اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟ + معرفی فیلم ها

آثار ترسناک، از اولین ژانر‌های سینما بودند که قدمتی صد ساله دارند. در ادامه این نوشتار، بررسی خواهیم کرد که اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟

اولین فیلم ترسناک که پایه‌ای برای فیلم‌های این ژانر در سینمای امروزی ایجاد کرد، قدمتی صد ساله دارد. هر ژانری، نخستین فیلمی دارد. برای ژانر کمدی ، L’Arroseur Arrosé در سال 1895 نقطه شروع بود. در سال 1901، فیلم Fire!، اولین درام ثیت شده است که مجموعه‌ای از نماها را در یک روایت ترکیب کرد. در سال 1920، داگلاس فیربنکس نقش زورو را در فیلم The Mark of Zorro، به عنوان اولین فیلم ژانر ابرقهرمانی ایفا کرد.

اینکه اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ، باید به پیش از قرن 20 حتی اشاره کرد. پیدایش ژانر ترسناک، به یک فیلم سه دقیقه‌ای که در سال 1896 منتشر شد برمی‌گردد. Le Manoir du Diable، با نام مستعار خانه شیطان، نخستین فیلم وحشتناکی بود که تأثیر آن، باعث خلق یک ژانر شد که تا بهترین فیلم های ترسناک 2023 ، هنوز پس‌لرزه‌هایی از این فیلم دیده می‌شود.

اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟

معرفی فیلم ها

شما می‌توانید فهرست اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟
اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟

وقتی به تاریخ 128 ساله ژانر وحشت نگاه می‌کنیم، باورنکردنی است که چگونه یک کلیپ سه دقیقه‌ای، جای خود را به افرادی مانند داریو آرجنتو، وس کریون ، جنیفر کنت و جردن پیل داد. در ادامه این نوشتار، نحوه ساخته شدن فیلم های ژانر وحشت را بررسی خواهیم کرد.

اولین فیلم ترسناک در تاریخ

اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟
اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟

فیلم The House of the Devil، توسط ژرژ ملیس کارگردانی شد. کسانی که به تاریخ سینما علاقه‌مند هستند، ممکن است نویسنده فیلم را از فیلم سفر به ماه در سال 1902 که با عکسی نمادین از برخورد یک کپسول فضایی به مردی در ماه وجود دارد بشناسند.

داستان خانه شیطان با ورود یک خفاش بزرگ به یک قلعه قرون وسطایی، جایی که خفاش به شیطان تبدیل شده، آغاز می‌شود..

این فیلم که همین اواخر در یک فروشگاه، در نیوزیلند پیدا شده بود، به عنوان یکی از اولین فیلم در ژانر ترسناک شمرده می‌شود. با این حال، فیلم بیشتر به عنوان یک فرصت برای ملیس برای دراماتیک کردن ترفندهای نوآورانه دوربین خود برجسته است.

اولین فیلم بلند ترسناک تاریخ

اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟
اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟

همانطور که گفته شد، فیلم خانه شیطان، تنها سه دقیقه طول کشید و به همین دلیل، عناصر ترسناک فیلم، چندان زیاد نبودند و زمان کافی برای تاثیر جدی گذاشتن را نداشتند. اولین فیلم بلند در ژانر ترسناک که می‌توان آن را به عنوان یک فیلم با ویژگی‌های وحشتناک تصور کرد، 71 دقیقه طول کشید. این فیلم، اثر ترسناک ایتالیایی “لانفرنو” “جهنم دانته” نام داشت.

به لطف پیشرفت‌های سریع در فناوری و تکنولوژی، “جهنم دانته” حدود 55 دقیقه طولانی‌تر از فیلم بعدی این ژانر، یعنی “فرانکشتاین” 16 استودیوی یونیورسال بود. فیلم فرانکشتاین، اولین فیلمی است که از رمان کلاسیک مری شلی، از دنیای هیولا محور یونیورسال اقتباس می‌شود.

این فیلم، اولین سرود از کمدی الهه دانته آلیگیری را که در آن دانته توسط شاعر باستانی رومی یعنی ویرجیل به نه حلقه دوزخ هدایت می‌شود، دراماتیک می‌کند. از نظر بصری، این فیلم یک تأثیر بزرگ دارد. این فیلم را همچنین می‌توان به عنوان یک فیلم خیلی ترسناک در حد مرگ نامید که با سکانس‌های خاص خودش ضربان قلب را به شدت بالا برد.

این فیلم همچنین دارای خشونت شدید است که در آن شیطان انسان‌ها را به طور کامل می‌خورد و مردی سر بریده خود را حمل می‌کند که از برخی از نکات برجسته فیلم هستند. مقصود فیلم نیز کاملاً مشخص است. این فیلم می‌گوید جهنم را از مردم بترسان و در پی آن تقوا را تلقین کن.

این فیلم به لطف سه کارگردان، یعنی فرانچسکو برتولینی، آدولفو پادووان و جوزپه دی لیگورو به ثمر رسید. اولین نمایش فیلم ایتالیایی در 10 مارچ 1911 در Teatro Mercadante در ناپل انجام شد و از آنجا یک موفقیت بین المللی کسب کرد و تنها در ایالات متحده بیش از 2 میلیون دلار به دست آورد.

اولین فیلم ناطق در ژانر ترسناک

اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟
اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟

The Terror اولین فیلم ناطق ترسناک، دومین فیلم از این جنبش به شمار می‌رود که توسط برادران وارنر منتشر شد و محصول سال 1928 است. محیط در یک خانه روستایی قدیمی انگلیسی رخ می‌دهد که به مسافرخانه تبدیل شده است. لیست مهمانان فیلم را روحانیان، خانم الوری، کارآگاه فردیناند فین و یک قاتل ناشناس تشکیل می‌دهند که فقط به عنوان “ترور” شناخته می‌شود.

موسیقی و قتل منتقدان سینمای لندن، آن روزها فیلم را وحشیانه کرده بود و باعض شد تا برخی از او به عنوان یک فیلم بد که باعث خودکشی می‌شود، نام ببرد. میراث فیلم The Terror به طور کامل به خاطر هوس‌های تحقیرآمیز تاریخ از دست نرفته است و همچنان موسیقی متن آن و چند عکس در گوگل باقی مانده است. علی‌رغم ارزیابی‌های منتقد لندنی، The Terror هنوز هم یک لحظه آزمایشی در تکامل ژانر ترسناک است.

تاثیرات The Hays Code

اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟
اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند ؟

کد هِیز، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های صنعت خود ساخته برای همه فیلم‌هایی بود که بین سال‌های 1934 و 1968 منتشر شدند. این کد، فحاشی، برهنگی واهی، خشونت واقعی یا ترغیب‌های جنسی و تجاوز را ممنوع می‌کند.

محتوای بالغ، نوآورانه، اغلب لذت‌طلبانه و خشونت‌آمیز این فیلم‌ها، منجر به محدودیت‌های سختگیرانه‌ای شد. کد هیز، عملاً بهترین فیلم های ترسناک را برای سال‌های زیاد به سرنوشتی ناتوان ختم کرد و محدودیت‌هایی سختگیرانه را برای جرم، اخلاق و خشونت وحشیانه یا واقع‌گرایانه تحمیل کرد.

با این حال، در طول مدت زمان زیاد، فیلم‌های زیادی تحت کد هِیز تولید شدند که با خلاقیت، محدودیت‌ها را به چالش کشیدند و تأثیر این قانون به مراتب کاهش یافت. سپس در سال 1960، شاهکار آلفرد هیچکاک که “روانی” نام داشت، به روی پرده رفت.

این فیلم ضربه‌ای مهلک به کد هِیز وارد کرد و در عین حال به عنوان یک فیلم در ژانر ترسناک نوین، پس از قوانین کد شناخته شد. پس از “روانی”، قدرت و تأثیر کد هِیز کاهش یافت. اگرچه به طور رسمی کد هِیز تا سال 1968 با سیستم رده‌بندی MPAA که امروزه می‌شناسیم و دوست داریم، جایگزین نشد. بر پایه این پیشگامان‌ها، فیلم‌های ژانر وحشت که امروزه از آن‌ها لذت می‌بریم ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار اولین فیلم ها در ژانر وحشت چگونه ساخته شدند سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

منبع مقاله: Collider

پرسش های متداول

اولین فیلم بلند ناطق در سینمای وحشت چه نام داشت؟

فیلم The Terror، به عنوان اولین فیلم ناطق در ژانر وحشت و دومین فیلم از این جنبش نامیده شد.

کد هیز چه تأثیری بر سینمای ترسناک گذاشت؟

این کد، فحاشی، برهنگی واهی، خشونت واقعی یا ترغیب‌های جنسی و تجاوز را ممنوع می‌کرد که بزرگ‌ترین ضربه سانسوری را بر ژانر ترسناک گذاشت.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *