نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید ؛ یک اکشن خوب با داستان افتضاح

در این مطلب به نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید می‌پردازیم تا ببینیم داستان و ساختار آن را تحلیل کنیم و ببینیم چه عملکردی داشته است.

فیلم سینمایی گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید پنچمین اثر از دنیای سینمایی هیولاها (Monsterverse) است که در سال 2024 اکران شد و به تازگی نسخه بلوری آن به انتشار رسید. چهار فیلم قبلی به ترتیب گودزیلا 2014، کونگ: جزیره جمجمه 2017، گودزیلا: سلطان هیولاها 2019 و گودزیلا در برابر کونگ 2021 هستند.

معرفی فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید (Godzilla x Kong: The New Empire)


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


لازم به ذکر است که برای دیدن Godzilla x Kong: The New Empire نیاز است که چهار فیلم قبلی را دیده باشید، اما در صورتی که می‌خواهید مستقیم به تماشای این اثر بپردازید، چیز مهمی را از دست نخواهید داد.

نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید

در ادامه لیستی از بررسی فیلم Godzilla x Kong: The New Empire را مشاهده خواهید کرد:

نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید
نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید

این فیلم از موردانتظارترین آثار سال 2024 بود و بسیاری از طرفداران «گودزیلا» دوست داشتند تا هر چه زودتر شاهد همکاری بین این هیولا با «کونگ» باشند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد Godzilla x Kong: The New Empire از نظر داستان و ساختار بپردازیم.

درباره فیلم

نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید

داستان فیلم سینمایی گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید حول محور رویارویی «کونگ» با گونه‌های بیشتری از نژاد خودش در سرزمین‌های خالی (Hollow Earth) می‌چرخد. او باید بار دیگر باید با «گودزیلا» متحد شود تا جلوی رهبر مستبد آن‌ها، «اسکار» و تایتان قدرتمند او را بگیرد و از نابودی سطح زمین جلوگیری کند.

نقد فیلم Godzilla x Kong: The New Empire توسط منتقدان و کاربران با نمرات متوسطی همراه بود. این فیلم از وب‌سایت Metacritic نمره 47 از 100، از وب‌سایت Rotten Tomatoes نمره 54 از 100 و از وب‌سایت IMDb نمره 6.4 از 10 را دریافت کرد. در ادامه به تحلیل داستان Godzilla x Kong: The New Empire می‌پردازیم.

تحلیل روایی فیلم

نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید
نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید

داستان فیلم سینمایی گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید از آنجایی شروع می‌شود که «کونگ» احساس تنهایی می‌کند و سعی دارد هم‌نوعان خود را بیابد. کار به جایی کشیده می‌شود که او با دیگر تایتان‌های میمون رو به رو شده و با رهبر آن‌ها درگیر خواهد شد. در این میان دکتر «ایلین اندروز» به همراه دخترش «جیا»، «ترپر» و «برنی هیز» به راهی دنیای زیر زمین می‌شوند تا ببیند چه چیزی دنیا را تهدید می‌کند.

داستان فیلم تقریبا ریتم خوبی دارد و از نشان دادن مداوم دو هیولا پرهیز نمی‌کند، اما بیشتر تمرکز روی «کونگ» است و بیشتر بار داستانی را روی این شخصیت گذاشته‌اند. برای فیلمی که اسمش گودزیلا و کونگ است، انتظار می‌رود که این دو موجود را به یک اندازه شاهد باشیم، اما «گودزیلا» نسبت به «کونگ» نقش کمتری دارد و بهتر بود تا تاثیر بیشتری در داستان از او شاهد باشیم.

بسیاری از بازیگران معروف از آثار قبلی حذف شده‌اند و بالاخره ما می‌توانیم تمرکز کامل فیلم روی دو هیولا را ببینیم. انسان‌ها بیشتر نقش راوی داستان را دارند و مدام در مورد اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است صحبت می‌کنند، اما مانند فیلم‌های قبلی مشخص است که داستان پی‌ریزی خوبی ندارد و همه چیز کاملا یهویی و عجله‌ای پیش می‌رود.

یک داستان خوب از علت و معلول تشکیل خواهد شد و چیزی که در حین تحلیل فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید متوجه می‌شویم، این است که داستان آن هیچ معنایی ندارد و صرفا هر طور که دوست داشته باشد پیش می‌رود. فیلم سعی دارد تا کمی با سکانس‌های کمدی بیننده را سرگرم کند، اما باز هم موفق نمی‌شود و هیچ چیز خوبی به مخاطب تحویل نمی‌دهد.

بزرگ‌ترین مشکلی که در قسمت روایی این فیلم وجود دارد، عدم هیچگونه تنش و استرس در داستان است. گودزیلا و کونگ هیچ ریسکی نمی‌کند و ما تقریبا در هیچ جایی از فیلم خطر جدی نمی‌بینیم. کارگردان می‌توانست حداقل در لحظات آخر فیلم کمی تنش را زیاد کند و دو هیولای داستان را بیشتر در دردسر بیندازد، اما مبارزات خیلی راحت به پایان می‌رسند.

به طور کلی داستان Godzilla x Kong: The New Empire نسبت به فیلم‌های قبلی بهتر است، اما هنوز هم مشکلات زیادی دارد و متقاعدکننده نیست. این هم یک ماجرای آبکی دیگر از هالیوود است که پیش می‌رود تا به قسمت اکشن و مبارزات فیلم برسد و در سینما فروش داشته باشد. در ادامه به نقد فیلم Godzilla x Kong: The New Empire از نظر ساختاری می‌پردازیم.

بررسی ساختاری

نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید

مهم‌ترین چیزی که همیشه در دنیای سینمایی هیولاها منتظر آن هستیم، مبارزات بزرگ و تخریب‌کننده است. باید بگوییم که این Godzilla x Kong: The New Empire توانسته این موضوع را به طور کامل پوشش دهد و مبارزات بسیار بزرگ و چشمگیری را به تصویر بکشد. در برخی موارد سکانس‌های نبرد تا چندین دقیقه ادامه دارند و مخاطب را به خوبی سرگرم می‌کنند.

شرور فیلم، یعنی «اسکار»، بسیار خوب ساخته شده و تقریباً شخصیت پردازی خوبی دارد. او ترس به دل مخاطبان می‌اندازد و به نظر می‌رسد که تونسته حریف لایقی برای دو هیولای داستان ما باشد.

درست است که فیلم نبردهای زیادی را نشان می‌دهد، اما بعضی از آن‌ها بسیار زود تمام می‌شوند. مخاطب دوست دارد تا یک مبارزه چشمگیر را ببیند، اما در یک چشم به هم زدن حریف «کونگ» یا «گودزیلا» شکست می‌خورد. فیلم حدود دو ساعت زمان دارد و می‌توانست با طولانی‌تر کردن سکانس‌های اکشن، لحظات بهتری را رقم بزند.

جلوه‌های ویژه بسیار خوب و راضی‌کننده هستند. هرچند در برخی از سکانس‌ها شاهد افت کیفیت هستیم، اما به طور کلی تیم جلوه‌های ویژه عملکرد قابل قبولی داشتند.

در مقابل نبردهای چشمگیر، بازیگران این فیلم شدیداً بد هستند و عملکرد خوبی ارائه نمی‌دهند. شاید در برخی موارد با «ترپر» ارتباط بگیرید، اما بقیه شخصیت‌ها به شدت در ذوق مخاطب می‌زنند و بودنشان فیلم را بدتر و بدتر می‌کند.

فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید از لحاظ ساختاری عملکرد خوبی داشت و رضایت بخش بود. این اثر برعکس داستان‌اش، در بخش ساختار توانست پیروز شود و مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد.

جمع‌بندی

نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید
نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید

در نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید به بررسی داستان و ساختار کلی فیلم پرداختیم. این فیلم از لحاظ داستانی یک فاجعه بود، اما می‌تواند با سکانس‌های اکشن خود شما را سرگرم کند. اکر به دنیای هیولاها علافه دارید و به دنبال تماشای نبردهای بزرگ هستید، حتما این به تماشا این فیلم بپردازید؛ اما از داستان آن انتظار زیادی نداشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید چه بود؟ آیا این فیلم را دیده‌اید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *