افشاگری: ضرر قطعی اینترنت به تفسیر چقدر است؟

یکی از سوالاتی که این روزها ذهن بسیاری از کاسبان اینترنتی را درگیر کرده این است که قطعی اینترنت چقدر به اقتصاد ایران ضرر می‌زند؟

ضرر باورنکردنی قطعی اینترنت در ایران! با برگزاری تجمعات در ایران قطعی اینترنت آغاز شد و پلتفروهای خارجی با محدودیت دسترسی مواجه شدند اما سوال این است که زیان قطعی اینترنت در ایران چقدر است؟

بیشتر بخوانید:

ضرر قطعی اینترنت به تفسیر چقدر است؟

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار ضرر قطعی اینترنت خواهید خواند به شرح زیر است:

فعالیت ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در فضای اینستاگرام

کیوان نقره‌کار با اشاره به اینکه بسیاری از مشاغل به شکل غیر مستقیم از فضای مجازی استفاده می‌کنند، اظهار کرد:

حدود ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در فضای اینستاگرام فعالیت می‌کنند و بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران حدود ۱۰ میلیون از ۱۱ میلیون کسب و کار اینترنتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

ضرر هر یک ساعت قطعی اینترنت

هر یک ساعت قطع اینترنت در ایران چقدر به اقتصاد ضرر می‌رساند؟ طبق آمارهای نت بلاکس قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی وارد می‌کند.

زیان روزانه از قطعی اینترنت چقدر است؟

قطع شدن اینترنت در ایران, زیان قطعی اینترنت در ایران, قطع شدن اینترنت و ضرر
قطع شدن اینترنت در ایران, زیان قطعی اینترنت در ایران, قطع شدن اینترنت و ضرر

زیان روزانه کسب‌وکارها از قطعی اینترنت چقدر است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد با قطعی سراسری اینترنت در ایران کسب‌وکارها روزانه حداقل متوجه زیان ۳۰۰۰ میلیارد تومانی می‌شوند. در این بین فقط معیشت ۱۰ میلیون نفر از شهروندان به دلیل قطعی اینستاگرام با خطر مواجه می‌شود.

ضرر فیلترینگ اینترنت در ایران

ضرر فیلترینگ اینترنت برای کسب و کارهای ایرانی چقدر سنگین است؟ یکی از فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام) می‌گوید:

متاسفانه حدود ۱۰ روز می‌شود که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام قطع شده است و در این چند روز ضرر بالایی را متحمل شده‌ایم.

گزارش نت بلاکس

نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، با اشاره به قطعی شبکه‌های اجتماعی جهانی باقی‌مانده در ایران، این رقم را برای خسارت ناشی از قطعی اینترنت اعلام کرده است. ۳۰ شهریور ابتدا اینستاگرام و سپس واتساپ به دستور شورای عالی امنیت کشور برای کاربران ایرانی فیلتر شدند. این شبکه‌ها پس از فیلتر شدن تلگرام، پلتفرم‌های دردسترس کسب و کارهای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی بودند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بسیاری را برای کسب درآمد در خود جای داده بودند.

خسارت دو هفته فیلترینگ به رسم شکل

قطع شدن اینترنت در ایران, زیان قطعی اینترنت در ایران, قطع شدن اینترنت و ضرر
قطع شدن اینترنت در ایران, زیان قطعی اینترنت در ایران, قطع شدن اینترنت و ضرر

ضرر پس از 11 روز

در این ۱۱ روزی که اینترنت‌ها با محدودیت مواجه شده و تنها در زمان‌های مشخصی در دسترس است، حداقل یازده هزار میلیارد تومان ضرر و زیان به اقتصاد کشور وارد آمده است. همچنین یکی دیگر از قسمت‌های بد ماجرا، کسب و کارهایی هستند که در بستر آنلاین شبکه های اجتماعی و وب فعالیت می‌کنند.

این وضعیت، علاوه بر زیان اقتصادی مستقیم، می‌تواند اشتغال بسیاری از افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس برخی از گزارش‌ها یک میلیون شغل تنها در اینستاگرام ایجاد شده است.

دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی اما آمار عجیبی را اعلام کرده بود. او گفته بود:

معیشت ۱۰ میلیون نفر اکنون وابسته به فضای مجازی است. اما حالا قطع اینترنت اشتغال و معیشت این گروه را نشانه گرفته است و این گروه حتی نمی‌دانند اینترنت، دوباره وصل و فیلترینگ برطرف می‌شود یا نه.

ارتباط سرعت اینترنت و هک

نقره کار می‌گوید: اینکه اکنون سامانه‌های مختلف هک می‌شوند به این دلیل است که وقتی سرعت اینترنت را کاهش می‌دهند تغییرانی در ساختار فنی، سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد می‌شود که باعث ایجاد حفره‌هایی برای ورود هکرها می‌شود و دسترسی به اطلاعات مختلف می‌تواند خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیمی را وارد کند.

قطعی اینترنت دائمی می‌شود؟

او درباره آسیب‌های اینترنت به کسب‌وکارها طی چند روز اخیر توضیح داد: حتی قطعی چندروزه اینترنت هم آسیب‌های جبران‌ناپذیری به تجارت مجازی می‌زند، متأسفانه شنیده می‌شود که فشارهایی برای تداوم این شرایط وجود دارد. اکنون هیچ‌کس نمی‌داند که چه زمانی اینترنت به حالت عادی بازمی‌گردد.

وی با اشاره به فعال بودن اینترنت داخلی در روزهای گذشته تأکید کرد: برای توجیه قطعی اینترنت مسئولان می‌گویند که دسترسی به سایت‌های داخلی را باز گذاشته‌اند، در حالی که بیشتر این کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام فعال هستند. این نوع برخورد با کسب‌وکارها ظلم به افرادی است که با اندک سرمایه‌ای که داشتند شغل و درآمدی برای خود دست و پا کرده‌اند. عموم این افراد هم دغدغه معیشتی دارند و اگر معاششان تأمین شود، بعید است در اعتراضات حضور یابند.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *