نقد فیلم گودزیلا منهای یک ؛ طعنه بزرگ ژاپن به هالیوود

ژاپن باری دیگر قدرت هنر سینمای خود را به رخ مردم و تمامی استودیوهای بزرگ جهان کشید. در ادامه به بررسی و نقد فیلم گودزیلا منهای یک می‌پردازیم.

فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک اثری در ژانر کایجو (هیولایی) به کارگردانی «تاکاشی یامازاکی»، در سال 2023 به روی پرده سینماها رفت و به یکی از موردانتظارترین فیلم‌های سال تبدیل شد.

این اثر که سی‌وهفتمین قسمت از مجموعه فیلم‌های گودزیلا و سی‌و‌سومین فیلم گودزیلایی شرکت توهو محسوب می‌شود، داستان کشور ژاپن را بعد از اشغال توسط هیولای غول‌پیکر، گودزیلا، روایت می‌کند.

«ریونوسوکه کامیکی»، «می‌نامی هامابه»، «یوکی یامادا»، «مونتاکا آئوکی»، «هیده‌تاکا یوشیئوکا»، «ساکورا آندو» و «ساساکی کورانوسوکه» از جمله بازیگران این فیلم هستند. با تحلیل فیلم گودزیلا منهای یک همراه ما باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


گودزیلا منهای یک در اول نوامبر 2023، در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو به عنوان فیلم پایانی به نمایش درآمد و سپس در 3 نوامبر 2023 به مناسبت هفتادمین سالگرد این حق‌امتیاز، در کشور ژاپن اکران شد.

نقد فیلم گودزیلا منهای یک

در ادامه لیستی از بررسی فیلم Godzilla Minus One را مشاهده خواهید کرد:

نقد فیلم گودزیلا منهای یک
نقد فیلم گودزیلا منهای یک

این فیلم با استقبال بسیار خوب منتقدان ژاپنی روبرو شد و بسیاری آن را یکی از بهترین فیلم‌های گودزیلا در تمام دوران دانستند. گودزیلا منهای یک در گیشه نیز عملکرد موفقی داشت و با فروش 116 میلیون دلار در سراسر جهان، به سومین فیلم پرفروش ژاپنی سال 2023 تبدیل شد. نکته جالب اینجاست که Godzilla Minus One تنها 15 میلیون دلار بودجه داشت. در این مطلب به تحلیل داستان Godzilla Minus One و نکات ساختاری می‌پردازیم.

توجه: در ادامه مطلب نقد Godzilla Minus One نکاتی در مورد داستان فیلم گفته می‌شود که شما را اسپویل می‌کند.

درباره فیلم

نقد فیلم گودزیلا منهای یک

داستان فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک در دوران جنگ جهانی دوم روایت می‌شود. شخصیت اصلی فیلم، یک خلبان جنگی به نام «کویچی شیکیشیما» بوده که پس از نجات پیدا کردن از حمله «گودزیلا»، به شهر خود باز می‌گردد و متوجه می‌شود که خانواده‌اش را از دست داده است. در همین حین او با «نوریکو»، یک دختر بی‌خانمان به همراه یک نوزاد آشنا می‌شود و در خانه خود به آن‌ها سرپناه می‌دهد و ماجرا با ورود «گودزیلا» به شهر پیچیده خواهد شد.

نقد فیلم گودزیلا منهای یک توسط منتقدان و کاربران با نمرات بالا و خوبی همراه بود. این فیلم از وب‌سایت Metacritic نمره 81 از 100، در وب‌سایت Rotten Tomatoes نمره 98 از 100 و از وب‌سایت IMDB نمره 8.1 را دریافت کرد. منتقدان به شدت فیلم را تحسین کردند و نمرات بالایی به آن دادند. گودزیلا منهای یک همچنین از نگاه کاربران خوبی فوق‌العاده‌ای بوده و نمرات بالایی از آن‌ها کسب کرد.

تحلیل روایی فیلم

نقد فیلم گودزیلا منهای یک
نقد فیلم گودزیلا منهای یک

یکی از نکاتی که فیلم سینمایی گودزیلا منهای یک در آن می‌درخشد، بخش داستان است. این اثر برخلاف فیلم‌های گودزیلا که در هالیوود ساخته می‌شود، روی مبارزات و اکشن تمرکز کمتری دارد و سعی می‌کند با شخصیت پردازی قوی و بار احساسی داستان، مخاطب را روی صندلی خود میخکوب کند.

در اوایل فیلم شاهد فروپاشی اقتصاد ژاپن هستیم و مشخص می‌شود که دولت سعی دارد به هر صورتی اداره امور را به دست بگیرد. مردم به دنبال غذا و سیر کردن شکم خود هستند و شهرهای خرابه بر اثر جنگ را مشاهده می‌کنیم. تمامی این نکات به بهترین شکل ممکن تصویرسازی شدند و هر بیننده‌ای با حال و هوای آن‌ها ارتباط برقرار خواهد کرد.

تمامی شخصیت‌هایی که در داستان حضور دارند، از اصلی تا فرعی، همگی شما را مجذوب خود کرده و در دل شما جا باز می‌کنند. این همان چیزی است که فرانچایز گودزیلا کم داشت و ما نیاز داریم آن را ببینیم. تمرکز بیشتر روی شخصیت‌ها و جوانب احساسی داستان نسبت به اکشن و جلوه‌های ویژه، این فیلم را هر لحظه جذاب‌تر می‌کند.

در تمام طول داستان ما شاهد لحظات احساسی، حماسی، غم‌انگیز، کمدی و… هستیم که هرکدام به اندازه در جایگاه درستی قرار گرفته‌اند.

هرچند نمی‌توان گفت که داستان گودزیلا منهای یک بی‌نقص است؛ زیرا نکاتی دیده می‌شوند که به داستان فیلم لطمه وارد می‌کنند. «گودزیلا» به عنوان یک هیولا شناخته شده که بر اثر اشتباهات انسانی از دنیای زیرین دریا به بیرون می‌آید تا از سیاره خود محافظت کند. البته تمامی حرکات این هیولا در طول فیلم با همین هدف پیش می‌رود، اما توضیحی در این مورد نمی‌بینیم و حتی این سوال به وجود نمی‌آید که چرا «گودزیلا» به شهر حمله می‌کند؟ تنها برای فتح کردن قلمرو؟

نکته دیگری که داستان این فیلم را بسیار عجیب کرد، زنده ماندن «نوریکو» از آن انفجار اتمی بود. در انتهای فیلم «شیکیشیما» متوجه می‌شود که «نوریکو» هنوز زنده است و به دیدنش می‌رود. او هنوز زنده است، اما یکی از چشمان خود را از دست داده، با توجه به انفجاری که به وجود آمد و چیزی که ما شاهد بودیم، انتظار نمی‌رود در مقابل آن طوفان بشود زنده بیرون آمد. فیلم حتی توضیحی در مورد اینکه او چگونه نجات پیدا کرده نمی‌دهد.

حتی «نوریکو» می‌توانست همراه با «شیکیشیما» از آن انفجار جان سالم به در ببرد، اما «شیکیشیما» را به پشت دیوار هل داد و خودش در مقابل انفجار ایستاد. کاگردان می‌توانست سکانس فداکاری او را کمی با حوصله و منطقی‌تر بسازد تا برای مخاطب باورپذیرتر باشد.

البته نکاتی که گفته شد بسیار کوچک هستند و ضربه بزرگی به فیلم نمی‌زنند. گودزیلا منهای یک کار خود را در بخش داستان عالی انجام داده و توانسته انقلابی در فرانچایز گودزیلا ایجاد کند. در ادامه به نقد فیلم Godzilla Minus One در بخش ساختاری می‌پردازیم.

بررسی ساختاری

نقد فیلم گودزیلا منهای یک

در این قسمت از بررسی فیلم Godzilla Minus One به نکات ساختاری می‌پردازیم. گودزیلا منهای یک توانسته با یک ساختار چشم‌نواز و فوق‌العاده، بینندگان را مجذوب خود کند. اولین نکته‌ای که در این فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند، جلوه‌های ویژه است.

جلوه‌های بصری در این فیلم کیفیت خوبی دارند و حتی در برخی موارد شما را شگفت‌زده خواهند کرد، اما گاهی شاهد افت کیفیت هستیم. توجه کنید که این فیلم تنها با 15 میلیون دلار بودجه ساخته شد. فیلم‌های مشابه که هالیوود تولید می‌کند و شاید در آن‌ها هم جلوه‌های بصری ضعیف می‌بینیم، با 200 میلیون و حتی بیشتر تولید می‌شوند.

ژاپن با منابع محدود و بودجه کم، توانسته یک شاهکار تحویل مخاطب دهد. سکانس‌هایی در فیلم شاهد هستیم که ما را در جای خود میخکوب می‌کنند. برای مثال می‌توان به لحظه انفجار اتمی که توسط «گودزیلا» رخ داد اشاره کرد. احتمال دارد که این صحنه اشاره‌ای غیر مستقیم به انفجار بمب اتم در هیروشیما داشته باشد.

«گودزیلا» گاهی در این فیلم عروسکی به نظر می‌رسد و طوری است که انگار داریم به یک موجود مصنوعی نگاه می‌کنیم. فیزیک حرکات این هیولا می‌توانست بهتر باشد؛ زیرا یک موجود با وزن بیش از 20 هزار تن نمی‌تواند اینقدر سرعتی عمل کند.

چیزی که در این فیلم بارها تجربه می‌کنید، ترس از «گودزیلا» است. این هیولا به شدت ترسناک ساخته شده و در سکانس‌های اکشن به قدری خوب ظاهر می‌شود که ترس و دلهره تمام وجود شما را می‌گیرد. سکانس تعقیب و گریز «گودزیلا» و قایق چوبی، با هنرنمایی تمام به تصویر کشیده شده و ما را یاد فیلم آرواره‌ها از «استیون اسپیلبرگ» می‌اندازد.

فیلمبرداری Godzilla Minus One فوق‌العاده است و شات‌های بسیار خیره‌کننده‌ای را در طول فیلم شاهد هستیم. برای مثال ما در سکانس انفجار اتمی، یک شات را می‌بینیم که در آن «گودزیلا»، مردم و لحظه انفجار ب صورت همزمان دیده می‌شوند.

نقد فیلم گودزیلا منهای یک
نقد فیلم گودزیلا منهای یک

به طور کلی این فیلم در بخش ساختار عملکرد خوبی داشته و توانسته با کمترین بودجه، اثری شاهکار را برای مخاطب به نمایش بگزارد که هالیوود به هیچ وجه نمی‌تواند نظیر آن را بسازد.

جمع‌بندی

نقد فیلم گودزیلا منهای یک

در این مطلب به نقد فیلم گودزیلا منهای یک در بخش‌های داستانی و ساختاری پرداختیم. این اثر با ارائه یک داستان احساسی و حماسی، جوانب زیادی از جمله انسانیت، فداکاری و وطن پرستی را به تصویر می‌کشد. سکانس‌های اکشن بسیار خوب هستند و به طور کامل دلهره و ترس را به جان مخاطب می‌اندازند. اگر به دنبال یک فیلم هیولایی با داستان معرکه هستید سریعا به تماشای Godzilla Minus One بپردازید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم گودزیلا منهای یک چه بود؟ آیا این فیلم را دیده‌اید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *