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

درباره فیلم

نقد فیلم Barbie 2023
نقد فیلم Barbie 2023

این فیلم به طور منحصر به فردی از پراکندگی در داستان خود استفاده کرده که منجر به پرتاب ایده‌ها به سمت مخاطب در لحظاتی می‌شود که فیلم خود را بیشتر شبیه به یک پایان‌نامه دانشگاهی نسبتا خوب ترجیح می‌دهد تا یک داستان واقعی که سعی در سرگرم کردن مخاطب دارد. حتی در برخی لحظات، فیلم از سینمایی بودن دور می‌شود. این اتفاق به دلیل حضور مداوم مجموعه‌ای از میم‌های اینستاگرامی فمینیستی در طول فیلم اتفاق می‌افتد.

نقد فیلم Barbie 2023

نقد فیلم Barbie 2023 باربی
نقد فیلم باربی

این فیلم آنقدر مملو از ایده است که گهگاهی بیننده را توسط آنها غرق می‌کند. این فیلم، منعکس‌کننده رنگ‌های بسیار زیادی از جمله صورتی است که باربی‌ها و کن‌ها را در بسیاری از فعالیت‌ها همراهی می‌کند. ایده‌های متعدد ارائه شده در فیلم، به تنهایی نشان می‌دهد که چگونه فیلم می‌تواند بیش از حد شلوغ سرگرم‌کننده شود.

نقد فیلم Barbie 2023

نقد فیلم Barbie 2023 باربی
بررسی فیلم Barbie

کن، با بازی گاسلینگ، یک شخصیت برجسته در باربی است که با توجه به شخصیت شوخش، شخصیتی منطقی نیز دارد که این دو وجه شخصیتی را به خوبی با همدیگر تلفیق کرده است.

فیلم باربی، بی‌نقص نیست، اما به نظر می‌رسد که این فیلم همچنان زمان سرگرم‌کننده‌ای برای طرفداران اسباب‌بازی و کسانی که به دنبال حال خوب هستند خواهد بود. با توجه به اینکه خودآگاهی بخش عمده‌ای از فیلم است، به نظر می‌رسد باربی هم به اسباب بازی اصلی وفادار خواهد بود و هم رگه‌هایی از تقلید در درونش پرورانده شده است. با این حال، تنها زمان نشان خواهد داد که تماشاگران فیلم چه حسی نسبت به باربی دارند.

نقد فیلم باربی – جریان‌ساز

جریان راست افراطی فیلم باربی را به شدت مورد نقد قرار داده‌اند و ادعا می‌کنند که این فیلم به شدت “ضد مرد” است. بن شاپیرو، یک منتقد معروف دست راستی آمریکا، در یک ویدئو در یوتیوب به طول ۴۳ دقیقه، فیلم باربی را با خاک یکسان کرده و اظهاراتی کرده است که می‌گوید اگر از نظر این فیلم شما “یا یک فمینیست موج سومی هستید که به شدت از مردان متنفر است، یا دچار شستشوی مغزی شده‌اید.”

انتقاد جریان راست افراطی و اسلام‌گرایان افراطی در شرق نسبت به فیلم باربی بسیار عجیب است، زیرا بر خلاف انتظارات عمومی، انتقادات آن‌ها به تهیه‌کننده مالی فیلم محدود نشده است. این فیلم توسط کمپانی سازنده باربی به نام “متل” تامین مالی شده است، که نشان‌دهنده‌ی گامی بلند در سینمای سرمایه‌داری با هدف تبلیغات است. این نکته نیز بسیار جالب است که فیلم با تم رنگی صورتی ساخته شده و درباره‌ی یک عروسک است که تصورات زنان درباره بدن خود را سال‌ها مورد تأکید قرار داده است؛ جالب است بدانید که فمینیست‌ها از باربی نفرت دارند.

گرتا گرویگ و باربی و Lady Bird

گرتا گرویگ در فیلم “Lady Bird” با تجربه‌ها و نگاه شخصی خود، در مورد یک دختر و تمام دغدغه‌هایش، آشفتگی بسیاری از انسان‌ها در روزمرگی‌های ساده را نشان می‌دهد. در این فیلم، لیدی برد در برخی از دیالوگ‌ها به‌صورت مستقیم با مخاطب درباره‌ی مسائل روز حرف می‌زند. علاوه بر این، حتی یک پسر از یک فرهنگ متفاوت نیز می‌توانست دغدغه‌های کریستین را درک کند و با کاراکتر همدردی کند.

در فیلم “Lady Bird” و “Little Women”، گرتا گرویگ نیز فهمید که چگونه حرف بزند و به چه شکلی با مخاطبینش ارتباط برقرار کند. این فیلم‌ها تعادلی در لحن داشتند و تغییر موضع نمی‌کردند. اگرچه برخی افراد آن‌ها را به عنوان “فیلم شعاری” برچسب زدند، اما حتی به نظر مخالفان، حداقل از ابتدا تا انتها یک شعار مشخص را به تماشاگران ارائه می‌دادند؛ همچون فیلم باربی.

با این حال، نقصان بزرگ پیام‌رسانی فیلم “Lady Bird” از طرف گرتا گرویگ در نحوه پایان داستان وجود دارد. در پایان فیلم، “باربی” به مخاطبان جوان پیام معناداری درباره برابری افراد از هر جنسیت و نژاد نمی‌دهد. به جای آن، فیلم به نتیجه‌ای می‌رسد که باربی‌لند باید بهشتی باشد که در آن تنها باربی‌ها موقعیت‌های قدرت را داشته باشند، در حالی که کِن‌ها مظلوم و بی‌خانمان باقی می‌مانند. این پایان فیلم به نظر می‌رسد تلاشی برای مقابله با مردسالاری دنیای واقعی است. با این حال، بیایید صادق باشیم، این چه نوع پیامی برای کودکان و نوجوانانی است که این فیلم را تماشا می‌کنند؟ آیا گرویگ واقعاً می‌خواهد که دختران جوان فکر کنند بهترین راه برای مبارزه با تبعیض جنسی، تبعیض جنسیتی است؟

بررسی ساختاری منتقدین

نقد فیلم Barbie 2023 باربی
بررسی فیلم Barbie

این فیلم پس از نمایش در لس آنجلس، تحسین منتقدان را برانگیخت. روزنامه‌نگاران و منتقدان دنیای سینما، این فیلم را به عنوان یک فیلم سرگرم‌کننده عالی ستایش کرده و عملکرد بازیگران، به‌ویژه گاسلینگ را تحسین کردند.

روزنامه ورایتی در ستایش این فیلم نوشت:

این فیلم بسیار خنده‌دار، غم‌انگیز و بسیار هوشمندانه است. گرتا گرویگ نرده‌ها را هدف می‌گیرد و به خانه می‌رود.

همچنین دکلمایر عملکرد رابی را عالی اعلام کرد و او و گاسلینگ را ستود و خاطرنشان کرد که گاسلینگ حداقل شایسته نامزدی اسکار 2024 خواهد بود.

همچنین روزنامه گاردین نیز گفت:

لمس ظریف و زیبای گرتا گرویگ باعث شده است که از او به عنوان یکی از بزرگترین کارگردانان هالیوود یاد شود.

دایرکت نیز درباره این فیلم گفت که بازاریابی فیلم باربی از همان ابتدا مخاطبان را مجذوب خود کرد و همپوشانی اکران این فیلم با اوپنهایمر، نمی‌تواند ضربه‌ای به فروش این فیلم بزند. در این فیلم، شخصیت درخشان، پر جنب و جوش و دیوانه هستند که در فیلم به نمایش گذاشته شدند.

سخن آخر به نقل از کافه سینما:

با اولین نمایش «باربی» برای جمع محدودی از اشخاص خاص، منتقدان از بازی رایان گاسلینگ در این فیلم تمجید کردند.

به گزارش خبرگزاری فیگار به نقل از ورایتی، با اولین نمایش «باربی» ساخته گرتا گرویک با بازی مارگو رابی و رایان گاسلینگ، رسانه‌های اجتماعی با واکنش‌های مختلف به این فیلم پر شدند.

جوزف دکلمایر منتقد «اسکرین رنت» این فیلم را خنده‌دار، غم‌انگیز و بسیار هوشمندانه نامید و ضمن تمجید از کارگردانی گرتا گرویگ، عملکرد مارگو رابی را عالی خواند و تاکید کرد گاسلینگ و سیمو لیو سرگرمی خالص را ارایه کردند.

پی‌یر نمیروف منتقد «کولیدر» از توانایی فیلم، به ویژه در طراحی صحنه و لباس و تولید تمجید کرد. با این حال، وقتی نوبت به داستان رسید، او نظر متفاوت‌تری داشت و نوشت: فکر می‌کنم این فیلم به‌خوبی به باربی خدمت می‌کند، اما شخصیت‌های دیگری هم هستند که به زمان بیشتری برای نمایش نیاز داشتند تا واقعا به آن‌ها پرداخته شود.

جیمی جیراک از سایت کمیک بوک هم از این فیلم به عنوان فیلم مورد علاقه سال خود یاد کرد و نوشت: گرتا گرویگ فراتر از انتظار من بود … رایان گاسلینگ را نامزد اسکار کنید، خیلی جدی می‌گویم!

شاروندا ویلیامز، مجری برنامه هم این فیلم را بامزه، صمیمانه و کاملا سرگرم‌کننده نامید و از گاسلینگ به عنوان دزد صحنه‌ها یاد کرد که بیشتر خنده‌ها را سبب می‌شود. وی فیلمنامه را گاهی کش آمده توصیف کرد.

جزییات داستانی «باربی» تا حد زیادی مخفی نگه داشته شده و تنها این فرضیه مطرح است که؛ باربی و کن بعد از اخراج از باربیلند به دلیل اینکه عروسک‌هایی نه چندان عالی هستند، برای یافتن خوشبختی واقعی راهی دنیای واقعی می‌شوند.

گرویگ که به خاطر کارگردانی «لیدی برد» و «زنان کوچک» تحسین شده، کارگردانی این فیلم را بر عهده داشت و فیلمنامه آن را با همکایر نوآ بامباخ نوشت. این فیلم با بازی مارگو رابی در نقش باربی و رایان گاسلینگ در نقش کن، گروهی از بازیگرانی دارد که بیشترشان نقش‌های مختلف عروسک‌های معروف را بازی می‌کنند از جمله کیت مک‌کینون، عیسا رائه، هاری نف، الکساندرا شیپ، اما مکی، شارون رونی، دوآ لیپا، نیکولا کوگلان، آنا کروز کین، ریتو آریا، کینگزلی بن آدیر، سیمو لیو، اسکات ایوانز، انکوتی گاتوا و جان سینا.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Barbie 2023 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


5 thoughts on “نقد فیلم باربی Barbie 2023 ؛ راست، فمنیست، شعارزده؟

  1. تو این هالیوود با این فیلم های مسخره ساختناش
    جدیدا اصلن بلد نیستن خوب فیلم درست کنن
    اه
    فیلم چسبناک فقط و فقط ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بقیه رو بره
    نظرم تایید نکردید به درک چون ترسووویید
    خخخ

  2. اصلا فیلم خوبی نبود فقط میخواست به ما القا کنه که نهایت هدف بزرگ یک زن بچه آوردنه چون تو سکانس آخر که باربی به یه خود باوری میرسه و میخواد خلق کنه می‌ره پیش پزشک زنان و میخواد نشون بده این نهایت کاری هست که یک زن می‌کنه و تازه این فیلم میخواست زن و مرد رو از هم جدا کنه یعنی نشون میداد که تو جامعه یا جای حکمرانی زن هست یا مرد و اونها نمیتونن در کنار هم باشند که فوق العاده تو ناخودآگاه ما تاثیر می‌گذارد در صورتی که جامعه نیاز داره زنان و مردان در کنار هم باشند و از هم حمایت کنند نه اینکه مقابل هم باشند و اون تیکه آغازین فیلم که با الهام از ادیسه استنلس کوبریک ساخته شده میخواد بگه این یه آغاز و انقلاب جدید تو دنیای مدرن هست که در نهایت به این میرسیم که زن و مرد مقابل هم هستند و نهایت کاری که یک زن می‌کنه فرزند اوری هستش

  3. اصلا فکر کنم فیلمو ندیدی
    کل نظر این فیلم و پایان بندیش بر اساس این بود که این نیست که زن و مرد مقابل هم باشن
    تهشم کاری کردن که کن ها و باربیا کلا کنار هم همه یه نقشو داشته باشن دیدی هم که بعضی زنا تصمیم گرفتن رئیس جمهور باشن یکی تصمیم گرفت حتی کار تمیز کاری داشته باشه باربی هم تصمیم گرفت مثلا بچه دار بشه تهشم کلا گفت که همه باید به خودباوری کاملی برسن و خودشون تصمیم بگیرن که چیکار کنن با زندگیشون
    که از چیزی که شما نوشتید کلا معلومه فیلمو ندیدین

  4. سلام من فیلمو دیدم من عاشق اون قسمتم که باربی و کن توی جهان واقعی میان و باربی میفهمه که دنیا چقدر مرد سالار زن ها اگر قشنگ بپوشن مورد نگاه جنسی مرد ها قرار میگیرن و فیلم خیلی حرف های خوبی زد اما بعضی جاها زیاده روی کرد ولی پا یان خوبی داشت و اخر سر هم مهم ترین وظیفه زن ها یعنی پرورش نسل آینده رو نشون داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *