تحلیل تیزر فیلم مست عشق ؛ عشق شمس به مولانا و دختر مولانا؟ واکنش مراجع تقلید!

در این نوشتار با تحلیل تیزر فیلم مست عشق نگاهی به اولین تریلر فیلم مست عشق اثر حسن فتحی می‌اندازیم. در فیگار همراه ما باشید.

بعد از اولین واکنش‌های دو مرجع تقلید شیعه (آقایان ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی) به فیلم مست عشق به نظر می‌رسید روند ساخت و انتشار فیلم دچار مشکل شود.

مهرماه دوسال پیش بود که خبرگزاری‌ها اقدام به انتشار استفتا از دو مرجع تقلید شیعه ایرانی کردند که با ساخت فیلم درباره شمس و مولانا مخالفت کرده بودند.

آقای ناصر مکارم شیرازی اعلام کرده بود: “از آن‌جا که ساخت چنین فیلمی سبب اشاعه فرقه صوفیه می‌شود ساخت آن شرعا جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.”

حسین نوری همدانی نیز شمس و مولانا را از اعیان صوفیه دانسته و ساخت فیلم درباره آن‌ها را به دلیل آنچه که او اشاعه فرقه صوفیه نامید، حرام اعلام کرد.

حسن فتحی نیر در واکنشی هوشمندانه دو ویدئو از دیدگاه‌های آقای علی خامنه‌ای را در این باره منتشر کردند. این دو ویدئوی کوتاه که در کانال تلگرامی این فیلم منتشر شده مربوط به دیدار آقای خامنه‌ای با شاعران در شهریور ۱۳۸۷ است که در آن‌ها از مولانا و شمس به نیکی یاد شده‌ است.

تحلیل تیزر فیلم مست عشق

عشق افلاطونی کیمیا و شمس و مولانا

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار تحلیل تیزر فیلم مست عشق خواهید خواند به شرح زیر است:

پارسا پیروزفر در نقش مولانا
پارسا پیروزفر در نقش مولانا, تحلیل تیزر اول مست عشق

مست عشق فیلم سینمایی به کارگردانی حسن فتحی و امید ترکاشوند است. این اثر محصول مشترک ایران و ترکیه است. نکته‌ای که بنظر می‌رسد حرکت جذابی در راستای احترام گذاشتن به هنر باشد.

سال‌های سال است که ترکیه‌ای‌ها مولانا را از آن خود و ایرانی‌ها او را از آن خود می‌دانند. در این نوشتار قصد ورود به بحث تاریخی ایرانی بودن یا ترک بودن مولوی نداریم.

اما همین که اثر مشترکی ازین دو کشور با محوریت داستان مولوی و شمس منتشر خواهد شد نوید بخش این موضوع است که شاید این اذهان ناسیونالیست متوجه شوند که هنر مرز و بوم ندارد و بجای آب در هاونِ راسیسم کوبیدن بهتر است اشعار جناب مولانا و جناب شمس را بخوانند و استفاده کنند.

به هر حال در تحلیل تیزر فیلم مست عشق متوجه می‌شویم فیلم برشی از زندگی مولوی و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری می‌باشد.

فیلم مست عشق

بازیگران فیلم مست عشق
بازیگران فیلم مست عشق, تحلیل تیزر اول مست عشق

بازیگران بنامی چون شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و چند بازیگر محبوب ترک مانند بنسو سورال در نقش مریم و هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون، دختر مولانا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

همچنین بازیگر توان‌مند هالیت ارگنچ که در سریال خوبِ Muhteşem Yüzyıl (به فارسی حریم سلطان ترجمه شده که ترجمه جذابی به نظر نمی‌رسد) بازیِ منحصر فرد و زیبایی را ارائه داد و نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت نیز درین فیلم ایفای نقش می‌کند.

هجرت شمس

شهاب حسینی در مست عشق
شهاب حسینی در مست عشق, تحلیل تیزر اول مست عشق

در تحلیل تیزر فیلم مست عشق و پس از اولین تریلر فیلم مست عشق و تماشای اولین سکانس‌ و تحلیل مست عشق متوجه جنگی می‌شویم که با هجرت مخفیانه شمس از قونیه شروع شده است.

لازم به ذکر است در بخش پایانی نوشتار تحلیل تیزر فیلم مست عشق نگاهی جامع به فکت‌های تاریخی ماجرای شمس و مولانا و کیمیا خواهیم انداخت و راستی‌آزمایی اندکی در مورد تحلیل مست عشق خواهیم داشت که قطعا با انتشار نسخه اصلی فیلم کامل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

به تحلیل تیزر فیلم مست عشق ادامه می‌دهیم. مولانا در حال سخن‌رانی است و با جمله:”برادر برادرو داره میکشه! جوری رفتار می‌کنید که انگار مغول‌ حمله کرده” مردم را از کشتنِ یکدیگر به حذر میدارد.

در حین نزاع مردمانی را می‌بینیم که با طراحی لباس‌هایی باورناپذیر و اکت‌هایی مصنوعی مشغول جنگ هستند. (بجز پلانی که در آن ایبراهیم چِلیک کول با گریمی رعب‌آور فریاد می‌کشد). البته قضاوت درین موارد همان‌طور که گفته شد پس از انتشار نسخه اصلی و در تحلیل مست عشق صورت خواهد پذیرفت.

پارسا پیروزفر در نقش مولانا همچنین در اولین تریلر فیلم مست عشق می‌افزاید: ” تنها پیام حضرت شمس عشق و محبت بود.” که در همین حین سوءظنی از سمت یکی از افراد به سمت مولانا و بیتِ او وارد می‌شود:”شاید قاتل یکی از نزدیکان شما باشد، حتی خیلی نزدیک.”

عشقِ کیمیا

هانده ارچل در نقش کیمیا
هانده ارچل در نقش کیمیا

این اتفاقات در 30 ثانیه ابتدایی تیزر مست عشق مخاطب را برآن می‌دارد که تحلیلی نصفه و نیمه نسبت به ماوقع ابتدایی فیلم در ذهن خود بسازد: شمس تبریزی مخفیانه و بدون خبر قونیه را ترک کرده و حالا نزاعی میان طرفداران او و مولوی رخ داده است. شاید درین بین و لابلای طرفداران شمس افرادی هم باشند که در پی کاشتن تخم نفاق بین مردم و شمس و مولانا باشند.

درین بین و پس از این وقایع در تیزر مست عشق دیالوگی را از پسر مولانا می‌شنویم که نشان از کینه عمیق وی به شمس دارد:”شمس دو نفرو از من گرفت. بابامو و عشق زندگیمو (کیمیاخاتون).” لازم به ذکر است کیمیا دخترخوانده مولوی است که به نظر می‌رسد پسر مولوی هم به او علاقه‌مند بوده است.

در ادامه تحلیل تیزر فیلم مست عشق به فکت‌های تاریخی هم اشاره خواهیم کرد. فک‌هایی که شاید به دلایل زیبایی‌شناسانه (که در اکثر فیلم‌های تاریخی اتفاق می‌افتد) تغییر پیدا می‌کنند و گاهی نادیده گرفته می‌شوند. با تحلیل تیزر فیلم مست عشق همراه فیگار باشید.

زوال مولانا

تیزر مست عشق
تحلیل تیزر فیلم مست عشق, نقد تیزر مست عشق

در ادامه تیزر مست عشق با زوال و افسردگی مولانا (پس از رفتن شمس) مواجه می‌شویم و متوجه می‌شویم در این تیزرِ غیر خطی (به نظر می‌رسد زمان پس و پیش نشان داده می‌شود) مولوی به دنبال شمس تبریزی رفته است.

در این بین نمی‌توان به گریمِ عجیب و غریب و زننده شهاب حسینی اشاره نکرد. به نظر می‌رسد دقت لازم برای این گریم مهم صرف نشده است. رد و خط قلمو و فرچه روی صورت ایشان مشهود است و موها و ریش ایشان واقعا مصنوعی به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

در تحلیل تیزر فیلم مست عشق به نظر می‌رسد هالیت ارگنچ در نقشی انتزاعی به ایفای نقش می‌پردازد. گویی او شخصیتی خیالی در ذهن مولانا باشد که به واسطه آشنایی مولانا با شمس پدید آمده است. او به مولانا نصایح عرفانی اخلاقی می‌دهد.

در انتهای تحلیل تیزر فیلم مست عشق نگاهی کوتاه هم به هانده ارچل بی‌اندازیم. ایشان در اولین تریلر فیلم مست عشق دیالوگی ندارند و فقط چهره هانده ارچل را می‌بینیم.

به نظر می‌رسد او از جهت زیبایی انتخاب مناسبی برای بازی در نقش کیمیا باشد اما با توجه به رزومه‌ای که از او در فیلم و سریال‌های (مانند تو درمو بزن و…) صد من یک غاز ترکیه‌ای دارم امید چندانی به ایفای نقشی آرتیستیک از ایشان ندارم.

فکت‌های تاریخی

شمس و مولانا
شمس و مولانا اثر آقای فرشچیان, نقد تیزر مست عشق

شمس در قونیه و در منزل مولوی بود که از نادختری وی خواستگاری کرد در این مورد محمد علی اسلامی ندوشن در کتاب باغ سبز عشق از قول سپهسالار می‌نویسد: شمس خواستار آن شد و مولانا هم از آن استقبال نمود: خداوندگار ملتمس ایشان را به خرمی هر چه تمام تر مبذول فرمودند.

در مورد علت خواستگاری شمس از نادختری مولانا مورخان دشمنی های علاالدین فرزند مولانا و دوستانش را دخیل می‌دانند که در بین مردم شایعه می‌انداختند که چرا یک مرد نامحرم در اندرون خانه ی مولانا رفت و آمد می‌کند.

شمس برای محرم شدن درخواست این ازدواج را مطرح نمود. برای این ادعا مورخان سندی ارائه نمی‌کنند و فقط به بدگویی‌ها و سعایت علاالدین و دوستانش اشاره می‌نمایند.

شمس و کیمیا

تحلیل تیزر فیلم مست عشق
تحلیل تیزر فیلم مست عشق, بررسی تیزر فیلم مست عشق

چرا شمس 60 ساله خواهان ازدواج با دختر 25 ساله شد؟ و چرا این دختر به درخواست ازدواج با شمس پاسخ مثبت داد؟ آیا نمی‌توان شیفتگی و دلباختگی این دختر را به عارف بزرگ روزگار خویش در پاسخ مثبت دادن به این ازدواج دخیل دانست؟ مورخان در این مورد سکوت کرده‌اند و آنان که حرفی زده‌اند عظمت مولانا را در رضایت دختر دخیل دانسته‌اند.

شمس می‌نویسد: خبر کرد که بیایید شوی مرا ببینید، یکی از این سو سر می‌کند یکی از آن سو و او را خوش می‌آید و آن همه تانی که من در باب کیمیا کردم در مقابل تانی من اندک بود.

همین یک جمله از شمس کافی است تا به میزان علاقه کیمیا خاتون به شوهرش پی ببریم. کیمیا خاتون 25 ساله همسر مردی 60 ساله شده است. با تعریفی که افلاکی از کیمیا کرده می‌دانیم که وی از زیبایی صورت و نجابت هم کم و کسری نداشته است.

بیشتر بخوانید:

کیمیا خاتون چاره را در آن دیده که همه را دعوت کند به دیدن شوهرش تا علت عشق و علاقه نامتعارف وی را به چشم ببینند. هرچند این مساله موجب رنجش شمس می‌شد ولی کیمیا خاتون برای مجاب کردن زنان و دختران دور و نزدیک چاره دیگری نداشت. باید یوسفِ او را از نزدیک می‌دیدند تا پی به عشقش می‌بردند.

افلاکی می نویسد: وقتی کیمیاخاتون از تفرج بازگشت و ناراحتی شمس را دید درد گردن گرفت و سه روز بعد درگذشت و هفت روز بعد شمس ناپدید شد.

مستِ عشق

تحلیل تیزر فیلم مست عشق
تحلیل تیزر فیلم مست عشق, نقد تیزر فیلم مست عشق

تاریخ بازهم سکوت کرده است و شاید سکوت بهترین نُت برای تفسیر عشق شمس و و مولانا و کیمیا باشد شاید هم این دو بیت از دیوان شمس اثر مولانا از سکوت هم جذاب‌تر باشد. ابیاتی که گویی از زبان شمس خطاب به کیمیا و به قلم مولانا نوشته شده است:

بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست

بگشای لب که قند فراوانم آرزوست

ای آفتاب حسن برون آ، دمی ز ابر

کان چهره‌ی مشعشع تابانم آرزوست

دانلود اولین تریلر فیلم مست عشق از کانال تلگرامی فیگار

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار تحلیل تیزر فیلم مست عشق سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *