اکوموتیو؛ اصول نگارش گزارش کار تا اصول راه‌اندازی استارتاپ!

راه‌اندازی استارتاپ و آغاز فعالیت در فضای کسب‌ و کار مدرن و دیجیتال، می‌تواند در عین جذابیت، چالش‌برانگیز باشد.

خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج! حتما این ضرب‌المثل را زیاد شنیده‌اید. موفقیت در کسب و کار تا حد زیادی به شروع پرقدرت و حرفه‌ای آن بستگی دارد. ما به شما خواهیم آموخت که چطور کسب و کارتان را مانند رهبری حرفه‌ای، مدیریت کنید و به موفقیت برسید.

راه‌اندازی استارتاپ؛ از ایده تا اجرا

حتما درباره تئوری بقای اصلح شنیده‌اید. دریای صدف، ملوانان خوبی نمی‌سازد! این دو مانیفست به خوبی واقعیت دنیای استارتاپ و کسب و کار را نمایش می‌دهد. به محض ورود به دنیای کسب و کار، با این واقعیت روبه‌رو خواهید شد که این دنیا، خشن است.

امروزه حدود 150 میلیون استارتاپ در جهان وجود دارد و هر سال 50 میلیون عضو جدید هم به این آمار اضافه می‌شود. این یعنی به صورت متوسط هر روز 137000 استارتاپ جدید متولد می‌شوند. آمار زیادی است؛ نه؟

به نظر شما از میان این آمار خیره‌کننده، چند استارتاپ سر سالم به مقصد می‌برند و می‌توانند به موفقیت و اهداف تعریف شده در بدو تاسیس برسند؟ قطعا انتهای این قیف بسیار باریک‌تر از ابتدای آن است.

تغییرات ماهوی دنیای کسب و کار، چالشی سخت برای هر بنیان‌گذار استارتاپ به حساب می‌آید و تطابق با تغییرات، به مسئله اصلی هر مدیر تبدیل شده است.

قطعا همه شما به خوبی با مفهوم استارتاپ و کارکرد آن آشنا هستید و به توضیح نیاز ندارید. اما اگر به هر طریقی این نوشته را می‌خوانید، فکر راه‌اندازی استارتاپی جدید و مدیریت آن در سرتان است و می‌خواهید رویاهای بلندپروازانه‌ای که در سر دارید را به عمل تبدیل کنید. بیایید از چند چالش مشترک که هر استارتاپ با آن روبه‌روست با هم صحبت کنیم:

1.     رقابت شدید

همان طور که از ابتدا گفتیم، دنیای استارتاپ‌ها خشن است. جدا از رقابت سخت و سنگینی که بین بزرگان هر حوزه جریان دارد، شرکت‌های کوچک‌تر دائما برای بقا در بازار می‌جنگند و هر شرکت جدیدی که پا به عرصه می‌گذارد، رقابت را برای همه سخت‌تر خواهد کرد.

در این میان، بسیاری از شرکت‌ها با استراتژی‌های تهاجمی خود، دست به اقدامات چالش‌برانگیز و جسورانه‌ای می‌زنند که ممکن است تمام معادلات شما را به هم بریزند.

2.     انتظارات غیرواقعی

استارتاپ‌های جوان، پرشور هستند و گاهی انتظارات و توقعات غیرواقع‌بینانه‌ای از اهداف خود دارند. این مسئله می‌تواند برای هر استارتاپ چالشی بزرگ باشد. واقع‌بینانه کردن سطح توقعات و تنظیم اهداف کوچک‌تر و کوتاه‌مدت‌تر می‌‌تواند راهی کاربردی برای غلبه بر این چالش باشد.

مثلا اگر شرکت شما نیروی کار زیادی ندارد و در بودجه محدودیت دارید، می‌توانید به جای اجاره یا خرید دفتر مستقل، به فضا های کار اشتراکی فکر کنید. فضاهای کار اشتراکی در عین فراهم کردن موقعیتی برای صرفه‌جویی مالی، به شما امکان گفتگو و تبادل اطلاعات با سایر کسب و کارها را هم می‌دهند.

فضای کار اشتراکی - اکوموتیو
فضای کار اشتراکی – اکوموتیو

3.     تیم‌سازی

هیچ‌چیزی به اندازه تیم‌سازی درست و موفق به روند کار استارتاپ سرعت نمی‌دهد؛ به همین میزان تیم‌سازی ناقص و نامناسب می‌‌تواند چالشی بزرگ برای هر کسب و کار باشد و در پیشبرد اهداف اختلال ایجاد کند.

مهارت تیم‌سازی و کار تیمی از مهارت‌های مهمی است که هر مدیر باید به خوبی به آن مسلط باشد و در روند تشکیل هسته اولیه نیروهای کسب و کار خود، به کار بگیرد.

4.     مدیریت مالی

در نوسانات اقتصادی این روزها، مدیریت مالی بزرگترین چالش هر کسب و کار، علی‌الخصوص استارتاپ‌های نوپا محسوب می‌شود. همزمان با افزایش درآمد، هزینه‌ها هم افزایش می‌یابد و از آنجایی که استارتاپ‌های کوچک به شدت به سرمایه‌گذاری متکی هستند، مدیران مالی باید بیش از هر زمان دیگری بر روند دخل و خرج نظارت داشته باشند.

محتاط بودن در این زمینه، بهترین شیوه برای عبور سلامت کشتی کسب و کار شما از این اقیانوس متلاطم است. ریسک نکنید و تا جایی که به نقطه امن نرسیدید، حساب مخارج را با دقت نگه دارید.

5.     جلب اعتماد مشتریان

مشتری پادشاه است! بدون مشتری استارتاپ شما معنا نخواهد داشت. در واقع این مشتریان هستند که هر مفهومی را در رابطه با کسب و کارها معنا می‌کنند. از برندسازی تا افزایش فروش، هر استراتژی که می‌خواهید به کار بگیرید باید با نیم‌نگاهی به مشتریان و ترجیحات آن‌ها چیده شود چون در نهایت این مشتری شماست که باید خدمات و محصولاتتان را بخرد و در مورد تعامل با شما تصمیم‌گیری کند.

از قدرت بازاریابی مشتریان غافل نشوید و بدانید که این مشتریان شما هستند که می‌توانند پشتوانه محکم استارتاپتان باشند.

نوشتن گزارش کار - اکوموتیو
نوشتن گزارش کار – اکوموتیو

6.     مشارکت و تصمیم‌گیری

نحوه برخورد با تیم به عنوان مدیر یکی از مهم‌ترین چالش‌های هر رهبر کسب و کار محسوب می‌شود. آیا تمایل دارید که در ریزترین امور تصمیم‌گیری دخالت کنید؟ آیا به هر بخش آزادی عمل کامل می‌دهید و آن را به حال خود می‌گذارید؟ در هر دو صورت احتمال شکست شما بالاست.

این هنر مدیریت هر رهبر سازمان است که بتواند تعامل و نظارت با کارمندان را در وضعیت مطلوبی نگه دارد. شما می‌توانید تصمیم‌گیری‌های کلان را انجام دهید و تصمیم‌گیری در مورد نحوه اجرای برنامه را به عهده کارمندانتان بگذارید و با دریافت گزارش کار سالانه یا ماهانه، بر روند کار نظارت کنید. آیا چنین مهارتی دارید؟ با استاندارد گزارش کار آشنا هستید؟

یادگیری اصول مدیریت کسب و کار با اکوموتیو

دنیای کسب و کار و مدیریت در عین چالشی بودن، بسیار جذاب است. کسب و کار درست مانند گیاهی است که با دستان خود می‌کارید و منتظر می‌مانید تا به بار بنشیند. هر چند بدون داشتن دانش کافی و اطلاع از هنر مدیریت کسب و کار، نمی‌توان انتظار ثمره درست را داشت.

خوشبختانه همیشه راه برای آموزش باز است. شما می‌توانید با جستجویی ساده به طیف عظیمی از مقالات مرتبط با دنیای کسب و کار دسترسی پیدا کنید. این همان رسالت ما در اکوموتیو است. ما در اکوموتیو تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا از مدیران بلندپرواز و جسوری که می‌‌خواهند آرزوهایشان را به عمل تبدیل کنند، پشتیبانی کنیم.

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت اکوموتیو، به منبعی عظیم از مقالات به روز دنیا در زمینه انواع متدهای مدیریت، استراتژی‌های تدوین طرح کسب و کار، روش‌های افزایش فروش، تکنیک‌های بازاریابی یا حتی ساده‌ترین اصول دنیای کسب و کار مانند طرز نوشتن گزارش کار دسترسی پیدا کنید. ما در اکوموتیو در کنار شماییم تا استارتاپ نوپای خود را به برندی شاخص در حوزه کاری‌تان تبدیل کنید.

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و یا در خبرنامه اکوموتیو عضو شوید تا به دنیایی از مقالات مرتبط با حوزه کاری‌تان دسترسی پیدا کنید. ما تا اوج در کنار شماییم.

اکوموتیو
اکوموتیو

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *