هک پلی اوت چیست ؛ اخبار ساعت ۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۱

ادعای منبع آگاه تلویزیون درباره هک اخبار ساعت ۲۱ چقدر درست است؟ در ادامه با ما بمانید تا از اتفاقی که برای اخبار ساعت ۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۱ بیشتر آگاه شویم.

اما ساوال اساسی اینجاست که هک پلی اوت چیست ؟ آنچه در بخش خبری ساعت 21 شبکه خبر رخ داد خرابکاری نبوده و با هک پلی آوت، توانسته‌اند کنداکتور پخش را دچار اختلال کنند.

بیشتر ببینید:

فیلم هک شدن شبکه خبر صدا و سیما و تلوبیون [+ویدئو]

هک پلی اوت چیست ؛ اخبار ساعت ۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۱

اخبار ساعت ۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۱
اخبار ساعت ۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۱

یک منبع آگاه در سازمان صدا و سیما درخصوص نتایج اولین بررسی‌ها پیرامون هک شب گذشته صدا و سیما، اظهار داشت:

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است.

با گذشت بیش از 18 ساعت از پخش تصاویر ساختارشکنانه از تلویزیون در یک بخشخبری که با لوگوی یک گروه هکری منتشر شد، هنوز هیچ موضع گیری رسمی از رسانه ملی روی آنتن نرفته و آنها نسبت به آنچه برای شان رخ داده سکوت کرده اند.

بسیاری البته با گرفتن ایرادهای فنی و بررسی زوایا و قاب تصویر و نوع سوئیچهای تلویزیون می گویند آنچه رخ داده یک حمله هکری نیست و یک خراب کاری داخلی است اما رسانه ملی بدون اظهارنظر رسمی ، از یک حمله هکری خبر می دهد.

پشت صحنه برخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریت سازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند.

پلی آوت شبکه خبر هک شد/ پلی آوت چیست؟

اخبار ساعت ۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۱

هک پلی اوت چیست
هک پلی اوت چیست

در رسانه ملی از این گفته که آنها از طریق پلی آوت شبکه خبر هک شدند: «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است. پشت صحنه برخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریتسازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند.»

بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال نیز به امن‌سازی شبکه سازمان کمک نکردند. بررسی‌های فارنزیک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه ۱۴۰۰ در شبکه سازمان حضور داشته و فرایند امن‌سازی شبکه های سیما موفق بوده است؛ اما شبکه خبر به واسطه ماهیت خبری خود دسترسی‌های ویژه‌ای داشته که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است.

اما پلی آوت شبکه خبر چه بوده که ارتباط زنده با اینترنت ماهواره ای داشته است؟

با یک سرچ ساده گوگلی هر مخاطبی می‌تواند دریابد آنچه درباره پلی آوت گفته شده، کدام تکنولوژی فنی است و کارایی آن چیست؟

پلی اوت در واقع یک سرور قدرتمند است که بر آن اپلیکیشن‌های گران قیمتی نصب شده. از طریق ارتباط پرسرعت راه دور، مدیران و مسئولان شبکه‌ها به این سرور ها متصل می‌شوند و خروجی های با کیفیت از ویدئوهای ساخته شده شبکه خودشان را روی آن اصطلاحا Upload می‌کنند.

سپس این سرورها را طوری تنظیم می‌کنند و چیدمانشان را طوری می‌چینند که برنامه‌های مد نظر آن‌ها در ساعاتی که مشخص شده است پخش شوند. استریم‌های پخش‌های زنده اینترنتی تلوبیون اکثرا از این قابلیت استفاده می‌کنند. این سرورها با لینک‌های زمینی یا هوایی پر سرعت به پروایدرهای ماهواره ای متصل می‌شوند و پروایدرها تصاویر خروجی این سرورها را بر روی ماهواره ها می‌فرستند. پلی اوت‌ها می‌توانند به دو شکل باشند:

  • پلی اوت هایی که صرفا هاست هستند: پلی اوت هایی هستند که صرفا فایل های ویدئویی روی آن ها آپلود می‌شود وپشت سر هم طبق برنامه ریزی خاص پخش می‌شوند. شیوه ای که بسیاری از بسترهای پخش اینترنتی چون وی او دی ها از آن بهره می‌گیرند.
  • پلی اوت هایی که امکان پخش زنده دارند: برخی سرور های قدرتمند، مانند سرور شبکه های. بزرگ دنیا این امکان را دارند که علاوه بر چیدمان ویدئو ها، در ساعاتی از روز که بخواهند توسط دستگاه های encoder و decoder ای که به آن ها متصل می‌شود، تصویر را به صورت زنده از مبدا بگیرند و به مقصد (که همان ماهواره است) برسانند. این پلی اوت ها عموما گران تر هستند و تقریبا در اختیار هر شبکه ای قرار نمی گیرد.

بیشتر بخوانید:


2 thoughts on “هک پلی اوت چیست ؛ اخبار ساعت ۲۱ ۱۶ مهر ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *