محمد رسول‌اف به 8 سال حبس محکوم شد

به گزارش فیگار و به نقل از روزنامه فرارو؛ در تاریخ 19 اردیبهشت 1403، « محمد رسول اف »، فیلمساز ایرانی، به تحمل حکمی 8 ساله محکوم شد.

این حکم شامل هشت سال حبس (پنج سال قابل اجرا)، شلاق، جریمه نقدی و ضبط اموال او بود. این حکم ابتدا توسط شعبه 29 دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر و سپس در شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر تهران تأیید شد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید: فرد متهم به قتل زهره فکور صبور دستگیر شد

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون یا کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


محمد رسول اف به 8 سال حبس محکوم شد

«محمد رسول‌اف» در سال 1351 در شیراز به دنیا آمد و از جوانی به کار فیلمسازی روی آورد. او با همکاری با «رسول صدر عاملی» در فیلم دختری با کفش‌های کتانی به عنوان دستیار کارگردان فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد.

اولین فیلم بلند و مستند او با نام گوگومان بود که در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر بهترین فیلم اول را و در ششمین جشنواره خانه سینما بهترین فیلم مستند را به دست آورد.

محمد رسول اف

به نقل از نشریه فرارو؛ در سال 88، هنگام فیلمبرداری یک فیلم، «محمد رسول‌اف» همراه با «جعفر پناهی» بازداشت و به شش سال حبس محکوم شد. این حکم شامل پنج سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و یک سال حبس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام بود. در دادگاه تجدیدنظر، از اتهام اقدام علیه امنیت ملی برای او تبرئه صادر شد و حکم زندان او به یک سال کاهش یافت.

بعد از دو سال تقاضا و تلاش، «محمد رسول‌اف» مجوز ساخت فیلم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و فیلم لِرد را ساخت. این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور نداشت؛ اما در بخش رقابتی نوعی نگاه در هفتادمین جشنواره فیلم کن حضور یافت و جایزه بهترین فیلم را کسب کرد.

پس از بازگشت او به ایران در تاریخ 25 شهریور 1396، به دادگاه انقلاب احضار شد. حکمی که به او ابلاغ شد شامل یک سال زندان به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و مبازرسی ضبط اموال برای مدت سه سال بود. به علاوه، «محمد رسول‌اف» به پنج سال شلاق نیز محکوم شد. این حکم برای او هنوز به اجرا در نیامده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی این حکم محمد رسول اف چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *