اتهام سب النبی مریم عباسی نیکو ؛ مجازات اعدام برای اتهام سب‌النبی در قوانین

اتهام سب النبی مریم عباسی نیکو جزای سنگینی در قوانین جمهوری اسلامی دارد. در پی متهم شدن او به سب النبی، احتمال دارد حکم اعدام مریم عباسی نیکو صادر شود.

اتهام سب النبی مریم عباسی نیکو

در قوانین جمهوری اسلامی، مجازات اتهام «سب‌النبی»، اعدام تعیین شده و این موجب نگرانی خانواده مریم عباسی‌نیکو شده است. پرونده مریم عباسی نیکو به شعبه سوم بازپرسی شاهین‌شهر داده شده و در این گزارش آمده که انتساب اتهام «سب‌النبی» به او، در پی فعالیت این شهروند در فضای مجازی بوده است. مریم عباسی نیکو متهم به سب النبی در خطر اعدام است.

بر اساس ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، هر کس به پیامبر اسلام یا یکی از پیامبران عظام (نوح، عیسی، موسی و ابراهیم) دشنام دهد یا به آنها توهین کند»، با عنوان «سب‌النبی» (توهین کننده به پیامبر) به مجازات اعدام محکوم می‌شود.

همچنین مطابق ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی، لازمه تحقق این جرم «وجود قصد، عمد، و اراده» فرد مرتکب است و اگر «از روی اشتباه یا سهوا یا در حالت خشم و عصبانیت یا عدم آگاهی از معنی کلمات» حرفی بزند که توهین قلمداد می‌شود، مرتکب «سب‌النبی» نشده است.

بیوگرافی مریم عباسی نیکو

بیوگرافی مریم عباسی نیکو
بیوگرافی مریم عباسی نیکو

خانم عباسی‌نیکو متولد ۱۳۶۰ و دارای دو فرزند ۱۷ و هفت ساله است. او که ساکن شاهین‌شهر است، از ۵۲ روز پیش بدون برخورداری از وکیل انتخابی، در زندان دولت‌آباد اصفهان زندانی است. مریم عباسی نیکو متهم به سب النبی شده است.

گروه مشاوران حقوقی «دادبان» روز پنجشنبه ۲۶ مرداد، به نقل از منبع آگاه نوشت، مأموران روز پنجم تیر به قصد بازداشت یک دانش‌آموز ۱۷ ساله به نام بیتا شفیعی وارد خانه والدینش شدند و در حالی که او در خانه نبود، مادرش مریم عباسی‌نیکو را به جای دخترش بازداشت کردند.

زنی که به جای دختر معترضش در جریان اعتراض به مسمومیت‌های دانش‌آموزان بازداشت شده بود، به «سب‌النبی» متهم شده است. احتمال صدور حکم اعدام مریم عباسی نیکو خانواده او را نگران کرده است.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *