جمعیت امام علی چه کسانی هستند +[ارتباط آن با دانشگاه صنعتی شریف]

جمعیت امام علی چه کسانی هستند ؟ جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) یک سازمان غیردولتی و مستقل دانشجویی ایران است که در سال ۱۳۷۸ شروع به کار کرد.

جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) در سال ۱۳۷۹ نخستین دفتر رسمی خود را در دانشگاه صنعتی شریف تأسیس کرد. این گروه را شارمین میمندی نژاد ایجادکرده است و در زمینه امور خیریه و کمک نیازمند‌ها فعالیت می‌کند. از قدیمی‌ترین فعالیت‌های این گروه آیین کوچه گردان عاشق است که از سال ۱۳۷۸ تاکنون برگزار شده‌است.

جمعیت امام علی چه کسانی هستند

جمعیت امام علی چه کسانی هستند +[ارتباط آن با دانشگاه صنعتی شریف]
جمعیت امام علی چه کسانی هستند
این جمعیت پس از ۱۰ سال فعالیت در سال ۲۰۱۰ به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ECOSOC درآمد.

یکی از فعالیت‌های این جمعیت نجات برخی کودکان محکوم به اعدام همچون «صفر» بوده است. نوزده سال است که به صورت متوالی در شب‌های قدر آیین کوچه گردان عاشق را در برخی استان‌ها برگزار می‌کند، که طی این آیین اعضای داوطلب مردمی به محله‌های محروم شهر خود رفته و به توزیع بسته‌های غذایی-بهداشتی می‌پردازند.

جمعیت امام علی (ع) با کمک هموطنان، ۳۳ خانه ایرانی را در نقاط محروم کشور ایجاد کرده است. این مراکز محلی است برای کودکانی که در طول روز، در گرمای شدید تابستان و سرمای خانمان‌سوز زمستان، شاید سقفی به عنوان خانه ندارند و با دود کردن اسفند، فروش فال و سیگار، معاش خود و خانواده را فراهم می‌کنند.

جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی از همان آغاز تأسیس خود، کنش‌های گوناگونی را برای کاهش معضلات اجتماعی در برنامه‌های خود قرار داد. در طی سالیان همواره راهبرد جمعیت برای انجام کنش‌های اجتماعی خود، نوآوری در استفاده از آیین‌ها و سنت‌های ملی و مذهبی موجود در جامعه و سازگاری آنها با نیازهای روز جامعه برای کاهش معضلات اجتماعی بوده‌است.

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، در سال ۱۳۹۵، برخی برنامه‌های این جمعیت را، بدون نام بردن از آن، «ارزنده» و «بزرگ» دانسته‌است. در آیین کعبه کریمان اعضای جمعیت پس از شناسایی کودکان محروم، بازمانده از تحصیل، کودکان کار و کودکان بیمار به جمع‌آوری آرزوهای آنها می‌پردازند.

جمعیت امام علی چه کسانی هستند +[ارتباط آن با دانشگاه صنعتی شریف]
دانشگاه صنعتی شریف, جمعیت امام علی چه کسانی هستند
کعبه‌های مقوایی، در مراسم اعتکاف بین معتکفین توزیع می‌شود تا توسط عموم مردم و خیرین برآورده شود. هدف آیین کعبه کریمان ترویج سیره عملی زندگی مولا علی با تمرکز بر بعد اجتماعی عبادت و اعلام این نکته است که همه افراد جامعه در قبال هم نوع خود مسئول هستند.

طفلان مسلم، یلدا در کوچه‌های فقر، شام عیاران، هفت‌سین برکت، آیین صفای سعی و بوی عیدی از دیگر آیین‌های این جمعیت است. لیگ پرشین از سال ۱۳۹۴ توسط جمعیت امام علی راه اندازی شده، بزرگترین رخداد ورزشی ویژه مناطق حاشیه‌نشین ایران است و بسیاری از بازیکنان حاضر در این لیگ، نان‌آوران کوچک خانواده‌های خود هستند و در زندگی، با سختی‌های بسیاری دست به گریبانند.

از جمله مهمترین اهداف لیگ پرشین، علاوه بر توجه و تذکر دادن به مسئولان و ارگان‌هایی چون بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان و … در خصوص ضرورت ترویج ورزش در محلات محروم و پرآسیب، ایجاد خودباوری در کودکان و نوجوانان این مناطق است. پژوهش‌های بسیار و نیز تجربیات ما نشان می‌دهد که ورزش، با ایجاد هویت سازنده و تقویت خودانگاره مثبت، تأثیر پررنگ و غیرقابل انکاری در پیشگیری از سوق یافتن کودکان به سوی افسردگی، اعتیاد، خشونت و بزه دارد.

انحلال جمعیت امام علی

جمعیت امام علی چه کسانی هستند +[ارتباط آن با دانشگاه صنعتی شریف]
جمعیت امداد دانشجویی امام علی, انحلال جمعیت امام علی
شامگاه ۱ تیر ۱۳۹۹ شارمین میمندی‌نژاد مؤسس جمعیت خیریه امام علی، کتایون افرازه و مرتضی کی‌منش دو عضو دیگر این سازمان بازداشت شدند.

۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹ سعید دهقان از وکلای جمعیت امام علی، از صادر شدن حکم انحلال جمعیت امام علی خبر داد. به گفته سعید دهقان این رای مفصل و ۸ صفحه‌ای با محتوایی که کاملاً از بی‌طرفی خارج است، صادر شد و به نظر می‌آمد «حکم از قبل انشاء شده بود».

۱۲ اسفندماه با دادخواست وزارت کشور جمهوری اسلامی جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده جمعیت امام علی برگزار شده بود و تقریباً تا پایان وقت اداری طول کشیده بود و در نهایت حکم به انحلال جمعیت را صادر کرد.

اخبار بیشتر:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *