حمله‌ی +18 به نقاشی ون گوگ [+فیلم]

حمله‌ی +18 به نقاشی ون گوگ / چه چیزی ارزش بیشتری دارد، هنر یا زندگی؟ سوالی که از ابتدا به ساکن برای همه‌ی آرتیست‌ها مهم بوده.

دو زن که متعلق به گروه‌های اعتراضی آب و هوایی بودند با حمله به تابلوی گران‌قیمت «گل‌های آفتاب‌گردان» روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند، گرچه این تابلوی معروف با شیشه محافظت می‌شود. دو معترض در گالری ملی لندن به تابلونقاشی معروف «گل‌های آفتاب‌گردان» اثر گران‌قیمت «ون‌گوگ» حمله کردند.

حمله‌ی +18 به نقاشی ون گوگ [+عکس]

تخریب ون گوگ, تخریب نقاشی ون گوگ
تخریب ون گوگ, تخریب نقاشی ون گوگ

اما چرا از عبارت حمله‌ی +18 استفاده کرده‌ایم؟ باید بگوییم که نقاشی از آن دسته از بخش‌های هنر می‌باشد که می‌شود نامش را مادرِ آرت نامید و هرگونه بی احترامی به این ساخت از هنر را می‌شود تعارض جنسی به عالم بنیادین هنر تلقی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، این دو زن که متعلق به گروه‌های اعتراضی آب و هوایی بودند با حمله به تابلوی گران‌قیمت «گل‌های آفتاب‌گردان» روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند، گرچه این تابلوی معروف با شیشه محافظت می‌شود.

این دو معترض در گالری ملی لندن که روی لباس آنها عبارت «just Stop oil» (گروهی که تلاش می‌کنند از دولت می‌خواهند فوراً تمام مجوزها و موافقت‌های آینده برای اکتشاف، توسعه و تولید سوخت‌های فسیلی در بریتانیا را متوقف کند)، پس از ریختن سوپ گوجه فرنگی روی تابلوی «ونگوگ» که ۸۰ میلیون دلار ارزش دارد و یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های این گالری است، دست‌های خود را نیز به دیوار پائین اثر چسباندند.

(ویدئو) تخریب نقاشی ۸۴ میلیون دلاری ون‌گوگ با سوپ گوجه!

این نقاشی که قدمتش به سال ۱۸۸۸ بازمی گردد، ۸۴.۲ میلیون دلار ارزش دارد. در ادامه ویدئویی را از این تخریب تماشا کنید:

گالری ملی انگلیس هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده اما عموم نقاشی‌ها در موزه های معتبر دنیا با یک لایه شیشه ای محافظت می‌شوند، مشخص نیست آیا در مورد این اثر هنری، پروتکل حفاظت با شیشه اجرا شده است یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

تخریب نقاشی ون گوگ

این افراد پس از این اقدام اعتراضی فریاد زدند:

چه چیزی ارزش بیشتری دارد، هنر یا زندگی؟ آیا ارزشش بیشتر از غذاست؟ بیشتر از عدالت؟ آیا شما بیشتر نگران حفاظت از یک نقاشی هستید یا حفاظت از سیاره و مردم ما؟ بحران هزینه‌های زندگی بخشی از بحران هزینه نفت است، سوخت برای میلیون‌ها خانواده سرد و گرسنه غیرقابل استطاعت است. آنها حتی نمی‌توانند یک قوطی سوپ را گرم کنند.

اما سایت خبر آنلاین با تیتر ببینید | جنجال در لندن؛ ریختن سوپ روی تابلوی گران‌قیمت ون‌گوگ! گفته:

این‌روزها که حامیان محیط‌زیست از هر فرصتی برای رساندن صدای خود به گوش جهانیان استفاده می‌کنند، در جدیدترین حرکت خود در گالری ملی لندن روی اثر گل آفتابگردان ون گوگ سوپ ریختند. منبع: خبرفوری

پس از این حادثه کارکنان گالری ملی به سرعت اتاق را خالی کردند و پس از آن تایید کردند که آسیبی جزئی به قاب اثر وارد شده است اما نقاشی آسیبی ندیده است. دو فرد معترض نیز توسط پلیس لندن دستگیر شده‌اند.

نقاشی «گل‌های آفتاب‌گردان» یکی از مشهورترین نقاشی‌های جهان است که «ون‌گوگ» زمانی که در جنوب فرانسه زندگی می‌کرد، آن را کشیده است. این تابلو، مانند بسیاری از کارهای این هنرمند هلندی، زیبایی اشیاء معمولی روزمره را تجلیل می‌کند ـ یک گل، یک صندلی، یک کفش.

وَنسان وَن گوگ یا وینسنت ویلم فان خوخ (به هلندی: Vincent Willem van Gogh) (زادهٔ ۳۰ مارس ۱۸۵۳ – درگذشتهٔ ۲۹ ژوئیهٔ ۱۸۹۰) یک نقاش پسادریافتگر هلندی بود که کار او تأثیر گسترده‌ای بر هنر سده ۲۰ (میلادی) داشت. کارهای او شامل شب پر ستاره، تک‌چهره، خودنگاره، چشم‌انداز، طبیعت بی‌جان، سرو، کشتزار گندم و گل‌های آفتابگردان است.

او از کودکی به نقاشی علاقه داشت ولی تا اواخر دههٔ دوم زندگی‌اش نقاشی نکرد. او بسیاری از کارهای شناخته‌شده‌اش را در دو سال آخر زندگی‌اش تکمیل کرد. وی در یک دهه بیش از۲٬۱۰۰ کار هنری تولید کرد که شامل ۸۶۰ نقاشی رنگ روغن و بیش از ۱٬۳۰۰ نقاشی با آبرنگ، طراحی و چاپ می‌شود.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *